Omscholing 30 -> 34

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
vooruit
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2018 08:29

Omscholing 30 -> 34

Bericht door vooruit »

Beste mensen, geachte zeelui :wink:

Even kort mijn situatie. Het is een wat langer verhaal, vergeef het me aub. Hier een pas afgestudeerd student die het allemaal dacht te weten, van 29 jaar oud. Sociale studie: eerst HBO, nu zelfs eindelijk (na wat moeizame jaren) een master afgerond. Tussendoor werkervaring voor mezelf (licht ict gerelateerd) en uitzendwerk, nu nog. Wat doet die hier, hoor ik u denken. Wel, ik denk alsnog de zeevaart in te gaan, althans, ik hoop dat 't nog kan!

En dat is meteen een van mijn vele vragen, die ik toch het beste hier kan stellen lijkt me. Zonder eventuele gekleurde informatie van een opleiding. En het liefst met een antwoord gewoon recht voor de raap. Als bijvoorbeeld mijn situatie weinig kans gegeven wordt, noem het dan alstublieft ook.

Vroeger dacht ik er wel aan om te gaan varen (mijn ouders hebben een binnenvaartschip gehad maar gingen op ongeveer 50-jarige leeftijd aan de wal). Toch heb ik eerst in Rdam gestudeerd, dit snel afgebroken. Doordat ik me wat opgejaagd voelde (fout 1) heb ik toen een sociale HBO gestart met het idee 'deze wel even af te ronden' en daarna verder te kijken. Ik kwam er al snel achter dat die HBO opleiding mij weinig werkgelegenheid zou bieden en dat doorstuderen voor de master het beste zou zijn. Een verkeerde gedachte, want nu ik die afgerond heb, ben ik er ook meteen wel helemaal klaar mee. En nog steeds weinig werkgelegenheid. Kantoorwerk is niets voor me, uren filerijden nog minder. Na talloze uren op dit forum te hebben doorgebracht, hoop ik dat jullie mij recht-voor-de-raap informatie kunnen geven over het volgende.

1) Ik kan de HBO marof opleiding niet meer doen vanuit financieel oogpunt. Die zou mij, door reeds eerder behaalde HBO, 4x7000 euro in het jaar gaan kosten. Dus wordt het vanzelf de MBO opleiding tot marof. Maar: is daar wel voldoende vraag naar, omdat er ook een HBO opleiding is? Ik heb begrepen dat de MBO'ers wat meer praktijk zien, wat we niet verkeerd lijkt.
2) Hoe hoog schatten jullie de kansen in dat als ik de MBO opleiding tot marof (in Vlissingen) heb afgerond, ik ook nog aan het werk kom als wat oudere beginneling? Ik zal dan rond de 35 zijn.
3) Ik zou voor ik mijn besluit neem graag stagevaren, of liever nog, tegen minimumloon als matroos werken. Zou dit mogelijk zijn, zou ik zonder ervaring en scheepspapieren aangenomen kunnen worden tegen het minimumloon? Zo ja, heeft iemand van jullie een tip/doorverwijzing/ ... voor me?
4) Toekomst: wat denken jullie dat de toekomst voor het beroep van Maroff is? Kan ik beter voor scheepswerktuigkundige gaan, of voor stuurman, los van mijn eigen interesse maar puur gezien de baankansen?
5) Toekomst 2: ben je in de scheepsbranche als 50+'er met wat ervaring nog steeds gewenst, of heeft men, zoals in zoveel andere branches, liever jonger personeel?
6) Toekomst 3: banen aan de wal: ik weet het het klinkt raar, maar ik kijk graag vooruit. Stel dat ik MBO4 maroff heb gedaan, en pak 'm beet 10 jaar aan boord als werktuigkundige gewerkt heb, zijn er redelijke kansen aan de wal?

Allen op voorhand hartelijk dank voor de gedeelde informatie. Van scherpe opmerking tot medelevend advies, alles is zeer welkom. Ik zal steeds tussendoor proberen te reageren.

