Reefers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Reefers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

snow land juni 2000.jpg
snow land juni 2000.jpg (49.5 KiB) 6142 keer bekeken
+
SNOW LAND 1972 Gebouwd bij Workshops and Shipyards of La Ciotat Frankrijk
Ex MALAYAN KING 1981
malayan king - 1984.jpg
malayan king - 1984.jpg (84.64 KiB) 6142 keer bekeken
+
Ex SOUTH FOUNTAIN 1984
Ex SILVER TOWER 1985
Ex CHIQUITA TOWER 1991
Ex KYMA 1994
Ex SNOW LAND 1997
Gesloopt 2010 te India

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door jdbvos »

Mooie schepen...
Maar als ex reefer-man ben ik bevooroordeeld, natuurlijk.. :-D

Een paar dagen geleden stond eoa idioot aan een reporter op tv te vertellen over vervoer van bananen, en hoe ze die keurig geel krijgen met toedienen van ethyleengas. Hij liet een zootje zien, zó groen dat zelfs een leek aanvoelt dat zo'n banaan minstens een maand te vroeg gekapt is...
Wat een oetlul was dat met z'n verhaal. Tenenkrommend. En zo iemand word gezien als een kenner... De man was duidelijk een kantoorman, en heeft waarschijnlijk nog nooit zo'n schip gezien....
En een reporter die niet weet wie of hoe hij moet interviewen; zo'n figuur die voor medisch advies naar de plaatselijke snackbar gaat, of voor hypotheekadvies naar de dichtsbijzijnste garage....
Blij dat ik gepensioneerd ben, anders was ik nog kwaad geworden... :lol:
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Reefers

Bericht door Jacob Bothof »

Denk aan je rikketik Jan , de meeste reporters :mrgreen: die over de scheepvaart l..... weten amper wat een schip
is en hoe en wat ze vervoeren.Ik neem het maar als een korreltje zout :wink:
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Reefers

Bericht door leo-shof »

Jacob Bothof schreef: 08 apr 2019 17:43 Denk aan je rikketik Jan , de meeste reporters :mrgreen: die over de scheepvaart l..... weten amper wat een schip
is en hoe en wat ze vervoeren.Ik neem het maar als een korreltje zout :wink:
Nou Jacob niet alleen over de scheepvaart. In heeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gevallen lullen ze uit der nek
Omdat ze zich er niet goed in verdiepen waar het over gaat :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Reefers

Bericht door peelander »

jdbvos schreef: 08 apr 2019 16:40 Mooie schepen...
Maar als ex reefer-man ben ik bevooroordeeld, natuurlijk.. :-D
Als walslurp ben ik dat ook Jan.
Toen ik mijn eerste digitale camera kreeg, zo'n Sony, was dit een van de eerste scheeps foto's
orange star 2.jpg
orange star 2.jpg (54.43 KiB) 5963 keer bekeken
De Orange Star, eigenlijk een sap tanker, ex naam Andalusian Star.
Prachtig schip vind ik net als veel andere reefers
Of ze nog ergens onder een andere naam vaart weet ik niet, maar het zullen intussen wel scheermesjes zijn.
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Reefers

Bericht door v+d »

Mag ik ook iets zeggen? Ik vind het een schip met verbeelding, die schoorsteen is mij te hoog :)
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Reefers

Bericht door peelander »

Hoi Jan, over een rrodbaars kunnen we het prima eens zijn, Maar de indrukwekkende pijpen van sommige reefers gaven de schepen juist dat extra, wat ik er mooi aan vind :-D :-D :-D .
orange star 3.jpg
orange star 3.jpg (63.31 KiB) 5948 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Reefers

Bericht door v+d »

Vroeger, toen de mussen nog geen staart hadden, en ik voor het eerst in Takoradi kwam met een HWAL bootje, toen lagen daar enorme Engelse schepen met grote blauwe schoorstenen met een zwart randje. Mooie schepen maar de schoorstenen was echt humbug, zoiets als de radiator van een Rolls :wink:
Echte mooie jachten waar alles klopte waren de Gabonkust en Camerounkust, althans dat vond ik.
Maar ja, de mooiste auto vind ik een 2CV...
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Reefers

Bericht door Roy »

Die grote schoorstenen waren typisch voor de Ocean Group, ( Alfred Holt ), en ook bij de Blue Star Line hadden de schepen zulke grote schoorstenen. Ik vind ze wel fraai om te zien hoor...……………

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door jdbvos »

die schoorsteen is mij te hoog
Dit zijn idd uit de kluiten gewassen uitlaatpijpjes....niet bepaald de 1/2" 2CV-pijpjes....
En bij die Snow-boot doet dat grote uitstekende stuk suggereren dat er een stoominstallatie in staat....zoals hier op de AbelTasman
Abel`Tasman-31.jpg
Abel`Tasman-31.jpg (71.41 KiB) 5839 keer bekeken
Toen ik de 2nd (als leerling) vroeg waarom die zo hoog was, zei hij dat dat was vanwege het roetblazen: je wilt dat niet aan dek hebben, maar liever bij de buren...
Waarom dan dat uitstekende stukkie, was m'n wedervraag. En het antwoord: geen idee, misschien bleek de schoorsteen net niet hoog genoeg...
Later, nadat ik me een beetje meer in de materie had verdiept, kwam ik wederom bij hem met een vraag over dat bovenste uitstekende stukkie: Hoe kun je bij slecht weer, regen, of harde wind de temperatuur nou boven de 130 graden houden ivm het dauwpunt ? Zo krijg je toch zwavelzuur-vorming, en rot dat bovenstuk er toch gewoon af ? Hij keek naar boven en antwoordde: Daar zeg je zo wat...ik zou het niet weten. Maar het schijnt mee te vallen, want hij staat er nog steeds....

De eerste keer dat ik met de veerboot HoH-Harwich voer (Koningin Juliana ???) was toen ik voor m'n eerste vakantiereis bij Beck naar Ipswich ging naar de Vedette, in 1969 of 1970.... Bij het over bovendek lopen zag ik dat de hele schoorsteen-ommanteling stond te trillen en te schudden, omdat hij in z'n geheel was losgerot van het dek vanwege die UG-dauw... Ontluisterend, vond ik dat toen, maar het fenomeen heeft me nooit meer losgelaten: de UG-temp aan de top was 'bloody important', en is altijd een puntje van m'n aandacht geweest. Bij lang langzame vaart bijv, heb ik ooit eens een pyrometer gemonteerd om te zien waar het omslagpunt ongeveer was. Dat werd voor mij de leidraad voor overgaan van hfo naar do...
Waarmee overigens de rederij het niet altijd geheel mee eens was... :-D "Wai'st wel wat dat kôst, m'jong ?" :lol:
Oost, west...ook best


Plaats reactie