Jinnys reisje
Re: Jinnys reisje
Sterker, de romp van de Smyril is een marineromp.
Met een andere opbouw.
Met een andere opbouw.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Jinnys reisje
We gaan weer verder...
De Homo's lopen, de Humo's ook.
De meeste problemen zijn opgelost en de kapitein wil naar huis.
Hij heeft al lang genoeg dit uitzicht gehad.. Enkele dagen hiervoor kwam de superintendent de eetzaal binnen (op de werf aten we in een kleine passagierseetzaal ipv de messroom ivm de hoeveelheid mensen) en wees mij en collega & vriend J aan met de woorden, 'jullie gaan mee naar de Faeröer'.
Reden, hij wou mensen aan boord die de klus hadden uitgevoerd en wisten hoe het zat.
Een monteur en een elec.
Wij zeurden niet.
We gaan.. Het is nogal een smal slootje... Maar we komen er doorheen.. De loodsboot komt ook... Na nog wat verplichte oefeningen om te zien of alles echt werkt zijn we onderweg..
Daar we om een uur of 4 vertrokken was de planning dat we rond twee uur in de nacht Skagen gingen ronden.
Omdat cilinder 4 niet goed mee wou doen hebben we nog even een verstuiver gewisseld met ons tweeën.
Tegen 11 uur vond ik het wel welletjes en ging slapen.
De andere ochtend waren we duidelijk op de Noordzee.
Knobbelig zeetje en een schip dat onverwachte bewegingen maakt.
Desondanks goed geslapen en goed gemutst aan het ontbijt.
We zijn onderweg.. Na het eten ging ik nog even naar mijn hut, en dacht 'ik pak nog even 5 minuten op bed'..
Druk hadden we het toch niet nu.
Toen ik mijn ogen weer opsloeg bleek het inmiddels half twee geworden te zijn...
Hetgeen bleek later tot gevolg had dat de kok mij zeeziek had verklaard, immers, ik was niet aan de lunch verschenen...
Dat ik gewoon in slaap gevallen was moest ik daarna door het hele schip uitleggen...
We liepen een schip dichtbij genoeg op om er een foto van te maken.
Foto is wat wazig.
We liepen op dat moment een rustige 16 knoopjes.. En we passeerden een boortoren.
Die dingen hebben tegenwoordig een gsmpaal aan boord en je kunt in het voorbijvaren via Whatsapp in een uurtje rustig 60 Euro opbranden.. De dag verliep vlot en weer netjes slapen.
In de nacht even wakker worden omdat het schip opvallend stil (in bewegingen) voer.
Waarschijnlijk in de luwte van de Shetlands.
Enkele uren later weer even wakker en geconstateerd dat het schip rustige bewegingen maakte.
De swell van de Atlantic.
De Homo's lopen, de Humo's ook.
De meeste problemen zijn opgelost en de kapitein wil naar huis.
Hij heeft al lang genoeg dit uitzicht gehad.. Enkele dagen hiervoor kwam de superintendent de eetzaal binnen (op de werf aten we in een kleine passagierseetzaal ipv de messroom ivm de hoeveelheid mensen) en wees mij en collega & vriend J aan met de woorden, 'jullie gaan mee naar de Faeröer'.
Reden, hij wou mensen aan boord die de klus hadden uitgevoerd en wisten hoe het zat.
Een monteur en een elec.
Wij zeurden niet.
We gaan.. Het is nogal een smal slootje... Maar we komen er doorheen.. De loodsboot komt ook... Na nog wat verplichte oefeningen om te zien of alles echt werkt zijn we onderweg..
Daar we om een uur of 4 vertrokken was de planning dat we rond twee uur in de nacht Skagen gingen ronden.
Omdat cilinder 4 niet goed mee wou doen hebben we nog even een verstuiver gewisseld met ons tweeën.
Tegen 11 uur vond ik het wel welletjes en ging slapen.
De andere ochtend waren we duidelijk op de Noordzee.
