Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Machinekamers

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hallo Wil,
Een mooie plek om te werken daar bij het HCO. Ik kom er ook nog wel eens. Ons archief van de NS Werkplaats Zwolle is daar ook ondergebracht.
Binnenkort ga ik maar weer eens langs, want ik heb in de catalogus gezien dat ze het eerste deel van je boek in de bibliotheek hebben.
Bij het spoor heb ik ook veel met Stork gewerkt o.a. met de Stork Superior van de DEL 22/2300 en de Ricardo R153 van de LMT 2/300.
Benieuwd of die ook nog aan bod komen in je boeken.

Stork-Superior.jpg
Stork-Superior.jpg (87.63 KiB) 1413 keer bekeken
Voor wat betreft de ontwikkeling van de Stork HOTL(O) is het een aanrader om de Schip en Werf 1954 nummer 10 (blz 278 t/m 284) en nummer 11 (301 t/m 308) te lezen. Daarin staat een mooi overzicht van de proeven vanaf 1940, voorgedragen door de bekende E.A. van der Molen van Stork.
Hierbij de linken.
https://www.swzmaritime.nl/pdf-archive/1954-edition-10/
https://www.swzmaritime.nl/pdf-archive/1954-edition-11/

De motoren in de Beninkust en veel schepen van de IS-serie van de KNSM (o.a. Charis, Adonis en anderen) zijn wel motoren met langsspoeling en 4 kleppen, maar hebben geen drukvulling. Op foto's van de motoren kun je de spoelluchtpompen duidelijk zien (dus zijn in feite HOTL). Als laatste werd de Themis (1957) nog met een HOTL-motor uitgerust, voor zover mij bekend.
Groet, Paul G.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door Roy »

Bedankt voor de aanvulling m.b.t. de HOTL en HOTLo Paul !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Wil bedankt voor de afbeeldingen van de Dorestad. Komt overeen met de foto's van Maritiem Digitaal. Paul interessante artikelen over de Hoto, ik print ze morgen uit en ga het nog eens goed nalezen.

Ik heb nog een artikel uit "Motorship"over de motor van de Ouwerkerk.

Grt.

Klaas
The Motor Ship_0010_1 (klein).jpg
The Motor Ship_0010_1 (klein).jpg (236.84 KiB) 1334 keer bekeken
The Motor Ship_0011_klein.jpg
The Motor Ship_0011_klein.jpg (200.46 KiB) 1334 keer bekeken
The Motor Ship_0012_1_2 (klein).jpg
The Motor Ship_0012_1_2 (klein).jpg (205.99 KiB) 1334 keer bekeken
doppie
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 dec 2014 23:12

Re: Machinekamers

Bericht door doppie »

hallo patru
het is niet de thenis maar themis
gr alex
Patru (R.I.P)

Re: Machinekamers

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi Alex,
Bedankt. Ik heb het veranderd. Het styluspennnetje gleed naar links. :)
Ik had beter uit m'n doppies moeten kijken. :-D
Groet, Paul G.
TonyfH
Berichten: 537
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Machinekamers

Bericht door TonyfH »

Goedemorgen,

@ JdbVos, Jan, Ik weet niet meer of het op de Diloma (1975) of de Dosina (1976) was, maar toen werden tijdens een dokking van die lange klepveren gemonteerd. Helaas heb ik geen foto's gemaakt van de nieuwe situatie.
Van wat ik mij er nog van herinner was dat een proef bij Shell Tankers en zouden de onderhoudskosten omlaag moeten gaan.
Op de D- boten hadden de B&W motoren (9 cyl. ca. 20.000 ipk) nogal eens last van gebroken trekstangen of pennen waar deze aan zaten (tbv de tussenveerschotel) en dat zou dan voorbij moeten zijn.
Heel vaag meen ik mij nog te herinneren dat een gebroken veer dan gewisseld kon worden zonder het hele spul te demonteren.
In de volksmond noemden wij de nieuwe veren "raceveren", het resultaat van de proeven weet ik niet meer want ik heb na de Dosina niet meer op een D-boot gevaren, dus ik weet ook niet of die wijziging bij alle D-boten is gedaan.
Op de A-boten waar ik begin jaren '80 nog op gevaren had, was deze modificatie in ieder geval niet doorgevoerd (7 cyl. ca. 8.500 ipk), maar die hadden ook weinig tot geen last van gebroken trekstangen bij mijn weten.