Vriendelijke groet,
Jacob

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door v+d »

Eh Jacob, genoeg gestudeerd denk ik. Ga iets doen wat je leuk vindt en wat ook nog wat geld oplevert en dan kijk je nog eens rustig verder.
De scheepvaart is snel aan het veranderen en werkt toe naar varen met zo weinig mogelijk personeel. ( Dat was ook mijn droom toen ik een eigen bedrijf begon :lol: )
Toen ik zo oud was als jij nu had ik al 14 jaar gewerkt met daar tussen wat verlof om te studeren.
Je kunt zelf wel bedenken dat je al haast te oud wordt om nog ergens als leerling aan de slag te kunnen gaan.
Je wilt tien jaar vooruit kijken, niet doen dat heeft geen enkel zin, veel zaken komen eenvoudig weg op je pad en kansen moet je zien en pakken.
Je heb geen bal aan deze oprisping van een oude man, ik weet het, kom in beweging en ga aan de gang dan lukt er vast wel iets :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door jdbvos »

Jacob, zoals je al schreef, stam je uit de binnenvaart....
Daar is wegens de schaalvergroting en het meer continuevaren nog steeds veel vraag naar mensen...
Een jeugdvrind van me, die jarenlang bij de plaatselijke visserman had gewerkt, is als matroos/stuurman op een Duits binnenvaartschip gaan varen, en is daar inmiddels al vele jaren kapitän….
Hij mopperde tegen de reder over de immer dronken kapitein, waarop hij de vraag kreeg "kan jij dat beter, dan ?". Toen hij dat bevestigend beantwoordde kreeg hij te horen "ab nächtster Woche"...
Nou denk ik dat dat tegenwoordig niet meer zo gaat of kan, maar er liggen daar nog steeds mogelijkheden, en wat niet onbelangrijk is: ook promotiekansen !
En zoals al vaak wordt gezongen "Ja een reisje langs de RijnRijnRijn…" geldt nog steeds...en met een flink aanloopje kun je kijken of de Donau nog blauw is, dus het vaargebied is aanzienlijk.
Je hebt vast gelezen over de plannen met onbemande zeeschepen...
Die kans is er nog lange niet op de binnenvaart; teveel bochtjes, teveel sluizen&bruggen, teveel mee- en tegenliggers al dan niet met blauwe bordjes, en veel te veel ongediplomeerde vrijetijdskapiteins...
Afijn: dat weet je allemaal zelf ook wel...

Zeevaart...ja, het was- en IS, denk ik, nog steeds- prachtig. Zoals Theo Horsten zou zeggen "de zee beleven" was machtig....
Maar wat je hier leest, wordt geschreven door 'heklichten': wij beschijnen de afgelegde weg....
Zorg dat je met rood&groen de beide kanten vooruit ziet, en met een hoog en helder toplicht naar voren kijkt...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar wat je hier leest, wordt geschreven door 'heklichten': wij beschijnen de afgelegde weg...
Jacob,
Ik denk dat de hier op Kombuis aanwezige kennis/ervaring niet noodzakelijk alleen uit " heklichten" bestaat, misschien ben ik zelf wel een van de weinige voormalige zeelieden hier die dus wel z'n hele resterende werkzame leven in-op-rond-onder-naast-achter-voor schepen en scheepvaart heeft doorgebracht, wat dus NIET wil zeggen dat ik het allemaal wel weet. Op m'n 29e had ik dus net als Jan V+D en net als Jan Vos ook al een loopbaan op zee tesamen met studie achter de rug.De huidige zeevaart lijkt dus OP ALLE FRONTEN OP GEEN STUKKEN na meer op vroegaah.
Om een heel lang verhaal maar zo kort mogelijk te houden denk ik dat het advies van Jan V+D het beste advies is wat je maar kan krijgen, EN......nog gratis EN recht voor de raap ook. :roll:
Wat ik wel heb geleerd in die afgelopen 50 jaar IS........." Er wordt vrijwel NOOIT naar gratis advies geluisterd, want een ieder wil op zijn eigen blaren zitten!" :roll:
Ga iets doen wat je leuk vindt en wat ook nog wat geld oplevert en dan kijk je nog eens rustig verder.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door jeroen »

Jacob,

Hierbij wat reacties op een aantal van je punten...

1)
Maakt geen verschil, voorheen waren er wel rederijen die alleen HBO'ers wouden aannemen, inmiddels nemen die nu ook MBO'ers aan. Grootste verschil is idd het praktijk gedeelte tijdens de opleiding, hoewel dat ook al een stuk minder is als toen ik eind jaren 90 op school zat.

