Jinnys reisje

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mar 2009 22:41
Locatie: Vreeswijk

Re: Jinnys reisje

Bericht door Janna »

Mooie klus Jinny 8)

En leuk verteld.

Een elec die gewoon mee sleutelt - da's niet altijd zo.
Ik heb gevaren op een Oostduits gebouwd schip, en daar was zoveel elektrische ellende dat er vrijwel altijd een vaste elec meevoer. Die sleutelde echt niet mee want hij had werk zat om de electra aan de gang te houden. Oa electrische lieren voor het laadgerei (Velle bomen, een zware spier en een hele zwik gewone overstoom-bomen). Daar klapperden tijdens het werk de relays dat het een lieve lust was. Of niet, en dan kwam de elec :lol:

Maar net zoals anderen hier al zeggen; er is in de afgelopen 35 jaar (vooral mechanisch) helemaal niet zoveel veranderd. Je verhalen zijn zó herkenbaar. Alleen de meet-en regeltechniek is geavanceerder (lees ongrijpbaarder) geworden.

Ik kijk uit naar de volgende feuilleton.

sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Jinnys reisje

Bericht door sparks »

elektrische kranen breek me de bek niet open.

Die hoeven echt niet op Oost Duitse werven aangelegd te worden om ellende te geven :shock: Op schepen gevaren die van de Boelwerf en bij van Diepen vandaan kwamen met elektrische kranen. Geen elec aan bord dan de sparks maar lastig vallen :lol: Gebeurde natuurlijk altijd als het niet uitkwam of als het buiten berenkoud was.

Zo fijn als ik aan boord kwam en ik zag dat ze hydraulisch waren, konden de vetkleppen ten minste aan de slag :mrgreen:
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Jinnys reisje

Bericht door Koos »

sparks schreef: 28 okt 2019 20:11 Zo fijn als ik aan boord kwam en ik zag dat ze hydraulisch waren, konden de vetkleppen ten minste aan de slag :mrgreen:
Ja, weet daar alles van mag ik zeggen.
Maar daar word je in tegenstelling tot die electrische ondingen wel echt vies van.
En die hydraulische olie is ook zo lekker voor je haar. :oops:
Heb er op een schip 5 stuks meegemaakt.
Waren van Japanse makelij en hadden wij bouwnrs. 6 tm 10. :?:
Dus het fabriekje had er al een ris gefabriceerd maar niet heus. :mrgreen:
Alles was ook op z'n japans vast gezet, zijnde ongeveer met dezelfde krachtinspanning als van een 5-jarig NL-kid.
En ook nog eens geweldig veel spanning op de leidingen en vlogen de o-ringen om je oren bij in gebruik.
Ook totaal geen gepolijste pilot valves en kleppen maar met een ruwheid waar de bastard-vijl nog goeie dag tegen zei.
Wat een ellende, de olie droop overal uit die dingen en werd het dek omgevormd tot een soort Jaap Eden baan., maar dan zonder ijs.
Dat bovendien ook nog eens oa. in USA havens.
Gevolg alles weer plat.
Eigenlijk met alle wtk's en overig mk personeel zo'n beetje continue in die rot kraantjes die binnenin bovendien qua ruimte ook nog eens waren uitgelegd voor size a la Japanse mannetjes.
M'n sokken beginnen welhaast weer naar de olie te ruiken bij dit verhaal. :|
Wel goed voorde torn to want de hele oversteek buiten de wacht om weer in die kraantjes om ze bij de volgende haven weer wat werkende te hebben.
Dus Sparks, die electrische dingen waren zo slecht nog niet en konden inderdaad die vetkleppen, maar dan ook echt die "vetkleppen" aan de slag. :-D
Fijne avond.
Gr. Koos
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Jinnys reisje

Bericht door Jinny »

Eric, ik kan hele verhalen vertellen over plc's daar aan boord.
Maar dat doe ik wel eens onder het genot van een aangeboden kopje koffie aan boord als we elkaar bijna overhoop varen....
Het is niks voor op een open forum als ik er vaker heen wil. :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Jinnys reisje

Bericht door v+d »

Dat is wel zo handig zuinig zijn op je opdrachtgevers, dan mag je nog eens terug komen :wink:
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: Jinnys reisje

Bericht door sparks »

Dan is er maar 1 conclusie mogelijk, kranen zijn ondingen :shock:
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Jinnys reisje

Bericht door Koos »

Inderdaad Sparks, helemaal mee eens.
De enige redelijk accepteerbare “kraan” was de waterkraan.😜
Die nog met dat “leertje”.👍
Gr. Koos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Jinnys reisje

Bericht door Roy »

Tja, als je er over beschikte was een juist aangesloten tapkraan ook geen onaardig ding...…………….. 8) :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Jinnys reisje

Bericht door jdbvos »

Maar de geldkraan heb ik nog niet weten te vinden, maar lijkt me een leuk hebbedingetje... :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Jinnys reisje

Bericht door Jinny »

Nog een nachtje slapen dan ga ik weer richting huis..
Foto's heb ik deze keer weinig tijd voor gehad, bovendien zou het ook meer van hetzelfde geworden zijn.

Klaar ben ik hier nog lang niet, ga dit jaar nog wel een paar keer heen.
Heb daar inmiddels al een eigen locker. :mrgreen:
Werkbroeken en -schoenen blijven gewoon aan boord...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie