Met Speer naar Zeeland

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door Brazuca »

Leuk verhaal en mooie fotos, maar al die sluizen en bruggen maken het voor een tocht met een zeiljacht er niet echt leuker op. Wat dat betreft was ik blij aan (vrijwel) open water te liggen (Yerseke/Oosterschelde), en niet al die bruggen en sluizen ellende elke keer weer te moeten ondergaan.
De Oosterschelde was voor een weekend tocht groot zat,en voor langere tochten één sluis(je) door en dan zaten we op de Noordzee.
Enfin, een tip voor je volgende tocht, ga buitenom en doe de zeehavens aan in Zeeland en langs de Belgische kust. Dan kun je meer zeilen, en toch elke avond in een ander haventje aanleggen.

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door peelander »

Eens met Dick waar het je reportage betreft. Behalve lekker ruim water, Ooster-en Westerschelde is het Veersemeer ook wel aardig, zeker als je Veere en Middelburg wilt bezoeken. Bovendien veel leuke gratis aanlegplaatsen op de eilandjes als je zelfvoorzienend bent.
Ook wel jammer, dat je Zierikzee en Goes overgeslagen hebt, maar dan hebben we volgende zomer weer wat om naar uit te kijken.
Binnendoor naar 020 is toch ook wel heel mooi.
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door Brazuca »

Ja, het Goese sas, en de haven(s) in Goes (vrijwel in het centrum), Zierikzee, ook vrijwel in het centrum. Veere, Middelburg, en de jachthaven van Vlissingen in de oude vissershaven (onder aan de boulevard, een hele leuke ligplaats)
Maar ook Breskens, Cadzand-bad,(met het Zwin op loopafstand), Zeebrugge (minder geschikt), Blankenberge (beter geschikt), OOstende, Nieuwpoort, en misschien ook nog Duinkeren. De mogelijkheden zijn bijna onbeperkt. Ik heb er altijd met veel plezier rondgezworven.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door v+d »

Mooi verhaal, bij de koffie even Speer kijken leuk voor de pensionado's die minder mobiel zijn.
We kijken uit naar het vervolg.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door peelander »

Nadat Albert, ex sluiswachter in Zaandam, is gestopt met over reizen met zijn Zeebeest te vertellen, vanaf 2005 en een aantal volgende jaren, was het idd. weer leuk om van nieuwe avonturen te zien en te lezen, zo ongeveer als jouw verhalen uit de Algarve, Woudsend en de sluis bij Eefde Jan.
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door RobertB »

Ja Jan,
ik miste de verhalen van Albert ook en dacht, dan moet ik het maar zelf doen.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door RobertB »

Dinsdag23 juli 2019
Ketelhaven
Laatste traject naar Ketelhaven
Laatste traject naar Ketelhaven
14-Ketelhaven.png (730.45 KiB) 3657 keer bekeken
Vanwege de openingstijd van de Schellingwoude brug (vanaf 09:00) gaan we op tijd weg.