2)
Leeftijd maakt ook niet uit. Laatst hadden we een 2de stuurman aan boord die op z'n 40ste na jaren in de makelaardij gezeten heeft naar de zeevaartschool is gegaan.

3)
Dat kun je wel vergeten. Je hebt al diverse certificaten nodig om uberhaupt aan te kunnen monsteren. Dan heb je het al gauw over een 1500,- euro. Voor die cursussen heb je ook al een monsterboekje nodig die je tegenwoordig alleen nog krijgt met of een school of werkgeversverklaring. Voorheen ging je 3 jaar naar school en dan aansluitend had je je stage jaar, tegenwoordig heb je aan het begin van het 3de jaar al een half jaar stage, daarna weer een jaar naar school en aansluitend je laatste halfjaar stage. In Vlissingen ga (of ging) je nog wel eerder op een snuffelstage van een week waarbij je mee vaart op een Ro-Ro lijndienst tussen Gothenburg en Zeebrugge.

5) Leeftijd in de zeevaart speelt nagenoeg geen rol. Zolang je goed bent voor je werk is er geen probleem. Gage is ook niet leeftijd gebonden maar hangt af van je rang en vaartijd.
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Ruuth
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 nov 2016 16:47

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door Ruuth »

Tja, wat kan ik hier nog aan toe voegen. Heel weinig. Er zijn in voorgaande reacties al heel veel wijsheden gedebiteerd, waar ik mij alleen maar bij aan kan sluiten.
Je bent nog relatief jong. Je gaat een wereld in waarvan niemand kan voorzien hoe e.e.a. zal lopen. een wereld die ook wat het kiezen van een vak betreft niet meer is als vroeger. Een vak van vader op zoon is op zich al een unicum en daarnaast zal je bij voortduring te maken krijgen met aanpassing/verandering/bijscholing.
Mijn stelling is altijd geweest: Je neemt een beslissing op grond van de informatie die je op dat moment ter beschikking staat. Wanneer je meent alles in overweging te hebben genomen en vervolgens een beslissing neemt, moet je daar nooit meer over zeuren. Niet op terugkomen. Zinloos. In de toekomst kijken kan ook niemand. Blijf bij jezelf en doe er alles aan om gelukkig te worden/zijn/blijven.
Als socioloog moet je ook weten dat waar de één moeite mee heeft de ander moeiteloos in past. Weer een extra dimensie.
Kortom, beschouw deze draad als aanvullende informatie, maar niet als leidraad.

"Maar wat je hier leest, wordt geschreven door 'heklichten': wij beschijnen de afgelegde weg...." Jan, dit vind ik een juweeltje!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door Harry G. Hogeboom »

In de toekomst kijken kan ook niemand.
DAT is absoluut JUIST Ruuth.....ECHTER.....een weldenkend persoon kan WEL, n.a.v. recente ontwikkelingen in de maatschappij zich op bepaalde " in te schatten ontwikkelingen" mentaal en ook daadwerkelijk voorbereiden, voor zover dat mogelijk is. EN bepaalde raadgevingen tesamen met instellingen zijn TOCH tijdloos en hebben door de jaren heen hun juistheid en positieve effecten bewezen!
Ik zal hiervan slechts eeeeeen en persoonlijk voorbeeld geven, maar er zijn er VELE op allerlei fronten:

