Marine Reserve
Re: Marine Reserve
Ik denk dat die protocollen niet echt tegenstrijdig zullen zijn...
Over de driekleur ondersteboven hangen: we kregen ook alweer op de veelbesproken Reuzin van Zwartsluis begin 1970 een nieuwe identiteit, t.w. de Liberiaanse. Dus ook een Liberiaanse vlag. Natuurlijk gebeurde het een keer binnenliggend, dat die vlag ondersteboven aan de stok op het achterschip werd gehesen, dus met de ster beneden i.p.v. boven. Wisten die Kaap-Verdiolen veel... Tot de ouwe er achter kwam en de bootsman ff verrot schold Had ik toen maar een mobieltje-met-camera gehad...
Over de driekleur ondersteboven hangen: we kregen ook alweer op de veelbesproken Reuzin van Zwartsluis begin 1970 een nieuwe identiteit, t.w. de Liberiaanse. Dus ook een Liberiaanse vlag. Natuurlijk gebeurde het een keer binnenliggend, dat die vlag ondersteboven aan de stok op het achterschip werd gehesen, dus met de ster beneden i.p.v. boven. Wisten die Kaap-Verdiolen veel... Tot de ouwe er achter kwam en de bootsman ff verrot schold Had ik toen maar een mobieltje-met-camera gehad...
Louis
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Re: Marine Reserve
VLAG PROTOCOL
De natievlag kent aan boord van schepen 2 posities:
1. Havenpositie
Bij de zowel de Koopvaardij als de Kon. Marine (KM) wordt de vlag ten anker liggend of afgemeerd gevoerd aan de achtersteven.
Bij de Koopvaardij blijft de vlag 24 uur per dag hangen.
Bij de KM wordt de vlag 's morgens (09.00) gehesen, en bij zonsondergang gestreken met een ceremonie genaamd 'vlaggenparade'.
De vlaggen in havenpositie zijn van een groter formaat dan die in zeepositie.
2. Zeepositie
De vlag in zeepositie wordt gevoerd aan de gaffel van de achtermast, en is van een kleiner formaat dan die in havenpositie. De vlag in zeepositie wordt niet gestreken zolang het schip varende is. Zowel bij Koopvaardij als KM. Hij blijft dus hangen. Gezagvoerders bij de Koopvaardij met een eigen KMR-vlag gebruikten die daarom doorgaans alleen in havens. In zeepositie waaien ze aan flarden.
De natievlag kent aan boord van schepen 2 posities:
1. Havenpositie
Bij de zowel de Koopvaardij als de Kon. Marine (KM) wordt de vlag ten anker liggend of afgemeerd gevoerd aan de achtersteven.
Bij de Koopvaardij blijft de vlag 24 uur per dag hangen.
Bij de KM wordt de vlag 's morgens (09.00) gehesen, en bij zonsondergang gestreken met een ceremonie genaamd 'vlaggenparade'.
De vlaggen in havenpositie zijn van een groter formaat dan die in zeepositie.
2. Zeepositie
De vlag in zeepositie wordt gevoerd aan de gaffel van de achtermast, en is van een kleiner formaat dan die in havenpositie. De vlag in zeepositie wordt niet gestreken zolang het schip varende is. Zowel bij Koopvaardij als KM. Hij blijft dus hangen. Gezagvoerders bij de Koopvaardij met een eigen KMR-vlag gebruikten die daarom doorgaans alleen in havens. In zeepositie waaien ze aan flarden.
Re: Marine Reserve
Dit is geheel nieuw voor me. 24 uur per dag blijven hangen? Gebeurde eg nie in mijn tijdJur de Jong schreef: ↑20 okt 2019 19:23 Bij de Koopvaardij blijft de vlag 24 uur per dag hangen.
Bij de KM wordt de vlag 's morgens (09.00) gehesen, en bij zonsondergang gestreken met een ceremonie genaamd 'vlaggenparade'.
Louis
Re: Marine Reserve
Goed, nog maar eens een paar misverstanden opruimen...
Het volgende uit het boekje "Practische Zeemanschap" van het matrozen-instituut aan boord van het opleidingsschip "Pollux".
Uit het hoofdstuk "VLAGGEN" op pagina 39/40 staat o.a. het volgende beschreven.
De Nationale vlag word gevoerd aan de vlaggestok of gaffel.Aan de vlaggestok als het schip aan de wal gemeerd ligt. Aan de gaffel als het schip los is van de kant en vaart OF TEN ANKER LIGT ( de hoofdletters zijn van mij voor de duidelijkheid!).
