Jinnys reisje
Jinnys reisje
Als algemeen bekend verondersteld inmiddels ben ik 22 september afgereisd naar Denemarken om enkele weken te verblijven op de ferry mv Smyril.
Ik heb de nodige foto's genomen (200 plus), waar ik tijd had dan.
De 22ste aangekomen in Odense.
Keurige hotelkamer Alleen jammer dat je niet eten kon daar.
Daarvoor moesten we de stad in.
De andere dag naar het schip. Zo vaak zie je de onderkant niet. Het autodek Als je op bovenstaande foto kijkt zie je in de wand een gelige vlek.
Dat is de toegang tot de machinekamer vanaf het autodek. Dat gat moesten bijna alle kleinere zaken doorheen.
Voor de rest werden er enkele luiken in het autodek opengeschroefd waardoor de grotere zaken met behulp van een gehuurde kraanwagen naar binnen werd getakeld.
Onderstaande foto geeft min of meer een beeld van dat verhaal... Mijn hut aan boord was keurig, vooral ook omdat de heren met 4 in een hut werden gestapeld en ik een hut voor mijzelf alleen kreeg. Het eten was gemiddeld uitstekend. Volgende keer een vervolg..
Moet nog een hele hoop foto's schalen
De 22ste aangekomen in Odense.
Keurige hotelkamer Alleen jammer dat je niet eten kon daar.
Daarvoor moesten we de stad in.
De andere dag naar het schip. Zo vaak zie je de onderkant niet. Het autodek Als je op bovenstaande foto kijkt zie je in de wand een gelige vlek.
Dat is de toegang tot de machinekamer vanaf het autodek. Dat gat moesten bijna alle kleinere zaken doorheen.
Voor de rest werden er enkele luiken in het autodek opengeschroefd waardoor de grotere zaken met behulp van een gehuurde kraanwagen naar binnen werd getakeld.
Onderstaande foto geeft min of meer een beeld van dat verhaal... Mijn hut aan boord was keurig, vooral ook omdat de heren met 4 in een hut werden gestapeld en ik een hut voor mijzelf alleen kreeg. Het eten was gemiddeld uitstekend. Volgende keer een vervolg..
Moet nog een hele hoop foto's schalen
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Jinnys reisje
Dat laatste is net een schuursponsje .
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Jinnys reisje
We gaan verder, eerst maar een klein stukje rondleiding.
voor de vetputadepten, hier is de bijbehorende werkplaats.. En de controlroom De brug En de messroom En ten teken dat ik er echt was, Uw modereter in de messroom Tekenend voor dit schip is dat er wel een officierenmess is, maar dat die wordt gebruikt als opslag, iedereen eet in de bemanningsmess.
De kapitein, stuurlieden, Hwtk, matrozen, alles zit door elkaar en praat (in een voor mij onverstaanbaar koeterwaals) met elkaar.
Nu komt de hele bemanning van de Faeröer en met ongeveer 50000 inwoners kent vrij letterlijk iedereen elkaar en is het halve schip familiaal gerelateerd aan elkaar.
Hier nog het mooringdek.. Het was de bedoeling dat het schip tijdens de dokking een overhaal van de hoofdmotor 1 zou krijgen en een revisie van de tandwielbak van hoofdmotor 3 + 4.
De motoren zitten per twee op een schroefas.
Drie maal een 7 cilinder MAN en een 7 cilinder Wärtsilä.
De laatste is een vervanging voor een MAN die een poot naar buiten stak...
Er staan 4 gensets, alle 6 cilinder MAN. Dat overhaal is gelukt overigens, ik had daar tot tegen het einde zeer weinig bemoeienis mee, ik was voor de electra.
Pas op het einde toen we nog maar met z'n drieën over waren moest ik ineens bijspringen.
Maar dat is verhaal voor later.
Nu is het leven nog goed.
Ik had een Poolse (achteraf gepensioneerde) elec toegewezen gekregen, die het allemaal wel best leek te vinden.
Ik had iig in zeer korte tijd zeer weinig geduld meer met de beste plaggensteker.
Hij kon het niet en maakte fout op fout.
De brave borst heeft ook niet heel lang gefunctioneerd.
voor de vetputadepten, hier is de bijbehorende werkplaats.. En de controlroom De brug En de messroom En ten teken dat ik er echt was, Uw modereter in de messroom Tekenend voor dit schip is dat er wel een officierenmess is, maar dat die wordt gebruikt als opslag, iedereen eet in de bemanningsmess.
