Machinekamers
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Machinekamers
Hallo Roy ik heb die ketel vraag van de Nieuw Amsterdam bij de vereniging de lijn neergelegd, zij trachten dat voor ons te achterhalen, dus afwachten.
Groetjes, Jos Linders.
Groetjes, Jos Linders.
Re: Machinekamers
Bedankt voor de moeite Jos.
Wat je zegt; we wachten het af wat er uitkomt.
m.v.g., Roy
Wat je zegt; we wachten het af wat er uitkomt.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Machinekamers
gr. Bas
Re: Machinekamers
gr. Bas
Re: Machinekamers
In het Boek de grote drie staat wel vermeld dat de nieuwe ketels zijn
geplaatst bij Wilton Fijenoord te Schiedam
Cor Boer
geplaatst bij Wilton Fijenoord te Schiedam
Cor Boer
- Bijlagen
-
- Grote drie ketels.jpg (177.62 KiB) 828 keer bekeken
-
- grote drie.jpg (176.16 KiB) 828 keer bekeken
Re: Machinekamers
Cor en Bas, bedankt voor jullie inzet om het grote geheim van de "N.A." te ontrafelen.
Echter dit zijn allemaal gegevens die ik reeds heb.
Het gaat me er echt om uit welk schip, ik meen een destroyer, de ketels gehaald zijn om aan de "N.A." te doneren. Ik neem aan dat het een schip geweest is die uit de mottenballenvloot gehaald is en gelijk met het verwijderen van de ketels gesloopt is. Misschien dat dit een beetje helpt. Met name Kombuizers die beter met U.S. Navy aangelegenheden op de hoogte zijn.
De "Moerdijk" kwam met de ketels uit de States en arr. 16 september 1967 in R'dam. Dit schip voer, bij mij weten, vast op de West Coast. Het zou dus makkelijk kunnen dat daar de ketels ook vandaan komen. Ik meen dat er een grote mottenballenvloot in San Diego was.
Helpt dit allemaal een beetje ?.
m.v.g., Roy
Echter dit zijn allemaal gegevens die ik reeds heb.
Het gaat me er echt om uit welk schip, ik meen een destroyer, de ketels gehaald zijn om aan de "N.A." te doneren. Ik neem aan dat het een schip geweest is die uit de mottenballenvloot gehaald is en gelijk met het verwijderen van de ketels gesloopt is. Misschien dat dit een beetje helpt. Met name Kombuizers die beter met U.S. Navy aangelegenheden op de hoogte zijn.
De "Moerdijk" kwam met de ketels uit de States en arr. 16 september 1967 in R'dam. Dit schip voer, bij mij weten, vast op de West Coast. Het zou dus makkelijk kunnen dat daar de ketels ook vandaan komen. Ik meen dat er een grote mottenballenvloot in San Diego was.
Helpt dit allemaal een beetje ?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Machinekamers
Hallo Roy, ik heb nog wat gevonden v.w.b. de Babcock en Wilcox ketels. In de eerste helft van aug. 1967 heeft WF. de opdracht ontvangen de 6 ketels te vervangen. De nieuwe ketels kwamen per trein van de westkust naar New York. Op 16 sept. zijn de 5 ketels in R.dam aangekomen met het ms. Moerdijk en na 5 dgn. is de eerste ketel in de NA geplaatst. Twee van de vijf ketels waren nieuw en de andere 3 tweede hands. Naam van welk schip ze uitgekomen zijn heb ik nog niet gevonden.OP 30 nov. en 1 dec. heeft de Nieuw Amsterdam proef gevaren op de Noordzee en hij had geen snelheid in geleverd met de nieuwe ketels. Proefvaart was succesvol. Hopenlijk heb je hier wat aan. En een plaatje erbij van de opname in het nieuwe dok van Wilton.
gr. Bas-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Machinekamers
Ik lees wel dat die ketels afkomstig waren van een sloperij in Californië. De MOERDIJK doet een reis langs de Noordamerikaanse westkust en wordt op 25 juli 1967 gemeld te Los Angeles. De 28e vertrekt het uit Los Angeles en de 29e is het in San Francisco. Op 3 augustus komt de MOERDIJK aan in Portland, Oregon en op 6 augustus in Victoria, British Columbia. De 7e is het Vancouver en de 11e New Westminster. De 15e is de MOERDIJK in het haventje van Port Alice op Vancouver Island. Geen idee wat daar nog te beleven viel voor zo'n boot.
Op 21 augustus is de MOERDIJK weer terug in Californië en wel in Stockton. Vandaar gaat het weer naar Los Angeles waar het de 24e aankomt. En dan vertrekt het daarvandaan op 27 augustus naar Schiedam. De 31e wordt Acapulco aangedaan. Op 4 september wordt het Panamakanaal gepasseerd en op 16 september arriveert de MOERDIJK bij de werf in Schiedam.
Het Vrije Volk schrijft op 18 september: KETELS VOOR NW.-AMSTERDAM GEARRIVEERD.
Het ms. Moerdijk van de Holland- Amerika Lijn is zaterdagmorgen In Rotterdam gearriveerd met aan boord de vijf ketels die van de Nieuw Amsterdam weer een varend passagiersschip moeten maken. De Moerdijk leverde de ketels af bij de werf van Wilton-Fjjenoord, waar zij in de loop van de volgende weken zullen worden geplaatst. Op 11 december zal de Nieuw Amsterdam weer moeten kunnen uitvaren. De HAL heeft de ketels gekocht In de Verenigde Staten. Twee van de vijf zijn nieuw; de andere zo goed als. Bij Wilton hoopt men eind volgende week met het zware karwei te beginnen. Donderdag of vrijdag zal de eerste ketel worden geplaatst.
Mijn conclusie is dus dat de vijf ketels niet van één schip afkomstig waren.
Op 21 augustus is de MOERDIJK weer terug in Californië en wel in Stockton. Vandaar gaat het weer naar Los Angeles waar het de 24e aankomt. En dan vertrekt het daarvandaan op 27 augustus naar Schiedam. De 31e wordt Acapulco aangedaan. Op 4 september wordt het Panamakanaal gepasseerd en op 16 september arriveert de MOERDIJK bij de werf in Schiedam.
Het Vrije Volk schrijft op 18 september: KETELS VOOR NW.-AMSTERDAM GEARRIVEERD.
Het ms. Moerdijk van de Holland- Amerika Lijn is zaterdagmorgen In Rotterdam gearriveerd met aan boord de vijf ketels die van de Nieuw Amsterdam weer een varend passagiersschip moeten maken. De Moerdijk leverde de ketels af bij de werf van Wilton-Fjjenoord, waar zij in de loop van de volgende weken zullen worden geplaatst. Op 11 december zal de Nieuw Amsterdam weer moeten kunnen uitvaren. De HAL heeft de ketels gekocht In de Verenigde Staten. Twee van de vijf zijn nieuw; de andere zo goed als. Bij Wilton hoopt men eind volgende week met het zware karwei te beginnen. Donderdag of vrijdag zal de eerste ketel worden geplaatst.
Mijn conclusie is dus dat de vijf ketels niet van één schip afkomstig waren.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Machinekamers
Eigenlijk wordt het nu nog gecompliceerder !.
Als die ketels per spoor naar New York vervoerd zijn, moet de "Moerdyk" toch gang gemaakt hebben om door het Panamakanaal naar The Big Apple te stomen en dan nog op tijd weer in R'dam te zijn...………….
Het houdt de gemoederen wel bezig. Gelijktijdig zien we wel dat de relatief jonge maritieme historie al gauw in nevelen op lijkt te gaan. 't Wordt tijd dat er radar uitgevonden wordt...............
m.v.g., Roy
Als die ketels per spoor naar New York vervoerd zijn, moet de "Moerdyk" toch gang gemaakt hebben om door het Panamakanaal naar The Big Apple te stomen en dan nog op tijd weer in R'dam te zijn...………….
Het houdt de gemoederen wel bezig. Gelijktijdig zien we wel dat de relatief jonge maritieme historie al gauw in nevelen op lijkt te gaan. 't Wordt tijd dat er radar uitgevonden wordt...............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Machinekamers
Roy, de MOERDYK is volgens de kranten die reis niet meer in New York geweest en na het Panamakanaal via de bovenwindse eilanden en onder Bermuda door, gelijk doorgevaren naar Schiedam. Misschien dat die treinreis dan toch niet doorgegaan is? Ik had ergens anders ook gelezen dat de ketels uit Californië kwamen en denk dus dat die Foster Wheeler-ketels op 27 augustus in Los Angeles geladen zijn en dat er daarna opeens haast was om naar Holland te komen.
De enige verwijzing naar een mogelijk treintransport vind ik in dit bericht in "Schip en werf" van 25 augustus 1967:
De Nieuw Amsterdam blijft in de vaart. De directie van de Holland-Amerika Lijn heeft 10 augustus jl. meegedeeld dat het onderzoek naar de toestand van de ketels van het s.s. Nieuw Amsterdam heeft geleid tot de beslissing de ketels te vervangen. De reparatie zal worden uitgevoerd door Wilton-Fijenoord-Bronswerk N.V. te Schiedam , en zal ruim drie maanden in beslag nemen. De nieuwe ketels zijn afkomstig van een Amerikaans bedrijf aan de westkust van de Verenigde Staten. Zij zullen per trein naar New York worden vervoerd en daarna per schip naar Rotterdam....
Ik denk dus dat de HAL van plan was om de nieuwe ketels na aankoop per trein naar New York te verschepen, maar dat ze na 10 augustus aan het rekenen zijn geslagen en tot de conclusie kwamen dat ze deze kleinere en vooral veel lichtere ketels gewoon op hun eigen kustboot vanaf Californië konden zetten. En de MOERDYK voer daar toevallig net langs.....
De enige verwijzing naar een mogelijk treintransport vind ik in dit bericht in "Schip en werf" van 25 augustus 1967:
De Nieuw Amsterdam blijft in de vaart. De directie van de Holland-Amerika Lijn heeft 10 augustus jl. meegedeeld dat het onderzoek naar de toestand van de ketels van het s.s. Nieuw Amsterdam heeft geleid tot de beslissing de ketels te vervangen. De reparatie zal worden uitgevoerd door Wilton-Fijenoord-Bronswerk N.V. te Schiedam , en zal ruim drie maanden in beslag nemen. De nieuwe ketels zijn afkomstig van een Amerikaans bedrijf aan de westkust van de Verenigde Staten. Zij zullen per trein naar New York worden vervoerd en daarna per schip naar Rotterdam....
Ik denk dus dat de HAL van plan was om de nieuwe ketels na aankoop per trein naar New York te verschepen, maar dat ze na 10 augustus aan het rekenen zijn geslagen en tot de conclusie kwamen dat ze deze kleinere en vooral veel lichtere ketels gewoon op hun eigen kustboot vanaf Californië konden zetten. En de MOERDYK voer daar toevallig net langs.....
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -