Pagina 1 van 1

Koppel verkeerd om

Geplaatst: 12 aug 2019 09:15
door EmanuelVermeulen
Wat is bij een dubbelschroever "koppel verkeerd om", hoe werkt het en hoe kun je het gebruiken bij het manoeuvreren met "losse boot" en met een bak/ander schip langszij "op de heup"?

Re: Koppel verkeerd om

Geplaatst: 12 aug 2019 09:23
door v+d
Ik denk dat zo'n vraag op het binnenvaartforum beter beantwoord kan worden.
Maar ik schat in dat je een motor vooruit zet en de ander achteruit, je schip zal dan een bocht inzetten zelfs zonder dat je het stuurwiel gebruikt.
Bakboord motor achteruit/stuurboord vooruit en je scheepje gaat bakboord uit enzovoorts.
Zo kun je gemakkelijk een bak ergens tegen de kant krijgen of waar dan ook plaatsen.

Re: Koppel verkeerd om

Geplaatst: 12 aug 2019 10:04
door Roy
Met een dubbel schroef sleepboot kan je zelfs dwars uit varen als de roeren tegen gesteld staan.
Bijvoorbeeld, als de boot s.b. voor de wal ligt, de s.b. schroef vooruit, de b.b. schroef achter uit laten slaan en de roeren naar stuurboord gezet, zal de boot dwars uit willen gaan. Er moet wel rekening gehouden worden met stroming om te bepalen of de ene schroef meer omwentelingen moet maken dan de ander. Gedurende de manoeuvre kan ook met het toerental een beetje "gespeeld" worden om het gewenste effect te bereiken.
Deze gang van zaken kan handig zijn als tussen een voor- en achter afgemeerd schip vandaan gevaren moet worden, terwijl er weinig ruimte is.
Het moge duidelijk zijn dat dit een alternatief is voor het afdraaien op de voor spring...………….

m.v.g., Roy

Re: Koppel verkeerd om

Geplaatst: 04 sep 2019 22:19
door EmanuelVermeulen
Bedankt voor de antwoorden.