Cruise- en passagiersschepen
Re: Cruise- en passagiersschepen
Met de Spaarnekerk zijn we van Japan naar het Panamakanaal gevaren, en hadden we op de mooiste stukjes hetzelfde weer als op die foto...
We deden er dan ook 29 dagen over, en echt: het mooiste weer was Bft 8
Zelfs die ouwe zei dat hij het nog nooit zo bar & boos had meegemaakt op die oversteek...
Nou waren die S-kerken pakjesboten, maar als je dat met een wowo meemaakt, heeft de maatschappij aardig op de stookkosten van die lading (voer, dus) kunnen bezuinigen...
Een hele kudde Jan van Genten (Noordelijk halfrond, dus géén albatrossen) er achteraan, want daar gaat dan een heleboel lekkere voorgekauwde hapjes overboord...
We deden er dan ook 29 dagen over, en echt: het mooiste weer was Bft 8
Zelfs die ouwe zei dat hij het nog nooit zo bar & boos had meegemaakt op die oversteek...
Nou waren die S-kerken pakjesboten, maar als je dat met een wowo meemaakt, heeft de maatschappij aardig op de stookkosten van die lading (voer, dus) kunnen bezuinigen...
Een hele kudde Jan van Genten (Noordelijk halfrond, dus géén albatrossen) er achteraan, want daar gaat dan een heleboel lekkere voorgekauwde hapjes overboord...
Oost, west...ook best
Re: Cruise- en passagiersschepen
http://maritimeradio.org/in-distress/gothic-fire/
Hier het verhaal bij deze foto.
Groeten
Jan
Hier het verhaal bij deze foto.
Groeten
Jan
Re: Cruise- en passagiersschepen
Zo, zeg... dat plaatst dat fotootje in een heel ander licht....
Bedankt voor dat linkje, Jan
een brandje in de off-lounge wat door niet werkende brandblussers uitgroeit tot 3 dekken !
Die leerling is wel erg lang op zoek gegaan naar blussers, als je dat zo leest... Maar zoals altijd met berichtgeving: er zijn andere dingen in het spel geweest, want ook in die tijd was men niet gek, maar kundige zeelui zoals wij....
En toch blijf ik het een prachtige foto vinden, ondanks de bijbehorende misère...
Bedankt voor dat linkje, Jan
een brandje in de off-lounge wat door niet werkende brandblussers uitgroeit tot 3 dekken !
Die leerling is wel erg lang op zoek gegaan naar blussers, als je dat zo leest... Maar zoals altijd met berichtgeving: er zijn andere dingen in het spel geweest, want ook in die tijd was men niet gek, maar kundige zeelui zoals wij....
En toch blijf ik het een prachtige foto vinden, ondanks de bijbehorende misère...
Oost, west...ook best
Re: Cruise- en passagiersschepen
Pfoei...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Cruise- en passagiersschepen
gr. Bas
Re: Cruise- en passagiersschepen
gr. Bas
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8214
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Cruise- en passagiersschepen
INFANTE DOM HENRIQUE
1961 Gebouwd bij Cockerill - Ougree Belgie voor Cia. Colonial de Navegação Lissabon Portugal
Grt 23.306t
L.o.a. 195.5mtr
Br. 24.4mtr
Pass.: 1018
Zij had wel iets weg van de veel kleinere Ostende-Dover Ferries. Die kwamen van dezelfde werf.
En de INFANTE DOM HENRIQUE werd ingezet op de dienst naar de Portuguese colonies in Afrika, o.a. Beira (Moçambique)
tot aan 1975.
Vervolgens enkele jaren dienst gedaan als hotelschip bij Lissabon, om daarna opgekocht te worden door de bekende Griekse reder
Mr. George Patamianos. 1988 - 1991 - VASCO DA GAMA van Trans World Cruises 1991 - 2000 - SEAWIND CROWN - Seawind / Premier cruises die gingen in 2000 op de fles waarna
2000 - 2004 - opgelegd te BArcelona
2004 - B.U. te Alang India
Re: Cruise- en passagiersschepen
Een fraaie dame...
Ik vind de lijnen uiteraard erg mooi, zoals dat langzaam smaller worden van het achterschip, prachtig !
Werd ook veel gedaan bij bulkers en tankers.... Er werd van verwacht een betere stroomlijn te creeeren...
Maar wat op deze kleuren-luchtfoto mooi te zien is, leverde die 'stroomlijn' geen f*uck op....
Waar die insnoering begint, zie je het al aan de 1e hekgolf zowat midscheeps....en het 'terugvallen' van het water vlak achter het schip is -hoewel zeer fraai- reden voor een flink brandstofverbruik: die golven zijn de randen van 'het gat', en dat wordt met veel pk's gemaakt...
De vorm van het achterschip is erg belangrijk vanwege de toestroom naar de schroef/schroeven; ze trekken het water onder het schip weg, en dus een deel van je drijfvermogen...het achterschip 'zakt', en je moet de hele boot 'tegen de bult' opdouwen....
Dankzij de sleeptanks is de vorm van die achterschepen steeds beter geworden...maar -zoals deze foto mooi laat zien- juist ook al het fraais wat hier nog uitbundig wordt getoond....
Ik vind de lijnen uiteraard erg mooi, zoals dat langzaam smaller worden van het achterschip, prachtig !
Werd ook veel gedaan bij bulkers en tankers.... Er werd van verwacht een betere stroomlijn te creeeren...
Maar wat op deze kleuren-luchtfoto mooi te zien is, leverde die 'stroomlijn' geen f*uck op....
Waar die insnoering begint, zie je het al aan de 1e hekgolf zowat midscheeps....en het 'terugvallen' van het water vlak achter het schip is -hoewel zeer fraai- reden voor een flink brandstofverbruik: die golven zijn de randen van 'het gat', en dat wordt met veel pk's gemaakt...
De vorm van het achterschip is erg belangrijk vanwege de toestroom naar de schroef/schroeven; ze trekken het water onder het schip weg, en dus een deel van je drijfvermogen...het achterschip 'zakt', en je moet de hele boot 'tegen de bult' opdouwen....
Dankzij de sleeptanks is de vorm van die achterschepen steeds beter geworden...maar -zoals deze foto mooi laat zien- juist ook al het fraais wat hier nog uitbundig wordt getoond....
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Cruise- en passagiersschepen
Zelf vind ik die zw/w foto het mooist, prachtig gestroomlijnde schoorsteen en brugmast.
Dit soort bouw van passagierschepen bestaat jammer genoeg niet meer
Dit soort bouw van passagierschepen bestaat jammer genoeg niet meer