Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1173
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Machinekamers

Bericht door Henk van der Moolen » 22 sep 2019 19:27

de H in Hotlo Of hodt betekend altijd Hesselman.
Dus Hotlo: Hesselman, omkeerbaar, twee tact, langsspoeling ,oplading.
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.


Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos » 22 sep 2019 22:07

Goedenavond Wil Kuipers,
Ter info: Vooralsnog nog geen plaatje kunnen opduikelen van de "Dorestad' met de beweerdelijke "1 klep cilinder kop".
Vraag: was dat ook een HotL of ook al een HotLo, dus met oplading ?
Want dat is mij even ontgaan, maar kan aan mij liggen.
Mbt. de bij de "Dorestad" 1 cil.klep kop holle zuiger, zal dit denkelijk met de gedachte zijn gedaan om wat meer volume verbrandingslucht ter plaatse te bewerkstelligen zodat ook weer meer gewicht aan br.st. kon worden ingespoten.
Heb wel een paar doorsnee plaatjes van een Stork HotLo in de kunstkast zitten en zal ze hier plaatsen vanwege de ontstane zoek-discussie.
Zal ze ook plaatsen in het Topic "Stoom Machines en Diesel Motoren" waar ze eigenlijk thuis horen.
Gr. Koos
Bijlagen
Stork Hotlo motor (04).jpg
Stork Hotlo motor (04).jpg (79.04 KiB) 450 keer bekeken
Stork Hotlo image.jpg
Stork Hotlo image.jpg (68.58 KiB) 450 keer bekeken

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos » 22 sep 2019 22:42

En hier nog een Stork Hotlo Cilnderkop foto met doorsnee plaatje.
Ook geplaatst op Topic : St.Mach. & Diesel Mot."
Gr. Koos
Bijlagen
Stork Hotlo motor Cyl.kop met klepmechn. (06).jpg
Stork Hotlo motor Cyl.kop met klepmechn. (06).jpg (215.04 KiB) 438 keer bekeken

WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers » 23 sep 2019 08:38

Ik zou graag enkele foto's (details Adonis en Beninkustmotor) en tekeningen (dwarsdoorsnede Dorestad motor, verbrandingsruimte met uitlaatklep en brandstofklep) willen plaatsen. Via de icoon<afbeelding invoegen> kom ik niet verder. Wat doe ik niet goed of te wel wie helpt mij op weg?

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Machinekamers

Bericht door Koos » 23 sep 2019 09:26

Beste Wil,
Eea. staat uitgebreid op het Aparte Topic Helpdesk "Hoe een foto bij te plaatsen.
Kan je mogelijk eerst eens raadplegen.
Ikzelf zet de keuze foto altijd al in een aparte file op de PC die gemakkelijk te vinden is.
Ikzelf open dan het Paint programma om de foto op de juiste of in ieder geval gewenste pixels te brengen.
Bij liggende foto's maximaal 1024 of kleiner naar behoefte.
Foto ligt dus nu klaar voor gebruik.
(Zit even nu niet op de PC maar op de tablet dus doe het even uit het blote hoofd, dus sta er niet geheel voor in maar komt in ieder geval aardig in de buurt).
Nadat je je verhaaltje in het kbp raamwerk hebt ingevuld ga je naar beneden en klikt op "bijlagen".
Daaronder zie je dan een klein balkje verschijnen " bestanden toevoegen" en als je daarop klikt, kom je op " mijn PC" of wat dan ook.
Je file opzoeken waar de foto staat en daarin de foto zoeken en erop klikken en zie je verschijnen dat die is bijgevoegd.
Dan op verzenden en weg is 't ie.
Opm. Voor staande foto's normaliter 850 aanhouden max.
Voor de foto' s die ik hierboven heb geplaatst zelfs 550 aangehouden want anders schieten ze boven de pagina uit.
Opm. 2. JdbVos heeft daar al eens een mooie uitleg over gegeven, dus mogelijk kan je dat vinden en helpen.
En is het dan zeker " poepen zonder douwen".
Gr. Koos

v+d
Berichten: 5861
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d » 23 sep 2019 12:26

Hoi Wil, als je dat spul wel per e-mail weg kan krijgen stuur je het maar naar karakorum@live.nl dan zet ik het hier wel neer.

WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers » 23 sep 2019 13:39

Bedankt Koos en v+d
Ik wist dat het eenvoudig moest zijn maar zocht op de verkeerde plek.
Bijlagen
Hierbij de tekeningen van de Dorestad. Let wel de datum staat voor de order. Er moet dan dus nog met de bouw worden begonnen. Ontwerp en bouw duurde al snel meer dan anderhalf jaar.
Hierbij de tekeningen van de Dorestad. Let wel de datum staat voor de order. Er moet dan dus nog met de bouw worden begonnen. Ontwerp en bouw duurde al snel meer dan anderhalf jaar.
Dwarsdoorsnede Dorestad HOTL 1951_doc.jpg (86.51 KiB) 314 keer bekeken
Uitlaatklep Dorestad HOTL 1951_doc.jpg
Uitlaatklep Dorestad HOTL 1951_doc.jpg (84.3 KiB) 314 keer bekeken
Het Hesselman verschil blijkt duidelijk uit de vergelijking van de verbrandingskamers. De enige grote wijziging die Stork heeft aangebracht t.o.v. het patent is de opstaande rand van de zuiger in de Hotlo. Deze was oorspronkelijk bedoeld om de cilinderwand te beschermen. Het bleek niet zo hard nodig te zijn en kwam goed uit bij de extra spoellucht bij de turbo's.
Het Hesselman verschil blijkt duidelijk uit de vergelijking van de verbrandingskamers. De enige grote wijziging die Stork heeft aangebracht t.o.v. het patent is de opstaande rand van de zuiger in de Hotlo. Deze was oorspronkelijk bedoeld om de cilinderwand te beschermen. Het bleek niet zo hard nodig te zijn en kwam goed uit bij de extra spoellucht bij de turbo's.
Verbrandingskamer Dorestad HOTL 1951_doc.jpg (86.48 KiB) 314 keer bekeken
D 0182949 Verbrandingskamer HOTLo_doc.jpg
D 0182949 Verbrandingskamer HOTLo_doc.jpg (52.32 KiB) 314 keer bekeken

WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers » 23 sep 2019 13:43

Hierbij de zuiger van de Dorestad HOTL motor
Bijlagen
Zowel vorm van de zuiger als de koeling zijn geheel afwijkend van de Hesselmanvorm. Ik hoop terug te vinden hoe dit tot stand is gekomen. Misschien een verlopen patent?
Zowel vorm van de zuiger als de koeling zijn geheel afwijkend van de Hesselmanvorm. Ik hoop terug te vinden hoe dit tot stand is gekomen. Misschien een verlopen patent?
Zuiger Dorestad HOTL1951 detail_doc.jpg (112.49 KiB) 312 keer bekeken

WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers » 23 sep 2019 14:02

Zoals beloofd ook nog de detail foto's van de bovenbouw. Ik heb deze foto's in detail kunnen maken omdat ik voor het boek gebruik mag maken van de glasnegatieven van Stork ondergebracht bij het HCO (Historisch Centrum Overijssel). De lowres foto's zijn allemaal te vinden bij het Geheugen van Nederland onder Stork.
Ik krijg langzamerhand een beeld van de ontwikkeling vanaf 1951 tot en met de Hotlo in 1953 en hoop de open eindjes te vinden. Al met al genoeg stof voor hoofdstuk 4 van deel 2. Wie weet wat er nog meer oven tafel komt.
Bijlagen
De onderdelen waar ik naar zit te kijken bij deze foto kan ik niet benoemen. Bij de Adonis zit de kettingkast niet in het midden, maar aan vliegwielzijde. De manoeuvreerstand juist aan de andere kant van de motor.
De onderdelen waar ik naar zit te kijken bij deze foto kan ik niet benoemen. Bij de Adonis zit de kettingkast niet in het midden, maar aan vliegwielzijde. De manoeuvreerstand juist aan de andere kant van de motor.
01262 Adonis bovenbouw detail 1951_doc.jpg (126.37 KiB) 307 keer bekeken
Een minder scherpe foto, maar duidelijk herkenbaar de stootstangen, brandstofpomp zoals bij de Hotlo-koppen
Een minder scherpe foto, maar duidelijk herkenbaar de stootstangen, brandstofpomp zoals bij de Hotlo-koppen
01270 bovenbouw Beninkust 1954_doc.jpg (117.54 KiB) 307 keer bekeken

roy
Berichten: 11625
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door roy » 23 sep 2019 15:15

Nu vraag ik me wel af hoe het kan dat de "Adonis" die in 1954 opgeleverd werd een Stork-HOTLo kon krijgen die in 1951 gebouwd is !?.
Dit mede gezien er hetzelfde jaar al schepen van de IS-klasse aan de K.N.S.M. opgeleverd waren.
Hiervoor zijn na 1951 alleen de "Hathor", op 20 augustus 1952 en "Amor" op 16 september 1952 aan de K.N.S.M. opgeleverd, maar daar stond wel een Stork motor in maar geen HOTLo.

Het is algemeen bekend dat de 1e Stork-HOTLo in de "Ouwerkerk" van de V.N.S. stond en dat schip werd op 15 mei 1954 opgeleverd.
De "Beninkust" kan wel een HOTLo hebben gekregen daar zij op 8 november 1954 aan de vloot toegevoegd werd.

