Lagos / Apapa

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Lagos / Apapa

Bericht door K.Brouwer »

Lag eens in pakweg '94 met de Majestic daar vis te lossen. Voor ons lag de Inca welke onder Duits management voer met een Ned. kapitein en Filipijnse bemanningsleden. Een van die Filippino's had 's middags op de markt een geel geschilderde mus als kanariepiet gekocht en was hier erg blij mee. Enkele uren later werd die boot bestormd door "officials" welke de "kanariepiet" in beslag namen en de gehele bemanning arresteerden m.u.v. een machinist en die ouwe welke zich net op tijd in de m.k. hadden weten te verstoppen. De reden van de arrestatie/in beslagname gele mus weten jullie natuurlijk al. Het was het meest "beschermde/zeldzame" vogeltje wat er in Nigeria te vinden was! Dit verhaal hoorde ik van die ouwe die veel later een biertje bij ons a/b kwam drinken. Hij wist dat wij Satcom A hadden dus sloop 's avonds naar ons schip om met z'n reder te kunnen bellen...
Dikke pech dus, halverwege werd hij alsnog gearresteerd. Heeft aardig wat centen gekost en die lullo's komen er nog mee weg ook.
Lagos...kan daar echt een dik boek over schrijven. Heb ook jarenlang daar naar die plug gezocht wat die zaak daar drijvende hield,
doch zoals je ziet heb ik die ook nooit kunnen vinden :wink: .

Groeten, K.Brouwer

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Lagos / Apapa

Bericht door Erikdepooter »

Hee, er is hierover zelfs een apart topic. :-D
Dat sliep al voordat ik lid werd maar is nu weer ontwaakt.
Sorry Jos, ik had misschien beter moeten kijken.
Daarom maar als verwijzing: http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... pa#p365172
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Lagos / Apapa

Bericht door Erikdepooter »

Een jaar eerder was er een staatsgreep geweest, waarbij het ene zooitje generaals stuivertje wisselde met een nieuw zooitje.
Teruggerekend vanaf 1977 was dat inderdaad 1976, en lagen wij daar dus enkele keren met de Kara.
Daaruit het volgende verhaal, waar mijn maag nog van om draait.

We waren op een middag (avond ging niet, er was curfew, vanwege die rellen) de wal op geweest en in de stad Lagos kwam er een vrachtwagen luid toeterend door de straten aangereden. Op de laadbak was een soort rail vastgemaakt, waar ik schat zo'n twintig mensen aan vast waren geketend. Langs de straat riepen voorbijgangers hun van alles toe en gooiden rotte vruchten en ander afval naar die vastgeketende lieden. Dat ze iets misdaan hadden was wel duidelijk, maar geen idee precies wat. Een soort van rijdende schandpaal, zeg maar. Voor ons westerlingen een onbegrijpelijk en angstaanjagend fenomeen.
Totdat we dezelfde avond of misschien daags er na op TV zagen dat ze zo naar een strand werden afgevoerd en daarna werden neergemaaid met AK47's. Of dat ook echt dezelfde mensen waren weet ik niet 100%, maar het zou zomaar kunnen.

De grens tussen "goed en kwaad" was daar in die dagen kennelijk flinterdun . . . :(
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Lagos / Apapa

Bericht door Breeze »

Tja, mijn bovenstaande Nigeria-rant was natuurlijk ook niet mooi genoeg voor het Mooie Tanker draadje, en omdat ik ook niet wist van dit Lagos draadje, is dat dus terecht hiernaartoe verplaatst.

Mijn verhaal heeft nog een vervolg. Een neef (oomzegger) van mij, dreigde een paar jaar geleden samen met zijn vrouw uitgezonden te worden naar Nigeria voor VN werk. Dus die kwam even bij zijn oom langs voor advies. Ik heb hem alles verteld over de leuke dingen in dit land en daar was ik snel klaar mee, waarna ik hem een prettig verblijf heb toegewenst. De planning was een paar jaar werk daar, maar binnen het jaar was hij gillend gek geworden, weer terug in NL. Voor de volledigheid, hij was gepokt en gemazeld door verblijf in oorlogsgebieden als Servië/Kosovo, Midden Oosten, enzo.
Kennelijk is er in de loop der tijd niet zoveel veranderd.

Adri
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Lagos / Apapa

Bericht door Mathieu »

Zelf heb ik zo'n 4 jaar in Nigeria gewerkt voor van Oord, prima tijd gehad daar! Zou er zo weer heen gaan als ik er voor gevraagd wordt. Nou zal het waarschijnlijk wel iets anders zijn zoals ik daar werkte met Nigerianen die in dienst van van Oord waren of dat je een keer in een haven komt. Wij waren meestal in de Niger delta aan het baggeren en eigenlijk nooit grote problemen gehad. Wel natuurlijk eigen bemanning die 's nachts gasolie probeert te verhandelen, maar door elke ochtend zelf goed te peilen was dat redelijk onder controle.

