Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Klopt helemaal, Kees ! ai stent korrekted ! :oops:
Hoe kan ik nou zulke schepen doormekaar gooien.... :roll: :roll:
Sjit ! Daar wordt ik niet blij van....
Oost, west...ook best

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Machinekamers

Bericht door Mart Hoogedoorn »

70plusser Jan.......wen er maar aan Jan db.Overkomt mij nu ook meer dan vroegerds Mart 83+
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

deb_stettin_dampfmaschine1.jpg
deb_stettin_dampfmaschine1.jpg (96.92 KiB) 1351 keer bekeken
deb_stettin_kessel.jpg
deb_stettin_kessel.jpg (96.44 KiB) 1351 keer bekeken
deb_stettin_kesseldruck.jpg
deb_stettin_kesseldruck.jpg (84.31 KiB) 1351 keer bekeken
deb_stettin_dampfmaschine_mitte.jpg
deb_stettin_dampfmaschine_mitte.jpg (60.86 KiB) 1351 keer bekeken
DS_Stettin_Maschine_Überblick.jpg
DS_Stettin_Maschine_Überblick.jpg (233.24 KiB) 1351 keer bekeken
deb_stettin_kesselhaus.jpg
deb_stettin_kesselhaus.jpg (92.95 KiB) 1351 keer bekeken
deb_stettin_dampfmaschine2.jpg
deb_stettin_dampfmaschine2.jpg (113.85 KiB) 1351 keer bekeken
deb_stettin_dampfmaschine1.jpg
deb_stettin_dampfmaschine1.jpg (96.92 KiB) 1351 keer bekeken
deb_stettin_generator.jpg
deb_stettin_generator.jpg (86.38 KiB) 1351 keer bekeken
Afbeeldingen van de machinekamer van de kolengestookte IJsbreker Stettin, bwj. 1933 en
2200 pk. Vaart nog regelmatig.
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

deb_stettin_schlacke.jpg
deb_stettin_schlacke.jpg (102.25 KiB) 1349 keer bekeken
deb_stettin_wasser_kreislau.jpg
deb_stettin_wasser_kreislau.jpg (106.44 KiB) 1349 keer bekeken
Eno
deb_stettin_museumsschiff.jpg
deb_stettin_museumsschiff.jpg (122 KiB) 1349 keer bekeken
deb_stettin_maschinist.jpg
deb_stettin_maschinist.jpg (123.77 KiB) 1349 keer bekeken
f78_stettin_62.jpg
f78_stettin_62.jpg (104.07 KiB) 1349 keer bekeken
stettin133_v-contentgross.jpg
stettin133_v-contentgross.jpg (36.98 KiB) 1349 keer bekeken
En nog wat afbeeldingen in vol bedrijf. o.a. een ontmoeting met de Brittannia op 20/6/1995 in het Nord Ostsee kan.
gr. Bas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door Roy »

Wat ze overeenkomen; het zijn beide stoomschepen !!!.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

red boat 2.jpg
red boat 2.jpg (133.96 KiB) 1082 keer bekeken
Vertrek van de Red Boat 2 vanuit Ponto Delgada in 2005 op weg India voor sloop. Heeft de machinist teveel olie aan boord??
gr. Bas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door Roy »

Ik denk dat ze aan het roetblazen zijn Bas.
Dat was heel normaal hoor.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Dat was heel normaal hoor.
...maar vlgs mij nooit zo dicht bij land, en nooit overdag.....
Als dit een stoomschip is, ligt er een aardige laag stookolie onderin de vuurhaard, want hij is hier zwaar in ademnood.
En wat je daar ziet is een aardige dosis CO (het zgn "onverbrandt").
Niet ongevaarlijk, trouwens...CO is naast zeer giftig ook nog steeds erg brandbaar: alles wat je nodig hebt is een ontstekingsbronnetje
Oost, west...ook best
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Dit is inderdaad heel heftig. Het lijkt inderdaad op roetblazen van de stuurboordketel. Het kan ook komen door slecht onderhouden branders, of verkeerde branders en geen of te weinig lucht op die ketel ten gevolge van een slecht functionerende of kapotte fan. Een slecht functionerend stookbord kan dit ook tot gevolg hebben. Ik weet niet of dit schip lang in die haven heeft gelegen op één (sb) ketel. Als er lange tijd geen roet geblazen is kan je dit krijgen. Soms werd het roetblazen ook uitgesteld als er een gebrek aan voeding-water was. Soms kon je niet anders, maar het leidt gegarandeerd tot problemen. Op de Britsum (Empire-schip) hadden wij veel problemen met de verdampers, dus een te kort aan voeding-water. Roetblazen op stoom wordt dan zo lang mogelijk uitgesteld. Het gevolg was, dat tijdens het lossen van graan de schoorsteen begon te vonken. Als een speer de luiken van de achterste ruimen gesloten. Water van de wal besteld en na toestemming van de autoriteiten in de haven roetgeblazen. Net wat Jan stelt, linke soep.
Jan heeft het erover, dat er overdag niet werd roetgeblazen. Waarschijnlijk waren dat modernere schepen, dan waar ik op gevaren heb. Op de Liberties en Empires werd er meestal in de middag tussen 14.00 en 15.00 roetgeblazen. Dat roetblazen maakte nog al behoorlijk wat herrie en dat werd 's-nachts niet op prijsgesteld, ten tweede was de bootsman met zijn ploeg standby met de dekwasslang om de gigantische rotzooi (soms) op te ruimen. Maar nogmaals het betrof hier oude schepen, die eigenlijk rijp voor de schroot waren.

Grt.

Klaas
TonyfH
Berichten: 537
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Machinekamers

Bericht door TonyfH »

Goedemorgen,

Ik meen mij te herinneren dat wij bij Shell Tankers altijd 's-ochtends op de 8 - 12 wacht gingen roetblazen, wel even na een telefoontje met de stuurman van de wacht ivm de windrichting en dat het niet te dicht bij land was.

Ik denk dat ze bij de zonsverduistering op de foto problemen hadden met de verbrandingsluchttoevoer want bij roetblazen kwam de rotzooi toch met pluimen uit de schoorsteen of herinner ik mij dat niet goed?

Teun.
Tot een volgende keer, Teun.


Plaats reactie