Pagina 12 van 73

Re: Machinekamers

Geplaatst: 17 aug 2019 19:51
door Koos
Thx. Bas.
Laten we het maar zien als een ode aan Alfons.
Fijne avond

Re: Machinekamers

Geplaatst: 18 aug 2019 12:25
door kabo
feijenoord man.jpg
feijenoord man.jpg (197.54 KiB) 4798 keer bekeken
Feijenoord MAN dubbelwerkend 2 takt, bwj. tussen 28 en 1930. Wilton archief.
gr.Bas

Re: Machinekamers

Geplaatst: 18 aug 2019 13:34
door Roy
Als we ons exact aan dat timeframe moeten houden, komen er voor mij de volgende kanshebbers uit.
Nu neem ik maar even aan dat het een 7 cil. en geen 6 cilinder motor op de foto was...……………..

"Kota Gedé", 1928-1958, 5.200 apk., 7 cil., d.w., b. x sl.; 760 x 1.340 mm.
"Kota Tjandi", 1930-1943, 5.200 apk., 7 cil., d.w., b. x sl.; 760 x 1.340 mm.
"Kota Pinang", 1930-1941, 5.200 apk., 7 cil., d.w., b. x sl.; 800 x 1.200 mm.
Ik hoop dat m'n gegevens kloppen. Ik vind het vreemd dat de laatste een andere boring en slag had. :roll:

Het volgende schip had wel een 6 cilinder W.F.-M.A.N. motor, maar zou e.w. geweest zijn...…………..
"Djambi", gebouwd in 1919, in 1931 verbouwd tot m.s. Vermogen, 4.850 apk., 6 cil., e.w., b. x sl.; 700 x 1.200 mm.


m.v.g., Roy

Re: Machinekamers

Geplaatst: 18 aug 2019 16:55
door Patru (R.I.P)
roy schreef: 18 aug 2019 13:34 Het volgende schip had wel een 6 cilinder W.F.-M.A.N. motor, maar zou e.w. geweest zijn...…………..
"Djambi", gebouwd in 1919, in 1931 verbouwd tot m.s. Vermogen, 4.850 apk., 6 cil., e.w., b. x sl.; 700 x 1.200 mm.
Hallo Roy,
Volgens dit knipsel van 3 april 1931 was de motor van de Djambi wel degelijk dubbelwerkend. :-D
Die foto is van de MAN van de Djambi. Hij staat ook in de Schip en Werf van 8 mei 1931, waarin ook veel informatie over deze verbouwing.
Hier de link.
https://www.swzmaritime.nl/pdf-archive/1931-edition-10/

Voorwaarts vrijdag 3 april 1931.jpg
Voorwaarts vrijdag 3 april 1931.jpg (112.81 KiB) 2790 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: Machinekamers

Geplaatst: 18 aug 2019 17:08
door v+d
De motor op de foto is in ieder geval dubbelwerkend, te zien aan de onderzijde van de cilinders waar de zaak enigszins anders geconstrueerd is als bij een enkelwerkende. Vooral bij M.A.N is dit verschil duidelijk.
Bij repareren van het dak heb ik intussen mijn studieboeken teruggevonden achter een schotje, even afstoffen en dan kan de grijze massa boven weer geholpen worden met plaatjes :wink:

Re: Machinekamers

Geplaatst: 18 aug 2019 20:17
door Roy
Paul & Jan bedankt voor de aanvullingen.
In m'n vlootlijsten zal ik e.w. vervangen voor d.w. :roll: Hoe ik aan e.w. gekomen ben weet ik beslist niet meer. Maar goed, we weten nu beter en dat is ook weer wat waard !.
Ach ja, als je toch eens alles wist..................., dan was het nog erger met me gesteld 8) :idea: :wink:

m.v.g., Roy

Re: Machinekamers

Geplaatst: 18 aug 2019 21:04
door Patru (R.I.P)
Roy, misschien heb je het overgenomen uit Marhisdata. Daar is het fout ingeklopt.
Wat ze met een dubbelwandige M.A.N. bedoelen weet ik niet.
Zal wel dubbelwerkend moeten zijn.

Djambi Marhisdata.jpg
Djambi Marhisdata.jpg (30.33 KiB) 2724 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: Machinekamers

Geplaatst: 18 aug 2019 21:17
door Co
Hallo Roy et all.
Wil niet betweterig zijn maar de voorste poot van de dubbelwerkende MAN is de spoelpomp.
Dus zes cilinder... :?:
Groeten van Co.

Re: Machinekamers

Geplaatst: 18 aug 2019 21:51
door Koos
Heren ea,
Hier het onderhavige schip, de "Djambi".
Even een vriendelijke opmerking: Horen al die motoren plaatjes, behoudens de Doxford waar al een Topic voor is, eigenlijk niet thuis in het Topic
"Stoommachines en Dieselmotoren" ?
Mij maakt het verder niet uit, maar heb nog eea. van betreffende motor van de "Djambi" (dus die dubbelwerkende Feyenoord-MAN motor) wat dus alleen de motor betreft en verder geen machinekamer plaatjes.
Dus denk ik dat ik die specifieke motorplaatjes maar op het S & D topic plaats.
Gr.Koos

Re: Machinekamers

Geplaatst: 18 aug 2019 22:04
door Roy
Dat is mij niet bekend Ko !.
Misschien dat iemand nog oude studieboeken van voor de oorlog heeft ?.
Wat betreft de "Djambi", ook in het boekwerkje van Scholten en Haalmeijer staat deze M.A.N.motor foutief als e.w. vermeld en als 6 cilinder uitgevoerd...………..

m.v.g., Roy