Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

4maskinmand.jpg drijfstang.jpg
4maskinmand.jpg drijfstang.jpg (70.54 KiB) 917 keer bekeken
jutcontr.jpg6.jpg
jutcontr.jpg6.jpg (94.32 KiB) 917 keer bekeken
jutbot.jpg5.jpg
jutbot.jpg5.jpg (118.05 KiB) 917 keer bekeken
jutvent.jpg4.jpg
jutvent.jpg4.jpg (115.54 KiB) 917 keer bekeken
4selandiacentermotor.jpg 1.jpg
4selandiacentermotor.jpg 1.jpg (131.26 KiB) 917 keer bekeken
juttop.jpg 3.jpg
juttop.jpg 3.jpg (112.25 KiB) 917 keer bekeken
4selandiamaskintop.jpg 2.jpg
4selandiamaskintop.jpg 2.jpg (110.78 KiB) 917 keer bekeken
Machinekamer van de Jutlandia, bwj. 1972 met 3 B en W motoren, 1 x 12 cil. en 2 x 9 cil. op 3 schroeven en totaal vermogen 82500 pk. Een monteur is een drijfstang aan het los of vast draaien. foto's Willy Brorson
gr.Bas

Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door Gert Schouwstra »

Zo te zien zit de splitpen er nog in. :-D
Gert
- Varen is Leven -
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Machinekamers

Bericht door Sparks316 »

roy schreef: 23 sep 2019 15:15 Hiervoor zijn na 1951 alleen de "Hathor", op 20 augustus 1952 en "Amor" op 16 september 1952 aan de K.N.S.M. opgeleverd, maar daar stond wel een Stork motor in maar geen HOTLo.
De Hathor had een 7-cyl 2-takt e.w. Stork van 2250 BHP, goed voor 12 knopies. Typenummer weet ik niet meer/kan het niet terugvinden.
En Roy, in tegenstelling tot wat je beweert op pag. 58 van KNSM, de Hathor werd onder mijn kont vandaan verkocht begin 1969 en niet in 1966 zoals je daar schrijft. Ik zou voor langere tijd a/b zitten maar de eerste reis richting Mediterannee werden we al verkocht in Piraeus. Er kwamen vast een Griekse kapitein en hwtk aan boord en terug in Amsterdam werden we overgedragen. Einde Hathor/PEOK voor de KNSM. Daarna ging ik naar de Reuzin van Zwartsluis, met een Werkspoortje incl. oplading (en regelmatig uitlopende krukaslagers, maar dat weer terzijde).
Louis
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door Roy »

Hoe ik aan dat jaartal gekomen ben is mij een rebus Louis !.
Ze is inderdaad op 24 maart 1969 aan de Grieken overgedragen en ging verder als "Georgia".
Ik neem aan dat het a slip of the pen geweest is, daar ik het wel juist in m'n lijsten heb staan.
Zo zien we maar weer, we streven naar perfectie, maar die is af en toe ook weer ver te zoeken...……….. :| :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Vreemd klepveersysteem...
Ik ken de B&W niet anders dan met 2 buitenste en 2 binnenste veren met daartussen een middenklepveerschotel die dmv 2 benen schudvrij werd gehouden.
De klepveren waren buiten linksomdraaiend en binnen rechtsomdraaiend getrokken om op die manier het draaieffect tijdens indrukken te vereffenen...
Hier -vlgs mij een nieuwer type als die ik ken (gebaseerd op de modernere oliekijkglazen)- konden ze de veren wel afgekeken hebben van de Stork Hotlo en/of latere SW, met die hele kudde veren...
Op die manier kon de B&W iig wél met eigen veren pronken :-D

Afijn, hier is bijna aan het einde zo'n Deens stampertje die ik kende, druk doende zich een eind weg voort te stuwen over 's werelds watertjes
...allemaal onder het mom van "men vraagt, en wij (laten een motor) draaien..."
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7175
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d »

De foto waar Wil zich afvraagt waar hij tegenaankijkt?
Dat zijn de brandstofpompen van Stork op het koppenbordes, aangedreven door de nokkenas die ook de kleppen bediende.
Patru (R.I.P)

Re: Machinekamers

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hallo Wil,
Een mooie plek om te werken daar bij het HCO. Ik kom er ook nog wel eens. Ons archief van de NS Werkplaats Zwolle is daar ook ondergebracht.
Binnenkort ga ik maar weer eens langs, want ik heb in de catalogus gezien dat ze het eerste deel van je boek in de bibliotheek hebben.
Bij het spoor heb ik ook veel met Stork gewerkt o.a. met de Stork Superior van de DEL 22/2300 en de Ricardo R153 van de LMT 2/300.
Benieuwd of die ook nog aan bod komen in je boeken.

Stork-Superior.jpg
Stork-Superior.jpg (87.63 KiB) 1418 keer bekeken
Voor wat betreft de ontwikkeling van de Stork HOTL(O) is het een aanrader om de Schip en Werf 1954 nummer 10 (blz 278 t/m 284) en nummer 11 (301 t/m 308) te lezen. Daarin staat een mooi overzicht van de proeven vanaf 1940, voorgedragen door de bekende E.A. van der Molen van Stork.
Hierbij de linken.
https://www.swzmaritime.nl/pdf-archive/1954-edition-10/
https://www.swzmaritime.nl/pdf-archive/1954-edition-11/

De motoren in de Beninkust en veel schepen van de IS-serie van de KNSM (o.a. Charis, Adonis en anderen) zijn wel motoren met langsspoeling en 4 kleppen, maar hebben geen drukvulling. Op foto's van de motoren kun je de spoelluchtpompen duidelijk zien (dus zijn in feite HOTL). Als laatste werd de Themis (1957) nog met een HOTL-motor uitgerust, voor zover mij bekend.
Groet, Paul G.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door Roy »

Bedankt voor de aanvulling m.b.t. de HOTL en HOTLo Paul !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Wil bedankt voor de afbeeldingen van de Dorestad. Komt overeen met de foto's van Maritiem Digitaal. Paul interessante artikelen over de Hoto, ik print ze morgen uit en ga het nog eens goed nalezen.

Ik heb nog een artikel uit "Motorship"over de motor van de Ouwerkerk.

Grt.

Klaas
The Motor Ship_0010_1 (klein).jpg
The Motor Ship_0010_1 (klein).jpg (236.84 KiB) 1339 keer bekeken
The Motor Ship_0011_klein.jpg
The Motor Ship_0011_klein.jpg (200.46 KiB) 1339 keer bekeken
The Motor Ship_0012_1_2 (klein).jpg
The Motor Ship_0012_1_2 (klein).jpg (205.99 KiB) 1339 keer bekeken
doppie
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Machinekamers

Bericht door doppie »

hallo patru
het is niet de thenis maar themis
gr alex


Plaats reactie