Groet,

Mathieu.
Gebruikersavatar
oyibo
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2010 01:09
Locatie: Malaga
Contacteer:

Re: Lagos / Apapa

Bericht door oyibo »

Lagos heeft al decennia een negatieve indruk achtergelaten bij diegene die daar geweest zijn.
Veelal terecht.
Armoede, corruptie, overbevolking zijn daar de oorzaak van.

Gelukkig in dit topic ook een paar gematigde positieve ervaringen .

Lagos op dit moment is erg in de lift hoor ik van mensen in Nigeria.

Wat vinden Nigerianen zelf van Lagos?

Klik op de link van youtube en ze geven zelf hun mening.


https://www.youtube.com/watch?v=1SHhnZyrAmg&t=4s
let love rule
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Lagos / Apapa

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

In de jaren 70 met de Chiwas (China-west Africa service) en de Fewas (Far east-west Afrika service) van de Nedlloyd
werd Lagos aan gedaan.
Bijlagen
20171022_115321-1.jpg
20171022_115321-1.jpg (183.08 KiB) 4998 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Lagos / Apapa

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Nog een paar keer west Afrika (Liberia) 2013
Er is daar nog niet veel veranderd in al die jaren.
Bijlagen
Muddy road 2.jpg
Muddy road 2.jpg (174.38 KiB) 4997 keer bekeken
Outdoor toilet.jpg
Outdoor toilet.jpg (245.95 KiB) 4997 keer bekeken
Taxi motorbike.jpg
Taxi motorbike.jpg (247.14 KiB) 4997 keer bekeken
pieterpost
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 mei 2009 22:43

Re: Lagos / Apapa

Bericht door pieterpost »

Ik herken de verhalen als eerder beschreven.
In de tweede helft van de zeventiger jaren moest ik naar de Aidan (Dammers & van der Heide).
Het duurde een dag of tien voordat ik aan boord kwam.
Bij mijn aankomst in Port Harcourt was schip net weg naar Douala.
Ik zo snel mogelijk naar Douale.
Bij aankomst Douala bleek schip net weg naar Port Harcourt.
Snelste mogelijkheid om naar Port Harcourt te gaan was om met Deens schip mee te varen naar Warri en dan met auto door de rimboe naar Port Harcourt.
Aldus geschiede.
Onderweg, midden in de rimboe nog tegengehouden door een stelletje gewapende militairen.
Uiteindelijk aan boord geraakt.
De bezigheden zouden bestaan uit, noem het maar het vervoeren van cement.
Zoals eerder gemeld lagen er vele schepen op de rede beladen met cement in afwachten van lossen.
Echter, de beschikbare ligplaatsen waren erg beperkt.
Men had wat gevonden: een paar honderd meter (vanaf zee) voorbij de PUMPING STATION was een vingerpier waar voldoende water stond voor de cementschepen, echter daar was geen mogelijkheid om de lading aan de wal te zetten.
Maar...bij de pumping station was wel een mogelijkheid om lading aan de wal te zetten maar onvoldoende water voor de cementschepen.
Men had bedacht om de Aidan en een andere Nederlandse coaster te gebruiken om, om en om langszij de cement schepen wat lading over te nemen en de coasters lossen bij de pumping station.
Wij hadden daar niet zo veel zin in en gaven aan dat er ook voor beide coasters niet genoeg water stond.
Toen is er gedurende een aantal dagen gebaggerd en uiteindelijk konden we geen reden meer vinden om het geheel nog langer uit te stellen.
Als eerste ging de andere coaster langszij om cement te laden.
Tijdens het lossen ben ik nog bij hen aan boord geweest en bleek dat schip telkens met grote klappen de bodem raakte.
Er stond veel swell ter plaatse. Ik denk dat de Aidan zelf ook een keer aan de beurt is geweest maar het geheel was erg snel afgeblazen.
In de wacht periode was het nog wel leuk ook.
Smorgens werken en smiddags honderd meter lopen om de pier over te steken naar het strand.
In de wacht periode lagen beide schepen aan de vingerpier langszij elkaar.
De koks hadden de afspraak om om en om voor beide bemanningen te koken.
Was nog wel gezellig ook (achteraf).
Die verhalen van die Grieken en moord commandos kloppen.
Die Grieken hadden zelfs schepen liggen die niet zelf meer konden varen.
Het probleem was dan wel als men opgeroepen werd om binnen te komen om te lossen.
Sommige Grieken melden zich ook al als zijnde op de rede van Lagos toen ze nog ter hoogte waren van Las Palmas om zo al demurrage te krijgen.
Wij hebben er gelukkig geen gebruik van hoeven maken maar men was blij met de Russische schepen die er ook lagen, want die hadden een dokter aan boord.
Diverse malen naar Lome gevaren om vers water en proviand te halen.
Er lagen toen ongeveer 400 schepen op de rede.
Pieter Post

Pieter Post
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Re:

Bericht door Jan Smith »

