Machinekamers
Re: Machinekamers
gr.Bas
Re: Machinekamers
gr. Bas
Re: Machinekamers
Prachtige serie platen Bas !!!.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Machinekamers
Zeker mooie platen..
In mijn zeer jonge jaren had m'n broer een grote 'artist impression' van haar aan de muur van z'n kamer hangen, en die vond ik al prachtig.
Zo her-en-der haar nog wel een paar keer gezien...maar nog nooit haar cardio-foto's...
De laatste keer zag ik haar in Port Stanley, waar ze grote rode kruisen op haar flanken had.. Gurka's & ander strijdkrachten marcheerden langs de haven naar één of ander inhammetje waar met boten sie mannen naar haar werden vervoerd, of naar de daarnaast ten anker liggende Uganda...
Een paar uur later zag ik dat de schoorstenen weer geel waren, en de rode kruisen op haar flanken waren verdwenen.... Ik dacht nog: "hopelijk is het weer morgen een beetje beter, dan maak ik wat fotootjes van die combinatie op die locatie …"
De volgende dag was het idd héél wat beter weer, alleen was de witte vogel gevlogen...
Alleen de Uganda was er nog....
In mijn zeer jonge jaren had m'n broer een grote 'artist impression' van haar aan de muur van z'n kamer hangen, en die vond ik al prachtig.
Zo her-en-der haar nog wel een paar keer gezien...maar nog nooit haar cardio-foto's...
De laatste keer zag ik haar in Port Stanley, waar ze grote rode kruisen op haar flanken had.. Gurka's & ander strijdkrachten marcheerden langs de haven naar één of ander inhammetje waar met boten sie mannen naar haar werden vervoerd, of naar de daarnaast ten anker liggende Uganda...
Een paar uur later zag ik dat de schoorstenen weer geel waren, en de rode kruisen op haar flanken waren verdwenen.... Ik dacht nog: "hopelijk is het weer morgen een beetje beter, dan maak ik wat fotootjes van die combinatie op die locatie …"
De volgende dag was het idd héél wat beter weer, alleen was de witte vogel gevlogen...
Alleen de Uganda was er nog....
- Bijlagen
-
- Herman Bodewes Falklands 4 hosp schip Uganda .jpg (93.01 KiB) 1088 keer bekeken
Oost, west...ook best
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Machinekamers
Nou Jan dat was dan niet zo veilig in die contreien...De laatste keer zag ik haar in Port Stanley, waar ze grote rode kruisen op haar flanken had..
Ben eigenlijk benieuwd of inmiddels de een of andere club de olie (waar het allemaal om begonnen was )
al aan het winnen is?
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
- Co
- Berichten: 1122
- Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
- Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.
Re: Machinekamers
Jan, nog even over die Canberra,
Die gebruikte full speed nog MEER olie (250-300 m3) als de Abel Tasman waar jij op zat, denk ik.
Groeten van Co.
Die gebruikte full speed nog MEER olie (250-300 m3) als de Abel Tasman waar jij op zat, denk ik.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Re: Machinekamers
Dat weet ik wel zeker, Co !
In die AT stond ook maar een magere (tegenwoordig) 30.000pk, en bij de foto's staat voor deze C maar liefst 85.000pk, da's 2,5 x zoveel....
En aangezien -nét als bij auto's- de pk's toch écht uit je tank komt, sta ik niet te kijken van dat verbruik....vooral omdat wat wij 'het hulpbedrijf' noemen op wowo's een 2e hoofdbedrijf is.
De Houtman en de Hoorn (de NL Houtskool, vanwege de brand) hadden de dubbele StalLaval-installatie, en hadden 60.000pk, uiteraard met het dubbele verbruik. Maar dat komt nog niet aan het verbruik van die C. Een dorstige dame, zakmarzegguh...
De snelheid is voor deze schepen ongeveer gelijk met 29kn
Pfoehh...er aan terugdenkend: da's echt wel snel, hoor ! Bij Bft 4 recht van voren ff aan dek naar het voorschip lopen, was een een flinke inspanning, vooral met dat stuifwater om je oren en in je ogen... 1 Verdieping lager had je een pracht van een overdekt gangboord-zonder uitzicht, dat dan wel.
Maar in dat gangboord kon je de buigingen van het schip mooi zien. Maar dat kon je nóg veel mooier zien in de "Lijnbaan", een gang van voor naar achter op de kiel tussen de db-tanks in, waar alle kabels en pijpleidingen liepen: daar zag je het hele schip in een beetje zee kronkelen als een slang !
Ik vond dat de 1e keer best eng. Maar realiseerde me meteen dat ze moest bewegen om niet te breken: net als de klapperende vleugels van vliegtuigen.
In die AT stond ook maar een magere (tegenwoordig) 30.000pk, en bij de foto's staat voor deze C maar liefst 85.000pk, da's 2,5 x zoveel....
En aangezien -nét als bij auto's- de pk's toch écht uit je tank komt, sta ik niet te kijken van dat verbruik....vooral omdat wat wij 'het hulpbedrijf' noemen op wowo's een 2e hoofdbedrijf is.
De Houtman en de Hoorn (de NL Houtskool, vanwege de brand) hadden de dubbele StalLaval-installatie, en hadden 60.000pk, uiteraard met het dubbele verbruik. Maar dat komt nog niet aan het verbruik van die C. Een dorstige dame, zakmarzegguh...
De snelheid is voor deze schepen ongeveer gelijk met 29kn
Pfoehh...er aan terugdenkend: da's echt wel snel, hoor ! Bij Bft 4 recht van voren ff aan dek naar het voorschip lopen, was een een flinke inspanning, vooral met dat stuifwater om je oren en in je ogen... 1 Verdieping lager had je een pracht van een overdekt gangboord-zonder uitzicht, dat dan wel.
Maar in dat gangboord kon je de buigingen van het schip mooi zien. Maar dat kon je nóg veel mooier zien in de "Lijnbaan", een gang van voor naar achter op de kiel tussen de db-tanks in, waar alle kabels en pijpleidingen liepen: daar zag je het hele schip in een beetje zee kronkelen als een slang !
Ik vond dat de 1e keer best eng. Maar realiseerde me meteen dat ze moest bewegen om niet te breken: net als de klapperende vleugels van vliegtuigen.
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59
Re: Machinekamers
Dag Jdbvos, volgens mij verwar je de Houtman en Hoorn met de Delft en Dejima. De Houtman en Hoorn hadden elk al vanaf nieuwbouw 2 Sulzer diesels voor de voortstuwing, 8RND90 als ik mij niet vergis. Overigens ook goed voor een flinke snelheid en dito brandstofverbruik!
Re: Machinekamers
Klopt helemaal, Kees ! ai stent korrekted !
Hoe kan ik nou zulke schepen doormekaar gooien....
Sjit ! Daar wordt ik niet blij van....
Hoe kan ik nou zulke schepen doormekaar gooien....
Sjit ! Daar wordt ik niet blij van....
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Machinekamers
70plusser Jan.......wen er maar aan Jan db.Overkomt mij nu ook meer dan vroegerds Mart 83+
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook