Ton,s wrakduik pagina

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ton van der Sluijs

Ton,s wrakduik pagina

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo medekombuizenaars;
gisteren weer het gat uit geweest;ditmaal naar een voor ons nieuw wrak op 34 mijl rechtuit.
Het zeetje was vlak,de scheepskoffie was lekker en de Volvo-Penta zong zijn gewoonlijk mooie, maar lawaaiige deuntje .We liepen dwarsuit gemiddeld 5,3 knoop en kwamen na 5,5 uur aan op positie Er zijn vaak mensen die vragen of wij getikt zijn om zo lang naar een wrak te varen, twee duikjes te maken, en dan weer het hele eind terug.het lijkt wel of de tijd stilstaat als je vaart.De uren glijden moeiteloos onder je door en wij voelen ons als een vogel zo vrij op die grote plas. De laatste twee mijl voor een wrak krijgen Hans en ik altijd kramp in de buik; zo van, wat zal daar liggen, ligt er wel wat en zo ja zullen we hem snel vinden? Nou beste kombuizenaars,hij ligt 0,05mijl meer de zuid in als de opgegeven positie, maar de opsteek op de dieptemeter was beeldvullend!!!!!!
Beneden aangekomen viel onze automaat zowat uit den mond; wat eenwrak!!! Zelfs de hutten zijn nog herkenbaar op het op zijn zij liggende wrak.Ik schat de wraklengte al gauw zo'n 110meter. Een kollosale triple kar van zo'n 1500 pk;twee viervuurs schotse ketels en een gigant van een stuwblok, zoeen met van die kammen.Ik schat dat het een duitse crisisboot is, want die gebruikten veel yzer voor hun oliepotten en bakken.
Vaak tref ik ook voedingswatervoorverwarmers van Schmidt aan op Duitse schepen(lekker handig als je roet moest blazen).
Op de terug weg hebben we nog naar een ander wrak gezocht maar de gps had even 5 minuten geen ontvangst, dus maar weer richting IJmuiden.
Volgende keer beter.
Rest mij nog te vertellen dat we lekker nasi hebben gebakken(ja zelfs in een openboot!!) en als twee opgetogen kwajongens voeren we weer huiswaarts.(soms zou ik die veelbesproken Volvo wel in het beton willen gieten, maar oorkleppen zijn lekker warm ook!!)

Een vettige groet uit het vetputje van de Zeewolf

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Duiken!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D Hallo Ton,

Mooi verhaal en kennelijk een mooie ouwe boot, as je nou vandaag of morgen toevallig langs een mooi peilglas of zo komt???
Zeg FF serieus, duiken jullie met z'n 2en en laten die sloep an de spijker liggen? (uiteraard!!) als jullie beiden onder water zijn??
Heb je wel ontiegelijk veel vertrouwen in dat ankerlijntje! en lijkt me toch vervelend bovenkomen as tie eens een keertje weg is??
OF duiken jullie om en om??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

wrak

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ton,
Weet je de naam van dat wrak?
Of het type, of de naam van een zusterschip, dan kan ik er misschien een foto bijzetten als ik die kan vinden of toevallig in huis heb.
Ik zag gisteren om 7 uur al, toen ik langstfietste (ik ga bij Jos de groenteboer bakboord uit) dat je Landrover er niet stond, leuk hé dat ik dan meteen denk: Ton is zeker duiken vandaag.
All the best
Jos
Ton van der Sluijs

ton's wrakduikpagina

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ha die Harry!!
Het antwoord op de vraag is ja; wij gaan allebei naar beneden.Hans gaat eerst, want die heeft een gesloten masker met communicatie,en neemt meteen een tweede ankerlijn mee naar beneden, die met een rvs onderlijn aan het wrak zit, met een speciale sluiting.We liggen dus op twee ankers;de een vast, de ander in het zand met een voorloper van 10 meter ketting(het anker is een 40kilo zware dreg uit de visserij).Hans praat van beneden met mij ,en verteld me als we vast zitten(drijfstangen zijn erg in trek voor zulke acties)en dat ik hem aan kan halen en beleggen. Daarna ga ik pas naar beneden.Beiden duiken we met een haspel met 65 meter lijn, die zetten we aan de vaste ankerlijn.Let wel;boven de mastworp die aan het rvs onderstel vastzit.Als nu toch de boot op wat voor manier gaat lopen, dan merken we dat allebei aan onze haspel.Onze haspel zit met wat wij noemen het "lijkenlijntje" vast aan onze loodgordel.Als een van ons onwel wordt of een hartstilstand zou krijgen, dan heeft de familie nog wat te begraven.we zijn dus altijd met de boot verbonden.
Dag Jos ; gefeliciteerd met je verjaardag. Nee ik weet niets van het wrak ; zelfs geen naam, jammer.
Als het weer het toelaat gaan we volgende week naar een wrak op 40mijl koers 340.
staat de landrover weer niet thuis.(gnuif gnuif0
de groetjes
Ton
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo Ton vander Toorn;
Bedankt voor je link. Erg interressant en leuk om een reactie te krijgen vanuit Suid Afrika.
Zaterdag 7 Augustus gaan we om 5uur het gat weer uit. Op zo'n 40 mijl westelijk ligt een voor ons nog onbekend wrak. We hebben er ook nog nooit van gehoord wat daar ligt dus dat wordt wer heel spannend!! 8) .Maandag heben we en nieuwe vloer in de sloep gezet; na 20jaar was het betonplex eindelijk verrot.Soms drijft er nog wel eens olie in de bilge en 's winters moet ik dus meer lenzen, dan blijft devloer ook goed.Vanmiddag ben ik even in de schaft (ik werk op3min van af mijn boot) naar de boot gegaan om de bevestiging van mijn anodes op te meten.In mijn onderbroeken sokken en een liniaal tussen de tanden benik de haven overgezwommen, heb een duik naar de kiel gedaan an na vijf keer tot de goeie maat gekomen.Zonder duikbril zie je erg weinig. Iedereen op het werk lachen dat ik als een verzopen kat weer op de plaat verscheen!! :twisted: .
als Hans de foto's op schijf heeft staan, zet ik wel een paar onder waterfoto's neer en ik breng natuurlijk verslag uit van de duiken die we gemaakt hebben.

