Re: Machinekamers
Geplaatst: 21 sep 2019 12:56
Geachte lezer,
Door de jammerlijk mislukte poging om de laatste HOTLo naar Nederland te halen ben ik, als niet techneut, verslingerd geraakt aan de dieselmotoren zoals die bij Stork gebouwd werden. Ik ben in de geschiedenis gedoken en heb me jaren door de archieven geworsteld. Uiteindelijk had ik zoveel informatie dat ik het snode plan opvatte om er een boek over te schrijven. Het worden er twee. Het eerste deel onder de titel 'Heel Hengelo trilt' is vorig jaar verschenen. Het handelt over de periode 1929-1945 en begint met de wekelijkse reizen van G. Wieberdink en C. Verolme naar AEG- in Berlijn om daar de Hesselman dieselmotor te leren kennen. Ik ben nu bezig met het schrijven van deel 2, de periode na de 2e wereldoorlog. Naast de motoren komt ook de economische en sociale situatie aan de orde. De mensen die aan de motoren gewerkt hebben van ontwerpers tot uitvoerders zijn voor ijn minstens zo belangrijk als de Stork'en en die waren al geweldig.
Ik kom nu een situatie tegen waar ik geen informatie over kan vinden en hoop dat er iemand is die er meer van weet.
In 1952 kreeg Stork de order voor de bouw van de motoren van twee schepen. Beide schepen, de Oudekerk (later Ouwerkerk) en de Dorestad worden bij de NDSM gebouwd. De tanker Dorestad voor de C.V.K. De Oudekerk kreeg nog spoelluchtpompen (type HOTL) maar de motor werd tevens een grote proefmotor voor turbo-charging van BBC, daar kwam dus de o van HOTLo bij. De Ouwerkerk heeft vier uitlaatkleppen, waardoor de Hesselmankop op de zuiger en centrale inspuiting kon blijven. Over alle consequenties van langsspoeling en turbo is voldoende terug te vinden in de archieven. Van de Dorestad hebben we alleen een manual teruggevonden en een mooie foto van de motor op de proefstand. Tot onze grote verrassing zit er in het cilinderdeksel slechts één uitlaatklep en ook nog centraal. Ook de zuigervorm is anders, hol i.p.v. bol.
Is er iemand die meer weet van deze motor? Stond de iets eerder uitgekomen B&W 74-VTBF-160 model? Wilde Stork éénklep systeem of vierklepsysteem in de praktijk uittesten (de Dorestad was niet uitgerust met een BBC Turbo)? Alles is welkom, want het intrigeert me wel waarom ze een motor bouwen met een compleet ander verbrandingssysteem en daardoor verbrandingskamer. Alleen al de kosten van een dergelijk experiment en dan ook nog met een 8 cilinder motor roepen vragen op.
nb. Ik heb nog niet door hoe ik een tekening/dwarsdoorsnede motor Dorestad en foto kan plaatsen.
Door de jammerlijk mislukte poging om de laatste HOTLo naar Nederland te halen ben ik, als niet techneut, verslingerd geraakt aan de dieselmotoren zoals die bij Stork gebouwd werden. Ik ben in de geschiedenis gedoken en heb me jaren door de archieven geworsteld. Uiteindelijk had ik zoveel informatie dat ik het snode plan opvatte om er een boek over te schrijven. Het worden er twee. Het eerste deel onder de titel 'Heel Hengelo trilt' is vorig jaar verschenen. Het handelt over de periode 1929-1945 en begint met de wekelijkse reizen van G. Wieberdink en C. Verolme naar AEG- in Berlijn om daar de Hesselman dieselmotor te leren kennen. Ik ben nu bezig met het schrijven van deel 2, de periode na de 2e wereldoorlog. Naast de motoren komt ook de economische en sociale situatie aan de orde. De mensen die aan de motoren gewerkt hebben van ontwerpers tot uitvoerders zijn voor ijn minstens zo belangrijk als de Stork'en en die waren al geweldig.
Ik kom nu een situatie tegen waar ik geen informatie over kan vinden en hoop dat er iemand is die er meer van weet.
In 1952 kreeg Stork de order voor de bouw van de motoren van twee schepen. Beide schepen, de Oudekerk (later Ouwerkerk) en de Dorestad worden bij de NDSM gebouwd. De tanker Dorestad voor de C.V.K. De Oudekerk kreeg nog spoelluchtpompen (type HOTL) maar de motor werd tevens een grote proefmotor voor turbo-charging van BBC, daar kwam dus de o van HOTLo bij. De Ouwerkerk heeft vier uitlaatkleppen, waardoor de Hesselmankop op de zuiger en centrale inspuiting kon blijven. Over alle consequenties van langsspoeling en turbo is voldoende terug te vinden in de archieven. Van de Dorestad hebben we alleen een manual teruggevonden en een mooie foto van de motor op de proefstand. Tot onze grote verrassing zit er in het cilinderdeksel slechts één uitlaatklep en ook nog centraal. Ook de zuigervorm is anders, hol i.p.v. bol.
Is er iemand die meer weet van deze motor? Stond de iets eerder uitgekomen B&W 74-VTBF-160 model? Wilde Stork éénklep systeem of vierklepsysteem in de praktijk uittesten (de Dorestad was niet uitgerust met een BBC Turbo)? Alles is welkom, want het intrigeert me wel waarom ze een motor bouwen met een compleet ander verbrandingssysteem en daardoor verbrandingskamer. Alleen al de kosten van een dergelijk experiment en dan ook nog met een 8 cilinder motor roepen vragen op.
nb. Ik heb nog niet door hoe ik een tekening/dwarsdoorsnede motor Dorestad en foto kan plaatsen.