Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 1136
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door kabo »

saga.jpg
saga.jpg (118.4 KiB) 1086 keer bekeken
Was een mooi schip. bwj. 1965 - sloop 2010. afm. 189 x 24.46 x 8.30. 24002 BRT. 2 x 9 cil. Sulzer 17650 kw. 20 kn.
gr. Bas


Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 2679
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

stockholm.jpg
stockholm.jpg (49.75 KiB) 911 keer bekeken
+
Het einde van de 'STOCKHOLM' in zicht eind dit jaar?
=============================================
Het 72 jaar oude schip is één van de oudste nog varende cruise schepen.
CMV - Cruise & Maritime voyages heeft aangekondigd dat 2020 haar laatste jaar zal zijn.
Gebouwd bij Gotaverken Gothenburg Sweden opgeleverd 1946.
Grt 12.165t
L.o.a. 160.08m
Br. 21.04m
Pass. Cap. 390. (In 2020: 556)
1948 - 1960 STOCKHOLM
1960 - 1985 VOLKER FREUNDSCHAFT
1985 - 1986 VOLKER
1986 - 1993 FRIDTJOF NANSEN
1993 - 1994 ITALIA 1
1994 - 1998 ITALIA PRIMA
1998 - 2002 VALTUR PRIMA
2002 - 2005 CARIBE
2005 - 2013 ATHENA
2013 - 2016 AZORES
2016 - ?? ASTORIA
Het ongelukkigste moment uit haar leven was zonder twijfel de aanvaring in 1956 met de Italiaanse ANDREA DORIA
De STOCKHOLM liep zware schade op aan haar boeg en de ANDREA DORIA zonk 11 uur na de aanvaring in dichte mist
op de Noord Atlantic.
Op de STOCKHOLM kwamen 5 opvarenden om het leven.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 772
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jinny »

Die tobbe heeft in iedergeval haar geld wel opgeleverd.
Maar geen mens heeft me nog kunnen vertellen wat dat schort rond haar achterwerk nu voor nut heeft.
Vroeger zat het er niet op, nu wel.
Het waarom daarvan...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

kabo
Berichten: 1136
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door kabo »

galileo.jpg
galileo.jpg (120.96 KiB) 797 keer bekeken
tss. Galileo, bwj. 1963 l. 213 x 28.71 x 8.60. 4 X De Laval turbines, 2 schroeven 32824 kw. 24 kn. max. 28 kn. gezonken na brand 1999.
gr. Bas

Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 137
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door hondasevenfifty »

Die verandering aan het hek bij de ex Stockholm lijkt mij een verandering in de motoren lijkt mij dat ze de schroeven meer naar buiten hebben laten lopen. er zijn andere motoren ingezet nadat de originele versleten waren. de extra achterkant geeft meer ruimte zo maar zeker weten doe ik het niet.
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 772
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jinny »

Oke, dat zou kunnen.
Je bent de eerste met een mogelijke verklaring.. :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
Oosterwijk
Berichten: 369
Lid geworden op: 26 mei 2006 23:11
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Oosterwijk »

Onderstaand de verklaring van kapitein Albert Schoonderbeek over het uiterlijk van de Astoria:

[quote]What you see today has little resemblance to that original ship (Stockholm) as she was completely rebuilt in 1992
with new engines and new super structure.
That new super structure made it necessary to create the strange stern of the ship.
A ducktail was added to improve stability to compensate for the extra and higher decks.[/quote]
Groet,
Hans.
________________________________
"Fair Winds and Following Seas."

Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 137
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door hondasevenfifty »

voor een vergroting van de stabiliteit werkt dit ook , een aantal ferm boten van P&O hadden aan beide kanten in de midden een soort tanks zitten ter vergroting van de stabiliteit ,een grotere breedte geeft meer stabiliteit ,als je dus meer gewicht bovenin wil hebben of dit nu dekken met passagiers of auto dekken zijn het werkt ,maar fraai is anders.
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan

roy
Berichten: 11916
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door roy »

Die verbredingen bij de P.& O. ferries heten sponsons en dragen, net als bij de ex "Stockholm", bij aan een betere stabiliteit.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 772
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jinny »

Het is me helemaal duidelijk..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?



Plaats reactie