Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Machinekamers

Bericht door Henk van der Moolen »

de H in Hotlo Of hodt betekend altijd Hesselman.
Dus Hotlo: Hesselman, omkeerbaar, twee tact, langsspoeling ,oplading.
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos »

Goedenavond Wil Kuipers,
Ter info: Vooralsnog nog geen plaatje kunnen opduikelen van de "Dorestad' met de beweerdelijke "1 klep cilinder kop".
Vraag: was dat ook een HotL of ook al een HotLo, dus met oplading ?
Want dat is mij even ontgaan, maar kan aan mij liggen.
Mbt. de bij de "Dorestad" 1 cil.klep kop holle zuiger, zal dit denkelijk met de gedachte zijn gedaan om wat meer volume verbrandingslucht ter plaatse te bewerkstelligen zodat ook weer meer gewicht aan br.st. kon worden ingespoten.
Heb wel een paar doorsnee plaatjes van een Stork HotLo in de kunstkast zitten en zal ze hier plaatsen vanwege de ontstane zoek-discussie.
Zal ze ook plaatsen in het Topic "Stoom Machines en Diesel Motoren" waar ze eigenlijk thuis horen.
Gr. Koos
Bijlagen
Stork Hotlo motor (04).jpg
Stork Hotlo motor (04).jpg (79.04 KiB) 1148 keer bekeken
Stork Hotlo image.jpg
Stork Hotlo image.jpg (68.58 KiB) 1148 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos »

En hier nog een Stork Hotlo Cilnderkop foto met doorsnee plaatje.
Ook geplaatst op Topic : St.Mach. & Diesel Mot."
Gr. Koos
Bijlagen
Stork Hotlo motor Cyl.kop met klepmechn. (06).jpg
Stork Hotlo motor Cyl.kop met klepmechn. (06).jpg (215.04 KiB) 1136 keer bekeken
WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers »

Ik zou graag enkele foto's (details Adonis en Beninkustmotor) en tekeningen (dwarsdoorsnede Dorestad motor, verbrandingsruimte met uitlaatklep en brandstofklep) willen plaatsen. Via de icoon<afbeelding invoegen> kom ik niet verder. Wat doe ik niet goed of te wel wie helpt mij op weg?
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos »

Beste Wil,
Eea. staat uitgebreid op het Aparte Topic Helpdesk "Hoe een foto bij te plaatsen.
Kan je mogelijk eerst eens raadplegen.
Ikzelf zet de keuze foto altijd al in een aparte file op de PC die gemakkelijk te vinden is.
Ikzelf open dan het Paint programma om de foto op de juiste of in ieder geval gewenste pixels te brengen.
Bij liggende foto's maximaal 1024 of kleiner naar behoefte.
Foto ligt dus nu klaar voor gebruik.
(Zit even nu niet op de PC maar op de tablet dus doe het even uit het blote hoofd, dus sta er niet geheel voor in maar komt in ieder geval aardig in de buurt).
Nadat je je verhaaltje in het kbp raamwerk hebt ingevuld ga je naar beneden en klikt op "bijlagen".
Daaronder zie je dan een klein balkje verschijnen " bestanden toevoegen" en als je daarop klikt, kom je op " mijn PC" of wat dan ook.
Je file opzoeken waar de foto staat en daarin de foto zoeken en erop klikken en zie je verschijnen dat die is bijgevoegd.
Dan op verzenden en weg is 't ie.
Opm. Voor staande foto's normaliter 850 aanhouden max.
Voor de foto' s die ik hierboven heb geplaatst zelfs 550 aangehouden want anders schieten ze boven de pagina uit.
Opm. 2. JdbVos heeft daar al eens een mooie uitleg over gegeven, dus mogelijk kan je dat vinden en helpen.
En is het dan zeker " poepen zonder douwen".
Gr. Koos
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d »

Hoi Wil, als je dat spul wel per e-mail weg kan krijgen stuur je het maar naar karakorum@live.nl dan zet ik het hier wel neer.
WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers »

Bedankt Koos en v+d
Ik wist dat het eenvoudig moest zijn maar zocht op de verkeerde plek.
Bijlagen
Hierbij de tekeningen van de Dorestad. Let wel de datum staat voor de order. Er moet dan dus nog met de bouw worden begonnen. Ontwerp en bouw duurde al snel meer dan anderhalf jaar.
Hierbij de tekeningen van de Dorestad. Let wel de datum staat voor de order. Er moet dan dus nog met de bouw worden begonnen. Ontwerp en bouw duurde al snel meer dan anderhalf jaar.
Dwarsdoorsnede Dorestad HOTL 1951_doc.jpg (86.51 KiB) 1012 keer bekeken
Uitlaatklep Dorestad HOTL 1951_doc.jpg
Uitlaatklep Dorestad HOTL 1951_doc.jpg (84.3 KiB) 1012 keer bekeken
Het Hesselman verschil blijkt duidelijk uit de vergelijking van de verbrandingskamers. De enige grote wijziging die Stork heeft aangebracht t.o.v. het patent is de opstaande rand van de zuiger in de Hotlo. Deze was oorspronkelijk bedoeld om de cilinderwand te beschermen. Het bleek niet zo hard nodig te zijn en kwam goed uit bij de extra spoellucht bij de turbo's.
Het Hesselman verschil blijkt duidelijk uit de vergelijking van de verbrandingskamers. De enige grote wijziging die Stork heeft aangebracht t.o.v. het patent is de opstaande rand van de zuiger in de Hotlo. Deze was oorspronkelijk bedoeld om de cilinderwand te beschermen. Het bleek niet zo hard nodig te zijn en kwam goed uit bij de extra spoellucht bij de turbo's.
Verbrandingskamer Dorestad HOTL 1951_doc.jpg (86.48 KiB) 1012 keer bekeken
D 0182949 Verbrandingskamer HOTLo_doc.jpg
D 0182949 Verbrandingskamer HOTLo_doc.jpg (52.32 KiB) 1012 keer bekeken
WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers »

Hierbij de zuiger van de Dorestad HOTL motor
Bijlagen
Zowel vorm van de zuiger als de koeling zijn geheel afwijkend van de Hesselmanvorm. Ik hoop terug te vinden hoe dit tot stand is gekomen. Misschien een verlopen patent?
Zowel vorm van de zuiger als de koeling zijn geheel afwijkend van de Hesselmanvorm. Ik hoop terug te vinden hoe dit tot stand is gekomen. Misschien een verlopen patent?
Zuiger Dorestad HOTL1951 detail_doc.jpg (112.49 KiB) 1010 keer bekeken
WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers »

Zoals beloofd ook nog de detail foto's van de bovenbouw. Ik heb deze foto's in detail kunnen maken omdat ik voor het boek gebruik mag maken van de glasnegatieven van Stork ondergebracht bij het HCO (Historisch Centrum Overijssel). De lowres foto's zijn allemaal te vinden bij het Geheugen van Nederland onder Stork.
Ik krijg langzamerhand een beeld van de ontwikkeling vanaf 1951 tot en met de Hotlo in 1953 en hoop de open eindjes te vinden. Al met al genoeg stof voor hoofdstuk 4 van deel 2. Wie weet wat er nog meer oven tafel komt.
Bijlagen
De onderdelen waar ik naar zit te kijken bij deze foto kan ik niet benoemen. Bij de Adonis zit de kettingkast niet in het midden, maar aan vliegwielzijde. De manoeuvreerstand juist aan de andere kant van de motor.
De onderdelen waar ik naar zit te kijken bij deze foto kan ik niet benoemen. Bij de Adonis zit de kettingkast niet in het midden, maar aan vliegwielzijde. De manoeuvreerstand juist aan de andere kant van de motor.
01262 Adonis bovenbouw detail 1951_doc.jpg (126.37 KiB) 1005 keer bekeken
Een minder scherpe foto, maar duidelijk herkenbaar de stootstangen, brandstofpomp zoals bij de Hotlo-koppen
Een minder scherpe foto, maar duidelijk herkenbaar de stootstangen, brandstofpomp zoals bij de Hotlo-koppen
01270 bovenbouw Beninkust 1954_doc.jpg (117.54 KiB) 1005 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door Roy »

Nu vraag ik me wel af hoe het kan dat de "Adonis" die in 1954 opgeleverd werd een Stork-HOTLo kon krijgen die in 1951 gebouwd is !?.
Dit mede gezien er hetzelfde jaar al schepen van de IS-klasse aan de K.N.S.M. opgeleverd waren.
Hiervoor zijn na 1951 alleen de "Hathor", op 20 augustus 1952 en "Amor" op 16 september 1952 aan de K.N.S.M. opgeleverd, maar daar stond wel een Stork motor in maar geen HOTLo.

Het is algemeen bekend dat de 1e Stork-HOTLo in de "Ouwerkerk" van de V.N.S. stond en dat schip werd op 15 mei 1954 opgeleverd.
De "Beninkust" kan wel een HOTLo hebben gekregen daar zij op 8 november 1954 aan de vloot toegevoegd werd.

Wel moet opgemerkt worden dat het niet altijd duidelijk is of een schip met een HOTLo of met een HOTL uitgerust was.

Kortom; hoe zit dit met het bijschrift van de foto van een Stork-HOTLo uit 1951 en bestemd voor de "Adonis" ???.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie