De kaarten heten vlgs mij allemaal zeekaarten, en ja: dat zijn nautische kaarten want als ze gebruikt werden door de boer heetten ze wel agrarische kaarten....
De kaarten worden inderdaad van een bol op een platte kaart 'geprojecteerd' dmv de Mercator-projectie….
Er zijn echter wél verschillende benamingen voor de schaalversies die gebruikt worden....
Gebruik je een ingezoomde kaart van alleen een haven (met ingang), dan heb je het over een havenkaart...(Loodsen hebben zelfs daarvan weer detailkaarten)
Bekijk je de kaart van de Noordzee, of de Middellandse zee, dan heten die ook Noordzeekaart of Middellandsezeekaart (en verder zijn die kaarten weer opgesplitst in delen; de overzichtskaart heet de overzeiler) en geeft in hoofdzaak de belangrijkste informatie
Van de oceanen zijn overzichtskaarten, ook overzeilers, dus...
Verder zijn gewoon blanco papieren met hoogtelijnen waarop de koersen op de oceaan gewoon worden uitgezet, vaak meerdere gedeeltes op 1 blad. Tot je weer in gebieden komt waar weer detailkaarten voor zijn...
Hoe groter de schaal, hoe minder details er worden aangegeven. Kom je bijv bij een atol of eilandengroep, dan wordt dit aangegeven met kaartnummer.
Die blanco kaart heeft ook een naam, maar weet ik niet: ik kom uit de machinekamer, en gebruik eveneens zeekaarten !
Als pakking, weliswaar, maar tóch....
Er komt vast nog wel een nautische stuurse man met alle juiste benamingen
Je kunt thuis dergelijke verschillen in details mooi zien bij in- en uitzoomen op
http://map.openseamap.org/ …
(tip: bij "View" even de "Marine Traffic" afvinken)
Maare...ik weet het, het is vloeken in de kerk tegenwoordig, maar je zou bijvoorbeeld ook naar je man kunnen luisteren: als die jarenlang als 1e strm bij Het Schelpje heeft gevaren, is hij echt wel een bevaren iemand die van-de-nautische-pet-met-rand weet....
Il bedoel maar: hij kreeg die diploma's echt niet omdat hij zo mooi het Wilhelmus kon zingen...
"Joan of Arc"... Mooie naam voor de partner van iemand uit de grootcirkelnavigatie