Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers » 21 sep 2019 12:56

Geachte lezer,
Door de jammerlijk mislukte poging om de laatste HOTLo naar Nederland te halen ben ik, als niet techneut, verslingerd geraakt aan de dieselmotoren zoals die bij Stork gebouwd werden. Ik ben in de geschiedenis gedoken en heb me jaren door de archieven geworsteld. Uiteindelijk had ik zoveel informatie dat ik het snode plan opvatte om er een boek over te schrijven. Het worden er twee. Het eerste deel onder de titel 'Heel Hengelo trilt' is vorig jaar verschenen. Het handelt over de periode 1929-1945 en begint met de wekelijkse reizen van G. Wieberdink en C. Verolme naar AEG- in Berlijn om daar de Hesselman dieselmotor te leren kennen. Ik ben nu bezig met het schrijven van deel 2, de periode na de 2e wereldoorlog. Naast de motoren komt ook de economische en sociale situatie aan de orde. De mensen die aan de motoren gewerkt hebben van ontwerpers tot uitvoerders zijn voor ijn minstens zo belangrijk als de Stork'en en die waren al geweldig.
Ik kom nu een situatie tegen waar ik geen informatie over kan vinden en hoop dat er iemand is die er meer van weet.
In 1952 kreeg Stork de order voor de bouw van de motoren van twee schepen. Beide schepen, de Oudekerk (later Ouwerkerk) en de Dorestad worden bij de NDSM gebouwd. De tanker Dorestad voor de C.V.K. De Oudekerk kreeg nog spoelluchtpompen (type HOTL) maar de motor werd tevens een grote proefmotor voor turbo-charging van BBC, daar kwam dus de o van HOTLo bij. De Ouwerkerk heeft vier uitlaatkleppen, waardoor de Hesselmankop op de zuiger en centrale inspuiting kon blijven. Over alle consequenties van langsspoeling en turbo is voldoende terug te vinden in de archieven. Van de Dorestad hebben we alleen een manual teruggevonden en een mooie foto van de motor op de proefstand. Tot onze grote verrassing zit er in het cilinderdeksel slechts één uitlaatklep en ook nog centraal. Ook de zuigervorm is anders, hol i.p.v. bol.
Is er iemand die meer weet van deze motor? Stond de iets eerder uitgekomen B&W 74-VTBF-160 model? Wilde Stork éénklep systeem of vierklepsysteem in de praktijk uittesten (de Dorestad was niet uitgerust met een BBC Turbo)? Alles is welkom, want het intrigeert me wel waarom ze een motor bouwen met een compleet ander verbrandingssysteem en daardoor verbrandingskamer. Alleen al de kosten van een dergelijk experiment en dan ook nog met een 8 cilinder motor roepen vragen op.
nb. Ik heb nog niet door hoe ik een tekening/dwarsdoorsnede motor Dorestad en foto kan plaatsen.


Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 478
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Machinekamers

Bericht door Jinny » 21 sep 2019 17:06

Wat is het ISBN van je boek(en)?
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Patru
Berichten: 2447
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Machinekamers

Bericht door Patru » 21 sep 2019 17:20

Hallo Wil,
Volgens mij is het vrij eenvoudig.
De opdrachten voor de Ouwerkerk en de Dorestad betroffen allebei een HOTL 8x75/1500 met spoelpomp en één uitlaatklep in de koppen.
Stork was in 1953 echter al zover met het ontwikkelen van een nieuw spoelsysteem dat zij dat wilde beproeven in een schip.
De VNS bleek bereid het risico te nemen en de motor van de Ouwerkerk werd omgebouwd voor drukvulling met het BBC-systeem. Daarom kreeg de motor ook koppen met 4 kleppen en werd dus een HOTLO. Maar de kast voor de spoelluchtpomp bleef zitten. Op foto's is dat ook nog te zien, maar de pomp werkte niet. Het zusterschip Ommenkerk kreeg een HOTLO-motor zonder zo'n kast.
De opdrachtgever van de Dorestad heeft die ombouw kennelijk niet willen laten doen. In dat schip werd dus nog de bestelde HOTL geplaatst met 1 klep in de koppen en een spoelpomp.
Het waarom van de 4 kleppen zal je wel bekend zijn, maar wordt mooi uitgelegd door ir A.Hootsen in een lezing in 1963.
Hier het relevante stukje.