De kapitein, stuurlieden, Hwtk, matrozen, alles zit door elkaar en praat (in een voor mij onverstaanbaar koeterwaals) met elkaar.
Nu komt de hele bemanning van de Faeröer en met ongeveer 50000 inwoners kent vrij letterlijk iedereen elkaar en is het halve schip familiaal gerelateerd aan elkaar.
Hier nog het mooringdek.. Het was de bedoeling dat het schip tijdens de dokking een overhaal van de hoofdmotor 1 zou krijgen en een revisie van de tandwielbak van hoofdmotor 3 + 4.
De motoren zitten per twee op een schroefas.
Drie maal een 7 cilinder MAN en een 7 cilinder Wärtsilä.
De laatste is een vervanging voor een MAN die een poot naar buiten stak...
Er staan 4 gensets, alle 6 cilinder MAN. Dat overhaal is gelukt overigens, ik had daar tot tegen het einde zeer weinig bemoeienis mee, ik was voor de electra.
Pas op het einde toen we nog maar met z'n drieën over waren moest ik ineens bijspringen.
Maar dat is verhaal voor later.
Nu is het leven nog goed.
Ik had een Poolse (achteraf gepensioneerde) elec toegewezen gekregen, die het allemaal wel best leek te vinden.
Ik had iig in zeer korte tijd zeer weinig geduld meer met de beste plaggensteker.
Hij kon het niet en maakte fout op fout.
De brave borst heeft ook niet heel lang gefunctioneerd.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Jinnys reisje
Een veel belovend begin van je relaas Jinny !.
Ik kijk uit naar het vervolg. ( 't Weekend staat voor de deur ).
m.v.g., Roy
Ik kijk uit naar het vervolg. ( 't Weekend staat voor de deur ).
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Jinnys reisje
Bij de Poolse meneer kwam nog dat de schema's alles behalve op orde waren, het was meer een suggestie van hoe het zou -kunnen- zitten, zonder garantie dat het ook daadwerkelijk zo zat.
Daar kwamen we later nog wel achter.
Mijn werk zou zijn, alle sensoren op de machines vervangen, plus de her en der doorgeschuurde bedrading.
Daar had ik de boeken nog niet bij nodig. Dit overigens op alle MAN machines.
De boeken werden pas interessant bij dit soort schakelborden. Wat ik al meldde, het leven was goed, ik had een genset gedaan vd 4 en toen was er ruimte op de homo1 en ging ik daar verder.
Tot het moment dat het schip weer water onder de kiel kreeg.
Toen moesten de gensets weer werken.
En toen deden ze het alle 4 niet.......
Daar kwamen we later nog wel achter.
Mijn werk zou zijn, alle sensoren op de machines vervangen, plus de her en der doorgeschuurde bedrading.
Daar had ik de boeken nog niet bij nodig. Dit overigens op alle MAN machines.
De boeken werden pas interessant bij dit soort schakelborden. Wat ik al meldde, het leven was goed, ik had een genset gedaan vd 4 en toen was er ruimte op de homo1 en ging ik daar verder.
Tot het moment dat het schip weer water onder de kiel kreeg.
Toen moesten de gensets weer werken.
En toen deden ze het alle 4 niet.......
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 27 nov 2009 12:04
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Jinnys reisje
Mooi Jinny. Ik ben benieuwd naar wat er nog komen gaat.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: Jinnys reisje
Beetje terug in de tijd...
Schip vaart het dok in en moet over op de noodgenerator bovenin bij de schoorsteen.
Met het opstarten en overschakelen gaat er iets fout en vallen er enkele blackouts.
Waarschijnlijk heeft iemand getracht handmatig een generator op het bord te zetten en daarbij een dikke sluiting veroorzaakt.
Dikke sluitingen hebben de neiging om zware inductiepulsen te genereren.
Zware inductiepulsen zijn van nature behoorlijk destructief voor halfgeleiders en dergelijke.
Tot zover.
We waren gebleven bij 4 weigerende generatoren.
In looppas de mk in.
Genset1, dood.
Genset2, knipperend display.
Eerst het laaghangend fruit..
Reset gedaan en met alarmen werkend.
Genset3, half dood.
Genset4, Na een Pools foutje te hebben hersteld werkte deze ook weer.
Twee en een half uur werk, en twee draaien.
Twee dood.
Genset3, start en loopt na wat resetwerk lokaal.
Maar remote op het bord klapte ie eraf en werd ie uitgezet.
