Racisme op belgische koopvaardij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Racisme op belgische koopvaardij

Bericht door frans52 »

Het volgende moet mij van het hart.
Verleden donderdag krijg ik dit te horen van onze pool der zeelieden.
Sedert vijf jaar mogen geen Belgische bemanningen meer aangeworven worden wat betreft matrozen en dekjongens.
Ook zijn sedert die vijf jaar de opleidingen verplicht afgeschaft wat betreft matrozen opleiding.
Er mogen nog alleen buitenlanders aangeworven worden die niet opgeleid zijn en goedkopere werkkrachten zijn dan wij belgen.
Heb dit voorgelegd aan een paar kapiteins waarvan ik liever de naam niet vermeld,maar deze mensen antwoorden daarop dat zij zich niet met de bemanningen mogen moeien,doen zij het toch krijgen zij het deksel op de neus en kunnen zij vertrekken.
De vreemdelingen vormen in het algemeen een probleem wat taal kennis betreft en ook voor het uitvoeren van hun taken.
De oude anciens belg die nu nog varen mogen dit doen tot aan hun pensioen.
Het gaat de rederijen om winst te maken en veligheid komt op de laatste plaats.
De belgische matroos was al slecht betaald,sommige zeggen zelfs dat zij bij het OCMW meer kunnen verdienen dan op een Belgisch schip.
Kan ervan mee praten,heb zelf ooit aan 22 frank per uur gewerkt aan boord.
Dan is de of blijft de vraag wie is hier de racist,dat onze Belgische jongens die nog graag een job op zee hebben worden afgewezen voor een vreemdeling.
Ik denk dat wij met onze site een vreemdelingen legioen gaan promoten in plaats onze Belgische koopvaardij.
Laten onze heren witte boorden in Brussel dit zo maar toe.
Veel van onze schepen en voor 100% eigendom van onze rederijen varen onder piratenvlag en komen haast of nooit in Belgie,maar ook deze schepen staan niet op de lijsten vermeld.
Alleen mogen ernog Belgische officieren opgeleid worden en voor onze andere jongens die werkloos zijn is geen plaats meer wel voor vreemde.
Had dit op onze site willen zetten,maar daar mag niet over gesproken worden daarom doe ik het langs deze weg.
Heb mails van kapiteins die hun afschuw laten blijken over deze praktijken maar deze willen hun carierre niet in gedrang brengen,dus daarom vermeld ik deze mensen hun naam ook niet.
frans
Oude liefde roest niet,een oud schip wel.
http://www.belgischekoopvaardij.net
www.belgian-ships.be

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Frans,
Goed dat jij dit via Kombuispraat ter sprake brengt.
Je zal maar Belg zijn en graag willen varen, in Nederland lopen we te klagen, maar dit is helemaal "the bloody limit".
All the best
Jos
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Malaise

Bericht door ferryvaneeuwen »

Dat 'niet mogen' vind ik nogal wat, ik denk niet dat je dit kan verbieden. Het is wel zo dat we ons langzamerhand uit de markt hebben geprijsd mede door de als maar hogere eisen van de bonden in de afgelopen jaren. Ik las pas dat een vrachtwagenchauffeur, ook een transportjongen dus, in NL € 3500.- per maand verdient, met alle toeslagen. Dat komt in de buurt van Balkende. Het gevolg is dat er nu massaal Poolse chauffeurs op Nederlandse vrachtwagens rijden voor een salaris 'all in' van € 800.- per maand. Wettelijk is het 100% in orde, dus ik weet niet of je het de werkgevers kwalijk kan nemen om voor de laatste optie te kiezen, vooral als je nauwelijks het hoofd boven water kunt houden wegens de concurrentie. Moeilijk hoor. Al met al is er wel iets heel raars aan de hand, maar water - weten wij - loopt altijd naar het laagste (salaris)punt.

Ferry
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Racisme OF wet van ekonomie??