Jos Komen schreef: 27 mar 2005 17:46 Hallo Jan van Duin,
Dat kan ik me nog herinneren, er voeren twee HAM baggerschepen destijds daar, de 204 en de 205, neem me niet kwalijk als ik de tel kwijt ben.. :lol:
Ik had op de Deense schepen veel contact met ze op de VHF, 's nachts tijdens de hondewacht effe lekker slap ouwehoeren.
Dat deed ik ook met Nico Hetebrij, de ouwe van de "Holland", een klein kustertje van Holwerda, die 50 ton dynamiet moest lossen en eindeloos gezeik had met de port authorities.
De Holland was op weg naar Singapore en ertussendoor een ladinkie voor Lagos meegepikt.
Frits van Turenhout, want ik kreeg altijd de voetbaluitslagen van hem door.
Op een ander forum heb ik daar een tijd geleden ook iets over geplaatst.
Maar de namen van die baggerschepen, ik ben ze helaas even kwijt.
All the best
Jos

Ik was gisteren aan het chatten met Jaap Heetebrij. Dat is een broer van Nico Heetebrij. Zijn zijn achterneven van me. Ik hoorde van Jaap dat Nico is omgekomen bij een scheepsramp.In 1981.


1981-02-09: Leeuwarder courant 09-02-1981: Elf zeelieden vinden dood bij scheepsramp. Kapitein van Heerenveense rederij onder slachtoffers. Heerenveen- Om twee uur in de nacht van vrijdag op zaterdag heeft het ruim 9000 ton metende Griekse vrachtschip Ellinidia op de Atlantische Oceaan voor de Portugese kust de kustvaarder Jenson III geramd. De coaster zonk binnen twee minuten en sleurde elf van de twaalf opvarenden mee naar de diepte. Onder hen bevond zich de kapitein van het schip, de ongeveer veertigjarige Nico Heetebrij uit Valthe in Drente. Hij was getrouwd en vader van drie kinderen. De enige overlevende is de 36-jarige Nico van Toor uit Delfzijl, die gehuwd is en ook drie kinderen heelt. De andere tien bemanningsleden kwamen uit Singapore en Indonesië. De Jenson III was de voormalige, in 1966 gebouwde Duitse kustvaarder Flut. Door bemiddeling van de afdeling makelaardij van het Scheepvaartkantoor Holwerda te Heerenveen werd het schip verkocht aan de Jenson Line te Singapore. Kortgeleden vond te Bremen de overdracht aan deze rederij plaats Met onder meer een kapitein en machinist van Scheepvaartkantoor Holwerda aan boord voer het schip eerst naar Galway in Ierland. Daar werd een vracht van tweeduizend ton barriet-dat bij boorwerkzaamheden wordt gebruikt - op pallets geladen Sinds een paar dagen was het schip op weg naar Karachi en naar zijn nieuwe thuishaven Singapore. De oorzaak van de aanvaring is nog niet bekend. De ramp deed zich voor bij goed weer en bij goed zicht. Het Griekse schip moet de kustvaarder vrijwel doormidden hebben gevaren. Anders had de Jenson III nooit zo snel kunnen zinken. Zelfs de mensen op de brug hebben zich niet in veiligheid kunnen stellen. De meeste bemanningsleden lagen te slapen en voor hen was redding zeker uitgesloten. Machinist gewond. Aangenomen wordt dat de geredde machinist toevallig aan dek was toen de aanvaring plaatsvond. Hij is overboord gesprongen en heeft zich vast kunnen grijpen aan een dinghy, een automatisch opblaasbaar reddingvlot, dat waarschijnlijk vanaf het Griekse schip in zee was gegooid. De man heeft ongeveer anderhalf uur aan de dinghy gehangen voor hij aan boord van de Ellinidia werd genomen. Hij bleek gewond en kon tot nog toe niet worden gehoord over de toedracht van de aanvaring. Vrij gauw na de ramp werd er een zoekactie naar de vermiste zeelieden op touw gezet. Daaraan nam ook de kustvaarder WESTWAL van Scheepvaartkantoor Holwerda deel, die toevallig in de buurt was. Het schip heeft de gehele zaterdag en verder tot zondagmiddag twee uur de omgeving afgezocht. Schipbreukelingen werden er echter niet gevonden. Aangenomen wordt dat de elf opvarenden verdronken zijn. De Portugese marine heeft zondag het zoeken voortgezet. De kapitein van de Westwal, die de Griekse vrachtvaarder heeft gezien, heeft aan zijn kantoor gemeld dat het schip aan de kop zwaar beschadigd was Naar zijn mening moet de Griek met volle kracht de Jenson III hebben geramd. Het gehavende schip, dat uit de Middellandse kwam en op weg was naar een haven bij Bordeaux, is ondertussen de haven van Lissabon binnengelopen. Op het Scheepvaartkantoor Holwerda toonde men zich zeer onder de indruk van de ramp. Kapitein Heetebrij was al meer dan vijftien jaar in dienst van deze Heerenveense rederij.


Plaats reactie