Reefers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Reefers

Bericht door kabo »

containerschiff-baltic-clipper-wird-hafen-58000.jpg
containerschiff-baltic-clipper-wird-hafen-58000.jpg (164.47 KiB) 1693 keer bekeken
Baltic Klipper in belading in Dover op 11/9/2016.
gr. Bas

Cornelis Fioole
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 nov 2019 18:08
Locatie: 26802 moormerland

mv North Pole

Bericht door Cornelis Fioole »

Ergens in 1979 gemonsterd op de South Pole, een reefer van Vroon als 2e wtk. Dit schip was een jacht van de zeven wereldzeeen zo mooi, jammergenoeg was het hele koel systeem poreus en dat betekende na iedere wacht douchen en haren wassen vanwege de vette troep van de lekkende compressoren en aanverwante leidingen. Voor de rest een hardstikke leuke tijd gehad met een fijne bemanning (Een paar Hollanders en de rest waren Spanjolen) Het ging er allemaal heel "wild west" aan toe destijds bij Vroon. Vooral veel feest aan boord waar wij ook kwamen ! Jammergenoeg geen foto's genomen, ik had geen camera in die tijd. De South Pole was de ex Acropora nog wat ?? wat ik mij herriner en gebouwd in Frankrijk begin zestiger jaren. Wellicht heeft iemand foto's of andere leuke anekdotes. De "South Pole" ....een reefer zonder airco !!!
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 383
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door renirie »

Hier als southpole
Hier als southpole
image.png (31.69 KiB) 1747 keer bekeken
Mooi schip


Hennie
keep on ringing the bells
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Reefers

Bericht door Allen »

Haa die @Cornelis, een beetje warrig, je zet boven in je bericht NORTH POLE
maar je schrijft over de SOUTH POLE

De North Pole (1977) gebouwd als "Coral Acropora" (1962); was de ex "Frio Express" (1974);
ex "Antartic Star 3" (1985); ex "Glafki Reefer" (1988)
northpole.jpg
northpole.jpg (65.35 KiB) 1744 keer bekeken

De South Pole (1977) gebouwd als "Coral Actinia" (1963) was de ex "Iglo Express";
ex "Janice Ann" (1981); sloop 1982?
southpole.jpg
southpole.jpg (73.92 KiB) 1744 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Reefers

Bericht door Co »

Beste mede kombuizers.
In de Piet Sinke nieuwsbrief van 14 dec staat een korte reportage van het koelschip "Orange Strait"

Kan iemand mij vertellen wat voor vriezerij er in staat. Op de foto zie ik een blauwe koeler, blauwe olieafscheider, witte schroefcompressor. Maar kan het merk niet ontcijferen.
Screenshot_2019-12-15-12-29-25.png
Screenshot_2019-12-15-12-29-25.png (538.26 KiB) 1673 keer bekeken
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door jdbvos »

Co, of dit een compressorunit is van de lading, betwijfel ik een beetje....
Als ik naar dat (geisoleerde) zuigleidinkje kijk op de (enige !) schroefcompressor (?) vind ik dat eerlijk gezegd een armzalig zuigleidinkje...
Dan denk ik eerder dat de (links) nét een beetje in beeld zijnde isolatie méér 1-van-meerdere zuigleidingen is, behorend bij een net niet in beeld zijnde ladingcompressorinstallatie....
Dat blauwe meloochum is eerder een koelinstallatie van de kombuis, of van de ac-installatie.... Maar waarom er dan maar 1 van is ontgaat me eveneens...
Als 'k niet beter wist zou ik denken dat het een drinkwaterverdamper is met een grijze vacuümpomp erbovenop, en dat ronde ding eronder de verdamper op motorkoelwater of zo, en dat staande geval de condensor....
Maar "any guess is as good as mine..." Tenslotte is mijn laatste koelvries-ervaring méér dan 30 jaar geleden... :roll:

En als ik nu nog eens kijk, zou dat staande ding wel eens de verdamper kunnen zijn, en dat liggende deel onder de vacuümpomp (vanwege de hooggeplaatste pijpenbundel) de condensor....
Ja...ik denk dat het de (enige) drinkwaterverdamper is.... (educated guess)
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Reefers

Bericht door Co »

Hallo Jan, en andere geinteresseerde "vrieskippen" :wink: ,
of dit een compressorunit is van de lading, betwijfel ik een beetje....
Als ik naar dat (geisoleerde) zuigleidinkje kijk op de (enige !) schroefcompressor (?) vind ik dat eerlijk gezegd een armzalig zuigleidinkje...
Dan denk ik eerder dat de (links) nét een beetje in beeld zijnde isolatie méér 1-van-meerdere zuigleidingen is, behorend bij een net niet in beeld zijnde ladingcompressorinstallatie....
Dat blauwe meloochum is eerder een koelinstallatie van de kombuis, of van de ac-installatie.... Maar waarom er dan maar 1 van is ontgaat me eveneens...
Bedankt, Nogmaals gekeken en ik denk dat je gelijk hebt, zal wel de proviand compressor zijn.
Beslist geen verdamper, als je onderaan het verticale vat kijkt zitten er twee kijkglazen ter controle van het peil van de afgescheiden olie.
Overigens ben ik via de vlootblaadjes van Seatrade er nu achter dat er een ammoniak lading koelinstallatie in staat en dat zal wel de net niet in beeld zijn installatie zijn...

GRoeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Reefers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Wel van ver na mijn tijd.

https://www.ship-technology.com/contrac ... /marefsol/
Maresol equipment.jpg
Maresol equipment.jpg (102.83 KiB) 1556 keer bekeken
Grt.

Klaas
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Reefers

Bericht door Co »

Hallo Klaas,

Geweldig! Dat je dat gevonden hebt. :idea:
Ik had al gekeken bij alle "gevestigde" fabrikanten maar kon niets vinden.
Top.
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Reefers

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Geen parate kennis, maar interesse in scheepswerktuigen. Ik had gezocht op Maritieme Koel- en vriestechniek.

Ik ga die site nog eens verder bekijken.

Grt.

Klaas


Plaats reactie