Bericht door Harry G. Hogeboom »

D'r is natuurlijk niks verkeerd mee om als "werknemer" een goed salaris te verdienen, zodanig dat je daar fatsoenlijk van kunt leven in je samenleving. Maar dat geld natuurlijk NIET alleen voor ONS in de Westerse samenleving, ondanks dat we dat wel lange tijd hebben gedacht EN in de prakteik hebben gebracht!

Er zijn echter mensen in andere landen, zie het hierboven genoemde voorbeeld van Ferry, die heeeeeeeeeeeeeel graag hetzelfde werk voor veeeeeeeeeeeeeel minder geld uitvoeren, met als consequentie dat "de arbeidsmarkt verschuift".
Overigens een al vele decennia bekend verschijnsel.
(Voorbeeldje!!! Even nadenken WAAAROM er zo veel Chinezen op NEDERLANDSE tankers voeren IN DE TWEEDE WERELDOORLOG!!!!!!! Shell heeft er een ontiegelijke hoop poen mee verdiend om olie voor de geallie-eerden te vervoeren!!!in mijn boekie da's 50 jaar geleden!!!)

Velen van deze "goedkopere arbeidskrachten" hebben generaties aan de geeuwhonger gelegen, dankzij de , ik noem maar FF een voorbeeldje!!! de "Koloniale Politiek" van de westerse mogendheden. Dit was uiteraard niet iets waar WIJ, als lezers van Kombuispraat ook maar IETS mee van doen hadden, maar NU wel mee geconfronteerd worden. Zie ontwikkelingen in de kleding fabrikatie, scheepsbouw, allerlei industrie-en!!

Wij kunnen in de Westerse Landen, met onze gigantisch HOGE loonkosten, die we allemaal best nodig hebben en verdienen!!, maar waarme we absoluut NIET kunnen konkureren tegen GOEDKOPERE arbeidskrachten uit landen waar ze vaak geen nagel hebben om aan het bewuste achterwerk te krabben. Het is de voorspelling dat China in 2020 de gehele Amerikaanse economie VOORBIJ zal lopen!! Het is mijn mening dat dit KONSERVATIEF is en dat het NIET zolang zal duren!!!
MILJOENEN mensen staan daar klaar om HARDER te werken voor MINDER geld. VEEEEEEEL minder geld. DUS ik denk dat we ons maar beter kunnen voorbereiden om de broekriem flink aan te halen; WIJ, de "gemiddelde lezer van Kombuispraat" kan hier geen ene moer aan veranderen en kan er als persoon ook ongetwijfeld geen ene moer aan doen!! Dat neemt niet weg dat we er wel mee worden geconfronteerd!!!!

De economische drang om "konkurerend te fabriceren" op een wereldschaal zal de DURE arbeidskrachten op de knie-en dwingen zolang er GOEDKOPRE krachten beschikbaar zijn.
De industrie-ele revolutie is nog lang niet over en nog steeds in volle gang!! Als IK een jonge vent was ging IK als een speer Chinees leren en zocht een baan voor een Westerse fabriek in China!! rijst met stokkies eten kan ik al een pikheetje!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

racisme op de belgische koopvaardij

Bericht door Roy »

Da's nu toch ook toevallig. Dit item ontstond deze week min of meer spontaan op de site van Nautiek onder "Shell tankers".
Misschien interessant om de reacties van deze site hiernaast te lezen.
Het blijft overigens een treurige gang van zaken, dunkt me.
A.s. donderdagavond ben ik voornemens hier een speech over te houden in het maandelijkse politieke cafe, genaamd "kamer 13" in de galerie Windkracht 13 alhier in Het Nieuwe Diep. Dit wordt georganiseerd door de lokale VVD en toegankelijk voor iedereen.
De reacties die tot donderdag evt. volgen wil ik hier graag in mee nemen.
Met uw gezamelijke welnemen uiteraard !?.
Gaarne uw reactie !!!.
m.v.g. Roy
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik schaar me helemaal achter Harry. Het enige wat niet deugt is dat niet "mogen" aanwerven van Belgische matrozen; daar zou een stokje voor moeten worden gestoken. Het zou een Belg vrij moeten staan om zich ook aan te bieden voor onverschillig welke gage de reder bereid is te betalen. Maar dat mag natuurlijk niet van de bonden.
Hoe je het ook wendt of keert: de markt bepaalt niet alleen de prijzen, maar, waar dat mogelijk is, ook de lonen. En in de scheepvaart kan dat.

