Met Speer naar Zeeland
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Met Speer naar Zeeland
Robert bedankt. Ik vind dit erg leuk. Een voor mij onbekende wereld. Goed beschreven.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: Met Speer naar Zeeland
Donderdag 4 juli 2019
Scheveningen Om te kunnen profiteren van het afgaand tij besluiten we om vroeg te vertrekken, dat wil zeggen nadat ik broodjes heb gekocht bij het supermarktje bij de haven. Half negen gooien we los en gaan op weg. We hebben de stroming inderdaad mooi ruim 1.5 knoop mee, maar de wind valt tegen. Het waait uit ZW en dus doen we voor een betere zichtbaarheid het grootzeil wel omhoog maar varen op de motor. Het laatste uur draait de wind volgens verwachting naar het Westen en kunnen we nog een uur heerlijk zeilen. De motor gaat uit en de rust komt over het schip. Om één uur vragen we toestemming aan de verkeerscentrale Scheveningen of we naar binnen kunnen. Er zijn geen bijzonderheden en we varen we tussen de havenhoofden de Scheveningse haven binnen op weg naar de jachthaven. Omdat we zo vroeg zijn is het nog erg rustig in de haven en hebben we een plekje direct bij de trap naar boven. We boeken gelijk 2 nachten omdat we Den Haag in willen. De dames gaan shoppen op de Haagse Markt, waar ongelooflijk veel verse groente, fruit en allerlei andere leuke dingen te koop zijn. Het is immers de goedkoopste markt van Nederland en er loopt een mix van de wereld bevolking rond, waar de producten ook op af gestemd zijn. Het rubberbootje dat we dit jaar voor het eerst achter ons aan slepen, wordt gebruikt om door de haven te roeien. Eten doen we bij “Simonis aan de haven” en wel een portie gebakken garnalen met friet. Wat een enorme porties geven ze daar, je houdt er altijd zoveel van over dat ze standaard doggy-bags hebben klaar liggen.
Scheveningen Om te kunnen profiteren van het afgaand tij besluiten we om vroeg te vertrekken, dat wil zeggen nadat ik broodjes heb gekocht bij het supermarktje bij de haven. Half negen gooien we los en gaan op weg. We hebben de stroming inderdaad mooi ruim 1.5 knoop mee, maar de wind valt tegen. Het waait uit ZW en dus doen we voor een betere zichtbaarheid het grootzeil wel omhoog maar varen op de motor. Het laatste uur draait de wind volgens verwachting naar het Westen en kunnen we nog een uur heerlijk zeilen. De motor gaat uit en de rust komt over het schip. Om één uur vragen we toestemming aan de verkeerscentrale Scheveningen of we naar binnen kunnen. Er zijn geen bijzonderheden en we varen we tussen de havenhoofden de Scheveningse haven binnen op weg naar de jachthaven. Omdat we zo vroeg zijn is het nog erg rustig in de haven en hebben we een plekje direct bij de trap naar boven. We boeken gelijk 2 nachten omdat we Den Haag in willen. De dames gaan shoppen op de Haagse Markt, waar ongelooflijk veel verse groente, fruit en allerlei andere leuke dingen te koop zijn. Het is immers de goedkoopste markt van Nederland en er loopt een mix van de wereld bevolking rond, waar de producten ook op af gestemd zijn. Het rubberbootje dat we dit jaar voor het eerst achter ons aan slepen, wordt gebruikt om door de haven te roeien. Eten doen we bij “Simonis aan de haven” en wel een portie gebakken garnalen met friet. Wat een enorme porties geven ze daar, je houdt er altijd zoveel van over dat ze standaard doggy-bags hebben klaar liggen.
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Met Speer naar Zeeland
@Robert, ik vaar even door jouw verhaallijn.
Heeft niets met jullie vaartocht te maken.
Heeft niets met jullie vaartocht te maken.
