Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
koosbos
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 okt 2011 19:56

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door koosbos » 21 dec 2018 10:48

dat woord stelgei dat noemen we aan boord gewoon borg


Chr.Vr.
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chr.Vr. » 21 dec 2018 11:36

Al twee x een reactie op de namen stelgei + werkgei gemaakt , maar als ik me verhaaltje wilde versturen was het spoorloos ,maar de naam voor de klem op de borg , borgschoen [huis /klem ] wordt hij wel genoemd, de ronde talurit valt daar dan in , zo zag ik nog wat vreemds op de foto van de ZONNEKERK ,twee dubbele repen aan elkaar gekoppeld om lading over te stomen ,normaal is het 3 ton met enkele reep 5 ton dubbele reep zwaai boom 10 ton hiew jijn + top jijn ook als zwaai boom
grtn
Chris Vr

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos » 21 dec 2018 16:07

Koosbos: Ja, die uitdrukking heb ik ook wel gehoord, maar verreweg de meesten noemden dat werkgei. Die houder met benaming "borgslof", komt me idd bekend voor... Dan zou borggei idd ook een veelgebruikte naam kunnen zijn...
Wie weet, was het rederij-gebonden
Ik ken het als de stel- en werkgei, iig....

En Chris: Nou je het zegt: die blok-inschering op die foto van Tanga valt mij nu ook op.... Vreemd, idd....
Die foto van Dar es Salaam is de zware (achter) spier (ik weet het niet meer, maar ik meen 80T, en de spier vóór 100T ??)
En Talurit ! Ja, dat was de juiste naam van die stuitjes !
Hoe het werkte met die zware spieren en de bijbehorende geien weet ik niet meer; tenslotte moest die zware spier kunnen draaien, dus dat gaf een heel andere set geien dan van de overstoom-systemen.... Waren die grote ogen aan dek daarvoor ? Want de ogen voor het sjorren van dekladingen waren een stukkie kleiner...(mooi te zien aan weerszijden van het bb-dek op de Spaarnekerk-foto)

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2528
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door K.Brouwer » 22 dec 2018 01:26

Toch wel grappig om er naar zoveel jaren varen er achter te komen dat men ook andere benamingen heeft voor de geien waar ik nog nooit van gehoord heb. De stelgei werd gewoon gei genoemd, je had ook nog de center- of tussengei welke boven tussen de laadbomen zat om die twee enigszins bij elkaar te houden tijdens het laden/lossen. De werkgei is voor mij nieuw, dit werd altijd door ons altijd de borggei genoemd. Als de borggei op zijn plaats stond werd de (stel)gei iets gevierd zodat die de borggei niet kon "meehelpen" met de borggei.

Denk dat die twee aan elkaar gekoppelde dubbele repen wel een praktisch doel hebben doch niet gebruikt worden om hier lasten van 5T mee over te stomen. Heb zelf wel een eens 5 T hijs met een dubbele reep gelost waarbij de gei brak.Daar we meestal langs een pier op zee losten kun je wel nagaan wat die hijs ging doen :shock: .Sindsdien verbond ik altijd de reep van de andere boom met het onderblok van de 5T hijs zodat als de gei zou breken of foutief gevierd zou worden ik altijd de boel onder controle hield.

Die grote ogen bij het potdeksel zijn volgens mij voor de geien van de zware spier.

Als je iets opgeborgen had in de bootsmanskist was je het dus echt kwijt...(over de muur gepleurd dus 8) ).

Groeten, K.Brouwer.

