Omscholing 30 -> 34
Geplaatst: 24 okt 2018 08:56
Beste mensen, geachte zeelui
Even kort mijn situatie. Het is een wat langer verhaal, vergeef het me aub. Hier een pas afgestudeerd student die het allemaal dacht te weten, van 29 jaar oud. Sociale studie: eerst HBO, nu zelfs eindelijk (na wat moeizame jaren) een master afgerond. Tussendoor werkervaring voor mezelf (licht ict gerelateerd) en uitzendwerk, nu nog. Wat doet die hier, hoor ik u denken. Wel, ik denk alsnog de zeevaart in te gaan, althans, ik hoop dat 't nog kan!
En dat is meteen een van mijn vele vragen, die ik toch het beste hier kan stellen lijkt me. Zonder eventuele gekleurde informatie van een opleiding. En het liefst met een antwoord gewoon recht voor de raap. Als bijvoorbeeld mijn situatie weinig kans gegeven wordt, noem het dan alstublieft ook.
Vroeger dacht ik er wel aan om te gaan varen (mijn ouders hebben een binnenvaartschip gehad maar gingen op ongeveer 50-jarige leeftijd aan de wal). Toch heb ik eerst in Rdam gestudeerd, dit snel afgebroken. Doordat ik me wat opgejaagd voelde (fout 1) heb ik toen een sociale HBO gestart met het idee 'deze wel even af te ronden' en daarna verder te kijken. Ik kwam er al snel achter dat die HBO opleiding mij weinig werkgelegenheid zou bieden en dat doorstuderen voor de master het beste zou zijn. Een verkeerde gedachte, want nu ik die afgerond heb, ben ik er ook meteen wel helemaal klaar mee. En nog steeds weinig werkgelegenheid. Kantoorwerk is niets voor me, uren filerijden nog minder. Na talloze uren op dit forum te hebben doorgebracht, hoop ik dat jullie mij recht-voor-de-raap informatie kunnen geven over het volgende.
1) Ik kan de HBO marof opleiding niet meer doen vanuit financieel oogpunt. Die zou mij, door reeds eerder behaalde HBO, 4x7000 euro in het jaar gaan kosten. Dus wordt het vanzelf de MBO opleiding tot marof. Maar: is daar wel voldoende vraag naar, omdat er ook een HBO opleiding is? Ik heb begrepen dat de MBO'ers wat meer praktijk zien, wat we niet verkeerd lijkt.
2) Hoe hoog schatten jullie de kansen in dat als ik de MBO opleiding tot marof (in Vlissingen) heb afgerond, ik ook nog aan het werk kom als wat oudere beginneling? Ik zal dan rond de 35 zijn.
3) Ik zou voor ik mijn besluit neem graag stagevaren, of liever nog, tegen minimumloon als matroos werken. Zou dit mogelijk zijn, zou ik zonder ervaring en scheepspapieren aangenomen kunnen worden tegen het minimumloon? Zo ja, heeft iemand van jullie een tip/doorverwijzing/ ... voor me?
4) Toekomst: wat denken jullie dat de toekomst voor het beroep van Maroff is? Kan ik beter voor scheepswerktuigkundige gaan, of voor stuurman, los van mijn eigen interesse maar puur gezien de baankansen?
5) Toekomst 2: ben je in de scheepsbranche als 50+'er met wat ervaring nog steeds gewenst, of heeft men, zoals in zoveel andere branches, liever jonger personeel?
6) Toekomst 3: banen aan de wal: ik weet het het klinkt raar, maar ik kijk graag vooruit. Stel dat ik MBO4 maroff heb gedaan, en pak 'm beet 10 jaar aan boord als werktuigkundige gewerkt heb, zijn er redelijke kansen aan de wal?
Allen op voorhand hartelijk dank voor de gedeelde informatie. Van scherpe opmerking tot medelevend advies, alles is zeer welkom. Ik zal steeds tussendoor proberen te reageren.