Grtn @Allen
Re: Met Speer naar Zeeland
Zaterdag 6 juli 2019
Rotterdam Ook als we zaterdag ochtend uit Scheveningen vertrekken is het nog steeds rustig in de haven.
De vakantie in Zuid Nederland moet duidelijk nog beginnen. Half elf vertrekken we richting Rotterdam. Als we buiten de haven hoofden komen, worden we gelijk al begroet door een nieuwsgierige zeehond. Het zeil gaat omhoog en de motor uit. Het genieten gaat weer beginnen. Het varen op de Nieuwe Waterweg naar Rotterdam staat al lang op onze Bucket List. Dit jaar gaan we het dan eindelijk doen. In plaats van de Maasmond over te steken zoals we eerder altijd deden, gaan we nu richting van de havenhoofden en melden ons via de marifoon bij de Sector Maasmond. We krijgen te horen dat we de bij noordelijke oever de rode boeien lijn moeten volgen tot de Berge haven en dan oversteken naar de groene boeien lijn. Daar gaan we ook op marifoon kanaal 65 over. De Nieuwe Waterweg is in een aantal sectoren verdeeld en elke sector heeft zijn eigen marifoon kanaal, waar je op moet uitluisteren. Het is helaas niet erg druk met grote zeevaart op de Waterweg. De Maasvlaktes zitten achter de scheidingsdam en dus zien we daar niet veel van. We komen langs de Zuid Hollandse Waterkering, die vanaf het water echt indrukwekkend is.
Wat een prestatie om zoiets te bedenken en ook uit te voeren.
Rotterdam Ook als we zaterdag ochtend uit Scheveningen vertrekken is het nog steeds rustig in de haven.
De vakantie in Zuid Nederland moet duidelijk nog beginnen. Half elf vertrekken we richting Rotterdam. Als we buiten de haven hoofden komen, worden we gelijk al begroet door een nieuwsgierige zeehond. Het zeil gaat omhoog en de motor uit. Het genieten gaat weer beginnen. Het varen op de Nieuwe Waterweg naar Rotterdam staat al lang op onze Bucket List. Dit jaar gaan we het dan eindelijk doen. In plaats van de Maasmond over te steken zoals we eerder altijd deden, gaan we nu richting van de havenhoofden en melden ons via de marifoon bij de Sector Maasmond. We krijgen te horen dat we de bij noordelijke oever de rode boeien lijn moeten volgen tot de Berge haven en dan oversteken naar de groene boeien lijn. Daar gaan we ook op marifoon kanaal 65 over. De Nieuwe Waterweg is in een aantal sectoren verdeeld en elke sector heeft zijn eigen marifoon kanaal, waar je op moet uitluisteren. Het is helaas niet erg druk met grote zeevaart op de Waterweg. De Maasvlaktes zitten achter de scheidingsdam en dus zien we daar niet veel van. We komen langs de Zuid Hollandse Waterkering, die vanaf het water echt indrukwekkend is.
Wat een prestatie om zoiets te bedenken en ook uit te voeren.
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Met Speer naar Zeeland
Dan passeren we Maassluis en ik zie in de haven een bekend silhouet, dat daar van de kade losmaakt. Een fantastisch gezicht, de zeesleper Elbe komt de Nieuwe Waterweg op en komt achter ons aan. Ze staat helemaal vol met liefhebbers, die een rondvaart naar Rotterdam gaan maken. Omdat ze heel kalm aan doet, vaart ze lang in onze buurt en kunnen we er lang van genieten.
Als we in de buurt van het Botlek gebied komen wordt het leuker. Enorme bulk carriers liggen langs de kant, waar wij echt klein duimpje bij lijken. Vooral zo’n enorm anker en dat flatgebouw van een opbouw is overweldigend.
Dan komt de skyline van Rotterdam in zicht met de Erasmus brug en de Euromast.
