Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co »

Harry G. Hogeboom schreef: 06 aug 2020 00:41 Toen ik dus weer wat later, toen deze hilariteit weer wat was geluwd opdracht kreeg om "even een ouwe zeekaart op de brug te gaan halen voor een stel pakkingkies"....was ik bijzonder argwanend.....maaaar schoot al wat minder snel van de heupen fanselluf...het was dus in de dagen dat er in het pikheet hok reeds lectures "Wilde tankvaart Perzoneelszaken phychologie" waren vertoond met instrukties zoals : " Ik kan me niet herinneren dat we JOU om je mening hebben gevraagd Hogeboom, dus hou je bek dicht" :roll: .....kijk dan weet je tenminste waar je staat.....( of staan MOET?)....allemaal dus zaken die " heden ten dage" niet meer in het " Human Resources Operational Management Manual" staan!!! :mrgreen:
Ome Rinus ( R.I.P.) een zeer beknijsde 3e meester- waar ik dus o.a. het maken van pakkingkies van ouwe zeekaarten van heb geleerd en nog veeeel meeer!!!- overtuigde me dat dit dus geen bakkie was en dat ik op moest schieten......en NU kommik dus tot mijn leuze:..." Jong geleerd en oud gedaan"....Nieuwe pakkingkies van een ouwe zeekaart voor een ouwe trekker die bekant net zo oud is als ikselluf....een moeilijke keuze uit mijn jaren lang verzamelde kollektie zeekaarten....en uiteindelijk moest er eentje van de Richilieu River in Quebec aan geloven. ( as't dan toch verknipt mot worden....DAN maar Frans :lol: ) P.S. De plaatjes zijn van de Hudson River....maaar dat papier was me veeel te plastikie glad, dus eentje van dikker ouderwets zeekaarten papier uitgezocht!
Ha ha, ja dan maar zo'n eigenwijze franse zeekaart.
Ook een heerlijke beschrijving van de ontwikkeling van het personeelsbeleid op schepen :mrgreen:
Wat voor trekker is het Harry?
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wat voor trekker is het Harry?
Nou da's OOK wat Co...."zeekaarten" in de MK....DAT kan nog bij de ouwe hap....alhoewel er dan wel direct aan de bel wordt getrokken dat dit slects "ouwe & ouderwetse massinisten betreft" en dat er tegenwoordig " tubetjes" voor zijn om pakkingkies te maken :lol: .....maaaar " trekkers" in de MK??....daaar waag ik me eventjes niet aan ...en zeker niet omdat ik dan wellicht ook weer "landlubbers" op het verkeerde been zet met een tikfout lettertje hier of daar verkeerd :roll: ....alhoewel ik vroegaah onder de ouwe Kombuis Direktie van mijn vriend JossieUno wel toestemming had om een zig & zag koers te varen bij gelegenheid----uiteindelijk is dat ook een goede nautische gewoonte...niettan??.....en OOOK van Martje in Braziel onder de bananen boom mocht het destijds ( Martje is van de Presidente af...maar hopelijk is dat tijdelijk!! :lol: ).....maaar misschien zijn die "zig zag permits" verlopen???......Ge wiet maar nooit"...in deze papieren wereldl!!!
Ik kan dus WEL vermelden dattik nog even zo'n Franzosen Zeekaart heb verknipt.....
St.Lawrence Seaway Chart # 1418. McDonald Point to Grenadier Island. (Inclusief the Brockville Narrows!).....en voor de mierenneukers onder ons ( zou Theodorus THE Greek dan zeggen!!!)....corrected & updated by the Canadian Hydrographic Survey tot 22 Juni 1979. da's geen tikfout dus 1979! ( dus een ouwe in de Kollektie!!)
Maaar jaa Co....ik ben heel m'n leven al ietwat "tegendraads" geweest en "langs het randje gelopen"....en het IS inmiddels te laat omdat nog te veranderen....op de valreep om in Maritime termen te blijven....DUS nu een trekker in de MK....mijn ouwe trekker IS:

Een International Harvester. Type Farmall 340 gas. Bouwjaar 1959. Momenteel "in dock" voor haar ietwat verlate 12e 5 jaarlijkse survey en service beurt, nadat ze de laatste 5 jaar "was opgelegd" i.v.m. drukke werkzaamheden elders.
Bijlagen
KB-InternationalFarmall-340-1959.jpg
KB-InternationalFarmall-340-1959.jpg (239.8 KiB) 1115 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Machinekamers

Bericht door Herman »

menige pakkingkie vervangen van de Sihi hydrofoorpompen/circulatiepompen,die ouwe kaarten van het engels kanaal deden het prima.
Herman
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Machinekamers

Bericht door Jacob Bothof »

En daarna op de krijtrotsen gelopen omdat ze boven niet meer wisten waar ze waren :lol: :lol:
en de verkeerde afslag namen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Machinekamers

Bericht door Jinny »

En ik heb met een zigzagje ook geen problemen hoor... :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Dirk Dijksman
Berichten: 159
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
Locatie: Velserbroek

Re: Machinekamers

Bericht door Dirk Dijksman »

Voor de mensen met een facebook account. Hele leuke filmpjes in de machine kamer van de Carnival Inspiration vlak voordat deze het strand opgaat om gesloopt te worden.

https://www.facebook.com/groups/shipbre ... 200643943/
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de machine kamer van de Carnival Inspiration
Mooi schone Italiaanse Machine Kamer.....kan je wel spagetti van de vloerplaatjes eten....'kheb dat trouwens ook wel meer gezien vroegaah in tegenstelling tot de " reputaaasie".
Maar nu "we" het dan toch via een trekker!!! over " vreemde machientjes in de MK" hebben schoot me te binnen dat ik vroegaah toen mijn haar nog zwart was...wel met " vreemde trein lokomotief karretjes" in de MK heb gewerkt....eerst al met behoorlijk dikke Alco's in de cutterzuigers bij van Rees.....relatief makkelijk inbouwen met slechts 4 dikke bouten op iedere hoek. Die Alco's moesten er trouwens wel even aan wennen toen ze flink op de flikker kregen als ze met volle brandstof inspuiting behoorlijk door de knie-en "aan de zaandpomp" stonden te scheuren....da's dus wel andere koek dan als een generator karretje de kost verdienen...maaar "alles went" na een poossie en het ging veeel beter toen we de blowers hadden aangepast....toen moesten die eigenwijze Alco knakkers wel even slikken.....maaar jaaa normaliter kommie op een trein ook geen zaaandpomp tegen!!
Later "in de ijselijke dagen" stonden er een stel EMD's in onze ijsbrekers te orgelen.....2 takt karren specifiek ontworpen en gebouwd voor de dikke lokomotieven hier op de Prairies.
Nog weer later toen de Ijselijke dagen voorbij waren kwam ik diezelfde EMD's nog weer tegen in die ouwe Ijsbrekers hier op de kust....heel apart brandstofsysteem met hele listige verstuivers en een uitlaatgassen turbo die via aan centrifugaal koppeling "in 1e instantie" met de tandwielen wordt aangedreven en DAN ...als tie op gang komt en wat hete gassen produceert nemen de uitlaatgassen het weer over.......heb die EMD's heel veeel en ook heeel dapper " horen scheuren" ( dat was dus voor ik doof werd! :roll: )als ze met een heel stel locs. een lange en zware graantrein over de bulten van de Rockie Mountains naar Vancouver moesten sleuren.
Trein karretjes in bootjes...." Het kan zomaar verkeer'n sprak Vader Cats"

Nog een kleine "na-verbranding"
Vroegaah was ik dus zeer ....laten we maar zeggen " onder de indruk" van vooral "dik en zwaar" ijzer...en daaar kreeg ik een flinke portie van met die LOODzware MAN branstofpompen en verstuivers......bij die EMD trein karretjes was dat dus heel anders geregeld....daaar kon je de hele handel bekant in je kontzak steken....brandtsofpomp EN verstuiver was samengebouwd....dus een Boschpompie IN het verstuiverhuis.....een nok op iedere kop en een heugelstangetje en draaien met die hap. Even een "verstuivertje wisselen" en je had gelijk de hele handel gefikst!
Destijds haddik een Newfie-vriendje die baas was op zo'n EMD ijsbreker en daar heppik dus een levensechte " Verstuiver-Brandstofpomp" van gekregen voor mijn toenmalige museumpie.....waar inmiddels de grootste helft is omgezet in begonia's! Bijgesloten ...voor de Mierenneukers zou dan Theodorus ( R.I.P.) zeggen :lol: Mijn grote vriend Theodorus -voor de niet ingewijde lezers- houdt de Turken in de peiling op een heuvel toppie in Macedonia.....May he rest in Peace.

Na-verbranding #2.
Inmiddels maar weer zo'n Franse Slag Zeekaart van de Ottawa Rivier voorgaats gescharreld, ze zijn goed voor achtergrond informaaasie. Zo'n Br.st.Pomp-Verstuiver Kombinaasie steek je echt in je kontzak! :lol:


https://www.youtube.com/watch?v=BlOUzbSr3ZE
Bijlagen
Dwarsdoorsnede
Dwarsdoorsnede
EMD-fuel injector cutaway.jpg (102.47 KiB) 907 keer bekeken
Foto-Museum Verstuiver
Foto-Museum Verstuiver
EMD-Injector-FuelPump-Aug-07-2020.jpg (229.23 KiB) 831 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Machinekamers

Bericht door Jinny »

Mooi net verstuivertje/brandstofpompie Harry.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

brandstofpomp en verstuiver in 1....met een beginregeling (lower helix) en een eindregeling (upper helix) à-la Bosch...
Althans, zo lijkt het mij....
Lijkt me niet een "ff afpersen, eventueel veerspanning aanpassen, en gereed voor gebruik"- gevalletje....Zoals Amerikanen wel vaker doen...
Maar met het oog op de traagheid van het collectief aan bewegende delen, lijkt het me niet een ding voor hogere toerentallen: houdt dit op met rond de 1000 ? (al hoog ingeschat, maar men durft aan die kant van de plas héél wat méér toeren aan dan aan deze kant van diezelfde plas)
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d »

Mij lijkt er weinig aan in te stellen behalve de opbrengst per slag, zal wel zijn: niet goed werkend, via de kerryton overboord en een nieuwe er in.
Behalve als je de onderste veer wat betreft spanning kunt verstellen is de openingsdruk gewoon vastgelegd met de veer die daar de naald dicht houdt.
Niets voor Hollandse machinisten destijds, wij lapten die verstuivers en uitlaatkleppen van ome Stork op totdat het echt niet meer kon, werd je groot en sterk van ;)


Plaats reactie