Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru
Berichten: 2539
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Machinekamers

Bericht door Patru »

Klaas,
Volgens mij heeft Wil het over een patent (in 1940) op de langsspoeling.
De bijdrage die je plaatst, ook de dwarsdoorsnede, heeft denk ik betrekking op lus-/dwarsspoeling. Te zien aan de schuingerichte poorten.
Groet. Paul G.
Laatst gewijzigd door Patru op 25 sep 2019 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.


WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers »

Op de tekening is niet te zien of hier sprake is van een trunkmotor. De motor op de tekening van Piek is er een met dwarsspoeling.
Bijlagen
Detail van patentaanvraag. Uitlaatklep in cilinderdeksel met daarnaast een klep voor waarschijnlijk startlucht. Maar dat is dan weer geen Stork systeem.
Detail van patentaanvraag. Uitlaatklep in cilinderdeksel met daarnaast een klep voor waarschijnlijk startlucht. Maar dat is dan weer geen Stork systeem.
D089501 Patentaanvraag enkelwerkende 2 takt motor met gelijkstroomspoeling detail.JPG (23.28 KiB) 1028 keer bekeken

Klaas Buytenwegh
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@ Wil en Paul.

Paul heeft gelijk, die motor uit het boek van Piek heeft dwarsspoeling en komt dus niet met jouw beschrijving overeen. Ik had niet goed opgelet. Die database die ik gebruik heb ik gehad van iemand gehad en werkt niet zo goed meer.

De Charis had ik in query over het hoofd gezien. De overige gegevens heb ik nog wel gecheckt op www.marhisdata.nl .

Ik weet niet of het je alleen om de Hotl(o) gaat of om alle motoren die door Stork zijn gebouwd.

Ik kom in een KNSM boek ook nog tegen de Hahtor (1952-08-20) gebouwd bij Van der Giessen en de Amor (1952-09-16) met Stork 2.SA.7 (540 x 900) gebouwd bij Pot beide ca 2200 pk.

Prachtig waar je mee bezig bent. Helaas heb ik nooit met motoren van Stork gevaren.

Grt.
Klaas

WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers »

Dag Klaas,
Het eerste deel van mijn boek 'Heel Hengelo trilt' gaat over de ontwikkeling van de dieselmotor bij Stork vanaf het prille begin in 1929/30 tot met WO II/1945. Alle type motoren die ze gebouwd hebben komen er in voor inclusief een sociaal economisch beeld en toepassingen. 240 pagina's, met hires foto's en originele tekeningen.
Deel twee, waar ik nu mee bezig ben, gaat van 1945 tot en met het einde van de grote motoren bij Stork in 1969 met een uitloop voor Stork-Zwolle.
Ik heb de eerste ver hoofdstukken in de grondverf staan. De Hotl en Hotlo zitten in hoofdstuk 4. Er is nog genoeg archief werk te doen en ik kan een jaar lang (of meer) niet achter de geraniums.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Wil,

Bedankt voor de info. Een geweldige klus, maar ik vind het geweldig dat je dit doet. Veel succes en sterkte bij de werkzaamheden.

Grt.

Klaas

v+d
Berichten: 5880
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinekamers

Bericht door v+d »

Ik heb altijd het idee gehad dat B&W de eerste waren met een diesel met langs-spoeling met 1 uitlaatklep per cilinder en turbo opgeladen.
De anderen o.a. Stork deden toen nog wat vingeroefeningen en waarschijnlijk waren er ook patentproblemen die omzeild moesten worden.
Uiteindelijk resulteerde dat in de B&W met 1 klep in de kop, de Jappen met 3 kleppen in de kop, Werkspoor met 4 kleppen in de kop en een afwijkende bediening van de kleppen en Stork met 4 kleppen in de kop, de andere belangrijke fabrikanten tobden nog met in- en uitlaatpoorten en lange hemden aan de zuigers. o.a. M.A.N.


Meneer Dragsted heeft dat alles prachtig verwoord en van platen voorzien genoteerd in zijn boek: " The first 50 years of turbocharged 2-stroke marine dieselengines "

In het Engels gratis te downloaden op: www.scribd.com/doc/315556031/Dragsted-H ... oklet-2013
Ooit heeft Jan Vos mij op dat spoor gezet en het is een prachtig stuk werk dat je met plezier leest.
Het wordt dan ook wel duidelijk dat de SW-Hotlo het helemal niet slecht deed maar eenvoudig de middelen ontbraken om in de markt mee te kunnen komen en voraan te blijven.

Klaas Buytenwegh
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Machinekamers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jan, dat is inderdaad een interessant boek. Lange tijd was het boek "Pounders Marine Diesel Engines and Gasturbines" versie 8, vrij downloadbaar. Ik heb net nog gezocht, maar zie dat er nu een (koop) versie 9 verschenen is.

Wat je schrijft over de B&W motor is correct (denk ik). Na WO2 was er een enorme vraag naar voortstuwingsinstallaties om de oorlogsverliezen aan te vullen, maar ook de vervanging van de "standaardschepen" speelde een rol. De vele motorfabrikanten allemaal een graantje mee te pikken.