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Met Speer naar Zeeland
Bij de Maashaven zien we de s.s. Rotterdam liggen en we draaien we de haven in om een rondje langs de trots van Rotterdam te doen. Op 31 augustus wordt het jubileum van de KPM vereniging http://www.kpm1888.nl gevierd met een feest op de Rotterdam. Ineke en ik zullen daar bij zijn. We slapen dan aan boord. Dat belooft een prachtig feest te worden. Dan steken we over naar de noord kant op weg naar de beroemdste haven van Rotjeknor, de Veerhaven. Ook hier is het weer erg rustig en we hebben geen moeite om een mooi plekje te vinden in deze schitterende haven, met zijn historische drijvende haven gebouw. De vriendelijke havenmeester staat ons al op te wachten en helpt bij het aanmeren.
We raken in gesprek en ik zeg dat ik in deze omgeving hoop te scoren met mijn KJCPL vlag in de stag om collega’s te ontmoeten. Zegt hij: “Heb jij gevaren dan?” Ik zeg: “Ja bij de KJCPL”.
Hij weer: “Ik ook”. We blijken in ongeveer de zelfde periode (zeventiger jaren) en voor een deel op de zelfde schepen te hebben gevaren, zoals de Straat Agulhas. Hij heeft als stuurman gevaren, terwijl ik werktuigkundige was. Het wordt een mooi en langs gesprek en ik wijs hem op mijn website http://www.varenisfijner.nl, die hij nog niet blijkt te kennen. Hij gaat ’s avonds gelijk kijken en vindt zichzelf terug in de ranglijsten enzo. ‘s Avonds komt er nog een zeilboot binnen varen en als hij aan de steiger ligt komt er een enorme politie boot de haven in, twee man in vol ornaat stappen aan de wal en de schipper van de zeilboot gaat op hun af. Ze komen voor hem en gaan bij hem aan boord. Er wordt flink gecontroleerd zoals tussen het grootzeil. Later kwamen we te horen dat ze een bekeuring hadden gekregen van €200 voor het motor zeilen zonder kegel in de stag. Merkwaardig dat daar zo voor gezocht moest worden aan boord, maar het zal wel waar zijn geweest.
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Met Speer naar Zeeland
In Cherbourg werd door de haven politie scherp gelet op boten die te diep staken (drugs). Alleen Engelse hadden daar geen last van, die zakten flink in door de lading ingekochte drank, wat verder een bekend verschijnsel is en straks denkelijk was. De door jullie beschreven zeilboot lag mogelijk ook wat diep?
Jullie zijn via de Noord, Oude Maas, Dordtse Kil en Hollands Diep naar Zeeland gevaren?
Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg.
Groeten
Jan van der Pluijm
Jullie zijn via de Noord, Oude Maas, Dordtse Kil en Hollands Diep naar Zeeland gevaren?
Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg.
Groeten
Jan van der Pluijm
Re: Met Speer naar Zeeland
Odd Fellowhuis van Rotterdam, dat vlak achter de Veerhaven staat.
Terug op de boot zwemt er een eend met 9 pulletjes en die moeten uiteraard gevoerd worden. Moe gewandeld drinken we een drankje aan boord.
Robert
De volgende dag wandelen we door het centrum van Rotjeknor. Alles is van uit de Veerhaven op loopafstand. Onder aan de Erasmus brug bij de Spido terminal staat een ouderwetse RET tram, die speciaal voor de toeristen rijdt. We gaan via het Maritiem Buiten museum naar de beroemde Markthal. Daarnaast is een markt, waar we een nieuw slaapkussen scoren. Ineke had een oud kussen mee, maar dat was niet echt meer wat en je kreeg er ook pijn van in de nek.
Op de terugweg komen we door een oud deel van Rotterdam dat het bombardement heeft overleeft en we eten en drinken wat op een gezellig terras, “Thuis bij Schell“. Terug lopend komen we langs het Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Met Speer naar Zeeland
Maandag 8 juli 2019
Oud Beierland Door het tij op de Nieuwe Maas en Oude Maas moeten we vroeg weg. Ik sta al voor 8 uur bij de bakker en zodra ik weer aan boord ben wordt de motor gestart en zijn we los.