Groeten van Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10597
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Aha ! Dankjewel Teun ! Weet ik meteen het hoe en waarom ! :-D
Ik heb ze nooit gezien.
Ken eigenlijk alleen maar de nieuwste ontwikkeling, dat hydraulische systeem...
1 x Gezien, maar ook nooit mee gevaren
Oost, west...ook best
WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers »

Dag Patru, Klaas en anderen,
Hierbij een lijstje van Stork-HOTL motoren op basis van bestellingen:
1951 ms Artemis bij van der Giesen voor KNSM
1951 ms Adonis idem
1951 ms Daphnis idem
1952 ms Oudekerk (Ouwerkerk) bij NDSM voor VNS opgeleverd als HOTLo
1952 ms Dorestad NDSM voor V.C.K.
1952 ms Osiris bij Van der Giessen voor KNSM
1952 ms Isis bij gebr. Pot Bolnes voor KNSM
1953 ms. Beninkust bij Scheepsinstallatiebedr. Nederland voor V.N.S.
1954 ms Aegis bij Boele Bolnes voor KNSM
1954 ms Attis bij A. Vuyck&Zn voor KNSM
1954 ms Donis bij gebr. Pot Bolnes voor KNSM
1954 ms Thoris Van der Giessen voor KNSM
Vandaag hoorde ik dat de Beninkust later alsnog TurboChargers zou hebben gekregen. Aangezien deze motor 4-kleppendeksels had, moet dat goed mogelijk zijn geweest.Nog een aardige weet. Stork vroeg in 1940 al patent aan op een enkelwerkende 2-tact motor met langsspoeling. Het heeft dus ruim 10 jaar geduurd voor deze in de productie kwam, WO-II en de drukke tijdrovende herstelwerkzaamheden daarna, zijn de belangrijkste redenen geweest.
Ik zal in het kader van het boek nog wel eens vaker met motoren vragen/teksten/tekeningen komen. Het lijkt me goed om deze dan te plaatsen bij de rubriek stoom en diesel!?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door Roy »

Even voor de juistheid van je lijstje voor publicatie Wil.
Het is de "Adonis", opl.; juni 1954 en niet "Donis".
Of je bedoeld de "Doris", opl.; 2 febr. 1955 en niet de "Donis".
Het is de "Themis", opl.; maart 1957 en niet de "Thoris".
Hopende je hiermee van dienst geweest te zijn.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: Machinekamers

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dag Wil,
Vanmorgen heb ik bij het HCO met veel plezier je boek "Heel Hengelo trilt" kruislings zitten doornemen.
De mevrouw die 'm voor me uit de bibliotheek haalde vertelde dat ze je gisteren nog heeft gesproken in Deventer.
Klein wereldje. Het boek bij het HCO is nog splinternieuw; ik was de eerste lezer; mijn vingerafdrukken staan nu op alle bladzijden. :-D
Ik vind het heel mooi vorm gegeven en zeer leesbaar door het gebruikte lettertype en de vele prachtige foto's. Het is goed gedetailleerd zonder vervelend te zijn. Mijn complimenten.
Tot mijn genoegen is er een behoorlijk gedeelte (Hoofdstuk 9. Stork en de Nederlandse Spoorwegen) gewijd aan de NS tot 1945. Zelf heb ik uiteraard in de periode daarna te maken gehad met Stork bij NS. De locomotoren bijvoorbeeld waren toen al voorzien van de Stork Ricardo 153). Dus ik kijk al uit naar je 2e boek.
Groet, Paul G. Zwolle


Plaats reactie