Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Mooi Jan.
Grt.
Klaas

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door Roy »

Inderdaad, een pracht allemaal !.
Ik neem aan dat de ketelfronten tegenover elkaar stonden. Maar dat de manoeuvreerstand ook zo laag stond, dus eigenlijk in het verlengde van de stookplaat, had ik niet verwacht. Als je even doordenkt is het eigenlijk heel logisch t.o. van een turbine installatie.
Bedankt voor al deze Liberty plaatsingen.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Klopt Roy.
Inner-Bottom-Plan.png
Inner-Bottom-Plan.png (241.23 KiB) 2009 keer bekeken
Boiler-Profile.jpg
Boiler-Profile.jpg (123.81 KiB) 2009 keer bekeken
Grt
Klaas
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co »

Bas, mooie plaatjes!
Deze vaart nog, ik heb eerder op de Kombuispraat foto's geplaatst van de Hellas Liberty (Pireus)
Daar was veel (en niet alleen koper) weg.
Op jouw foto's bijvoorbeeld staat het Bailey's Stookbord er goed op, dat was er niet meer op de Hellas Liberty...

Bedankt.
GRoeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co »

Beste mede-kombuizers,
Bij stoommachine-dieselmotoren kwam ook de TM620 al aan de orde.
Van NIevelt Goudriaan had een serie van 4 schepen met een 6TM620 425 rpm, waarvan hier een machinekamer foto:
Er stonden ook nog 2x 6 DRo 210 en 1x 8 DRo 210 als hulpmotoren (WAT EEN LIEVE KARRETJES!)
Groeten van Co.
Aldabi MK 6TM620+2x6DRo 210+1x8DRo210.jpg
Aldabi MK 6TM620+2x6DRo 210+1x8DRo210.jpg (120.29 KiB) 1828 keer bekeken
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos »

Hallo Co,
Je PB-tje ontvangen, en je ook gelijk al vanmorgen, getracht terug te posten middels "reactie" op jouw Pb.
Maar bij mij willen die dingen er op de een of andere manier niet uit ??????????
Is al een poosje zo.
Nog net weer geprobeerd middels een nieuwe-directe PB aan je, maar betwijfel of het eruit gaat.
Nog gekeken bij je div. posts op de div. Topics of er ook een mail vignetje tevoorschijn kwam, maar nada.
Werkt altijd wel beter vind inzelf.
Mogelijk middels een PB van jou die ik (klaarblijkelijk) wel ontvang je email verstrekken ??
Verneem wel van je.
Gr. Koos
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

820px-Liberty_ship_140-ton_VTE_engine.jpg
820px-Liberty_ship_140-ton_VTE_engine.jpg (235.8 KiB) 1551 keer bekeken
Beeld van een triple expansie machine van de Liberty schepen. afm. 6.40 x 5.80 m. 76 tpm. en 2500 pk. gewicht 140 ton. snelheid 12 mijl.
grBas
doppie
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Machinekamers

Bericht door doppie »

pracht foto
gr alex
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

12003.jpgbremen.jpg
12003.jpgbremen.jpg (120.28 KiB) 1343 keer bekeken
Bailey's Stookbord van het passagiersschip Bremen van de Noord Duitse lloyd in 1945 na in beslag-name door de Geallieerden en voor het in gereedheid brengen van de machine kamer voor de oversteek naar Amerika met behulp van voormalige Duitse machinisten.
gr.Bas
Stomertje
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2012 09:34
Locatie: Zuid-Holland

Re: Machinekamers

Bericht door Stomertje »

Neem me niet kwalijk dat ik reageer, maar volgens mij klopt hier iets niet geheel (of helemaal niet).....
Naar mijn beste weten bestond de Bremen in 1945 al niet meer, is volgens de geschiedenisboekjes in 1941 uitgebrand door sabotage (brandstichting waarvoor ook iemand terecht is gesteld).
Ik zie op de foto geen Baileys-stookbord voor de ketels, wel staat rechts een hele grote luchtpomp, door een stoomcilinder gedreven, dit moet een luchtpomp zijn omdat hij een erg grote pompzuiger heeft. Het meterbord op de achtergrond, midden achter, is vrijwel zeker voor stoomturbines, de meters zijn van het fabrikaat Schaeffer & Budenberg, Maschinen- und Dampfkessel-Armaturenfabrik zu Magdeburg-Buckau, ervoor bevinden zich een paar verticale draadstangen met een wiel, ""zouden"" manoeuvreerafsluiters van de turbines kunnen zijn?

Als dit voormalige Duitse machinisten waren, is dit beslist op een ander voormalig Duits schip gefotografeerd, (in ieder geval een turbinestoomschip)...


Groeten van Stomertje. (uit zijn werkplaats Klein Magdeburg-Buckau).


Plaats reactie