Machinekamers
Re: Machinekamers
Klopt helemaal, Kees ! ai stent korrekted !
Hoe kan ik nou zulke schepen doormekaar gooien....
Sjit ! Daar wordt ik niet blij van....
Hoe kan ik nou zulke schepen doormekaar gooien....
Sjit ! Daar wordt ik niet blij van....
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Machinekamers
70plusser Jan.......wen er maar aan Jan db.Overkomt mij nu ook meer dan vroegerds Mart 83+
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: Machinekamers
2200 pk. Vaart nog regelmatig.
Re: Machinekamers
gr. Bas
Re: Machinekamers
Wat ze overeenkomen; het zijn beide stoomschepen !!!.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Machinekamers
gr. Bas
Re: Machinekamers
Ik denk dat ze aan het roetblazen zijn Bas.
Dat was heel normaal hoor.
m.v.g., Roy
Dat was heel normaal hoor.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Machinekamers
...maar vlgs mij nooit zo dicht bij land, en nooit overdag.....Dat was heel normaal hoor.
Als dit een stoomschip is, ligt er een aardige laag stookolie onderin de vuurhaard, want hij is hier zwaar in ademnood.
En wat je daar ziet is een aardige dosis CO (het zgn "onverbrandt").
Niet ongevaarlijk, trouwens...CO is naast zeer giftig ook nog steeds erg brandbaar: alles wat je nodig hebt is een ontstekingsbronnetje
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Machinekamers
Dit is inderdaad heel heftig. Het lijkt inderdaad op roetblazen van de stuurboordketel. Het kan ook komen door slecht onderhouden branders, of verkeerde branders en geen of te weinig lucht op die ketel ten gevolge van een slecht functionerende of kapotte fan. Een slecht functionerend stookbord kan dit ook tot gevolg hebben. Ik weet niet of dit schip lang in die haven heeft gelegen op één (sb) ketel. Als er lange tijd geen roet geblazen is kan je dit krijgen. Soms werd het roetblazen ook uitgesteld als er een gebrek aan voeding-water was. Soms kon je niet anders, maar het leidt gegarandeerd tot problemen. Op de Britsum (Empire-schip) hadden wij veel problemen met de verdampers, dus een te kort aan voeding-water. Roetblazen op stoom wordt dan zo lang mogelijk uitgesteld. Het gevolg was, dat tijdens het lossen van graan de schoorsteen begon te vonken. Als een speer de luiken van de achterste ruimen gesloten. Water van de wal besteld en na toestemming van de autoriteiten in de haven roetgeblazen. Net wat Jan stelt, linke soep.
Jan heeft het erover, dat er overdag niet werd roetgeblazen. Waarschijnlijk waren dat modernere schepen, dan waar ik op gevaren heb. Op de Liberties en Empires werd er meestal in de middag tussen 14.00 en 15.00 roetgeblazen. Dat roetblazen maakte nog al behoorlijk wat herrie en dat werd 's-nachts niet op prijsgesteld, ten tweede was de bootsman met zijn ploeg standby met de dekwasslang om de gigantische rotzooi (soms) op te ruimen. Maar nogmaals het betrof hier oude schepen, die eigenlijk rijp voor de schroot waren.
Grt.
Klaas
Jan heeft het erover, dat er overdag niet werd roetgeblazen. Waarschijnlijk waren dat modernere schepen, dan waar ik op gevaren heb. Op de Liberties en Empires werd er meestal in de middag tussen 14.00 en 15.00 roetgeblazen. Dat roetblazen maakte nog al behoorlijk wat herrie en dat werd 's-nachts niet op prijsgesteld, ten tweede was de bootsman met zijn ploeg standby met de dekwasslang om de gigantische rotzooi (soms) op te ruimen. Maar nogmaals het betrof hier oude schepen, die eigenlijk rijp voor de schroot waren.
Grt.
Klaas
Re: Machinekamers
Goedemorgen,
Ik meen mij te herinneren dat wij bij Shell Tankers altijd 's-ochtends op de 8 - 12 wacht gingen roetblazen, wel even na een telefoontje met de stuurman van de wacht ivm de windrichting en dat het niet te dicht bij land was.
Ik denk dat ze bij de zonsverduistering op de foto problemen hadden met de verbrandingsluchttoevoer want bij roetblazen kwam de rotzooi toch met pluimen uit de schoorsteen of herinner ik mij dat niet goed?
Teun.
Ik meen mij te herinneren dat wij bij Shell Tankers altijd 's-ochtends op de 8 - 12 wacht gingen roetblazen, wel even na een telefoontje met de stuurman van de wacht ivm de windrichting en dat het niet te dicht bij land was.
Ik denk dat ze bij de zonsverduistering op de foto problemen hadden met de verbrandingsluchttoevoer want bij roetblazen kwam de rotzooi toch met pluimen uit de schoorsteen of herinner ik mij dat niet goed?
Teun.
Tot een volgende keer, Teun.