blub blub groeten van Ton
Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Ton,
Misschien ook wel leuk om te weten of Hans de foto's van de ceremonie van de Doris al klaar heeft? Ik word dagelijks regelmatig benaderd of er nog andere foto's beschikbaar zijn, buiten die van het ANP, en moet dan helaas het antwoord schuldig blijven.
groetjes ruud
Ton van der Sluijs

Hardalion

Bericht door Ton van der Sluijs »

hallo medekombuizenaars;
Gisteren om 5uur van wal gestoken om naar een het wrak van de Hardalion te gaan.we zouden eerst 38 mijl NW gaan ,maar de wind was NW, dus zijn we koers 5graden en 30mijl uit gegaan.
De Hardalion moet een stomer van 130m. zijn geweest, want mijn uitzwemlijn is 65 meter en ik redde het net tot de schroef vanaf de ketels.het is een hel sinister gezicht ,zo'n ouwerwets stuwblok met van die kammen 2,5m lang schat ik .Ala je langs de schroefas zwemt, lijkt er geen eind aan te komen en wanneer je dan eindelijk de schroef nadert staat ie met zijn bijna 8meter(gemeten) als een soort grafzerk boven de bodem.De lagedruk deksel meet 2,5 meter en de kruk is immens groot. Voor de rest is het een berg plaatijzer; zelfs de grote spier ligt nog op het totaal ingestorte dek.
Ons anker lag midden tussen die dijk van spanten en ik heb hem met een hefballon moeten lossen, zovast zat ie.Ik vind het altijs een risicovol en spannend moment om je automaat uit je mond te doen en de hefzak te vullen. Het is de kunst om er net genoeg lucht in te laten dat het anker net dreigt te drijven;als ie stijgt ,expandeert de lucht zosnel , dat ie steeds meer snelheid krijgt.Via de tweede ,vaste ankerlijn heb ik mijn opstijging voltooid.
Op de terug weg hebben we weer een kapotte breekpen gehad, gelukkig maar, want de oude heeft het 140mijl uit gehouden; ik weet nu dus dat ik er bijna ben en een ander stuk staal moet nemen.Empirisch vaststellen heet dat.
Rest me nog te vertellen dat we al drijvende op volle zee onze zinkanodes hebben vervangen; scheelt weer werk 's avonds na werktijd.
Volgende week staat er weer een verre trip de zuidwest in op het programma.

groetjes Ton




v
Leen B

Duiken een vak apart.

Bericht door Leen B »

Hai Ton ik geniet intens van jou verhalen ik verslind alles op discovery wat met duiken te maken heeft.Het lijkt me gaaf om dat eens een keer zelf mee te mogen maken. Alvast bedankt voor al jou mooie verhalen daar zijn de mijne niks bij. Groetjes Leen.
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Leen ,bedankt voor je spontane reactie;maar.......ook jouw verhalen hebben een emotie in zich en iets wat een ander rooie oortjes zal bezorgen. Ik ken (te ) veel mensen die mijn verhalen maar gewoon of totaal niks vinden maar ondertussen helemaal uit hun dak gaan, dat Frans Bauer ze de hand heeft geschud. Ik bedoel maar.
Ik mag graag dingen vertellen; of het nu duiken is of een track in de wildernis van Alaska of het Andesgebergte. Ik heb het allemaal beleefd, en toch.....zijn ok daarbij nog steeds mensen die het geen fluit zegt dat er 's nachts een Grizzly rond onze tent sloop; een vechtpartij in de stad blijkt meer waarde te hebben. Ik ben een gelukkig mens en dat neemt niemand me af .
groetjes
Ton
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Grizzly rond de tent!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:lol: :lol:

Ha die Ton;

" Beetje getikt maar voelt wel lekker an" met een grizzly rond de tent!! Waar was dat Ton??
Toen m'n haar nog zwart was heb ik ook een beetje rond gerommeld in de Rockies, de Yukon en de NWT, mooie wereld.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie