Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
roy
Berichten: 11377
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door roy » 18 aug 2019 13:34

Als we ons exact aan dat timeframe moeten houden, komen er voor mij de volgende kanshebbers uit.
Nu neem ik maar even aan dat het een 7 cil. en geen 6 cilinder motor op de foto was...……………..

"Kota Gedé", 1928-1958, 5.200 apk., 7 cil., d.w., b. x sl.; 760 x 1.340 mm.
"Kota Tjandi", 1930-1943, 5.200 apk., 7 cil., d.w., b. x sl.; 760 x 1.340 mm.
"Kota Pinang", 1930-1941, 5.200 apk., 7 cil., d.w., b. x sl.; 800 x 1.200 mm.
Ik hoop dat m'n gegevens kloppen. Ik vind het vreemd dat de laatste een andere boring en slag had. :roll:

Het volgende schip had wel een 6 cilinder W.F.-M.A.N. motor, maar zou e.w. geweest zijn...…………..
"Djambi", gebouwd in 1919, in 1931 verbouwd tot m.s. Vermogen, 4.850 apk., 6 cil., e.w., b. x sl.; 700 x 1.200 mm.


m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Patru
Berichten: 2412
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Machinekamers

Bericht door Patru » 18 aug 2019 16:55

roy schreef:
18 aug 2019 13:34
Het volgende schip had wel een 6 cilinder W.F.-M.A.N. motor, maar zou e.w. geweest zijn...…………..
"Djambi", gebouwd in 1919, in 1931 verbouwd tot m.s. Vermogen, 4.850 apk., 6 cil., e.w., b. x sl.; 700 x 1.200 mm.
Hallo Roy,
Volgens dit knipsel van 3 april 1931 was de motor van de Djambi wel degelijk dubbelwerkend. :-D
Die foto is van de MAN van de Djambi. Hij staat ook in de Schip en Werf van 8 mei 1931, waarin ook veel informatie over deze verbouwing.
Hier de link.
https://www.swzmaritime.nl/pdf-archive/1931-edition-10/

Voorwaarts vrijdag 3 april 1931.jpg
Voorwaarts vrijdag 3 april 1931.jpg (112.81 KiB) 969 keer bekeken
Groet, Paul G.

v+d
Berichten: 5790
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d » 18 aug 2019 17:08

De motor op de foto is in ieder geval dubbelwerkend, te zien aan de onderzijde van de cilinders waar de zaak enigszins anders geconstrueerd is als bij een enkelwerkende. Vooral bij M.A.N is dit verschil duidelijk.
Bij repareren van het dak heb ik intussen mijn studieboeken teruggevonden achter een schotje, even afstoffen en dan kan de grijze massa boven weer geholpen worden met plaatjes :wink:

roy
Berichten: 11377
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door roy » 18 aug 2019 20:17

Paul & Jan bedankt voor de aanvullingen.
In m'n vlootlijsten zal ik e.w. vervangen voor d.w. :roll: Hoe ik aan e.w. gekomen ben weet ik beslist niet meer. Maar goed, we weten nu beter en dat is ook weer wat waard !.
Ach ja, als je toch eens alles wist..................., dan was het nog erger met me gesteld 8) :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Patru
Berichten: 2412
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Machinekamers

Bericht door Patru » 18 aug 2019 21:04

Roy, misschien heb je het overgenomen uit Marhisdata. Daar is het fout ingeklopt.
Wat ze met een dubbelwandige M.A.N. bedoelen weet ik niet.
Zal wel dubbelwerkend moeten zijn.

Djambi Marhisdata.jpg
Djambi Marhisdata.jpg (30.33 KiB) 902 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 566
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co » 18 aug 2019 21:17

Hallo Roy et all.
Wil niet betweterig zijn maar de voorste poot van de dubbelwerkende MAN is de spoelpomp.
Dus zes cilinder... :?:
Groeten van Co.

Koos
Berichten: 711
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos » 18 aug 2019 21:51

Heren ea,
Hier het onderhavige schip, de "Djambi".
Even een vriendelijke opmerking: Horen al die motoren plaatjes, behoudens de Doxford waar al een Topic voor is, eigenlijk niet thuis in het Topic
"Stoommachines en Dieselmotoren" ?
Mij maakt het verder niet uit, maar heb nog eea. van betreffende motor van de "Djambi" (dus die dubbelwerkende Feyenoord-MAN motor) wat dus alleen de motor betreft en verder geen machinekamer plaatjes.
Dus denk ik dat ik die specifieke motorplaatjes maar op het S & D topic plaats.
Gr.Koos
Bijlagen
Djambi (30).jpg
Djambi (30).jpg (59.41 KiB) 872 keer bekeken

roy
Berichten: 11377
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door roy » 18 aug 2019 22:04

Dat is mij niet bekend Ko !.
Misschien dat iemand nog oude studieboeken van voor de oorlog heeft ?.
Wat betreft de "Djambi", ook in het boekwerkje van Scholten en Haalmeijer staat deze M.A.N.motor foutief als e.w. vermeld en als 6 cilinder uitgevoerd...………..