Het doel van deze vakantie is onbekend vaarwater bevaren en onbekende havens bezoeken, daarom gaan we via de Oude Maas naar Oud Beierland en daarna via het Spui verder. De Lek en de Noord hebben we in het verleden al eerder bevaren. Na een stuk Nieuwe Maas gaan we bakboord uit de Oude Maas op, daar komen we de Botlekbrug en Spijkenisse brug tegen. Het stroomt een dikke 3 knopen mee en wachten voor de brug is een uitdaging. Achteruit varend stuurt Speer nou niet echt lekker en we draaien regelmatig een rondje.
Achter ons komt een kustvaarder aan, die ook onder de bruggen door moet. De brugwachter raadt ons aan achter hem aan de bruggen te passeren, ondanks dat hij nog een flink stuk van ons af is als de brug al open is. Toch merken we dat dit met die enorme stroming een zinnig advies is, want als wij onder de Botlek brug door gaan is hij al bijna bij de Spijkenisse brug.
Van de andere kant komt eerst een klein werkscheepje, maar daar achter zien we een groot vrachtschip met 2 slepers er aan vast aan komen, die er ook nog door moet. Zo blijven beide bruggen wel 3 kwartier geopend en al het verkeer moet gewoon wachten. Het weer is bewolkt en de wind komt zoals vaker uit de richting waar we heen moeten, dus blijft de motor bij, zij het op een laag toerental. Door de stroming gaan we toch vlot over de Oude Maas. We gaan stuurboord uit een klein stukje het Spui op en dan is aan bakboord al gauw de ingang van de haven. We komen om elf uur in Oud Beierland aan. Door een wat stugge havenmeester krijgen we een plek aangewezen. De faciliteiten in het haventje zijn minimaal en drinkwater is er alleen op de steiger aan de overkant. De tank is bijna leeg, dus gaan we even naar de overkant. Tijdens het water tanken komt er een groot motorjacht binnen die, net als wij overigens, alleen in de korte voorkant van de haven terecht kan (voor schepen langer dan 10.5m). Gelukkig gaat hij niet op ons eigenlijke plekje liggen en als de watertank gevuld is, leggen we weer aan de andere steiger aan, want daar is weer het sanitair. Het plaatsje Oud Beierland heeft een verbazend actieve winkelstand met veel leuke en gevarieerde winkels. Het heeft dan ook een groot verzorgingsgebied en kent nauwelijks leegstand.
Robert
Oud Beierland Door het tij op de Nieuwe Maas en Oude Maas moeten we vroeg weg. Ik sta al voor 8 uur bij de bakker en zodra ik weer aan boord ben wordt de motor gestart en zijn we los.
Het doel van deze vakantie is onbekend vaarwater bevaren en onbekende havens bezoeken, daarom gaan we via de Oude Maas naar Oud Beierland en daarna via het Spui verder. De Lek en de Noord hebben we in het verleden al eerder bevaren. Na een stuk Nieuwe Maas gaan we bakboord uit de Oude Maas op, daar komen we de Botlekbrug en Spijkenisse brug tegen. Het stroomt een dikke 3 knopen mee en wachten voor de brug is een uitdaging. Achteruit varend stuurt Speer nou niet echt lekker en we draaien regelmatig een rondje.
Achter ons komt een kustvaarder aan, die ook onder de bruggen door moet. De brugwachter raadt ons aan achter hem aan de bruggen te passeren, ondanks dat hij nog een flink stuk van ons af is als de brug al open is. Toch merken we dat dit met die enorme stroming een zinnig advies is, want als wij onder de Botlek brug door gaan is hij al bijna bij de Spijkenisse brug.