Ligt het schip in een haven dan heeft het buitendien in de top van de achterste mast de Maatschappijvlag; in de voortop de vlag waar het schip eerst naar toe gaat.
Bij de Koopvaardij worden de vlaggen 's-morgens gehesen en 's-avonds bij zons-ondergang neergehaald. Nooit laten wij 's nachts de vlaggen bij staan. Tegenstrijdig met alle traditie en zeemansgebruik.De zeeman vlagt niet voor "nachtvlinders en nachtgespuis " zeggen ze.
Bij het hijsen en neerhalen der vlaggen ,behoren deze gelijktijdig op dezelfde hoogte gehouden te worden.
Mocht door drukke werkzaamheden dit niet kunnen en moet één matroos alle vlaggen alleen hijsen of neerhalen dan hijst hij deze van achteren naar voren ,de Nationale vlag het eerst, en worden ze van voren naar achteren neergehaald, dus de Nationale vlag het laatst.
Groeten, K.Brouwer.
P.S Op zee is de vlag op de koopvaardij altijd gestreken, weet het niet zeker, dacht dat bij de marine ook daar je anders "vlaggen vreet".
Het volgende uit het boekje "Practische Zeemanschap" van het matrozen-instituut aan boord van het opleidingsschip "Pollux".
Uit het hoofdstuk "VLAGGEN" op pagina 39/40 staat o.a. het volgende beschreven.
De Nationale vlag word gevoerd aan de vlaggestok of gaffel.Aan de vlaggestok als het schip aan de wal gemeerd ligt. Aan de gaffel als het schip los is van de kant en vaart OF TEN ANKER LIGT ( de hoofdletters zijn van mij voor de duidelijkheid!).
Ligt het schip in een haven dan heeft het buitendien in de top van de achterste mast de Maatschappijvlag; in de voortop de vlag waar het schip eerst naar toe gaat.
Bij de Koopvaardij worden de vlaggen 's-morgens gehesen en 's-avonds bij zons-ondergang neergehaald. Nooit laten wij 's nachts de vlaggen bij staan. Tegenstrijdig met alle traditie en zeemansgebruik.De zeeman vlagt niet voor "nachtvlinders en nachtgespuis " zeggen ze.
Bij het hijsen en neerhalen der vlaggen ,behoren deze gelijktijdig op dezelfde hoogte gehouden te worden.
Mocht door drukke werkzaamheden dit niet kunnen en moet één matroos alle vlaggen alleen hijsen of neerhalen dan hijst hij deze van achteren naar voren ,de Nationale vlag het eerst, en worden ze van voren naar achteren neergehaald, dus de Nationale vlag het laatst.
Groeten, K.Brouwer.
P.S Op zee is de vlag op de koopvaardij altijd gestreken, weet het niet zeker, dacht dat bij de marine ook daar je anders "vlaggen vreet".
Re: Marine Reserve
K.Brouwer
Juist , zo ging het in mijn vaarperiode 1961 tot 1974 ook.
Groet
Hans
Juist , zo ging het in mijn vaarperiode 1961 tot 1974 ook.
Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Marine Reserve
Ik kan me alleen maar afvragen waar dat Protocol van meneer De Jong vandaan komt. Graag met link naar het document.
Louis
Re: Marine Reserve
Het laatste stukkie van je relaas kende ik niet Koert !.
Zo zien we maar; learning all the time.
By the way; de natievlag van het te bezoeken land moet toch altijd aan de s.b. zijde van de mast gehesen worden ?.
m.v.g., Roy
Zo zien we maar; learning all the time.
By the way; de natievlag van het te bezoeken land moet toch altijd aan de s.b. zijde van de mast gehesen worden ?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Marine Reserve
Ik dacht van wel Roy. Meer gebaseerd op eigen herinnering/waarneming dan iets anders en ik weet ook niet of daar in protocollen nog aandacht aan besteed is.
Louis
Re: Marine Reserve
Hallo Roy,
Neem aan dat je met mijn laatste stukje het P.S, stukje bedoelt. Zodra de loods bij vertrek van boord was gingen direct alle vlaggen naar beneden en kwamen voor aankomst volgende haven normaal gesproken ook niet meer naar boven. Zo'n altijd wapperende vlag op zee op tekeningen en schilderijen staat natuurlijk leuk maar wordt in de praktijk niet aan voldaan. Op een varend schip wappert dat ding altijd en na een paar regenbuitjes is hij aan flarden. Dan zie je na een oversteek van b.v. 14 dagen het kostenplaatje al voor je!
