Pagina 17 van 71

Re: Machinekamers

Geplaatst: 22 sep 2019 19:27
door Henk van der Moolen
de H in Hotlo Of hodt betekend altijd Hesselman.
Dus Hotlo: Hesselman, omkeerbaar, twee tact, langsspoeling ,oplading.

Re: Machinekamers

Geplaatst: 22 sep 2019 22:07
door Koos
Goedenavond Wil Kuipers,
Ter info: Vooralsnog nog geen plaatje kunnen opduikelen van de "Dorestad' met de beweerdelijke "1 klep cilinder kop".
Vraag: was dat ook een HotL of ook al een HotLo, dus met oplading ?
Want dat is mij even ontgaan, maar kan aan mij liggen.
Mbt. de bij de "Dorestad" 1 cil.klep kop holle zuiger, zal dit denkelijk met de gedachte zijn gedaan om wat meer volume verbrandingslucht ter plaatse te bewerkstelligen zodat ook weer meer gewicht aan br.st. kon worden ingespoten.
Heb wel een paar doorsnee plaatjes van een Stork HotLo in de kunstkast zitten en zal ze hier plaatsen vanwege de ontstane zoek-discussie.
Zal ze ook plaatsen in het Topic "Stoom Machines en Diesel Motoren" waar ze eigenlijk thuis horen.
Gr. Koos

Re: Machinekamers

Geplaatst: 22 sep 2019 22:42
door Koos
En hier nog een Stork Hotlo Cilnderkop foto met doorsnee plaatje.
Ook geplaatst op Topic : St.Mach. & Diesel Mot."
Gr. Koos

Re: Machinekamers

Geplaatst: 23 sep 2019 08:38
door WilKuipers
Ik zou graag enkele foto's (details Adonis en Beninkustmotor) en tekeningen (dwarsdoorsnede Dorestad motor, verbrandingsruimte met uitlaatklep en brandstofklep) willen plaatsen. Via de icoon<afbeelding invoegen> kom ik niet verder. Wat doe ik niet goed of te wel wie helpt mij op weg?

Re: Machinekamers

Geplaatst: 23 sep 2019 09:26
door Koos
Beste Wil,
Eea. staat uitgebreid op het Aparte Topic Helpdesk "Hoe een foto bij te plaatsen.
Kan je mogelijk eerst eens raadplegen.
Ikzelf zet de keuze foto altijd al in een aparte file op de PC die gemakkelijk te vinden is.
Ikzelf open dan het Paint programma om de foto op de juiste of in ieder geval gewenste pixels te brengen.
Bij liggende foto's maximaal 1024 of kleiner naar behoefte.
Foto ligt dus nu klaar voor gebruik.
(Zit even nu niet op de PC maar op de tablet dus doe het even uit het blote hoofd, dus sta er niet geheel voor in maar komt in ieder geval aardig in de buurt).
Nadat je je verhaaltje in het kbp raamwerk hebt ingevuld ga je naar beneden en klikt op "bijlagen".
Daaronder zie je dan een klein balkje verschijnen " bestanden toevoegen" en als je daarop klikt, kom je op " mijn PC" of wat dan ook.
Je file opzoeken waar de foto staat en daarin de foto zoeken en erop klikken en zie je verschijnen dat die is bijgevoegd.
Dan op verzenden en weg is 't ie.
Opm. Voor staande foto's normaliter 850 aanhouden max.
Voor de foto' s die ik hierboven heb geplaatst zelfs 550 aangehouden want anders schieten ze boven de pagina uit.
Opm. 2. JdbVos heeft daar al eens een mooie uitleg over gegeven, dus mogelijk kan je dat vinden en helpen.
En is het dan zeker " poepen zonder douwen".
Gr. Koos

Re: Machinekamers

Geplaatst: 23 sep 2019 12:26
door v+d
Hoi Wil, als je dat spul wel per e-mail weg kan krijgen stuur je het maar naar karakorum@live.nl dan zet ik het hier wel neer.

Re: Machinekamers

Geplaatst: 23 sep 2019 13:39
door WilKuipers
Bedankt Koos en v+d
Ik wist dat het eenvoudig moest zijn maar zocht op de verkeerde plek.

Re: Machinekamers

Geplaatst: 23 sep 2019 13:43
door WilKuipers
Hierbij de zuiger van de Dorestad HOTL motor

Re: Machinekamers

Geplaatst: 23 sep 2019 14:02
door WilKuipers
Zoals beloofd ook nog de detail foto's van de bovenbouw. Ik heb deze foto's in detail kunnen maken omdat ik voor het boek gebruik mag maken van de glasnegatieven van Stork ondergebracht bij het HCO (Historisch Centrum Overijssel). De lowres foto's zijn allemaal te vinden bij het Geheugen van Nederland onder Stork.
Ik krijg langzamerhand een beeld van de ontwikkeling vanaf 1951 tot en met de Hotlo in 1953 en hoop de open eindjes te vinden. Al met al genoeg stof voor hoofdstuk 4 van deel 2. Wie weet wat er nog meer oven tafel komt.

Re: Machinekamers

Geplaatst: 23 sep 2019 15:15
door Roy
Nu vraag ik me wel af hoe het kan dat de "Adonis" die in 1954 opgeleverd werd een Stork-HOTLo kon krijgen die in 1951 gebouwd is !?.
Dit mede gezien er hetzelfde jaar al schepen van de IS-klasse aan de K.N.S.M. opgeleverd waren.
Hiervoor zijn na 1951 alleen de "Hathor", op 20 augustus 1952 en "Amor" op 16 september 1952 aan de K.N.S.M. opgeleverd, maar daar stond wel een Stork motor in maar geen HOTLo.

Het is algemeen bekend dat de 1e Stork-HOTLo in de "Ouwerkerk" van de V.N.S. stond en dat schip werd op 15 mei 1954 opgeleverd.
De "Beninkust" kan wel een HOTLo hebben gekregen daar zij op 8 november 1954 aan de vloot toegevoegd werd.

Wel moet opgemerkt worden dat het niet altijd duidelijk is of een schip met een HOTLo of met een HOTL uitgerust was.

Kortom; hoe zit dit met het bijschrift van de foto van een Stork-HOTLo uit 1951 en bestemd voor de "Adonis" ???.

m.v.g., Roy