Vriendelijke groet,
Jacob
Even kort mijn situatie. Het is een wat langer verhaal, vergeef het me aub. Hier een pas afgestudeerd student die het allemaal dacht te weten, van 29 jaar oud. Sociale studie: eerst HBO, nu zelfs eindelijk (na wat moeizame jaren) een master afgerond. Tussendoor werkervaring voor mezelf (licht ict gerelateerd) en uitzendwerk, nu nog. Wat doet die hier, hoor ik u denken. Wel, ik denk alsnog de zeevaart in te gaan, althans, ik hoop dat 't nog kan!
En dat is meteen een van mijn vele vragen, die ik toch het beste hier kan stellen lijkt me. Zonder eventuele gekleurde informatie van een opleiding. En het liefst met een antwoord gewoon recht voor de raap. Als bijvoorbeeld mijn situatie weinig kans gegeven wordt, noem het dan alstublieft ook.
Vroeger dacht ik er wel aan om te gaan varen (mijn ouders hebben een binnenvaartschip gehad maar gingen op ongeveer 50-jarige leeftijd aan de wal). Toch heb ik eerst in Rdam gestudeerd, dit snel afgebroken. Doordat ik me wat opgejaagd voelde (fout 1) heb ik toen een sociale HBO gestart met het idee 'deze wel even af te ronden' en daarna verder te kijken. Ik kwam er al snel achter dat die HBO opleiding mij weinig werkgelegenheid zou bieden en dat doorstuderen voor de master het beste zou zijn. Een verkeerde gedachte, want nu ik die afgerond heb, ben ik er ook meteen wel helemaal klaar mee. En nog steeds weinig werkgelegenheid. Kantoorwerk is niets voor me, uren filerijden nog minder. Na talloze uren op dit forum te hebben doorgebracht, hoop ik dat jullie mij recht-voor-de-raap informatie kunnen geven over het volgende.
1) Ik kan de HBO marof opleiding niet meer doen vanuit financieel oogpunt. Die zou mij, door reeds eerder behaalde HBO, 4x7000 euro in het jaar gaan kosten. Dus wordt het vanzelf de MBO opleiding tot marof. Maar: is daar wel voldoende vraag naar, omdat er ook een HBO opleiding is? Ik heb begrepen dat de MBO'ers wat meer praktijk zien, wat we niet verkeerd lijkt.
2) Hoe hoog schatten jullie de kansen in dat als ik de MBO opleiding tot marof (in Vlissingen) heb afgerond, ik ook nog aan het werk kom als wat oudere beginneling? Ik zal dan rond de 35 zijn.
3) Ik zou voor ik mijn besluit neem graag stagevaren, of liever nog, tegen minimumloon als matroos werken. Zou dit mogelijk zijn, zou ik zonder ervaring en scheepspapieren aangenomen kunnen worden tegen het minimumloon? Zo ja, heeft iemand van jullie een tip/doorverwijzing/ ... voor me?
4) Toekomst: wat denken jullie dat de toekomst voor het beroep van Maroff is? Kan ik beter voor scheepswerktuigkundige gaan, of voor stuurman, los van mijn eigen interesse maar puur gezien de baankansen?
5) Toekomst 2: ben je in de scheepsbranche als 50+'er met wat ervaring nog steeds gewenst, of heeft men, zoals in zoveel andere branches, liever jonger personeel?
6) Toekomst 3: banen aan de wal: ik weet het het klinkt raar, maar ik kijk graag vooruit. Stel dat ik MBO4 maroff heb gedaan, en pak 'm beet 10 jaar aan boord als werktuigkundige gewerkt heb, zijn er redelijke kansen aan de wal?
Allen op voorhand hartelijk dank voor de gedeelde informatie. Van scherpe opmerking tot medelevend advies, alles is zeer welkom. Ik zal steeds tussendoor proberen te reageren.
Vriendelijke groet,
Jacob