Jinnys reisje

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 989
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Jinnys reisje

Bericht door Jinny »

Als algemeen bekend verondersteld inmiddels ben ik 22 september afgereisd naar Denemarken om enkele weken te verblijven op de ferry mv Smyril.
tekeningschip.jpg
tekeningschip.jpg (73.52 KiB) 2283 keer bekeken
Ik heb de nodige foto's genomen (200 plus), waar ik tijd had dan.
De 22ste aangekomen in Odense.
Keurige hotelkamer
hotel.JPG
hotel.JPG (48.07 KiB) 2283 keer bekeken
Alleen jammer dat je niet eten kon daar.
Daarvoor moesten we de stad in.

De andere dag naar het schip.
aankomst.jpg
aankomst.jpg (76.48 KiB) 2283 keer bekeken
Zo vaak zie je de onderkant niet.
visopdroge.jpg
visopdroge.jpg (93.25 KiB) 2283 keer bekeken
Het autodek
autodek.jpg
autodek.jpg (71.23 KiB) 2283 keer bekeken
Als je op bovenstaande foto kijkt zie je in de wand een gelige vlek.
Dat is de toegang tot de machinekamer vanaf het autodek.
gatautodek.jpg
gatautodek.jpg (55.16 KiB) 2283 keer bekeken
naarmk.jpg
naarmk.jpg (86.64 KiB) 2283 keer bekeken
Dat gat moesten bijna alle kleinere zaken doorheen.
Voor de rest werden er enkele luiken in het autodek opengeschroefd waardoor de grotere zaken met behulp van een gehuurde kraanwagen naar binnen werd getakeld.
Onderstaande foto geeft min of meer een beeld van dat verhaal...
mk.jpg
mk.jpg (81.21 KiB) 2283 keer bekeken
Mijn hut aan boord was keurig, vooral ook omdat de heren met 4 in een hut werden gestapeld en ik een hut voor mijzelf alleen kreeg.
eigenhut.jpg
eigenhut.jpg (61.76 KiB) 2283 keer bekeken
Het eten was gemiddeld uitstekend.
lekkereten.jpg
lekkereten.jpg (71.33 KiB) 2283 keer bekeken
lekkers.jpg
lekkers.jpg (94.64 KiB) 2283 keer bekeken
lekkers1.jpg
lekkers1.jpg (103.93 KiB) 2283 keer bekeken
lekkerecake.jpg
lekkerecake.jpg (64.41 KiB) 2283 keer bekeken
Volgende keer een vervolg..
Moet nog een hele hoop foto's schalen
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2835
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Jinnys reisje

Bericht door jacko »

Dat laatste is net een schuursponsje . :) :lol: :lol:
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 989
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Jinnys reisje

Bericht door Jinny »

We gaan verder, eerst maar een klein stukje rondleiding.
voor de vetputadepten, hier is de bijbehorende werkplaats.. :mrgreen:
werkplaats1.jpg
werkplaats1.jpg (115.41 KiB) 2232 keer bekeken
werkplaats2.jpg
werkplaats2.jpg (103.83 KiB) 2232 keer bekeken
werkplaats3.jpg
werkplaats3.jpg (110.1 KiB) 2232 keer bekeken
En de controlroom
controlroom1.jpg
controlroom1.jpg (118.16 KiB) 2232 keer bekeken
controlroom2.jpg
controlroom2.jpg (110.07 KiB) 2232 keer bekeken
controlroom3.jpg
controlroom3.jpg (125.52 KiB) 2232 keer bekeken
De brug
brug.jpg
brug.jpg (86.92 KiB) 2232 keer bekeken
En de messroom
messroom1.jpg
messroom1.jpg (86.97 KiB) 2232 keer bekeken
messroom2.jpg
messroom2.jpg (84.94 KiB) 2232 keer bekeken
En ten teken dat ik er echt was, Uw modereter in de messroom
ikmessroom.jpg
ikmessroom.jpg (70.48 KiB) 2232 keer bekeken
Tekenend voor dit schip is dat er wel een officierenmess is, maar dat die wordt gebruikt als opslag, iedereen eet in de bemanningsmess.
De kapitein, stuurlieden, Hwtk, matrozen, alles zit door elkaar en praat (in een voor mij onverstaanbaar koeterwaals) met elkaar.
Nu komt de hele bemanning van de Faeröer en met ongeveer 50000 inwoners kent vrij letterlijk iedereen elkaar en is het halve schip familiaal gerelateerd aan elkaar.
Hier nog het mooringdek..
mooringdekvoor.jpg
mooringdekvoor.jpg (113.05 KiB) 2232 keer bekeken
Het was de bedoeling dat het schip tijdens de dokking een overhaal van de hoofdmotor 1 zou krijgen en een revisie van de tandwielbak van hoofdmotor 3 + 4.
De motoren zitten per twee op een schroefas.
Drie maal een 7 cilinder MAN en een 7 cilinder Wärtsilä.
De laatste is een vervanging voor een MAN die een poot naar buiten stak...
Er staan 4 gensets, alle 6 cilinder MAN.
genset.jpg
genset.jpg (109.66 KiB) 2232 keer bekeken
Dat overhaal is gelukt overigens, ik had daar tot tegen het einde zeer weinig bemoeienis mee, ik was voor de electra.
Pas op het einde toen we nog maar met z'n drieën over waren moest ik ineens bijspringen.
Maar dat is verhaal voor later.
Nu is het leven nog goed.
Ik had een Poolse (achteraf gepensioneerde) elec toegewezen gekregen, die het allemaal wel best leek te vinden.
Ik had iig in zeer korte tijd zeer weinig geduld meer met de beste plaggensteker.
Hij kon het niet en maakte fout op fout.
De brave borst heeft ook niet heel lang gefunctioneerd.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 989
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Jinnys reisje

