Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

zilvernitraat en fenolphtaline ?
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co »

jdbvos schreef: 29 jul 2020 16:13 zilvernitraat en fenolphtaline ?
Zilvernitraat voor bepaling van de chloriden (zout)
Fenolphtaline voor de bepaling van de pH.
Het gele goedje wat je zelf moest maken voor de zuurstof test zorgde voor altijd keelpijn.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d »

Jan, die paal dat is een bouwliftje kennelijk. Vergroot het bovenstuk van dat ding maar eens, er staat ook nog een kerel in.
Nou zijn mijn ogen niet wat ze geweest zijn hoor :lol:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Dat ga ik ook ff uitvergroten, Jan ! iig alvast bedankt voor de tip: het moet haast wel zoiets zijn, maar wat dan die 3 horizontalen zijn ???
Des Heeren's wegen zijn ondoorgrondelijk, maar werfpersoneel kan er ook heel wat van :D

Ik wist dat gele goedje ook niet meer, maar een klein zoektochtje leverde dit op: https://sites.google.com/site/singraven ... scheikunde

Overigens, de chemische namen zijn (potdomme) Reagens1 en Reagens2....
Já, dáár schieten we niet mee op :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co »

Co schreef: 29 jul 2020 16:02 En over die asbest Jacob, “niemand” wist het 🥴
De “oudere” generatie is er allemaal in meer of mindere mate aan blootgesteld samen met de hydrazine en dat gele goedje (waarvan de naam mij even is ontschoten) dat gebruikt werd in de nessler zuurstof test. (Reageerbuis met het kogeltje).
Gevonden Jan, in het ketel diktaat van De Ruyter Vlissingen. (Overigens zat ik op de HZSU in Utrecht)
De test is gepantenteerd rond de jaren 50 in de U.S.
Ik was meer dan 1,5 jaar "derde ketels" op de RSVH (Verolme-Steenkolen Handels Vereniging) turbine tanker Schelderix en de dikke test vloeistof moest met een pipet (zuigen om te vullen) gedoseerd worden. De dampen zorgden voor constante keelpijn. Volgens mij een NALFLEET kleuren schijf comparator.
Met de test konden we de deaerator afstellen en zo kostbaar distil water besparen want met een lekke condensor telde elke liter,
DOUCHE water = onder andere condensaat van de AC, en gekoeld met een zelfgemaakt koelertje want het water in de accomodatie was anders veel te warm. Fijn die stoom schepen....
Hier de scan:
IMG_E0267.JPG
IMG_E0267.JPG (151.96 KiB) 675 keer bekeken
Zo is het toch een lang verhaal geworden, en wie leest het... :?
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

ik lees dat :D en met groot plezier !
want nou herken ik het ook weer... kaliloog....dat stopten we later in het Mono-toestel: dan ging het "automatisch", en met intervallen continue...
je filterde er de CO, de CO2 en de H2 ermee uit en het totaalverschil gaf de hoeveelheden aan
Maar die beschrijving van dat Monotoestel heb ik al eens gedaan hier errugunz op de saait, want zoiets was natuurlijk erg leuk en leerzaam voor het takenboek.....

Overigens maakten we op de Abel Tasman zelf ons ketel- en drinkwater met de fraaie halve bol met platenheater en dito koeler distilleertoestel van AlfaLaval...maar liefst 80T/etm, askmegoedherinner...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En dan die ketelvervangingsfoto's van d' Oranje...
Tjaaa.....ik ben druk met me eigenste bootjes....EN..dan mot ik die ouwe massinisten op Kombuis nog in de peiling houden ook dat "ze" niet AL te veel gaan overdrijven......nou ben ik best bereidt om van " kollega's op leeftijd" bij tijd en wijle iets door de vingers te zien....gedachtig m'n schoon moeder die dan placht te zeggen ( als het over ouder worden ging!): " Tjaaa HET wordt er niet beter op!"..........maaaaar.....ketelvervangingsfoto's van d' Oranje DAT wordt me toch wat te gortig :roll:

DE "ORANJE" was destijds HET grootste met MOTOREN...aaangedreven schip ter wereld...ze had 3 schroeven en er stonden 3 stuks 12 cylinder Sulzer karren in......uut ut bloote heufd :mrgreen:

DE " Nieuw Amsterdam".....had een mooi zooitje- ik meen 6 stuks- " Schelde Yarrow" theepotjes er in welke 2 Tribune installaties aandreven op 2 schroeven....later in 1967 werden die theepotjes vervangen door ouwe- zo goed als nieuwe Yankee theepotjes, ik meen dus 5 stuks EN veel lichter....ooook dus uut ut blootuh heufd! :roll:

I stand to be corrected....zeg'n "ze" dan hier aan deze kaant van de plas....maar voornoemde plaatjes zijn dus van de " Nieuw Amsterdam" in dok IN 1967....EN ik kan daar bij vermelden dat ik toen net met verlof was EN ook zo brutaal was om als " eenvoudig Oliepot massinissie van zo'n wildevaart kluppie" mij voor te doen als zijnde " van de HAL TD" daar toen een hele dag over dat jacht te hebben rond gestruind met een "Nep folio mappie" onder de arm EN ...niemand die vroeg " WIE ben jij en WAT kommie hier doen??"
Ik weet de datum niet meer precies....maaar ik herinner me heel goed dat IMMENS grote en LEGE ketelruim EN dat gat in de zij!!....Waarvan akte!
Mijn buurjongen-vriendje-kollega massinissie die 2 jaar voor me uit liep EN bij de Lijn voer...vertelde me dat "als je dat netjes aanvraaagt Boom....dan laten ze je er nooit op!!.....DUS reed ik met de Austin Mini voor de poort bij Wilton en deed net " of die boot van MIJ was"....en DAT werkte!!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Machinekamers

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry G. Hogeboom schreef: 30 jul 2020 00:17 " Tjaaa HET wordt er niet beter op!".....maaaaar.....ketelvervangingsfoto's van d' Oranje DAT wordt me toch wat te gortig :roll:
Maar Harry, Sulzer had toch ook een aantal (stoom)ketels meegeleverd. Wel van een wat andere orde uiteraard.
Hier een knipsel over de keteltjes. :D

Ketels Oranje.jpg
Ketels Oranje.jpg (218.31 KiB) 496 keer bekeken
Groet uit Zwolle, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar Harry, Sulzer had toch ook etc. etc.
Jaaa jaaa Paul.....jij bent wel aardig wakker vandaag...zeker net een balletje goed geslagen :mrgreen: ...maaar de stilte in Grunnig'n is oorverdovend :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

mkSerooskerk(2).jpg
mkSerooskerk(2).jpg (63.1 KiB) 371 keer bekeken
hoofdmotor.jpg
hoofdmotor.jpg (61.09 KiB) 371 keer bekeken
hulpketel.jpg
hulpketel.jpg (57.85 KiB) 371 keer bekeken
hulpmotor.jpg
hulpmotor.jpg (53.06 KiB) 371 keer bekeken
manovreerstand (1).jpg
manovreerstand (1).jpg (74.22 KiB) 371 keer bekeken
manovreerstand.jpg
manovreerstand.jpg (55.72 KiB) 371 keer bekeken
vriescompressor.jpg
vriescompressor.jpg (51.34 KiB) 371 keer bekeken
centrifuges.jpg
centrifuges.jpg (70.98 KiB) 371 keer bekeken
Beelden van de machinekamer van de Serooskerk van de VNS bwj. 1960. UItgerust met een Smit B en W 9 cyl. van 10600 pk. sloop 1984.
gr. Bas


Plaats reactie