Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 1490
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

4stempeltrak.jpgzuiger trekken Boringa.jpg
4stempeltrak.jpgzuiger trekken Boringa.jpg (102.72 KiB) 1150 keer bekeken
Zuigertje trekken van een B en W.
gr.Bas


kabo
Berichten: 1490
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

SB lager en stuwblok.jpg
SB lager en stuwblok.jpg (168.71 KiB) 834 keer bekeken
hoofd Turbo Dynamo.jpg
hoofd Turbo Dynamo.jpg (127.88 KiB) 834 keer bekeken
V blok koelkastcompressors.jpg
V blok koelkastcompressors.jpg (163.3 KiB) 834 keer bekeken
pneumercator meters (tankniveau).jpg
pneumercator meters (tankniveau).jpg (163.09 KiB) 834 keer bekeken
hoofd manouvreer console.jpg
hoofd manouvreer console.jpg (150.97 KiB) 834 keer bekeken
sb telegraaf.jpg
sb telegraaf.jpg (144.41 KiB) 834 keer bekeken
Een aantal beelden van de machinekamer van de Canberra. Bwj. 1961 sloop 1998. 85000 pk, 2 x 32200 KW stoomturbines. max 29.27 kn.
gr. Bas
GD Canberra 10.jpg
GD Canberra 10.jpg (175.38 KiB) 834 keer bekeken
mw_canberra_5.jpg
mw_canberra_5.jpg (111.53 KiB) 834 keer bekeken

roy
Berichten: 12460
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door roy »

Prachtige serie platen Bas !!!.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 8042
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Zeker mooie platen..
In mijn zeer jonge jaren had m'n broer een grote 'artist impression' van haar aan de muur van z'n kamer hangen, en die vond ik al prachtig.
Zo her-en-der haar nog wel een paar keer gezien...maar nog nooit haar cardio-foto's... :-D
De laatste keer zag ik haar in Port Stanley, waar ze grote rode kruisen op haar flanken had.. Gurka's & ander strijdkrachten marcheerden langs de haven naar één of ander inhammetje waar met boten sie mannen naar haar werden vervoerd, of naar de daarnaast ten anker liggende Uganda...
Een paar uur later zag ik dat de schoorstenen weer geel waren, en de rode kruisen op haar flanken waren verdwenen.... Ik dacht nog: "hopelijk is het weer morgen een beetje beter, dan maak ik wat fotootjes van die combinatie op die locatie …"
De volgende dag was het idd héél wat beter weer, alleen was de witte vogel gevlogen...
Alleen de Uganda was er nog....
Bijlagen
Herman Bodewes Falklands 4 hosp schip Uganda .jpg
Herman Bodewes Falklands 4 hosp schip Uganda .jpg (93.01 KiB) 620 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co »

De laatste keer zag ik haar in Port Stanley, waar ze grote rode kruisen op haar flanken had..
Nou Jan dat was dan niet zo veilig in die contreien... :shock:

Ben eigenlijk benieuwd of inmiddels de een of andere club de olie (waar het allemaal om begonnen was :( )
al aan het winnen is?

Groeten van Co.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co »

Jan, nog even over die Canberra,
Die gebruikte full speed nog MEER olie (250-300 m3) als de Abel Tasman waar jij op zat, denk ik. :roll:

Groeten van Co.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 8042
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Dat weet ik wel zeker, Co !
In die AT stond ook maar een magere (tegenwoordig) 30.000pk, en bij de foto's staat voor deze C maar liefst 85.000pk, da's 2,5 x zoveel....
En aangezien -nét als bij auto's- de pk's toch écht uit je tank komt, sta ik niet te kijken van dat verbruik....vooral omdat wat wij 'het hulpbedrijf' noemen op wowo's een 2e hoofdbedrijf is.
De Houtman en de Hoorn (de NL Houtskool, vanwege de brand) hadden de dubbele StalLaval-installatie, en hadden 60.000pk, uiteraard met het dubbele verbruik. Maar dat komt nog niet aan het verbruik van die C. Een dorstige dame, zakmarzegguh...
De snelheid is voor deze schepen ongeveer gelijk met 29kn
Pfoehh...er aan terugdenkend: da's echt wel snel, hoor ! Bij Bft 4 recht van voren ff aan dek naar het voorschip lopen, was een een flinke inspanning, vooral met dat stuifwater om je oren en in je ogen... 1 Verdieping lager had je een pracht van een overdekt gangboord-zonder uitzicht, dat dan wel.
Maar in dat gangboord kon je de buigingen van het schip mooi zien. Maar dat kon je nóg veel mooier zien in de "Lijnbaan", een gang van voor naar achter op de kiel tussen de db-tanks in, waar alle kabels en pijpleidingen liepen: daar zag je het hele schip in een beetje zee kronkelen als een slang !
Ik vond dat de 1e keer best eng. Maar realiseerde me meteen dat ze moest bewegen om niet te breken: net als de klapperende vleugels van vliegtuigen.
Oost, west...ook best

Kees Hagen
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: Machinekamers

Bericht door Kees Hagen »

Dag Jdbvos, volgens mij verwar je de Houtman en Hoorn met de Delft en Dejima. De Houtman en Hoorn hadden elk al vanaf nieuwbouw 2 Sulzer diesels voor de voortstuwing, 8RND90 als ik mij niet vergis. Overigens ook goed voor een flinke snelheid en dito brandstofverbruik!

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 8042
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Klopt helemaal, Kees ! ai stent korrekted ! :oops:
Hoe kan ik nou zulke schepen doormekaar gooien.... :roll: :roll:
Sjit ! Daar wordt ik niet blij van....
Oost, west...ook best

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3801
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

70plusser Jan.......wen er maar aan Jan db.Overkomt mij nu ook meer dan vroegerds Mart 83+
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook



Plaats reactie