Lezing ir A Hootsen.jpg
Lezing ir A Hootsen.jpg (186.69 KiB) 401 keer bekeken
Groet, Paul G.

WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers » 22 sep 2019 08:39

Dag Paul,
Dank voor de snelle reactie. Ik heb menig verhaal van Hootsen en Van der Molen, de constructeurs van de nieuwe motor, maar het stuk uit 1963 (nog) niet. Uit die tijd heb ik alleen informatie over de SW met een kort inleidend stuk over de geschiedenis.
Waar het mij om gaat is waarom er voor deze HOTL gekozen is voor een éénklepsysteem. De proefmotor had bijvoorbeeld al twee kleppen. Als de overige 12 HOTL's waaronder de Artemis (1951), Adonis, Beninkust en als laatste de Thoris (1954) ook een éénklep systeem hebben, dan is het duidelijk. Er is dan in 1951 een keuze gemaakt voor één klep en in bij de ontwikkeling van Ouwerkerk op basis van ook door jou genoemde gegevens gekozen voor de vier kleppen.
Als dat zo is, blijft de grote vraag waarom de HOTL met een H begint. Het belangrijkste patent wat Stork van AEG had overgenomen betrof de verbrandingsruimte met de centrale inspuiting boven en een zuiger met bolle kop en opstaande randen. De onderkant van de dubbelwerkende motor had drie naaldkleppen in het patent.
Bij de Dorestad is de brandstofnaaldklep linksboven schuin in het deksel geplaatst en heeft de zuiger een holle vorm. Dat heeft niets meer met het Hesselmanpatent te maken.
Het zou kunnen zijn dat hier louter commercieel is gedacht. De HODT's hadden een goede naam (Tjitjalenka, Bloemfontein) dus we houden de HO er in ieder geval in. Maar daar heb ik geen bevestiging van.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 409
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh » 22 sep 2019 10:27

Beste Wil

ik vind dit geweldig. Ik heb zelf nooit met Stork of Stork-Werkspoor motoren gevaren. Voor de diverse diploma's en examens wel kennisgemaakt met de leerstof over deze motoren. Ik ben gisteren gelijk gaan snuffelen op internet. Bij Maritiem Digitaal"" staan foto's van de kleppen en klephuis van de Dorestad, die uw verhaal bevestigen. Ik wam ook de hieronder geplaatste foto van de motor van de "Beninkust tegen ( website Het geheugen van Nederland.)" Als dit werkelijk de motor van de Beninkust is zie ik per cilinder de "bediening" voor 2 maal 2 uitlaatkleppen.
Ik neem aan, dat u bekend bel met het tijdschrift "The Motorship" waarin veel over Stork gepubliceerd is. Ik heb voor mijn vroegere studies dit tijdschrift veel geraadpleegd. En wellicht zijn er op dit forum wel oud- VNS (Henk van de Moolen) - en of KNSM wtk's die u kunnen informeren. Ik hoop in de toekomst nog meer over dit interessante onderwerp te kunnen lezen.
Beninkust.jpg
Beninkust.jpg (161.69 KiB) 248 keer bekeken
Met vriendelijke groet

Klaas

Koos
Berichten: 770
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos » 22 sep 2019 12:58

Wat plaatjes van de door Klaas B. genoemde "Beninkust".
Heb al eens erder ergens wat mbt. de "Ivoorkust" geplaatst.
Als de mk. uitvoering op dezelfde wijze was ingericht, kan daar mogelijk ook nog wat worden uitgehaald.
Bijgevoegd een plaatje "Beninkust" alsmede MK doorzicht mbt. de beide motoren en een koppenbordes overzicht.
Bijlagen
Beninkust (05) - kopie.jpg
Beninkust (05) - kopie.jpg (73.85 KiB) 205 keer bekeken
Beninkust motoren (41).jpg
Beninkust motoren (41).jpg (136.34 KiB) 205 keer bekeken
Berninkust koppenbordes (20).jpg
Berninkust koppenbordes (20).jpg (131.55 KiB) 205 keer bekeken

Koos
Berichten: 770
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos » 22 sep 2019 13:01

Sorry, zie zojuist dat de "Ivoorkust" MAK motoren had

WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers » 22 sep 2019 13:04

Dag Koos,
Maar de foto van de Beninkust wijst wel degelijk op een 4-kleppen cilinderdeksel.

Koos
Berichten: 770
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos » 22 sep 2019 13:07

Het hier eerder geplaatste bericht weggehaald, was niet meer van toepassing.
Laatst gewijzigd door Koos op 22 sep 2019 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Koos
Berichten: 770
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos » 22 sep 2019 13:11

Wel even snel geplaatst maar 1e plaatje zijn de hulpmotoren natuurlijk.
Zou het toch nog kloppen.

roy
Berichten: 11481
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door roy » 22 sep 2019 13:19

Niet zo snel Koos !.
D'r komen meer treinen / uur langs hoor. :!: :idea: :lol:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

jan stolp
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jan stolp » 22 sep 2019 13:23

De laatste twee foto's stonden bij een uitgebreid artikel in" Schip en Werf " over de Beninkust .
Dus daar moet eigenlijk geen twijfel over zijn.
Groeten
Jan

Klaas Buytenwegh
Berichten: 409
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh » 22 sep 2019 13:24

Koos bedankt voor de foto's. De beelden spreken voor zichzelf. Maar het blijft een apart verhaal van die ene klep. Bij Maritiem Digitaal staat een foto van de uitlaatklephuis van de Dorestad. Als het verhaal erbij klopt is dat inderdaad een afwijkend model ( geen Hotlo). Ik vraag me af of die motor dan een eenling was. Ik heb nog op de site van de Stork Hotlo gekeken, maar het is mij niet duidelijk of de gehanteerde volgorde, ook de volgorde van aflevering is. Ik vind het wel leuk en ga me er verder inverdiepen.
Grt.
Klaas.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 409
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh » 22 sep 2019 13:43

In vervolg op bovenstaand bericht, wat foto's die van de Dorestad (zouden moeten) zijn.
Dorestad klephuis 1.jpg
Dorestad klephuis 1.jpg (48.93 KiB) 185 keer bekeken
Dorestad klephuis 2.jpg
Dorestad klephuis 2.jpg (60.11 KiB) 185 keer bekeken
Dorestad uitlaatklep.jpg
Dorestad uitlaatklep.jpg (55.29 KiB) 185 keer bekeken
Storkmotor Dorestad 1.jpg
Storkmotor Dorestad 1.jpg (113.35 KiB) 185 keer bekeken
Storkmotor Dorestad 2.jpg
Storkmotor Dorestad 2.jpg (133.94 KiB) 185 keer bekeken
.

Quote: Wil Kuipers;
Waar het mij om gaat is waarom er voor deze HOTL gekozen is voor een éénklepsysteem. De proefmotor had bijvoorbeeld al twee kleppen. Als de overige 12 HOTL's waaronder de Artemis (1951), Adonis, Beninkust en als laatste de Thoris (1954) ook een éénklep systeem hebben, dan is het duidelijk. Er is dan in 1951 een keuze gemaakt voor één klep en in bij de ontwikkeling van Ouwerkerk op basis van ook door jou genoemde gegevens gekozen voor de vier kleppen.

Het is dus de vraag wat stond er in die twaalf genoemde schepen.


Grt.

Klaas

Koos
Berichten: 770
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos » 22 sep 2019 13:59

jan stolp schreef:
22 sep 2019 13:23
De laatste twee foto's stonden bij een uitgebreid artikel in" Schip en Werf " over de Beninkust .
Dus daar moet eigenlijk geen twijfel over zijn.
Groeten
Jan
Ja Jan, maar daar had ik mijn plaatjes niet vandaan, vandaar en die zijn trouwens ook wat korreliger.
Wel ooit door mij een artikel mbt. de "Ivoorkust" uit S & W op dit forum geplaatst,maar ja dat is ook anders kwam ik gelukkig bijtijds achter.
Maar we blijven ons best doen en nu F1.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 409
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh » 22 sep 2019 14:53

@ Koos.
Stork Racing Team, :lol:
Veel kijk plezier, duimen voor Max.

Klaas



Plaats reactie