Chr.Vr.
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chr.Vr. » 22 dec 2018 09:59

Hallo K.Brouwer.
Ik denk dat een ieder er maar een slinger aan gaf wat benamingen betrof o.a. van het laadgerei , ik had een verhaaltje geschreven over het geien gedoe aan laadbomen en zware spier ,maar bij het versturen ging het mis , en wat de centergei / tussen gei , aan de laadbomen betreft wij waren er niet zo happig op met zeeklaar maken als je 4 bomen op een luik had, viel die van de buiten bomen, over de hangers van de 2 binnen bomen, dat was niet zo prettig i.v.m. schavielen , met de bomen op ,staal op staal , was het wel lekker ,liep je niet zo met de binnen gei te slepen ,
grtn,
Chris Vr

jdbvos
Berichten: 6996
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos » 22 dec 2018 11:49

Tsja Koert, ik roep alleen maar hoe ik het me herinner...
Ik heb maar op een x-aantal ghv schepen met dergelijke schepen gevaren, en altijd als wtk…
Het fascineerde me altijd, dat overstomen, dus daarom verdiepte ik me er in... Ik vond de spreiding van de repen in samenspel met het gewicht van de hijs altijd frappant: je zou verwachten dat elke draad zou breken met dergelijke hoeken.
En ook die winchdrivers waren een klasse apart. Echte vaklui ! En degenen die mij het meest indruk maakten waren die van NewOrleans: de ruimte tussen hijs-coaming-potdeksel moest je met een voelermaatje meten. Nooit raakten ze iets, en een tempo, meneertje !

Chr.Vr.
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chr.Vr. » 22 dec 2018 12:52

hallo jdbvos,
Het is niet persoonlijk bedoeld hoor, een hoop van die naams verwarring kwam vroeger van de k.h.v. en dan klonk het op de g.h.v. wat vreemd in de oren, en wat het laden en lossen betreft, als het goed onderhouden is, het laadgerei, dan kon er weinig mee gebeuren , een normale laadreep is 16 m/m , doorsnee en de constructie : 6 x 36 staalkern en heeft een werk belasting van 3 ton ,en er wordt met een 5 voudige zekerheid mee gewerkt dus een breuk belasting van 15 ton dus zonder fratsen moet het altijd goed gaan , het zelfde geld voor de geien en borgen.
gtrn.
Chris V

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2528
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door K.Brouwer » 22 dec 2018 17:43

Hallo Chr. Vr.

Heb alleen maar met een enkele set bomen per ruim gevaren dus was een centergei wel handig. Als je een dubbele set bomen per ruim hebt wordt het een lastige zaak natuurlijk zoals jij het beschrijft.

Hallo Jan,
Nog bedankt voor dat mooie tekeningetje waar de stelgei en werkgei werden benoemd. Had die benamingen nog nooit gehoord. Het is net zoiets als dat ik eens de ruimsleutel ter sprake bracht. Toen kwam men ook met nog wel vijf of zes andere namen op de proppen. De mooiste vond ik toch wel van die Curacao-se matrozen die we toendertijd hadden, die noemde ze "Wielenwippers" :-D . Dat ze in Nola snel werkte met de winches weet ik, maar toen ik daar eens op de Ana Isabel afloste hadden ze alle winches op enkel werk staan! Heb toen tijdens etenstijd de winches op dubbel werk gezet en al de handels van enkel- dubbel werk eraf gehaald en daar een bout ingedraaid. Dit werd mij toch al te gek 8) .

Groeten, K.Brouwer.

.

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 268
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door renirie » 22 dec 2018 19:46

Heren
Zou de boekschrijver in spe nu inmiddels voldoende materiaal hebben om een encyclopedie te schrijven over de gei en laad-en los methode?
Als hij er überhaupt nog iets van begrijpt?
Een interessant onderwerp hoor dat wel.
Ik denk het wel.

Fijne dagen en gezond 2019
Hennie
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 475
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Otter » 22 dec 2018 20:44

Ik heb het beroep van matroos op vrachtschepen geleerd en werd op mijn 17 de matroos ,even op een tanker daarna gelukkig weer op vrachtschepen met 20 of 22 bomen en en zwaren spieren en heb er tot nu toe nog steeds profijt van als wij met de Seine Lloyd met de zwaren spieren in tandem werkte waren en 16 winchen in gebruik en was je dagen bezig om de boel op en weer af te tuigen en zeevast te zetten prachtig werk vond ik dat.

