Pagina 10 van 73
Re: Machinekamers
Geplaatst: 01 aug 2019 12:40
door Jacob Bothof
Klaas, er komt regelmatig nog wel iets opborrelen.
Als het voor dit topic geschikt is zal ik het plaatsen.
Jacob
Re: Machinekamers
Geplaatst: 10 aug 2019 22:01
door kabo
Re: Machinekamers
Geplaatst: 11 aug 2019 10:06
door v+d
Jacob, ik herken alles wel behalve dat hendeltje tegen de bakboordkant van de manoeuvreerstand, het lijkt iets met oliedruk, maar wat werd daar mee geregeld? Kennelijk had het iets met een regeling te maken immers het hendeltje lijkt een vertanding te hebben om het in verschillende standen te kunnen zetten.
Nou heb ik weer een slechte dag omdat ik niet meer weet waar dat voor diende
Re: Machinekamers
Geplaatst: 11 aug 2019 10:57
door Klaas Buytenwegh
Als ik me de theorie nog herinner, zat er in de stoomtoevoer een klep die openging ( te bedienen was) als er smeeroliedruk op de lagers e.d. van de turbine was. Dus zonder olie druk ging er geen stoom naar de verdeelkast. Omgekeerd diende hij, uiteraard, als noodstop door de druk naar die klep weg te laten vallen. Dus met deze klep, kon je de smeeroliedruk naar de stoomklep laten wegvallen, waardoor de stoomklep in een klap sloot. Ik heb zelf nooit met turbines gevaren, maar kan me dit nog herinneren uit de theorie lessen. Maar het kan ook, dat ik aan het malen ben.
Grt.
Klaas
- )_Stoomturbine _002_.jpg (51.58 KiB) 5507 keer bekeken
- 02_Turbine 001-.jpg (34.93 KiB) 5507 keer bekeken
Re: Machinekamers
Geplaatst: 11 aug 2019 13:21
door kabo
- NL-RtSA_4181_RDM-11499.jpeg (164.2 KiB) 5442 keer bekeken
Hier 4 Triple machines in de loods bij de RDM op 9/9/1939.
gr.Bas
Re: Machinekamers
Geplaatst: 11 aug 2019 13:32
door Klaas Buytenwegh
Prachtig Bas. Hier gaat het hart sneller van kloppen
Grt.
Klaas
Re: Machinekamers
Geplaatst: 11 aug 2019 13:44
door v+d
Klaas je hebt volkomen gelijk, dat is dat klepje dat de inleiding was tot het vergaan van de El Farol en dat de opvarenden van de El Farol tenslotte het leven heeft gekost.
Geen smeeroliedruk, geen stoom.
Ik heb ongeveer 1 jaar op een turbinetanker gevaren en dat is ook al weer bijna 50 jaar terug maar niet goed opgelet, dat zie je maar weer.
Het verhaal van de El Farol is door een dame in een spannend boek verwerkt met veel details en kennis van zaken, als je het wilt lezen stuur ik het graag aan je op en kan jij het doorgeven aan de volgende.
Moet je wel even per pb je postadres aan mij doorgeven. Rechtsboven vind je "privéberichten " als je dat aanklikt kom je vanzelf verder.
Re: Machinekamers
Geplaatst: 11 aug 2019 14:05
door TonyfH
Bas, prachtig die foto's van de Ondina, bij de eerste foto meende ik al dat het de MK van de Ondina kon zijn, bij de volgende foto's twijfelde ik weer, tot de laatste foto!
Bedankt voor het posten.
@Jan en Klaas, als ik het mij goed herinner bewaakte die installatie ook de asverplaatsing van de turbines en het condensorvacuum, heette dat niet de Aspinal beveiliging?
Van mij dan een paar foto's uit 1974 (het kan zijn dat er hier ergens al een paar staan maar dat weet ik niet meer)
- 74 turbogeneratoren.jpg (165.56 KiB) 5412 keer bekeken
- 75 hoofdturbines Ondina.jpg (149.28 KiB) 5412 keer bekeken
- 76 luchtcompressoren ed.jpg (181.63 KiB) 5412 keer bekeken
- 77 manoeuvreerstand Ondina.jpg (158.95 KiB) 5412 keer bekeken
- 79 hfd circulatiepomp.jpg (165.32 KiB) 5412 keer bekeken
- 81 def ketelbemetseling.jpg (177.43 KiB) 5412 keer bekeken
Groeten van Teun
Re: Machinekamers
Geplaatst: 11 aug 2019 14:16
door Klaas Buytenwegh
@Jan,
Bedankt, ik denk dat ik dat boek heb. Momenteel heb ik het uitgeleend. Ik denk, dat je het boek van Rachel Slade bedoeld. Ik heb het vorig jaar van mijn dochter gehad. Een pittig stuk, waar ik voor sommige termen wel een woordenboek nodig had. Misschien iemand anders, die het leuk vind.
Grt.
Klaas
Re: Machinekamers
Geplaatst: 11 aug 2019 15:58
door kabo
- triple 2.jpeg (148.71 KiB) 5379 keer bekeken
De triple machines van de andere kant.
gr.Bas