Van de andere kant komt eerst een klein werkscheepje, maar daar achter zien we een groot vrachtschip met 2 slepers er aan vast aan komen, die er ook nog door moet. Zo blijven beide bruggen wel 3 kwartier geopend en al het verkeer moet gewoon wachten. Het weer is bewolkt en de wind komt zoals vaker uit de richting waar we heen moeten, dus blijft de motor bij, zij het op een laag toerental. Door de stroming gaan we toch vlot over de Oude Maas. We gaan stuurboord uit een klein stukje het Spui op en dan is aan bakboord al gauw de ingang van de haven. We komen om elf uur in Oud Beierland aan. Door een wat stugge havenmeester krijgen we een plek aangewezen. De faciliteiten in het haventje zijn minimaal en drinkwater is er alleen op de steiger aan de overkant. De tank is bijna leeg, dus gaan we even naar de overkant. Tijdens het water tanken komt er een groot motorjacht binnen die, net als wij overigens, alleen in de korte voorkant van de haven terecht kan (voor schepen langer dan 10.5m). Gelukkig gaat hij niet op ons eigenlijke plekje liggen en als de watertank gevuld is, leggen we weer aan de andere steiger aan, want daar is weer het sanitair. Het plaatsje Oud Beierland heeft een verbazend actieve winkelstand met veel leuke en gevarieerde winkels. Het heeft dan ook een groot verzorgingsgebied en kent nauwelijks leegstand.
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Re: Met Speer naar Zeeland
Dinsdag 9 juli
Willemstad
Om elf uur vertrekken we uit Oud Beierland en gaan nog een klein stukje over de Oude Maas en het Spui op richting het Haringvliet. Het tij werkt goed mee, want er staat weer een flinke stroming, hoewel we niet kunnen zeilen door de wind van 2 Bft uit NW. Eenmaal op het Haringvliet varen we naar het oosten en hijsen de zeilen. De motor kan uit en met een kalm gangetje varen we het ruime wind en later zelfs voor de wind naar de Haringvliet brug. We zetten een waypoint voor de brug zodat we weten hoe laat we daar zijn voor de openingstijd. Er varen nog een tweetal zeilboten met ons mee en als we bij de brug zijn heeft die de lichten al op rood/groen staan. Zonder veel oponthoud zijn we er doorheen en steken we schuin het Hollands Diep over richting Willemstad. We krijgen een mooi plekje vooraan in de Marina en liggen om half drie aan de steiger. Dan kunnen we onze boodschappen doen bij de Jumbo voor de specialiteit van Hans, Hamburgers! ’s Avonds gaan we Willemstad in om een terrasje te pakken. Onder de molen is een kudde schapen het gras aan het maaien en de molenwieken zitten vol met vogels.
Willemstad
Om elf uur vertrekken we uit Oud Beierland en gaan nog een klein stukje over de Oude Maas en het Spui op richting het Haringvliet. Het tij werkt goed mee, want er staat weer een flinke stroming, hoewel we niet kunnen zeilen door de wind van 2 Bft uit NW. Eenmaal op het Haringvliet varen we naar het oosten en hijsen de zeilen. De motor kan uit en met een kalm gangetje varen we het ruime wind en later zelfs voor de wind naar de Haringvliet brug. We zetten een waypoint voor de brug zodat we weten hoe laat we daar zijn voor de openingstijd. Er varen nog een tweetal zeilboten met ons mee en als we bij de brug zijn heeft die de lichten al op rood/groen staan. Zonder veel oponthoud zijn we er doorheen en steken we schuin het Hollands Diep over richting Willemstad. We krijgen een mooi plekje vooraan in de Marina en liggen om half drie aan de steiger. Dan kunnen we onze boodschappen doen bij de Jumbo voor de specialiteit van Hans, Hamburgers! ’s Avonds gaan we Willemstad in om een terrasje te pakken. Onder de molen is een kudde schapen het gras aan het maaien en de molenwieken zitten vol met vogels.
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl