Machinekamers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Maar goed dat Harry ff meeleest....
worden er 2 schepen ff doorelkaar gerammeld...
't Is dat ik nooit bij de HAL heb gevaren..... :roll: Maar stil is het hier niet... :lol:

Een B&W in een S-kerk ? Ik weet zeer zeker dat de Spaarnekerk een Stork had....een hotlo vlgs mij...
Dus die S-kerken waren qua mk geen zusjes.....
..en bij mijn weten zaten er geen stoomschepen tussen de S-kerkjes :D :D
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

worden er 2 schepen ff doorelkaar gerammeld...
Tjaaaa Jan........DE tijd gaat misschien wat dooor-leunen ...en zien "we" misschien door de ketels de zuigers niet meer....of wellicht " net andersom" :mrgreen:
Zooo dacht ik zomaar een fraaie schets van een Schelde Yarrow ketel ( a la Nieuw Amsterdam oude versie!) uit mijn ketel dictaat kollektie te kunnen pakken.......maaar dat bleek een droom te zijn!
WEL was ik stomverbaasd over de diverse ogenschijnlijk zeer wetenschappelijk uitziende verhalen die ik in dat diktaat aantrof over o.a.ketelwater-brandstoffen-ketelconstructies-stoomprodukties en andere " Fruitweg" narigheid :lol: waar ik weinig of niks meer van begrijp :lol:
Bijgaande wat schetsjes uit die tijd dat ik nog meet kleurpotloodjes speelde.

PS: Bij het zien van de " roetblazer" notities moet ik weer even denken aan Jossie Uno(R.I.P.)....we konden vroegaah heel gemotiveerd ouwenelen over " roetblazen" met de wind op de kont tijdens een potje na de wacht :mrgreen: :lol:
Bijlagen
Brander-tip-Stoom-verstuiving.jpg
Brander-tip-Stoom-verstuiving.jpg (94.64 KiB) 665 keer bekeken
Ketel-stoomdrum.jpg
Ketel-stoomdrum.jpg (141.22 KiB) 665 keer bekeken
B-W-Stralingsketel-NTT-April-1968.jpg
B-W-Stralingsketel-NTT-April-1968.jpg (184.97 KiB) 665 keer bekeken
Combustion-Engineering-schematic- Moordrecht- Rotterdam.jpg
Combustion-Engineering-schematic- Moordrecht- Rotterdam.jpg (111.55 KiB) 665 keer bekeken
FosterWheeler-ESDIII-schematic.jpg
FosterWheeler-ESDIII-schematic.jpg (143.43 KiB) 665 keer bekeken
ESD-II-schematic.jpg
ESD-II-schematic.jpg (135.14 KiB) 665 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

Die examinatoren hadden het niet gemakkelijk, zie ik: zoveel verschil is er niet met jouw- en mijn tekeningen van dopleiding en memoriaal....
Die Babcock Y-jet brander is op de kleur na zowat identiek aan de mijne... Heb jij óók les gehad van Faulhaber (rip) ?? :lol:
Ook je keteltekeningen.... Hoe kan het ook anders: als we allemaal een tekening maken van een fiets, ga je heulheulveul 'gelijke' plaatjes zien....
Dus die examinatoren hebben wellicht duizenden dezelfde tekeningen doorgeworsteld....
....je zou bijna medelijden met ze krijgen.... :D
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (19.29 KiB) 615 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinekamers

Bericht door jdbvos »

De enige tekening die ik maakte waarbij de hwtk van de Abel Tasman zo enthousiast werd, dat hij hem kopieerde en in de instructieboeken stopte was m'n planetaire twk... Ik had die gemaakt om dat apparaatje proberen te begrijpen. Dat viel nog niet mee: het leek wel op eoa astronomisch gebeuren met benamingen als 'zonnewiel, planeetwielen, satelietwielen', enz....
Dus dat werd de boeken erbij, tanden tellen, draairichting bepalen en de toerental-verhouding berekenen, en dan dat met die toch ook draaiende planeetwielenhouder die dat allemaal zeer ingewikkeld maakt....althans: voor mij.
Een ander leest gewoon de overbrenging van de twk (zoals -pakkumbeet- bij een turbine zou kunnen: 563:1). Maar dan denk je nog eenvoudig: de toerentallen van een MD-, en een LD-turbine zijn eg nie gelijk aan die HD... Dus het wordt een puzzeltje die mij deed duizelen, en kreeg dan ook gigantisch veel respekt voor de bedenker en makers van zo'n twk'je... Bedenk maar eens hoe je in gotsnaam die MAAG-tandwielen freest....
Bijlagen
IMG_0017.jpg
IMG_0017.jpg (133.28 KiB) 605 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Machinekamers