Knobbelig zeetje en een schip dat onverwachte bewegingen maakt.
Desondanks goed geslapen en goed gemutst aan het ontbijt.
We zijn onderweg.. Na het eten ging ik nog even naar mijn hut, en dacht 'ik pak nog even 5 minuten op bed'..
Druk hadden we het toch niet nu.
Toen ik mijn ogen weer opsloeg bleek het inmiddels half twee geworden te zijn...
Hetgeen bleek later tot gevolg had dat de kok mij zeeziek had verklaard, immers, ik was niet aan de lunch verschenen...
Dat ik gewoon in slaap gevallen was moest ik daarna door het hele schip uitleggen...
We liepen een schip dichtbij genoeg op om er een foto van te maken.
Foto is wat wazig.
We liepen op dat moment een rustige 16 knoopjes.. En we passeerden een boortoren.
Die dingen hebben tegenwoordig een gsmpaal aan boord en je kunt in het voorbijvaren via Whatsapp in een uurtje rustig 60 Euro opbranden.. De dag verliep vlot en weer netjes slapen.
In de nacht even wakker worden omdat het schip opvallend stil (in bewegingen) voer.
Waarschijnlijk in de luwte van de Shetlands.
Enkele uren later weer even wakker en geconstateerd dat het schip rustige bewegingen maakte.
De swell van de Atlantic.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Jinnys reisje
Jinny, ga door met zulke mooie plaatjes en praatjes. Prachtig
Re: Jinnys reisje
Mooi verslag Jinny.
Nog wel even een vraagje over die noodkar, kun je die op die schuit kortstondig parallel draaien met de gewone hulpkarren of moet je die via een black-out op het bord gooien?
Nog wel even een vraagje over die noodkar, kun je die op die schuit kortstondig parallel draaien met de gewone hulpkarren of moet je die via een black-out op het bord gooien?
Groeten Jeroen
Re: Jinnys reisje
Jeroen, die moet je kunnen synchroniseren en op het bord knallen..
Officieel dan toch.
Maar door wat oa softwarematige ellende lukte dat op een of andere manier niet goed.
Officieel dan toch.
Maar door wat oa softwarematige ellende lukte dat op een of andere manier niet goed.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Jinnys reisje
Ik ben zo’n jaar of 40 geleeden opgehouden met varen, maar Jinny als ik zo jouw prachtige verhaal zo lees en fotos bekijk dan is er ondanks alle modern technologie weinig verandert.
Aan het einde van de dag moet er nog steeds een man/vrouw met een sleutel aan te pas komen om met bruut geweld het probleem op te lossen.
Faroer eilanden , ik heb er goede herinneringen aan, maar het was toen wel een hele reis om bij mijn goede klant in Fuglafjorder te komen.
Vliegen van Birmingham naar Kopenhagen dan Kopenhagen Faroer, als het niet mistig was kon je landen maar als het dik was moest je terug naar Bergen (N) of Glasgow(UK) om het de volgende dag nog eens te proberen, het vliegveld was eigenlijk aan de kleine kant voor de modern Jets en waren dan ook uitgerust met special remvermogen, wel stond er een net aan het eind van de landingsbaan.
Het vliegveld was aangelegd door de RAF voor Lancaster bombers en je hebt niet zoveel platte stukken daar.
Van het vliegveld met 2 ferries naar Thorshavn (zijn nu tunnels denk ik) overnachten in Hotel Hafnia en lekker Faroese gerechten eten zoals Puffins en bestorven Zalm die de pot uit stinkt.
De volgende ochtend met de ferry en taxi naar Fuglafjorder in de middag weer terug met de laatste en weer overnachten in Hafnia de volgende dag vliegen naar Kopenhagen, overnachten en dan terug naar Birmingham, en dat allemaal om een beetje visserij ketting te verkopen.
Maar hoe dan ook prachtige eilanden met vriendelijke bewoners.
Ga nog maar even door, groeten Gerard.
