Met Speer naar Zeeland
Met Speer naar Zeeland
Beste kombuizers,
deze zomer hebben we met onze zeilboot Speer door Zeeland gezworven. Speer is een Dehler 36CWS uit 1992 en haar bemanning bestaat uit de zussen Ineke en Marianne en zwager Hans en ik. Ik ben met een reisverslag bezig en wil dat ook met jullie in afleveringen delen. Graag hoor ik of er belangstelling voor is.
Groet,
Robert
deze zomer hebben we met onze zeilboot Speer door Zeeland gezworven. Speer is een Dehler 36CWS uit 1992 en haar bemanning bestaat uit de zussen Ineke en Marianne en zwager Hans en ik. Ik ben met een reisverslag bezig en wil dat ook met jullie in afleveringen delen. Graag hoor ik of er belangstelling voor is.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Met Speer naar Zeeland
Dinsdag 2 juli 2019
Vertrek uit Ketelhaven Aangekomen bij Speer wordt alle bagage in de boot gebracht. Hiervoor hebben we 4 wagentjes nodig, terwijl al het bier, water en wijn al aan boord is. Van de kleding zal ongetwijfeld meer dan de helft niet gebruikt worden. Alles wordt door Marianne en Ineke ingeruimd en zeevast gestuwd. Water en brandstof tank zijn gevuld en we zijn er klaar voor.
Het plan van dit jaar is om door Zeeland te zwerven en voor de verandering eens geen haast te hebben. We starten buitenom over de Noordzee en terug zien we wel.
Om elf uur vertrekken we met een stralende zon uit onze thuishaven Ketelhaven. De wind staat gunstig en na het passeren van de Ketelbrug gaan we onder vol tuig op weg naar Amsterdam. Speer loopt af en toe zelfs boven de 7 knopen.
Aangekomen bij Lelystad gaat de stuurboord Houtribsluis voor ons open en mogen we voor de binnenvaartschepen direct achter de brug gaan liggen, want die staat nog open. Deze snelle passage is een goed begin.
De wind blijft gunstig en we gaan in een rechte lijn naar de Scharwoude brug van Amsterdam. Doordat we door de grote vaargeul varen hebben we geen last van Fonteinkruid, de plaag van het Markermeer. Als we bij de brug aan komen staan de lichten al op groen en kunnen we zo door naar de Oranje sluizen direct daar achter. Ook die staan met open deur van de jachtensluis op ons te wachten. Het is erg stil in de sluis, er worden maar een paar scheepjes samen met ons geschut. Dan nog een stukje over het IJ voor we om half acht aankomen in de Six haven. We zien geen havenmeester, maar wel een lege box vooraan de eerste steiger. We draaien er in en maken vast.
Even later komt de havenmeester toch even kijken. We herkennen hem niet direct omdat hij zijn schippers pet niet op heeft. “Veel te warm” zegt hij. We blijken het laatste beschikbare plekje te hebben gevonden aan een eigenlijk te grote steiger, maar omdat we de volgende morgen weer vertrekken mogen we blijven liggen. Door onze opmerking over zijn pet, zien we hem een uur later toch weer in vol ornaat over de steigers lopen.
We genieten van de rust in de haven en het mooie weer met het gegil van de waaghalzen op de schommels boven op de Amsterdam toren. We sluiten de dag af met een glaasje Whisky en Berenburg en gaan dan te kooi.
Robert
Vertrek uit Ketelhaven Aangekomen bij Speer wordt alle bagage in de boot gebracht. Hiervoor hebben we 4 wagentjes nodig, terwijl al het bier, water en wijn al aan boord is. Van de kleding zal ongetwijfeld meer dan de helft niet gebruikt worden. Alles wordt door Marianne en Ineke ingeruimd en zeevast gestuwd. Water en brandstof tank zijn gevuld en we zijn er klaar voor.
Het plan van dit jaar is om door Zeeland te zwerven en voor de verandering eens geen haast te hebben. We starten buitenom over de Noordzee en terug zien we wel.