Bericht door Jinny »

jacko schreef:
17 okt 2019 19:53
Dat laatste is net een schuursponsje . :) :lol: :lol:
Maar wel erg lekker.... :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

roy
Berichten: 12283
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Jinnys reisje

Bericht door roy »

Een veel belovend begin van je relaas Jinny !.
Ik kijk uit naar het vervolg. ( 't Weekend staat voor de deur ). :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 989
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Jinnys reisje

Bericht door Jinny »

Bij de Poolse meneer kwam nog dat de schema's alles behalve op orde waren, het was meer een suggestie van hoe het zou -kunnen- zitten, zonder garantie dat het ook daadwerkelijk zo zat.
Daar kwamen we later nog wel achter.
Mijn werk zou zijn, alle sensoren op de machines vervangen, plus de her en der doorgeschuurde bedrading.
Daar had ik de boeken nog niet bij nodig.
mijnwerk1.jpg
mijnwerk1.jpg (118.4 KiB) 2226 keer bekeken
Dit overigens op alle MAN machines.
De boeken werden pas interessant bij dit soort schakelborden.
mijnwerk2.jpg
mijnwerk2.jpg (131.37 KiB) 2226 keer bekeken
Wat ik al meldde, het leven was goed, ik had een genset gedaan vd 4 en toen was er ruimte op de homo1 en ging ik daar verder.
Tot het moment dat het schip weer water onder de kiel kreeg.
Toen moesten de gensets weer werken.
En toen deden ze het alle 4 niet.......
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

baggerliefhebber
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 nov 2009 12:04

Re: Jinnys reisje

Bericht door baggerliefhebber »

Oeiiiii, leuk verslag tot nu toe Jinny! Ben benieuwd naar het vervolg.
Grt, Arno

Klaas Buytenwegh
Berichten: 524
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Jinnys reisje

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Mooi Jinny. Ik ben benieuwd naar wat er nog komen gaat.
Grt.
Klaas

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Jinnys reisje

Bericht door Koos »

Jinny schreef:
17 okt 2019 20:09
Tot het moment dat het schip weer water onder de kiel kreeg.
Toen moesten de gensets weer werken.
En toen deden ze het alle 4 niet.......
Goedenavond Jinny,
En wat zeiden ze toen ? OH ?
Gr.Koos

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 989
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Jinnys reisje

Bericht door Jinny »

Beetje terug in de tijd...
Schip vaart het dok in en moet over op de noodgenerator bovenin bij de schoorsteen.
Met het opstarten en overschakelen gaat er iets fout en vallen er enkele blackouts.
Waarschijnlijk heeft iemand getracht handmatig een generator op het bord te zetten en daarbij een dikke sluiting veroorzaakt.
Dikke sluitingen hebben de neiging om zware inductiepulsen te genereren.
Zware inductiepulsen zijn van nature behoorlijk destructief voor halfgeleiders en dergelijke.
Tot zover.

We waren gebleven bij 4 weigerende generatoren.
In looppas de mk in.
Genset1, dood.
Genset2, knipperend display.
Eerst het laaghangend fruit..

Reset gedaan en met alarmen werkend.
Genset3, half dood.
Genset4, Na een Pools foutje te hebben hersteld werkte deze ook weer.
Twee en een half uur werk, en twee draaien.
Twee dood.

Genset3, start en loopt na wat resetwerk lokaal.
Maar remote op het bord klapte ie eraf en werd ie uitgezet.
Na wat kijk en meetwerk blijkt de spanning te laag vd dynamo.
Oorzaak na weer wat speurwerk, twee geklapte zekeringen in de automatische spanningsregeling (AVR)
De 'smoking gun' voor de inductiepuls.
Nieuwe zekeringen erin en drie op het bord.

Nu nog genset1 en de fouten in genset2.
Nu we weten dat er een inductiepuls is geweest maken we ons minder druk om de fouten van genset2 en concentreren we ons op genset 1.
Die wil niet.
Schema klopt voor geen kant met de werkelijkheid.
Govener is op schema een driedraads geval en in werkelijkheid een tweedraads.
Na wat meet en deductiewerk beslissen we dat de govener geen sturing krijgt.
Ultieme test, twee draadjes op de govener en een paar vrijwel lege 1.5 volt batterijtjes op die draadjes.
Collega starten en hup, de MAN hobbelt.

Richting waarin we moeten zoeken is duidelijk.
Maar ook na uitwisselen van besturingscomputer met twee (waarbij de fouten mee verhuisden) wil ie niet.
Tot ik een bijna volle dag later ergens aan de wand een grijze kast open en daarin een losse elektronische govener vind die de mechanische aanstuurt.
Nergens op tekening en geen vd crew wist ervan blijkbaar.
Toen werd het foutzoeken eenvoudiger.

Er bleek in een vd drie pickups op het vliegwiel een draadbreuk te zitten.
Stond niet op tekening en was ter aansturing vd elektronische govener.
Vervangen en vier op het bord na drie dagen buffelen.
De fouten van genset2 waren verdwenen na het wisselen vd besturing met een nieuw exemplaar. (ook inductiepuls)
Bemanning blij, en wij moe...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?



Plaats reactie