Laat ik nu eens proberen me voor te stellen wat ik zélf zou doen als ik een schip in de vaart zou brengen en zou willen proberen daarmee een paar centen te verdienen. Ik zou absoluut een goede bemanning willen hebben, dat is nummer één; de beste mensen die voorhanden zijn, maar dan wel voor een totale loonsom die een winstgevende exploitatie van mijn bootje mede mogelijk maakt. Stel nu eens dat ik graag Nederlanders - of Belgen - zou willen hebben, vind ik die dan nog? Als dat zo is, moet er in de afgelopen dertig jaar heel wat verbeterd zijn, want toen - zo rond 1975 - waren ze al nauwelijks meer te vinden. Daarna ben ik uit het reguliere rederijbedrijf geraakt en in de shipdelivery terechtgekomen, een tak van scheepvaart die je alleen maar met heel goede mensen kunt bedrijven en die waren er wél. Mensen die, net als ik, er geen barst meer voor voelden om bij een keurige rederij te varen.

Ik was enige tijd personeelschef bij zo'n keurige rederij waar men zich, door alle collega's hartelijk uitgelachen, op het standpunt stelde dat op Nederlandse schepen uitsluitend Nederlandse bemanningen hoorden te varen. "Als dat niet meer kan, leggen we ze nog liever stil,' zei een van de directeuren toen zelfs. En die Nederlandse bemanningen mocht ik dan zoeken; voor schepen die elke veertien dagen drie weken, weer terug waren in Holland. Had je hem eenmaal naar zee, dan kon je gegarandeerd na veertien dagen weer op zoek naar een Hollander, waarbij je al helemaal niet meer op "goed" lette. Armen en benen met een Hollands paspoort, meer niet.
Toen ik als kapitein bij hun voer en een keer werd uitgeleend aan de rederij Pot, voor de "Edda", wist ik niet wat me overkwam: vijf Kaap-Verdische matrozen en een Kaap Verdische kok, die rustig hun werk deden, zonder misbaar, zonder een hoop slap gelul, vakmensen. En die wilden we bij Wagenborg niet hebben omdat dat allerlei problemen zou geven met taal en dan had je geen kweek meer naar de officiersfuncties.
Bij ons stelde iemand voor om de matrozen rugnummers te geven: dan kon je tenminste zien wie er wegliep. "Het enige wat die lieden zoeken, is goedkoop vervoer van orgie naar orgie," zei Huib Visser, een van onze kapiteins. Die was aflosser en als hij aan boord kwam, hing hij ergens een eindje ketting op waar iedereen zijn kop tegen stootte, dus dan vroegen ze onmiddellijk waar dat wel voor was. "Hebbie het dus goed gezien," vroeg Huib dan, "dat eindje ketting? Daar sla ik je namelijk mee op je sodemieter als je niet precies doet wat ik wil!"
Kijk dat was modern personeelsbeleid. :D
Maar dat was dertig jaar geleden. Is het sindsdien beter geworden? Ik weet het niet, want in 1977 verliet ik de rederij en heb daarna nooit meer "gewoon" gevaren, alleen maar "bijzonder" wat veel en veel beter beviel. Uiteraard ontkwam ook Wagenborg op den duur niet aan het in dienst nemen van buitenlanders en waarom ook niet? Ik hoor nooit meer iemand over Kaap-Verdianen, varen die niet meer?