Bericht door Henk van der Moolen »

Een B&W in een S-kerk ? Ik weet zeer zeker dat de Spaarnekerk een Stork had....een hotlo vlgs mij...
Dus die S-kerken waren qua mk geen zusjes.....


De Schiekerk, Serooskerk, Servaaskerk en Simonskerk hadden een Smit B & W, deze schepen zijn gebouwd bij Smit dus.
De Sinoutskerk, Spaarnekerk, Steenkerk en Streefkerk hadden een Stork hotlo,deze schepen zijn gebouwd bij van de Giesen.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Machinekamers

Bericht door Breeze »

Razend interessant Jan. Opgeleid als fietse(n)maker doen zulke opengewerkte tekeningen mij altijd deugd.

De naam annulus ben ik nog nooit eerder tegengekomen voor het buitenste wiel met inwendige vertanding. Meestal zie je daarvoor satellietwiel of ringwiel genoemd, terwijl voor de benaming zonnewiel en planeetwiel (gelukkig) wel overeenstemming is.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bedenk maar eens hoe je in gotsnaam die MAAG-tandwielen freest..
DAT...Jan....heppik niet alleen vroegaah ook geweet'n....maaar ook nog ooit eens gedaan...d.w.z. een blauwe maandag tandwielkassie baassie geweest, en Arie Kirpesteijn wist destijds HOE dat te fraizen :lol:

je zou bijna medelijden met ze krijgen....
Nou mot je HET niet NOG gekker maaak'n Jan.....DAT vraagt ontzettend veeel OF drank...OF voorstellingsvermogen.....deze tekeningen komen trouwens niet uit het befaamde Memoriaal maar uit "vervolg -op naar de Fruitweg-papperassen" tijdens destijds opgedane " Utrechtse wijsheden".........maaaar DE "Orannje" met de "Nieuw Amsterdam" wisselen voor een ouwe massinist....DAT zijn toch zorgelijke ontwikkelingen :lol: :roll:
Je fraaie planetaire tandwielkassie tekening heppik trouwens al een heel pikheetje in m'n " Die gozer uut Grunning'n" z'n archief :mrgreen: Ait vedan
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co »

Na al die mooie tekeningen al dan niet in een airconditioned omgeving vervaardigd :)
Heb ik het boek van TJ Kloet gepakt voor een tekening van de NA Yarrow ketels.
2214248F-57DD-4D35-8321-34D4EA7AD0B1.jpeg
2214248F-57DD-4D35-8321-34D4EA7AD0B1.jpeg (117.74 KiB) 539 keer bekeken
Ja ik weet het op zijn kant.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinekamers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

niet in een airconditioned omgeving vervaardigd
Hoi Co......de NA-druk dus op NIET :lol: ...maar op " aan de keukentafel"........EN......ergens heppik een mooie gekleurde Yarrow ketel......ben je nog aan het stoken daar in Nijkerk???
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Machinekamers

Bericht door Co »

Harry G. Hogeboom schreef: 01 aug 2020 15:31 niet in een airconditioned omgeving vervaardigd
Hoi Co......de NA-druk dus op NIET :lol: ...maar op " aan de keukentafel"........EN......ergens heppik een mooie gekleurde Yarrow ketel......ben je nog aan het stoken daar in Nijkerk???
Niet zo erg als het verwisselen Oranje-Nieuw Amsterdam, en het is ook nog dezelfde polder maar toch ben ik “werkzaam” op het PUTTER stoomgemaal, niet in Nijkerk.
Tekeningen aan de keukentafel: dus voor B2 of C2.
Ik dacht voor je takenboek/memoriaal.
Leuk dat je weer een soort van meedoet 👍
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...


Plaats reactie