Het beloofd een hete dag te worden en we bespreken nog even de mogelijkheid om via de Noordzee naar Texel te varen, om daar de warmte van de komende dagen uit te zitten, maar via de marifoon horen we dat de haven van Oude Schild helemaal afgeladen vol ligt. Dus dan maar even afzien op het Markermeer en IJsselmeer. Om negen uur komen we bij de Oranje sluizen aan en al gauw kunnen we de jachtensluis in. Dan is er even geen haast, want de brug draait pas weer om twintig over negen. Dan is het zover, de sluis gaat open, de brug omhoog en gaan we het Markermeer op. We volgen weer de vaargeul naar Lelystad vanwege het Fonteinkruid, dat de west kant bij Hoorn volkomen onbevaarbaar heeft gemaakt.
Het is knap heet op het Markermeer
Het is knap heet op het Markermeer
2019-089.jpg (143.08 KiB) 3657 keer bekeken
De stuurautomaat doet het werk
De stuurautomaat doet het werk
2019-090.jpg (157.55 KiB) 3657 keer bekeken
Onderweg zien we een heel groot aantal vrachtschepen naar Lelystad gaan en we hopen dat dit niet te veel overlast bij de Houtrib sluis zal geven. Helaas! Daar aangekomen ligt er al veel te wachten. Een enorme bak met een duw boot er achter gaat er eerst in, dan een volgend vrachtschip, de Vivaldi, die zeer rustig aan doet met zijn schroefwater om de zeilboten niet te veel last te bezorgen. Over de marifoon roept de sluiswachter dat een Duits jacht en wij er nog bij mogen. Wat een geluk. Als de schutting klaar is gaat de duwbak weg en gelukkig ook met weinig schroefwater. De Vivaldi laat ons eerst vertrekken en komt daarna rustig achter ons aan. Hulde voor deze schipper! Aan de noord kant van de sluis is de puinhoop nog groter. Het ligt er vol met o.a. veel schepen van Zeekadetten korpsen, die op weg zijn naar Engeland. Het is zo erg, dat de plezier vaart tot nader order moet blijven liggen. Alleen beroepsvaart wordt geschut.
Alle zooi weer van boord
Alle zooi weer van boord
2019-091.jpg (196.38 KiB) 3657 keer bekeken
Al met al is het nu de vraag of we de Ketelbrug halen, die om tien voor vier de laatste keer draait tot zeven uur. Met de motor alleen bij halen we alleen de laatste draai. We zetten ook de fok er bij, die doet bij deze wind nog net z’n werk. De motor gaat op 2900 toeren. We lopen gemiddeld 7.2 knopen en moeten om de draai van 15:40 te halen 7.1 doen. Als we bij de brug aankomen is die de cyclus al begonnen. We kunnen zo door varen. Op het Ketelmeer is het voor Marianne en Ineke echt afzien, het is bloedheet buiten en zij gaan alle bagage bij elkaar zoeken en inpakken. Hans en ik maken bovendeks alles schoon en ruimen de zeilen op. Om kwart voor vijf ligt Speer weer op zijn vertrouwde plekje in de Ketelhaven. Vier bagage wagentjes zijn er nodig om alle spullen naar de auto’s te krijgen. We kijken met een voldaan en tevreden gevoel terug op een mooie reis door Nederland. Ons plan is geheel naar wens uitgevoerd. Totaal afgelegde afstand is 352 zeemijl met 33 motoruren
Meer over Speer kun je vinden op de website: http://www.bersma.nl/Speer/
Daar kan je ook meer lezen over eerdere reizen met Speer naar Engeland, de Belgische kust of de Wadden.
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door Roy »

Bedankt Robert !!!.
Ik heb genoten van jullie vaartocht. Graag tot een volgende reis.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door Jacob Bothof »

Eerlijk gezegd zou ik zo'n reisje ook nog wel eens willen meemaken , maarja ik heb geen familie of
kennissen waar ik met mee zou kunnen varen. :x
Jaren geleden heb ik een paar keer met Franse vrienden een Benateau 33 in de Middelendse zee
gehuurd, de Franse kust langs en overgestoken naar Corsica , we liepen oude zeewacht, 6 uur op, 6 uur af .
Was mij prima bevallen, maar de dames en kids vonden het maar niks. Zeeziek, zeeziek :mrgreen: ,
alleen in de havens hadden ze het naar de zin. :)
Later heb ik nog eenmaal met zoon en dochter een zeiljacht gehuurd met schipper vanuit Harlingen om
diverse eilanden te bezoeken, het was echter buiten het seizoen, dus al behoorlijk fris, wel genoeg wind,
en bijna niet op de motor gevaren.Omdat ik al een beetje zeilervaring had liet de schipper me alles zelf
regelen, koers bepalen en manouevreren bij de sluis in Harlingen en bij aankomst-en vertrek uit de aangedane
havens.Als de schipper zag dat er ingegrepen moest worden dan deed hij dat alleen verbaal :lol:
Op een bepaald moment voer ik achter een geladen coaster aan die aan de binnenkant van de boeien langs
ging, toen deed ik dat ook ,maar dat was niet helemaal naar de zin van de schipper :x . Het is verder allemaal
prima verlopen.Maar daarna was het over en uit, de familie had het varen wel gehad en zeker het zeilen. :)
Jacob
baggerliefhebber
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 nov 2009 12:04

Re: Met Speer naar Zeeland

Bericht door baggerliefhebber »

Heel mooi reisverslag, Robert.
Grt, Arno


Plaats reactie