Wel moet opgemerkt worden dat het niet altijd duidelijk is of een schip met een HOTLo of met een HOTL uitgerust was.

Kortom; hoe zit dit met het bijschrift van de foto van een Stork-HOTLo uit 1951 en bestemd voor de "Adonis" ???.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

kabo
Berichten: 953
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo » 23 sep 2019 15:49

4maskinmand.jpg drijfstang.jpg
4maskinmand.jpg drijfstang.jpg (70.54 KiB) 262 keer bekeken
jutcontr.jpg6.jpg
jutcontr.jpg6.jpg (94.32 KiB) 262 keer bekeken
jutbot.jpg5.jpg
jutbot.jpg5.jpg (118.05 KiB) 262 keer bekeken
jutvent.jpg4.jpg
jutvent.jpg4.jpg (115.54 KiB) 262 keer bekeken
4selandiacentermotor.jpg 1.jpg
4selandiacentermotor.jpg 1.jpg (131.26 KiB) 262 keer bekeken
juttop.jpg 3.jpg
juttop.jpg 3.jpg (112.25 KiB) 262 keer bekeken
4selandiamaskintop.jpg 2.jpg
4selandiamaskintop.jpg 2.jpg (110.78 KiB) 262 keer bekeken
Machinekamer van de Jutlandia, bwj. 1972 met 3 B en W motoren, 1 x 12 cil. en 2 x 9 cil. op 3 schroeven en totaal vermogen 82500 pk. Een monteur is een drijfstang aan het los of vast draaien. foto's Willy Brorson
gr.Bas

Gert Schouwstra
Berichten: 227
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door Gert Schouwstra » 23 sep 2019 15:52

Zo te zien zit de splitpen er nog in. :-D
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.

Sparks316
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Machinekamers

Bericht door Sparks316 » 23 sep 2019 16:09

roy schreef:
23 sep 2019 15:15
Hiervoor zijn na 1951 alleen de "Hathor", op 20 augustus 1952 en "Amor" op 16 september 1952 aan de K.N.S.M. opgeleverd, maar daar stond wel een Stork motor in maar geen HOTLo.
De Hathor had een 7-cyl 2-takt e.w. Stork van 2250 BHP, goed voor 12 knopies. Typenummer weet ik niet meer/kan het niet terugvinden.
En Roy, in tegenstelling tot wat je beweert op pag. 58 van KNSM, de Hathor werd onder mijn kont vandaan verkocht begin 1969 en niet in 1966 zoals je daar schrijft. Ik zou voor langere tijd a/b zitten maar de eerste reis richting Mediterannee werden we al verkocht in Piraeus. Er kwamen vast een Griekse kapitein en hwtk aan boord en terug in Amsterdam werden we overgedragen. Einde Hathor/PEOK voor de KNSM. Daarna ging ik naar de Reuzin van Zwartsluis, met een Werkspoortje incl. oplading (en regelmatig uitlopende krukaslagers, maar dat weer terzijde).
Louis

roy
Berichten: 11625
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door roy » 23 sep 2019 16:19

Hoe ik aan dat jaartal gekomen ben is mij een rebus Louis !.
Ze is inderdaad op 24 maart 1969 aan de Grieken overgedragen en ging verder als "Georgia".
Ik neem aan dat het a slip of the pen geweest is, daar ik het wel juist in m'n lijsten heb staan.
Zo zien we maar weer, we streven naar perfectie, maar die is af en toe ook weer ver te zoeken...……….. :| :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7205
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos » 23 sep 2019 16:27

Vreemd klepveersysteem...
Ik ken de B&W niet anders dan met 2 buitenste en 2 binnenste veren met daartussen een middenklepveerschotel die dmv 2 benen schudvrij werd gehouden.
De klepveren waren buiten linksomdraaiend en binnen rechtsomdraaiend getrokken om op die manier het draaieffect tijdens indrukken te vereffenen...
Hier -vlgs mij een nieuwer type als die ik ken (gebaseerd op de modernere oliekijkglazen)- konden ze de veren wel afgekeken hebben van de Stork Hotlo en/of latere SW, met die hele kudde veren...
Op die manier kon de B&W iig wél met eigen veren pronken :-D

Afijn, hier is bijna aan het einde zo'n Deens stampertje die ik kende, druk doende zich een eind weg voort te stuwen over 's werelds watertjes
...allemaal onder het mom van "men vraagt, en wij (laten een motor) draaien..."

v+d
Berichten: 5861
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d » 23 sep 2019 18:01

De foto waar Wil zich afvraagt waar hij tegenaankijkt?
Dat zijn de brandstofpompen van Stork op het koppenbordes, aangedreven door de nokkenas die ook de kleppen bediende.



Plaats reactie