Maar ik dwaal af; terug naar mijn eigen scheepje dat ik winstgevend zou willen exploiteren. Wedden dat ik daar goeie bemanning voor kreeg? Ik zou net zo doen als ik vroeger als kapitein deed: niet ouwehoeren en niet klagen, maar snel selecteren, de zak geven en een andere proberen,net zolang tot je een goeie crew bij elkaar had en die vervolgens wel in ere houden en naar waarde schatten. Daarbij zou het me vandaag de dag een zorg zijn waar die lieden vandaan zouden komen en wat voor kleur ze hadden. Dat zouden echt geen Hollanders of Belgen hoeven te zijn. Als ze nu maar een taal spreken waarin we elkaar allemaal verstaan en als ze het werk dat gedaan moet worden goed en veilig en tegen een redelijke prijs kunnen en willen doen, meer verlang ik niet. En die mensen zijn er, ook onder de mensen waar we nu nogal op neerkijken. En wat nou "opleiding"? Is daar dan in de afgelopen 30 jaar zonder dat ik daar iets van heb gemerkt een grote verbetering in gekomen, in de opleiding van matrozen? Wat mezelf betreft durf ik zonder enig voorbehoud te zeggen dat ik een uitstekende matroos was met een prima opleiding: een keiharde opleiding door een prima kapitein een en stelletje prima stuurlieden die wel hun vak, maar geen genade kenden. Een van de beste was Rieks Oosterveld. Die vent had een gebit als een tijger, een stelletje hele grote, hagelwitte tanden die hij liet zien als hij grijnsde terwijl hij je een kleun gaf of een schop voor je flikker als je niet vlug genoeg deed wat hij wilde en als het helemaal verkeerd ging béét hij ook nog! Kijk, dat was opleiding.
"Jullie zijn wel goeie jongens, maar je bent nog een beetje spééls," zei hij doodkalm en met die grote, witgetande grijns als jij jankend je wonden likte. Een volgende keer keek je wel uit, dat was zeker.
Maar van Nederlandse matrozen met een échte opleiding heb ik weinig goeds gezien, het spijt me dat ik het moet zeggen. Meestal waren het zeeadvocaten.

We hebben ons uit de markt geprijsd, als bemanning en als vlag. Andere mensen kunnen ook varen, waar ze ook vandaan komen en welke taal ze ook spreken. Het komt vanzelf weer zover dat we ook in het "rijke westen" genoegen nemen met lagere lonen, wel moeten nemen, want je moet toch eten en de uitkeringspotten raken op den duur écht leeg. En als het zover komt gaan de prijzen ook weer dalen, let op. dat duurt niet lang meer, dus dan kun je met minder loon toe. De goedkope arbeidskrachten staan te dringen om voor de helft - of minder - van jouw loon te mogen beginnen, dus klagen helpt niet meer.

.[/i]
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Goedkope arbeid

Bericht door ferryvaneeuwen »

Wat Harry zegt klopt helemaal. In NL was en is er geen sprake van racisme, het is gewoon de markt economie 'aan het werk'. Een werkgever is niet de aangewezen instantie om sociale politiek te bedrijven, dat doen de politici wel. Er moet winst gemaakt worden om de aandeelhouders tevreden te stellen. Dat is prioriteit Numero Uno en daar is op zich niks tegen. Bij Shelltankers voeren we in het begin vijftiger jaren met Spanjolen. Het waren echte zeelui, meestal vissers uit bijvoorbeeld Vigo die erg blij waren met wat ze verdienden. Die lui genoten, want wat ze aan boord moesten doen was voor hun een peuleschil vergeleken met het harde leven dat ze gewend waren. Verder veel met Chinezen die veel minder zeeman waren en waarvan je er een stuk meer nodig had voor het hetzelfde werk, maar ze waren nog goedkoper. Levensgevaarlijk soms met die lui op het voorschip met die trossen. Het eten werd er in ieder geval stukken beter op, als je ze maar Chinees liet koken tenminste. Met Nederlanders varen was niet altijd prettig. Sommigen wilden helemaal niks. We kregen nogal eens reclasseringsklanten aan boord die eerder vrij kwamen als ze wilden varen. Wat je toen zag en nu ziet is hetzelfde verschijnsel en er is geen kruid tegen gewassen vrees ik. Wij kunnen nu eenmaal geen DVD-recorder van € 30.- meer produceren. Onze toekomst is de kenniseconomie, alleen hebben we niet al te veel over voor onderwijs. Veder doen de bedrijven hier te weinig aan research, uitzonderingen daargelaten. Dat soort zaken kost geld en gaast ten koste van de winst van de BV NL en de bedrijven en is dus niet populair. We bedrijven nu eenmaal graag korte termijn politiek en dat gaat ons nog eens goed opbreken als we niet oppassen. Tot slot wil ik nog wijzen op de rampzalige situatie momenteel in Duitsland waar het lonen nog hoger liggen dan hier. Je kan daar duidelijk zien wat je toekomst wordt als je je eisen maar steeds verder blijft opschroeven.