Om elf uur vertrekken we met een stralende zon uit onze thuishaven Ketelhaven. De wind staat gunstig en na het passeren van de Ketelbrug gaan we onder vol tuig op weg naar Amsterdam. Speer loopt af en toe zelfs boven de 7 knopen.
Aangekomen bij Lelystad gaat de stuurboord Houtribsluis voor ons open en mogen we voor de binnenvaartschepen direct achter de brug gaan liggen, want die staat nog open. Deze snelle passage is een goed begin.
De wind blijft gunstig en we gaan in een rechte lijn naar de Scharwoude brug van Amsterdam. Doordat we door de grote vaargeul varen hebben we geen last van Fonteinkruid, de plaag van het Markermeer. Als we bij de brug aan komen staan de lichten al op groen en kunnen we zo door naar de Oranje sluizen direct daar achter. Ook die staan met open deur van de jachtensluis op ons te wachten. Het is erg stil in de sluis, er worden maar een paar scheepjes samen met ons geschut. Dan nog een stukje over het IJ voor we om half acht aankomen in de Six haven. We zien geen havenmeester, maar wel een lege box vooraan de eerste steiger. We draaien er in en maken vast.
Even later komt de havenmeester toch even kijken. We herkennen hem niet direct omdat hij zijn schippers pet niet op heeft. “Veel te warm” zegt hij. We blijken het laatste beschikbare plekje te hebben gevonden aan een eigenlijk te grote steiger, maar omdat we de volgende morgen weer vertrekken mogen we blijven liggen. Door onze opmerking over zijn pet, zien we hem een uur later toch weer in vol ornaat over de steigers lopen.
We genieten van de rust in de haven en het mooie weer met het gegil van de waaghalzen op de schommels boven op de Amsterdam toren. We sluiten de dag af met een glaasje Whisky en Berenburg en gaan dan te kooi.
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Met Speer naar Zeeland
Een nieuwsgierigheid die ik heb. Staan er wegwijzers in de rivieren en kanalen zodat de schippers weten waar je ergens af moet slaan e.d.? Hoe bepaal je je koers op het IJsselmeer, alleen door de kustlijn te volgen?
Re: Met Speer naar Zeeland
Martinus, ga maar eens kijken in Dord bij de splitsing Beneden Merwede, Noord en Oude Maas. Je moet wel stekeblind zijn om die richtingsborden over het hoofd te zien. Navigatie op de meren laat ik aan een kenner over. Wel weet ik dat GPS navigatie niet meer is weg te denken.
Adri
Adri
Re: Met Speer naar Zeeland
Martinus, dat is inderdaad het geval zoals je op een foto later in het verslag wel zult zien. Maar net als in de auto is een kaart ook heel handig.Staan er wegwijzers in de rivieren en kanalen
Het navigatiesysteem op een schip noemen we een plotter. Een handig ding om te zien waar je zit. Vervangt de sextant van vroeger
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 26 mei 2013 13:06
Re: Met Speer naar Zeeland
Even mededelen dat dit een hele mooie foto is die jij hebt geplaats . Compliment Cees
Re: Met Speer naar Zeeland
Van zoet naar zout gaat alles fout , maar dat is jullie natuurlijk niet overkomen .
Ben benieuwd naar hoe je onze prima provincie hebt ervaren.
Als je nog op Kortjeen geweest bent vindt ik het jammer, dat ik je gemist hebt, maar ja: je kan ook niet alles vooruit weten.
groeten
Jan van der Pluijm
Ben benieuwd naar hoe je onze prima provincie hebt ervaren.
Als je nog op Kortjeen geweest bent vindt ik het jammer, dat ik je gemist hebt, maar ja: je kan ook niet alles vooruit weten.
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Met Speer naar Zeeland
Ik zou het verhaal op watersport zetten , want daar is het voor ,ik ga van de week richting Zeeland met de motorboot!
Wie onder weg is, vorderd