Grt. Klaas

WilKuipers
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2019 11:20

Re: Machinekamers

Bericht door WilKuipers »

Heren, Inderdaad,

Inderdaad is Dragsted een uitstekende bron. Zijn schema van de grote bouwers geeft een mooi overzicht. Hij gaat begrijpelijkerwijs uit van de in gebruik name van de motor met turbocharging en dan is er natuurlijk niets af te dingen op de datumvolgorde. Het verhaal van de spoelingsvorm wordt bij hem ook mooi beschreven en getekend en gaat vooraf aan de turbo. Daar kan en wil ik alleen met enige algemene informatie, zoals de bijzonder MAN-spoeling, werken en specifiek natuurlijk Stork. Piek brengt dat overigens met de strakke tekeningen ook mooi in beeld.

kabo
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

4stempeltrak.jpgzuiger trekken Boringa.jpg
4stempeltrak.jpgzuiger trekken Boringa.jpg (102.72 KiB) 785 keer bekeken
Zuigertje trekken van een B en W.
gr.Bas

kabo
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Machinekamers

Bericht door kabo »

SB lager en stuwblok.jpg
SB lager en stuwblok.jpg (168.71 KiB) 468 keer bekeken
hoofd Turbo Dynamo.jpg
hoofd Turbo Dynamo.jpg (127.88 KiB) 468 keer bekeken
V blok koelkastcompressors.jpg
V blok koelkastcompressors.jpg (163.3 KiB) 468 keer bekeken
pneumercator meters (tankniveau).jpg
pneumercator meters (tankniveau).jpg (163.09 KiB) 468 keer bekeken
hoofd manouvreer console.jpg
hoofd manouvreer console.jpg (150.97 KiB) 468 keer bekeken
sb telegraaf.jpg
sb telegraaf.jpg (144.41 KiB) 468 keer bekeken
Een aantal beelden van de machinekamer van de Canberra. Bwj. 1961 sloop 1998. 85000 pk, 2 x 32200 KW stoomturbines. max 29.27 kn.
gr. Bas
GD Canberra 10.jpg
GD Canberra 10.jpg (175.38 KiB) 468 keer bekeken
mw_canberra_5.jpg
mw_canberra_5.jpg (111.53 KiB) 468 keer bekeken

roy
Berichten: 11718
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Machinekamers

Bericht door roy »

Prachtige serie platen Bas !!!.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7293
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Zeker mooie platen..
In mijn zeer jonge jaren had m'n broer een grote 'artist impression' van haar aan de muur van z'n kamer hangen, en die vond ik al prachtig.
Zo her-en-der haar nog wel een paar keer gezien...maar nog nooit haar cardio-foto's... :-D
De laatste keer zag ik haar in Port Stanley, waar ze grote rode kruisen op haar flanken had.. Gurka's & ander strijdkrachten marcheerden langs de haven naar één of ander inhammetje waar met boten sie mannen naar haar werden vervoerd, of naar de daarnaast ten anker liggende Uganda...
Een paar uur later zag ik dat de schoorstenen weer geel waren, en de rode kruisen op haar flanken waren verdwenen.... Ik dacht nog: "hopelijk is het weer morgen een beetje beter, dan maak ik wat fotootjes van die combinatie op die locatie …"
De volgende dag was het idd héél wat beter weer, alleen was de witte vogel gevlogen...
Alleen de Uganda was er nog....
Bijlagen
Herman Bodewes Falklands 4 hosp schip Uganda .jpg
Herman Bodewes Falklands 4 hosp schip Uganda .jpg (93.01 KiB) 290 keer bekeken
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 599
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co »

De laatste keer zag ik haar in Port Stanley, waar ze grote rode kruisen op haar flanken had..
Nou Jan dat was dan niet zo veilig in die contreien... :shock:

Ben eigenlijk benieuwd of inmiddels de een of andere club de olie (waar het allemaal om begonnen was :( )
al aan het winnen is?

Groeten van Co.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 599
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co »

Jan, nog even over die Canberra,
Die gebruikte full speed nog MEER olie (250-300 m3) als de Abel Tasman waar jij op zat, denk ik. :roll:

Groeten van Co.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7293
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Dat weet ik wel zeker, Co !
In die AT stond ook maar een magere (tegenwoordig) 30.000pk, en bij de foto's staat voor deze C maar liefst 85.000pk, da's 2,5 x zoveel....
En aangezien -nét als bij auto's- de pk's toch écht uit je tank komt, sta ik niet te kijken van dat verbruik....vooral omdat wat wij 'het hulpbedrijf' noemen op wowo's een 2e hoofdbedrijf is.
De Houtman en de Hoorn (de NL Houtskool, vanwege de brand) hadden de dubbele StalLaval-installatie, en hadden 60.000pk, uiteraard met het dubbele verbruik. Maar dat komt nog niet aan het verbruik van die C. Een dorstige dame, zakmarzegguh...
De snelheid is voor deze schepen ongeveer gelijk met 29kn
Pfoehh...er aan terugdenkend: da's echt wel snel, hoor ! Bij Bft 4 recht van voren ff aan dek naar het voorschip lopen, was een een flinke inspanning, vooral met dat stuifwater om je oren en in je ogen... 1 Verdieping lager had je een pracht van een overdekt gangboord-zonder uitzicht, dat dan wel.
Maar in dat gangboord kon je de buigingen van het schip mooi zien. Maar dat kon je nóg veel mooier zien in de "Lijnbaan", een gang van voor naar achter op de kiel tussen de db-tanks in, waar alle kabels en pijpleidingen liepen: daar zag je het hele schip in een beetje zee kronkelen als een slang !
Ik vond dat de 1e keer best eng. Maar realiseerde me meteen dat ze moest bewegen om niet te breken: net als de klapperende vleugels van vliegtuigen.
Oost, west...ook best

Kees Hagen
Berichten: 44
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: Machinekamers

Bericht door Kees Hagen »

Dag Jdbvos, volgens mij verwar je de Houtman en Hoorn met de Delft en Dejima. De Houtman en Hoorn hadden elk al vanaf nieuwbouw 2 Sulzer diesels voor de voortstuwing, 8RND90 als ik mij niet vergis. Overigens ook goed voor een flinke snelheid en dito brandstofverbruik!



Plaats reactie