Ferry
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 »

Het volgende werd mij ook medegedeeld.
Dit artikel is zelfs terug te vinden ergens op de site van shiplovers com bij een foto van een Belgisch schip.
Door onervarenheid werd het schip vast gezet en leverde de rederij een kostennota op van 9 miljoen dollar waardoor de rederij failiet is gegaan.
Deze rederij was GATX Bulk Antwerpen,waarvan de schepen DELORIS RUTH,MARTHA en nog andere.
Is het dan niet beter een goed opgeleid bemanningslid die ervaren is en zijn loon waard is dan de rederij een schuldenlast te bezorgen van 9miljoen dollar.

frans
Oude liefde roest niet,een oud schip wel.
http://www.belgischekoopvaardij.net
www.belgian-ships.be
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Door onervarenheid werd het schip vast gezet en leverde de rederij een kostennota op van 9 miljoen dollar waardoor de rederij failiet is gegaan.
Bedoel je te zeggen dat het schip aan de grond liep, Frans? Als dat zo is, heeft dat waarschijnlijk weinig te maken met de onervarenheid van matrozen en dekjongen - want daar hadden we het immers over - maar veel meer met de vakbekwaamheid van de kapitein en stuurlieden.

Dat het daar ook vaak aan schort, wil ik graag geloven en als een rederij daar niet beter op let en niet bereid is te investeren in goede officieren, hebben ze niet anders verdiend dan failliet te gaan.

.
Gebruikersavatar
frans52
Berichten: 252
Lid geworden op: 05 nov 2004 09:57
Locatie: Betekom

Bericht door frans52 »

Theo

De juiste oorzaak kan ik je niet vertellen daar de kapitein die me dit vertelde er niet verder wil op ingaan om tegen sommige personen hun kar niet te rijden.
Maar ik heb er uitverstaan dat er taal problemen zijn.
In onze tijd inmiddels van de jaren 60 en 70 kregen wij een degelijke opleiding in verband stuurlopen met loods.
Elk commando moest herhaald worden en zodra dit bevel was uitgevooerd moest het terug herhaald worden.
Wij waren verplicht de commando's zowel in het frans en engels te kennen en op het opleidingsschip werd er dit goed ingeperst.
BV als je op de seaway een loods aan boord krijgt die het frans amerikaans spreekt en de roerganger verstaat dit commando niet is het de taak van de eerste stuurman en kapitein erop toe te zien dat dit bevel correct word uitgevoerd.
Canadees frans is voor sommige ook moeilijk te verstaan als je niet taal krachtig bent.
Op de Belgische vloot onzer tijd werd aangenomen dat een matroos zijn taal frans en engels kende.
Het is ook niet de eerste maal dat er voor onze kust een schip vast loop zoals bv een paar jaar geleden op de ruitingenbank omdat de matroos ook een verkeerde handeling uitvoerde daar hij de loods niet goed verstond,doch had zowel loods of stuurman dan moeten ingrijpen.
Als je weet dat je zo'n klungels aan boord hebt die laat je toch geen roer lopen en zeker niet in veraderlijke waters als onze noordzee en voor onze kusten die vergeven zijn van de zandbanken.
Ik kan het zeer goed begrijpen dat drank voor de lagere bemanning op de belgische vloot uit den boze is,doch heb ik met kapiteins gevaren die met de fles gingen slapen en opstonden.
Maar in het algemeen gaat het erover als je wil varen dat je dan kennis van enige taal machtig bent en je degelijk je taak kan uitvoeren zonder brokken maken .

frans
Oude liefde roest niet,een oud schip wel.
http://www.belgischekoopvaardij.net
www.belgian-ships.be


Plaats reactie