Aan het einde van de dag moet er nog steeds een man/vrouw met een sleutel aan te pas komen om met bruut geweld het probleem op te lossen.
Faroer eilanden , ik heb er goede herinneringen aan, maar het was toen wel een hele reis om bij mijn goede klant in Fuglafjorder te komen.
Vliegen van Birmingham naar Kopenhagen dan Kopenhagen Faroer, als het niet mistig was kon je landen maar als het dik was moest je terug naar Bergen (N) of Glasgow(UK) om het de volgende dag nog eens te proberen, het vliegveld was eigenlijk aan de kleine kant voor de modern Jets en waren dan ook uitgerust met special remvermogen, wel stond er een net aan het eind van de landingsbaan.
Het vliegveld was aangelegd door de RAF voor Lancaster bombers en je hebt niet zoveel platte stukken daar.
Van het vliegveld met 2 ferries naar Thorshavn (zijn nu tunnels denk ik) overnachten in Hotel Hafnia en lekker Faroese gerechten eten zoals Puffins en bestorven Zalm die de pot uit stinkt.
De volgende ochtend met de ferry en taxi naar Fuglafjorder in de middag weer terug met de laatste en weer overnachten in Hafnia de volgende dag vliegen naar Kopenhagen, overnachten en dan terug naar Birmingham, en dat allemaal om een beetje visserij ketting te verkopen.
Maar hoe dan ook prachtige eilanden met vriendelijke bewoners.
Ga nog maar even door, groeten Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Jinnys reisje
De Ocean Swell
Er is weinig mooier dan op het zachte deinen wakker worden naar mijn idee..
Naar het ontbijt en daarna nog wat rommelen in de machinekamer..
Er zijn nog voldoende onopgeloste probleempjes.
Daar valt ons op dat van homo1 cil7 zachtjes terug loopt. (uitlaatgastemperatuur)
Collega J gaat even kijken en brand zijn fikken aan de retourpijp.
Verstuiver inwendig lek is mijn daarop volgende conclusie.
Dus vervangen we na aankomst nog even de laatste verstuiver.
Maar eerst aankomst op zich..
We krijgen eilanden in het zicht...
Plaatjes zijn niet geheel in volgorde overigens... En de haven.. Hierna wisselen we even de verstuiver van cil 7 en daarna doen we maar even een deflectiemeting van de krukas.
De meneer die dat gedaan had en de koppen ook had nagekeken en zo vertrouwen we ineens niet meer zo.. Tegen de tijd dat we klaar waren kon ik oa dergelijke plaatjes schieten buiten..
Kreeg er een soort van 1000 en een nacht gevoel bij... Deze is van enkele dagen later, toen we alweer in de dienstregeling zaten..
Aanvaren Thörshavn
Er is weinig mooier dan op het zachte deinen wakker worden naar mijn idee..
Naar het ontbijt en daarna nog wat rommelen in de machinekamer..
Er zijn nog voldoende onopgeloste probleempjes.
Daar valt ons op dat van homo1 cil7 zachtjes terug loopt. (uitlaatgastemperatuur)
Collega J gaat even kijken en brand zijn fikken aan de retourpijp.
Verstuiver inwendig lek is mijn daarop volgende conclusie.
Dus vervangen we na aankomst nog even de laatste verstuiver.
Maar eerst aankomst op zich..
We krijgen eilanden in het zicht...
Plaatjes zijn niet geheel in volgorde overigens... En de haven.. Hierna wisselen we even de verstuiver van cil 7 en daarna doen we maar even een deflectiemeting van de krukas.
De meneer die dat gedaan had en de koppen ook had nagekeken en zo vertrouwen we ineens niet meer zo.. Tegen de tijd dat we klaar waren kon ik oa dergelijke plaatjes schieten buiten..
Kreeg er een soort van 1000 en een nacht gevoel bij... Deze is van enkele dagen later, toen we alweer in de dienstregeling zaten..
Aanvaren Thörshavn
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Jinnys reisje
Puffins zijn papagaaiduikers met van die mooie gekleurde snavels.