Als jochie en teenager had ik kontinue een chronisch geldgebrek, het liep zogezeid "als water door mijn vingers".Mijn moeder zaliger had geleerd op eigen financiele benen te staan in de befaamde 1930tiger jaren, alsmede WW2 en er groeiden geen guldens aan de boompies in de groente tuin van mijn vader,personen die aldus haar " niet met geld konden omgaan".....hadden " een gat in de hand".Als ik in de 6 weken zomervakantie naar Friesland wilde om daar te zeilen EN de mooie jonge uit te hangen en bier te drinken, dan zei m'n Vader dattie dat OOK wel zou willen, maar er geen geld voor had, hij adviseerde me dus aan om dat biergeld maar EERST zelf te gaan verdienen op de steenfabriek, waar ik EN leerde wat HARD werken was EN snel begreep dat een goede scholing sterk bepalend was voor mijn toekomst....aldus mijn vader smaakte het bier OOK beter als je er eerst zelf hard voor had gewerkt. ( Later aan boord bleek dat OOK waar te zijn! :lol: )
Ik ben dus opgebracht met de stelling.......Je verdiend, je spaart wat je wilt uitgeven en geld lenen doe je slechts na ampele overwegingen alleeeen voor een huis!!
Mijn moeder regelde een bankrekening voor mij op zeeer jonge leeftijd en ik kreeg een maandelijkse toelage volgens het van te voren uitgevogelde EN overeengekomen budget ( voor ALLES dus, broeken sokken, boeken, treinkaart, schoolgeld noem maar op!). De eerste maanden was ik RIJK......TOT " de shit de fan raakte" en ik mij mijn moeder te biecht moest, geld kon lenen tegen een geldende rente EN bij de volgende maandelijkse toelages ik dit terug moest betalen.Tegen de tijd dat ik naar zee ging als jong broekie " kon IK met geld omgaan" geloof me maar!!!
Vervolgens leerde ik van haar "als je van iedere gulden die je hebt een dubbeltje weglegd, dan weet je het verschil nooit.......maaaar je zult verbaasd zaijn als je dit volhoudt hoe veel zoden dit aan de dijk zet" ik noem dit NU nog : " Mijn Moeder's School van Economics"......en geloof me maaar "HET werkt" :lol:
Als je op jonge leeftijd b.v. begrijpt dat roken heel slechts is voor je gezondheid, DAN kun je daaar dus OOK veel poen aan overhouden ALSMEDE je eigen gezondheid en toekomstige ellende en financiele kosten wellicht beperken!!
Je kunt dus NIET in de toekosmt kijken, maaaar je kunt je zelf er wel degelijk " redelijk op voor bereiden" :roll:
Tegenwoordig wordt dit " ouwe mannen gepraat genoemd".......maaaar het is WEL WAAR!!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Lemans
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door Lemans »

Harry G. Hogeboom schreef: 24 okt 2018 23:07
DAT is absoluut JUIST Ruuth.....ECHTER.......maaaaar het is WEL WAAR!!! :roll:
+1
Gebruikersavatar
Ruuth
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 nov 2016 16:47

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door Ruuth »

Beste Jacob,
Ik weet niet of je nog aan boord bent. Het blijft namelijk nogal stil.

“Zeevarenden zijn het meest gelukkig”
Lees het hele verhaal. FWIW.
http://www.nederlandsezeemanscentrale.n ... -gelukkig/
vooruit
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2018 08:29

Re: Omscholing 30 -> 34

Bericht door vooruit »

Dag zeelui,

Ik ben er nog hoor. En ik neem jullie adviezen zeer, zeer serieus. Van wie kan ik nu de beste adviezen krijgen dan van (oud)gedienden.

Ik lees echter wel tegenstrijdigheid, en probeer inderdaad zoals geopperd door Harry G. Hoogeboom een 'globale lijn' te ontdekken: is het nog zinvol om hier 4 jaar studie van mijn leven (+ de nodige kosten) in te stoppen. Als de zeevaart over enkele jaren echt autonoom is, dan heb ik natuurlijk een probleem. Waarschijnlijk kan ik dan aan de wal ook nog wel iets krijgen als oud-wtk, maar toch... ik zal om te beginnen niet de enige zijn.

Maar het is dus geen probleem als iemand op latere leeftijd nog begint. Ja ok, bij de jongens van 16-20 jaar in de klas wordt wat raar, soit. Dat neem ik voor lief. Het gaat om de kans om aangenomen te worden. Achten jullie die ook echt lager, of kijken ze vooral naar instelling/stagekeus+ stagebeoordelingen/behaalde cijfers/sollicitatiegesprek?

En wat zou dan de meest optimale route voor puur en alleen de werkgelegenheid zijn: Marof studeren, aan het einde kiezen voor WTK vanwege de betere baan + na-de-baan kansen?

Nog eens dank voor het lezen en kritisch meedenken, het wordt gewaardeerd. Ik betwijfel of ik in de banen die ik nu kan krijgen aan de wal wél gelukkig wordt, vandaar.


Plaats reactie