Na wat kijk en meetwerk blijkt de spanning te laag vd dynamo.
Oorzaak na weer wat speurwerk, twee geklapte zekeringen in de automatische spanningsregeling (AVR)
De 'smoking gun' voor de inductiepuls.
Nieuwe zekeringen erin en drie op het bord.
Nu nog genset1 en de fouten in genset2.
Nu we weten dat er een inductiepuls is geweest maken we ons minder druk om de fouten van genset2 en concentreren we ons op genset 1.
Die wil niet.
Schema klopt voor geen kant met de werkelijkheid.
Govener is op schema een driedraads geval en in werkelijkheid een tweedraads.
Na wat meet en deductiewerk beslissen we dat de govener geen sturing krijgt.
Ultieme test, twee draadjes op de govener en een paar vrijwel lege 1.5 volt batterijtjes op die draadjes.
Collega starten en hup, de MAN hobbelt.
Richting waarin we moeten zoeken is duidelijk.
Maar ook na uitwisselen van besturingscomputer met twee (waarbij de fouten mee verhuisden) wil ie niet.
Tot ik een bijna volle dag later ergens aan de wand een grijze kast open en daarin een losse elektronische govener vind die de mechanische aanstuurt.
Nergens op tekening en geen vd crew wist ervan blijkbaar.
Toen werd het foutzoeken eenvoudiger.
Er bleek in een vd drie pickups op het vliegwiel een draadbreuk te zitten.
Stond niet op tekening en was ter aansturing vd elektronische govener.
Vervangen en vier op het bord na drie dagen buffelen.
De fouten van genset2 waren verdwenen na het wisselen vd besturing met een nieuw exemplaar. (ook inductiepuls)
Bemanning blij, en wij moe...
Schip vaart het dok in en moet over op de noodgenerator bovenin bij de schoorsteen.
Met het opstarten en overschakelen gaat er iets fout en vallen er enkele blackouts.
Waarschijnlijk heeft iemand getracht handmatig een generator op het bord te zetten en daarbij een dikke sluiting veroorzaakt.
Dikke sluitingen hebben de neiging om zware inductiepulsen te genereren.
Zware inductiepulsen zijn van nature behoorlijk destructief voor halfgeleiders en dergelijke.
Tot zover.
We waren gebleven bij 4 weigerende generatoren.
In looppas de mk in.
Genset1, dood.
Genset2, knipperend display.
Eerst het laaghangend fruit..
Reset gedaan en met alarmen werkend.
Genset3, half dood.
Genset4, Na een Pools foutje te hebben hersteld werkte deze ook weer.
Twee en een half uur werk, en twee draaien.
Twee dood.
Genset3, start en loopt na wat resetwerk lokaal.
Maar remote op het bord klapte ie eraf en werd ie uitgezet.
Na wat kijk en meetwerk blijkt de spanning te laag vd dynamo.
Oorzaak na weer wat speurwerk, twee geklapte zekeringen in de automatische spanningsregeling (AVR)
De 'smoking gun' voor de inductiepuls.
Nieuwe zekeringen erin en drie op het bord.
Nu nog genset1 en de fouten in genset2.
Nu we weten dat er een inductiepuls is geweest maken we ons minder druk om de fouten van genset2 en concentreren we ons op genset 1.
Die wil niet.
Schema klopt voor geen kant met de werkelijkheid.
Govener is op schema een driedraads geval en in werkelijkheid een tweedraads.
Na wat meet en deductiewerk beslissen we dat de govener geen sturing krijgt.
Ultieme test, twee draadjes op de govener en een paar vrijwel lege 1.5 volt batterijtjes op die draadjes.
Collega starten en hup, de MAN hobbelt.
Richting waarin we moeten zoeken is duidelijk.
Maar ook na uitwisselen van besturingscomputer met twee (waarbij de fouten mee verhuisden) wil ie niet.
Tot ik een bijna volle dag later ergens aan de wand een grijze kast open en daarin een losse elektronische govener vind die de mechanische aanstuurt.
Nergens op tekening en geen vd crew wist ervan blijkbaar.
Toen werd het foutzoeken eenvoudiger.
Er bleek in een vd drie pickups op het vliegwiel een draadbreuk te zitten.
Stond niet op tekening en was ter aansturing vd elektronische govener.
Vervangen en vier op het bord na drie dagen buffelen.
De fouten van genset2 waren verdwenen na het wisselen vd besturing met een nieuw exemplaar. (ook inductiepuls)
Bemanning blij, en wij moe...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?