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

kabo
Berichten: 830
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo » 04 sep 2019 17:14

jerimiah.jpg
jerimiah.jpg (143.58 KiB) 420 keer bekeken
ss-jeremiah-obrien-8.jpg
ss-jeremiah-obrien-8.jpg (140.4 KiB) 420 keer bekeken
ss-jeremiah-obrien-7.jpg
ss-jeremiah-obrien-7.jpg (130.71 KiB) 420 keer bekeken
ss-jeremiah-obrien-6.jpg
ss-jeremiah-obrien-6.jpg (147.5 KiB) 420 keer bekeken
ss-jeremiah-obrien tripple.jpg
ss-jeremiah-obrien tripple.jpg (150.93 KiB) 420 keer bekeken
ss-jeremiah-obrien- 10.jpg
ss-jeremiah-obrien- 10.jpg (125.89 KiB) 420 keer bekeken
Inside-the-historic-Liberty-ship-SS-Jeremiah-O’Brien.jpg
Inside-the-historic-Liberty-ship-SS-Jeremiah-O’Brien.jpg (129.22 KiB) 420 keer bekeken
De machinekamer van een oude Liberty, liggend en af en toe varend in de baai van San Francisco.
gr.Bas

kabo
Berichten: 830
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo » 04 sep 2019 19:18

ss-jeremiah-obrien-machine 2.jpg
ss-jeremiah-obrien-machine 2.jpg (129.17 KiB) 384 keer bekeken
ss-jeremiah-obrien-machine 3.jpg
ss-jeremiah-obrien-machine 3.jpg (136.25 KiB) 384 keer bekeken
ss-jeremiah-obrien-machine 5.jpg
ss-jeremiah-obrien-machine 5.jpg (135.87 KiB) 384 keer bekeken
ss-jeremiah-obrien-machine.jpg
ss-jeremiah-obrien-machine.jpg (149.67 KiB) 384 keer bekeken
En nog een paar beelden van zo'n armen en benen wagen.
gr.Bas

v+d
Berichten: 5790
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d » 04 sep 2019 20:17

Op de laatste foto is mooi de omkeerbeweging te zien onder de schuifkast.
Het schakelbord vind ik ook indrukwekkend.

roy
Berichten: 11377
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door roy » 04 sep 2019 22:08

't Is inderdaad een pracht hoor !.
Zelf ook nog veel met houten vlonders gevaren. Ik denk dat je nu doodgeschoten wordt als er een houten vlonder in de m.k. ligt, of nog zo'n ouderwetse houten lessenaar tegenover de manoeuvreerstand. :idea: :wink:
Manoeuvreerstand, wat was dat ook al weer. :?: :roll: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Klaas Buytenwegh
Berichten: 375
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh » 05 sep 2019 00:11

Prachtige foto's van die Liberty. Na het zien, komen weer vele herinneringen boven, helaas niet allemaal. Sommige dingen weet ik gewoon niet meer.

Jan had het nog over de omzetbeweging (schaar). Op bijgaand filmpje (bijna aan het einde) zie je bij het voorwarmen, hoe beurtelings de excentriekstang voor voor/achteruit onder de schuifstang wordt getrokken:

https://www.youtube.com/watch?v=TRQ-Q56ZmA0



T3 schaar_720.gif
T3 schaar_720.gif (40.55 KiB) 302 keer bekeken
T3-schaar_cilinder.gif
T3-schaar_cilinder.gif (72.88 KiB) 302 keer bekeken
Grt.

Klaas

kabo
Berichten: 830
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo » 05 sep 2019 09:13

ss-jeremiah-obrien-11.jpg
ss-jeremiah-obrien-11.jpg (151.01 KiB) 251 keer bekeken
ss-jeremiah-obrien-12.jpg
ss-jeremiah-obrien-12.jpg (142.04 KiB) 251 keer bekeken
Nog 2 van de branders en machinisten aan het werk.
gr.Bas

Klaas Buytenwegh
Berichten: 375
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh » 05 sep 2019 09:16

Mooie reportage Bas. Sweet memories.
Grt.
Klaas.

v+d
Berichten: 5790
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d » 05 sep 2019 09:46

Op een van de foto's is in een hoekje de telegraaf nog te zien, deze werkte zonder verlichting maar wel met een geweldig luide bel die dus ook niet elektrisch was.
Je moest dus goed opletten, het ding werd bediend d.m.v. kettingen en staaldraden tussen de brug en de machinekamer.
Je ziet ook nog de koperen lulpijpen zitten voor de communicatie met de brug.
De telegraaf is van Bendix Brooklyn N.Y. U.S.A., ik heb er ooit zo een gekocht in Griekenland van een sloper.
Vooraf betaald en hij zou het ding samen met een stuurstand naar huis sturen, terug in het hotel dachten wij daar horen we nooit meer iets van maar 6 weken later kwam het spul keurig in een grote houtenkist aan bij de douane in Zutphen.
De telgraaf heeft voor ons wat aparte aanduidingen als volgt:
Ahead is van onder naar bakboord boven; Flank, Full, Stand, 2/3, 1/3, Stop.
Back is van onder naar stuurboord boven; Full, 2/3, 1/3, Stop.

Als je bij ons in de keuken vroeg in de ochtend deze telegraaf bedient is in het hele huis iedereen direct klaar wakker!
DSC08305telegraaf.JPG
DSC08305telegraaf.JPG (57.97 KiB) 233 keer bekeken



Plaats reactie