Zat in 1960 op de Pollux dus kan je wel nagaan hoe oud dit boekje is,doch het vlagprotocol is nog steeds hetzelfde gebleven bij mijn weten.
Daar de meeste schepen na die tijd de brug (en vlaggenmast(en) ) achteruit kregen werden de vlaggen vaak naast elkaar opgehangen (aan s.b en b.b.) aan dezelfde mast. Dacht wel dat de vlag van het bezochte land aan sb kwam te hangen en de rederij vlag aan bb doch durf m'n hand hiervoor niet meer in het vuur te steken daar het voor mij al weer zolang geleden is.
Heb nog wel menigmaal de Nederlandse vlag uit de "voormast" moeten laten verwijderen bij aankomst in Nederland op een Nederlands schip! Was er bij die Flipjes niet "uit te branden"... Zie het nog wel eens op foto's van Ned. schepen die IJmuiden binnenlopen...
Groeten, K.Brouwer.
Neem aan dat je met mijn laatste stukje het P.S, stukje bedoelt. Zodra de loods bij vertrek van boord was gingen direct alle vlaggen naar beneden en kwamen voor aankomst volgende haven normaal gesproken ook niet meer naar boven. Zo'n altijd wapperende vlag op zee op tekeningen en schilderijen staat natuurlijk leuk maar wordt in de praktijk niet aan voldaan. Op een varend schip wappert dat ding altijd en na een paar regenbuitjes is hij aan flarden. Dan zie je na een oversteek van b.v. 14 dagen het kostenplaatje al voor je!
Zat in 1960 op de Pollux dus kan je wel nagaan hoe oud dit boekje is,doch het vlagprotocol is nog steeds hetzelfde gebleven bij mijn weten.
Daar de meeste schepen na die tijd de brug (en vlaggenmast(en) ) achteruit kregen werden de vlaggen vaak naast elkaar opgehangen (aan s.b en b.b.) aan dezelfde mast. Dacht wel dat de vlag van het bezochte land aan sb kwam te hangen en de rederij vlag aan bb doch durf m'n hand hiervoor niet meer in het vuur te steken daar het voor mij al weer zolang geleden is.
Heb nog wel menigmaal de Nederlandse vlag uit de "voormast" moeten laten verwijderen bij aankomst in Nederland op een Nederlands schip! Was er bij die Flipjes niet "uit te branden"... Zie het nog wel eens op foto's van Ned. schepen die IJmuiden binnenlopen...
Groeten, K.Brouwer.
Re: Marine Reserve
Hallo Roy,
M'n hersenpan is weer eens in beweging gekomen en het volgende kwam weer boven borrelen...
Lag in begin jaren tachtig op een van de Jan Willem serie ten anker in de baai van Havana te wachten op een ligplaats. We voeren toen de Ned. vlag aan de gaffel en de Cubaanse vlag aan de sb zijde van dezelfde mast.
Plots begon de Cubaanse wachtsman die verplicht aan boord was te mekkeren dat de Ned, vlag hoger hing dan de Cubaanse vlag een bla bla bla dat was niet goed. Volgens mij vergiste die man zich omdat hij dat van beneden naar boven stond te bekijken en je dan nogal snel een verschil zicht krijgt. Was snel flauw van dat gemekker en heb toen beide vlaggen naar beneden laten halen en niet meer opgezet totdat we langs de kant lagen. Heb dat later nog eens op de scheepstekening bekeken en daar hingen de vlaggen op gelijke hoogte.
Dus de vlag van het bezochte land hangt aan sb zijde! Weet het nu zeker .
Groeten, K.Brouwer.
M'n hersenpan is weer eens in beweging gekomen en het volgende kwam weer boven borrelen...
Lag in begin jaren tachtig op een van de Jan Willem serie ten anker in de baai van Havana te wachten op een ligplaats. We voeren toen de Ned. vlag aan de gaffel en de Cubaanse vlag aan de sb zijde van dezelfde mast.
Plots begon de Cubaanse wachtsman die verplicht aan boord was te mekkeren dat de Ned, vlag hoger hing dan de Cubaanse vlag een bla bla bla dat was niet goed. Volgens mij vergiste die man zich omdat hij dat van beneden naar boven stond te bekijken en je dan nogal snel een verschil zicht krijgt. Was snel flauw van dat gemekker en heb toen beide vlaggen naar beneden laten halen en niet meer opgezet totdat we langs de kant lagen. Heb dat later nog eens op de scheepstekening bekeken en daar hingen de vlaggen op gelijke hoogte.
Dus de vlag van het bezochte land hangt aan sb zijde! Weet het nu zeker .
Groeten, K.Brouwer.