Ook fijne feestdagen Hennie en een goed nieuwjaar
Wie onder weg is, vorderd

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 268
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door renirie » 22 dec 2018 21:57

Zeker weten Carel
Ik heb er altijd met bewondering naar gekeken.
Vooral de timing met de winches vond ik heel knap.
Ik heb zelf niet zoveel ervaring met bomen en zware spieren gehad.
Het bleef meestal bij een topper en runner.
Groeten en blijf gezond.
Hennie
keep on ringing the bells

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2528
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door K.Brouwer » 22 dec 2018 23:33

Hennie...we hebben het nog niet over het Vlemak patent gehad 8) . Een prachtsysteem, een laadboom die als kraan werkte. Je had maar drie draden. De twee hangergeien waarmee je de boom topte of liet zakken en
je liet hem er ook mee zwaaien. En de reep. Klaar was Kees. Dat was toch wat andere koek dan al dat geklooi met al die borggeien, gewone geien al die blokken en sluitingen en repen. Het enige nadeel was dat je er niet
mee op zee kon laden en lossen. Daar is toen eens de verkoop van de Alban (ex Atlantic Star)op afgeketst.

Groeten, K.Brouwer.

Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 268
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door renirie » 22 dec 2018 23:58

Koen ,
Ik kon er 5 berichten geleden al geen touw :lol: meer aan vast knopen.
Het dekpersoneel op de tankvaart had met niet veel meer te maken dan voor en achter en een vlaggenmast🤔
Desondanks waren daar best ook goede zeelui bij.
Ik vraag mij af of er in deze tijd nog zeelui bestaan die met dit laad en losgerei zouden kunnen werken.
Op de khv zie je ook steeds meer schepen met een eenvoudige kraan aan dek.
Vroeger werdt er op de havenvakschool les in gegeven.
En op de Nederlander natuurlijk.
Ik denk je vroeger ook meer moest improviseren in kleine havens.

Nu ga ik de kalkoen slachten 😋
keep on ringing the bells

Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chris.dus » 23 dec 2018 00:02

Klopt, die Vlemax bomen werkten lekker makkelijk.
Alleen als je de bomen in de haven tegen de mast moest toppen was het wel raadzaam om het laatste stukje kassie an te doen.
Door de constructie ging de laatste meter razendsnel.
En bij slingerend schip was het ook niet alles.
Overigens las ik hierboven dat iemand matroos was op zijn zeventiende.
Bij mijn weten kon je pas matroos worden op je 18, dit had o.a te maken met het feit dat je voor die leeftijd geen overwerk mocht verrichten.

Chr.Vr.
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chr.Vr. » 23 dec 2018 09:49

Bij deze een laatste reactie over het laadgerei , ik vindt het wel wat veel , 16 winchen in gebruik met tandem spierwerk ,dan moet je wel lange lopers o.a. van de geien hebben gehad , van af de bak naar voorkant brug dan heb je ze alle maal dan in gebruik , maar wat was er dan allemaal op de winchen gespoeld ,
En Chris . d , wat de leeftijd betreft om overwerk te maken die was er niet ,bij mij tenminste , ik werd onder de reis van lichtmatroos / matroos o/g en was nog 16 jaar maar moest gewoon de wacht meelopen en ook over werk maken b.v.b.als je de 4/8 wacht liep, en er werd torn toe gemaakt van 08,30 tot 12 uur maakten je 3 ,1/2 uur, dat ging dan op de overwerk lijst ,alleen als lichtmatroos kon je geen over werk schrijven, en de leeftijd om matroos te worden die weet ik niet, ik was zelf 2 maanden 18, dat ik matroos werd bij de S.M.N.
grtn,
Chris Vr en alle kombuis'sers prettige feestdagen en een goed 2019 toe gewenst

Zaagvis
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 sep 2018 11:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Zaagvis » 29 jan 2019 19:15

Hoi allemaal, sorry voor de ontzettend late reactie. Maar privé problemen en gezondheid perikelen voeren even de rode draad hier momenteel, maar dat komt wel goed ga ik maar vanuit... Maar alsnog geweldig bedankt voor de nieuwe reacties! :-D



Plaats reactie