Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Jacob Bothof »

Zelf heb ik het meegemaakt met een ass. die bij mij op wacht liep, in het bezit van een voor toendertijd een prachtige
transistorradio was. In Santos waar de douane bij hem in de hut een inspectie uitvoerde had deze wel erg veel intersse in die
transistor. De vraag kwam natuurlijk van wat zou je er voor vragen als ik die van jou zou willen kopen :wink:
Nou zijn antwoord kwam omdat hij het Portugees niet machtig was snel met een aanwijzende vinger naar de mooie
Colt .38 die aan zijn riem hing. :-D Na enig nadenken van de douaneambtenaar zij hij dat hij over een paar uur
terug zou komen aan boord.Wat had hij bij zich, juist een prachtige Colt.38. Ik denk dat hij deze ergens van zijn
collega's had geritseld(gejat) :lol: dus de deal werd gesloten. Hij een Colt, de man een prachtige transistor.
Het ass.tje kon zijn mond over deze deal niet houden, dus de ouwe wist het in no-time, met als gevolg Colt in beslag
genomen ,hij mee met de rest van het gezag naar boven op de brugvleugel alwaar de Colt plechtig tewater werd gelaten. :mrgreen:
Dus Colt weg, transistor weg, een aardige gagestraf en bij aankomst in Nederland : einde reis bij de Maatschappij. :x
Een slof cigaretten of een flesje drank, ok, maar wapens, no-way en maar goed ook.

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Sparks316 »

Ach, ik had al gisteravond iets geschreven voor Ambuggie want het wordt hier meer "Smokkelen in onze tijd", maar het verzenden ging fout en ik had geen zin meer het opnieuw te proberen.

Har du sprit? Jazeker, maar even wachten, ett ögonblick.

In de offshore jaren 70 werd ook gesmokkeld, geen drank want die installaties stonden kurkdroog, maar ciggies waren natuurlijk wel errug goejekoop daar, en dan nog Camels en Chesterfield met BLAUWE wikkeltjes.
Je mocht per keer op Schiphol 1 slof zo meenemen. Nou kwam ik daar elke 2 weken terug van mijn riggie, dus ik nam trouw elke week 1 sloffie mee voor mezelf.
Maar ja, die roustabouts en roughnecks (die al geld als water verdienden) vonden dat ze dus ook nog ciggies moesten smokkelen.
Halverwege de jaren 70 waren bij hun de hele wijde pijpen heel erg in. Met wat moed beleid en trouw konden er wel 3 sloffen als losse pakkies om je onderbenen getaped worden.
Het lullige was dat als je uit die chopper kwam, dan een stuk over het winderige platform op het oude Schiphol-Oost moest lopen en vanuit het kantoor waar de douane zat zag je al die pakkies zo zitten. Kwamen ze binnen "meneer, trek uw pijpen eens een stukkie op?" en weg was de winst.

Maar goed, er werd gevraagd Har du sprit?
Eerste helft jaren 80 werd ik asfaltcoureur bij de fa. Vos Transport en we reden veel op Zweden en Finland. Daar kwam die vraag ook altijd.
Nou mocht je in beide landen voor jezelf 1 flessie drank en 1 slof ciggies invoeren, je moest het wel opgeven maar dat kostte niks extra.
Die sprit kocht je meestal op de ferry Travemünde-Trelleborg want daar was ie behoorlijk goedkoop. De Silja en Viking ferries tussen Zweden en Finland waren belastingvrij al rap 2x zo duur.
En hoe hoger in Zweden of Finland je kwam, des te meer kon je vragen. Het was al heel snel 2x wat je zelf betaald had.
Dus ik nam elke reis wel een flessie Ballantines of Finlandia vodka mee, soms ook strohrum.
Nou waren die Zweden en Finnen helemaal niet achterlijk, ze wisten beter dan wie ook waar je spul kon verstoppen. Had je een overijverige Zweed dan kwam ie met Bright Star en spiegeltjes je chassisbalken of wat dan ook controleren.
Bijna elke reis had ik 1 flessie maar een paar keer heb ik het met meer geprobeerd. In de Neckermann-topsleeper cabines zat boven de voorruit een ruimte waar twee kassies in gemaakt waren, maar daarnaast kon je ook nog wat parkeren.
Wat me ook parten speelde was dat ik nonchalant werd. Zo had ik dus een keer een fles in die "hemel" geparkeerd, was ermee in Zweden èn Finland geweest maar was ook op een gegeven moment die hele fles vergeten en dus was ie al 1 of 2 keer mee naar Nederland gekomen. Tot ik natuurlijk weer een keer in Trelleborg stond waar ik visite van Tullen kreeg. Die had mijn hele chassis al nagekeken en kwam nog ff in de cabine zitten. Hij klopte eens links en rechts en vroeg me die kassies even los te schroeven. Ik was die ooit daar geparkeerde fles Ballantines al lang vergeten en die kwam dus tevoorschijn. En ik had al een fles los in de cabine liggen ook die keurig opgegeven was. Tja, dan ben je dus die ene fles kwijt, krijgt een stevige boete en die fles die je mee mag nemen maakt dat niet goed meer.
Hetzelfde gebeurde me een keer in Helsinki, waar ik ook een fles meenam maar vergeten was dat ik al een pikheetje een fles in een weekeindtas had gedouwd en die was toen niet verkocht. Misschien is het ding wel mee naar Frankrijk of Italie geweest, in elk geval, in mijn geheugen zat ie al lang niet meer maar nog wel in die tas.
Ga je weer met je stomme kop voor gaats.... :roll:

Laten we vanavond bij Maria meer een afzakkertje halen :mrgreen:
Louis
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door v+d »

Breeze schreef: 24 nov 2018 11:39 Dat is wel bizar, een aanhanger ongemoeid laten en veel moeite doen voor het trekkend voertuig. Heb je ook een verklaring daarvoor

Adri
Jawel, de aanhanger werd in Elten verzegeld en dat zegel verbreken gebeurde pas op de plaats van bestemming onder douane toezicht.
Wij werkten toen voor een Staatslandbouwbedrijf onder de rook van Budapest. ik moest daar altijd na 21 uur de aanhanger parkeren achter een silo en ging dan zelf naar het hotel in het centrum. De volgende ochtend om 08.00 uur stond daar een aanhanger met een keurig loodje en dat werd door een ambtenaar verbroken en het ontladen ging in zijn bijzijn aan de hand van de paklijst en eventueel het carnet.
Tot mijn verbazing en dat telkens weer zat er nooit iets ongeregelds tussen dat was door de ontvangers er al keurig uitgehaald.
In die tijd heb ik wel meer van die grappen meegemaakt, je moest alleen oppassen niet bij personensmokkel betrokken te raken dat was ronduit gevaarlijk.
Dat uit elkaar halen van de DS was meer een soort pesterijtje daar waren de heren daar steengoed in.
Ik ging ook wel eens met een Ford Transit en tijdens zo'n reis werd er helemaal niets bekeken maar lieten ze je bijvoorbeeld 8 tot 10 uur wachten.
Hoop geleerd op zulke expedities, met nog meer geduld als de pestkoppen laten ze je tenslotte wel gaan.
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door renirie »

Ja smokkelen
Even snel twee gebeurtenissen die ik mij herinner.
Thuiskomst met de acteon van de schelp.
Grote buizenradio vol met toen nog papieren pakjes van de weduwe.
Kwam niet verder dan einde gangway.
Radio kwijt en niks goedkoop te roken tijdens verlof.

Smitlloyd 11 stavanger,jenever en bier in de vuile olietank
Na elke reis naar ekofisk veld feesten in de haven met onze bekende vriendinnen die er wel pap van lusten.
We werden vaak in natura betaalt.
Zelfs lijm snuiven vonden ze heerlijk.
Soms werdt er zelfs vrouwelijk schoon aangeboden door Noren die hun vrouw/vriendin aanboden voor een fles jajum

Lang geleden
keep on ringing the bells
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos »

Ik wil nog eventjes wat anders, wat op smokkel leek, maar het niet was, vertellen...

Ik had in Zweden uiteraard veel kennissen, en ook vriendinnetjes :-D Niets met relatie te doen, gewoon vriendinnen waar je als kind al bevriend mee raakte, en zo bleef door bezoekjes over en weer en uitgebreid briefcontact...die manier dus..
Ëén daarvan was nog steeds een vriendin, tot ze een jaar of 15 geleden stierf aan de gevolgen van kanker...

Maar op al m'n motortrip's naar Zweden nam ik altijd een flesje drank mee en voor haar man een sloffie sigaretten, Meteen al vanaf het 1e trippie…
Ik kwam eens in Lulea in gesprek met zo'n douanier in gesprek in het cafeetje dat daar vlakbij de poort zat.. (naam vergeten), en tijdens dat gesprek kwamen we op het verschil in inhoud: sommige flessen hadden 1 ltr, andere 0,8 ltr, en sommige 0,65...enzovoort, en ik vroeg toen hoe zij dat dan beoordeelden.
"Niet " dus: een fles drank was een fles drank, en daarvan mocht je er maar 1 fles invoeren...naar inhoud werd niet gekeken

Toen ik m'n 1e motortrippie naar de Noordkaap plande, nam ik een flessie mee... In Duitsland, waar ik toch doorheen ging, in Kiel een drankzaak (gewoon de supermarkt, dus) binnen en rondgekeken. M'n vriendin (eigenlijk haar man en ouders) waren helemaal verzot op Asbach Uralt, een duitse soort cognac, en dat wilde ik meenemen... En tot m'n niet geringe verbazing zag ik een enorme fles Asbach Uralt staan ! De 3-ltr (die er nog steeds zijn) stonden in gelid op de plank, maar vóór die plank stond -zoals bij navraag bleek- een reclamefles van vlgs mij wel 10 ltr !! (de precieze inhoud weet ik niet meer, maar de fles was echt gigantisch: staande op de grond kwam de dop tot ongeveer heupgewricht)
En mij schoot het gesprek met die douanier in gedachten, en die fles kocht ik dus... Hij paste nét in de enorme tas die op de duozit gebonden zat...
Na de overtocht met de veerboot van Kiel-Göteborg de fles ook netjes aangegeven... Kon ook niet anders: de hals stak uit de tas...
Dat veroorzaakte heel wat in het douanekantoor, en er werd driftig getelefoneerd. Al-met-al dik een uur vertraging want ze belden zelfs met Asbach Uralt met de vraag of die inderdaad een dergelijke fles in omloop hadden gebracht, maar ik mocht de fles meenemen !!!
Voor alle zekerheid, je weet hoe de "har-du-sprit"ters zijn, het stuk Göteburg naar Ludvika diezelfde dag maar afgelegd....
Maar de fles werd in grote verbazing en dankbaarheid begroet !

Hier een fotootje van die trip, intussen al flesloos, net een half uur na het overschrijden van de poolgrens, tijdens een 'sanitaire stop'.. De tas is nog goed te zien...
Bijlagen
CCI_000062.jpg
CCI_000062.jpg (152.55 KiB) 4659 keer bekeken
Oost, west...ook best
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door sparks »

Asbach Uralt ik had er nog nooit van gehoord maar opeens hadden we bij elk pikheet om 10:00 uur 's ochtends Asbach Uralt bij de koffie.

Wat bleek boot was verkocht aan een Italaiaanse reder maar die waren niet bereid om de stores over te nemen. Bericht van kantoor was dan ook maak dan maar op wat je nog op kan maken. Dat hebben we geweten de laatste 3 weken. Enige keer in mijn toch wel redelijk vochtige leven, dat het op drankmisbruik begon te lijken. Bij thuiskomst een week af moeten kikken en nog nooit zo slecht geslapen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Erikdepooter »

V+D schreef:
Dat smokkelen was, en wellicht is nog, voor velen gewoon een hobby en vooral spannend
Ja zo zat het ongeveer wel. Spannend en vrij onschuldig. De meeste mensen van zo'n zwarte bende zagen het ook wel als een sport. In Finland was de boete afhankelijk van je rang. Daarom was er meestal, als de spullen van de kapitein bijvoorbeeld werden gevonden, wel een lichtmatroos die bekende dat het flesje van hem was. Later op de reis betaalden ze elkaar, met enige compensatie, wel weer terug . . .
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Breeze »

Wat een prachtig verhaal Jan, een fles van 10 liter, hoe verzin je het.

Ooit had ik een collega in de verkoop, die als Schot was verdwaald in dat werfje langs den diek (oh sorry, dat mag niet meer, het was dus langs de dijk). Op zijn verjaardag, die we vierden in Abu Dhabi omdat er een baggerschip aan soepjurken moest worden verkocht, kreeg hij een gallonfles whisk(e)y cadeau. Welk type gallon het was weet ik echt niet meer, maar de voorwaarde en weddenschap was dat hij de fles binnen één dag moest leegdrinken. Hij kreeg een klein beetje hulp, maar als echte Schot won hij natuurlijk glansrijk.

Adrifuuu
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Fluks »

Er heeft jarenlang een kustertje van Bordeaux naar Krefeld-Ueringen gevaren met wijn voor Asbach-Uralt.Toen ze de honderdse reis deed kregen alle schippers,die daar met hun schip lagen een fles Asbach-Uralt.Lekker! Groet,Arie.
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chris.dus »

Eind jaren zestig, begin jaren 70 waren in mijn ogen de gouden dagen van de smokkel. Elk weekreisje weer een flesje en een slofje voor de verkoop waren leuke aanvullingen op de gage.
Maar mijn tijd op de Balticborg spande wel de kroon.
Daar werden dozen " cognac" (doodgewoon vieux )onder de lading zout verstopt ..
Deelname aan deze lucratieve bezigheid liep via de bootsman, die de supervisie over deze operatie had.
Hoe de inkoop precies liep weet ik niet meer, maar we deelden achteruit allemaal in de opbrengst.
En die was niet misselijk. Mijn o/g gage werd ruim aangevult.
De dozen drank werden verkocht aan een soort handelaar in Bohus, bijna elke week weer.
Wel hielden we 1 of 2 flesjes pp achter, want de volgende haven was vaak Karlstad om hout te halen.
En een weekend Karlstad in de zomer was toen 1 groot feest. Zaterdagmiddag na werktijd werden er op het zonnige achterdek wat stoelen neergezet en dan kwamen de dames vanzelf. Sommige werden zelfs door familieleden met de auto gebracht.
Tja, gratis drank verstrekken was een groot ding toen in Zweden, omdat het land een soort "drooglegging" opgelegd had gekregen.
En over sex deden de Zweedse meiden ook niet echt moeilijk.
Ja, het was een mooie zomer om 17 jaar oud te zijn. :roll:


Plaats reactie