Norfolk Line

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 536
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Norfolk Line

Bericht door Erikdepooter »

Hoi Jinny en andere kombuizers!
Ik zie -eigenlijk tot mijn stomme verbazing en al na heel wat jaartjes actief op dit forum- dat er nog vrijwel niets staat over de Norfolkline. Er moeten toch meer Kombuizers ritjes gemaakt hebben tussen Scheveningen en die lastig aan te lopen haven van Great Yarmouth? Uit de tijd van Remeus, Unilever of Stena?
Dus: maar eens een beginnetje maken. Met de good old Duke of Holland, uit de kalender van 1980!
Bijlagen
Duke of Holland 1980.JPG
Duke of Holland 1980.JPG (134 KiB) 476 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


roy
Berichten: 12720
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Norfolk Line

Bericht door roy »

Leuk dit Norfolk Line topic Erik !.
'k Ben d'r verschillende keren mee overgestoken en het beviel me prima. Dat was ook in de tijd dat ik voor Smit Lloyd vanuit Great Yarmouth voer. Gezellige schepen zonder als die poespas zoals op die grote ferries nogal eens pleegt te gebeuren.
Het was inderdaad een scherp bochie bij Gorleston om in of uit de Yare te komen. In die tijd konden de schepen ook echt niet groter zijn, ondanks er nog net gezwaaid kon worden. ( Zowel de meiden als het schip, bedoel ik..............).
Inmiddels heeft Great Yarmouth ook een buiten haven die zo'n beetje ter hoogte van het power station ligt, gesteld dat die nog bestaat. Maar goed, de Norfolk Line is ook door D.F.D.S. opgevreten en vaart al weer jaren vanaf Vlaardingen naar, ik meen, Felixtowe.
Scheveningen blij dat al die drukte weg is en Great Yarmouth een nieuwe haven buiten kust gekregen heeft waar weinig activiteiten te bespeuren zijn.
Allemaal blije gezichtjes.................. :!: :idea: :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 8254
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Norfolk Line

Bericht door jdbvos »

Ja idd....
ik heb alleen bij de Nedlloyd op zgn routes gevaren....daarna (en ook daarvoor) altijd alleen maar dáár gevaren waar de rederij geld rook.....
Prachtig: altijd weer wat anders ! Kriskras de wereld over..... Plaatsen, waar je nog nooit van had gehoord...
De wereld bestaat voor 2/3e uit water. Nou daar hebben we het grootste gedeelte wel van gezien, hier op het forum...
Als ik nu een glaasje gemeentepils tap, en de laatste druppel valt in het glas, denk ik vaak: "Hé...jou heb ik eerder gezien...."

Maar ik denk nog wel eens aan m'n vriendinnetje in Gloustester (Ma), die op me zou wachten.... zo'n 40 jaar geleden.... :roll:
Zou ze nog steeds wachten ??? Ik weet niet eens meer hoe ze heette ! :lol: :lol:

Maar overtochten naar/van de UK-vasteland ??
Bij Beck een paar keer met de veerboot HvH-Harwich en 2 keer Hull-Maasvlakte (ongeveer tegenover HvH)
En ik zou niet weten welke rederijen dat waren...
Maar gelukkig heb ik een boekje daarvan: Kijkt hier !
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1630
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Norfolk Line

Bericht door peelander »

roy schreef: 28 dec 2020 15:25 Leuk dit Norfolk Line topic Erik !.

Maar goed, de Norfolk Line is ook door D.F.D.S. opgevreten en vaart al weer jaren vanaf Vlaardingen naar, ik meen, Felixtowe.
Scheveningen blij dat al die drukte weg is en Great Yarmouth een nieuwe haven buiten kust gekregen heeft waar weinig activiteiten te bespeuren zijn.
Allemaal blije gezichtjes.................. :!: :idea: :roll:

m.v.g., Roy
Kleine correctie Roy.
De Norfolk line is eerst in veelvraat Maersk op gegaan. Omdat het exploiteren van veerdiensten geen core bussiness is van Maersk is dat onderdeel aan DFDS overgedaan.
Norfolk had destijds, jaren '90 / 2010 onder Maersk bewind, een dependance in Duinkerken en voer daar vandaan op Dover. In het begin met de gecharterde Midnight Merchant en Northern Merchant.
1.jpg
1.jpg (58.08 KiB) 404 keer bekeken
Later is er in eigen schepen geinvesteerd oa.:
delft seaways ex mærsk Delft 1.jpg
delft seaways ex mærsk Delft 1.jpg (41.2 KiB) 404 keer bekeken
dunkirque seaways.jpg
dunkirque seaways.jpg (47.52 KiB) 404 keer bekeken
En dan kwam er nog een derde.
Maar goed dit had intussen niks meer met de Norfolk lines uit Scheveningen te maken.
groeten
Jan van der Pluijm

Hank
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: Norfolk Line

Bericht door Hank »

De eerste 10 schepen van de Norfolk lijn.

Superior Trader. (1961 317 BRT).
Superior Producer. (1957 400 BRT) ex Andromeda.
Superior Exporter. (1966 400 BRT).
Superior Importer. (1966 400 BRT).
Duke of Holand. (1969 758 BRT).
Duchess of Holland. (1943 693 BRT).ex Viper.
Duke of Norfolk. (1972 948 BRT).
Duchess of Holland. ( 1973 982 BRT).
Duke of Yorkshire. (1974 2794 BRT).
Duke of Holland, (1981 1566 BRT).

2 charters.
Superior Importer. (1956 396 BRT) ex Frans W.
Superior Trader. (1955 400 BRT) ex Kars.


Hank.

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1630
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Norfolk Line

Bericht door peelander »

Eerdere foto's zijn van mezelf.
Hieronder wat geleende foto's uit het archief van Jaap de Roode (rip) als aanvulling op de lijst van Hank
Duchess of Holland 1944.jpg
Duchess of Holland 1944.jpg (36.76 KiB) 375 keer bekeken
Duchess of Holland 1973.jpg
Duchess of Holland 1973.jpg (46.92 KiB) 375 keer bekeken
Duke of Holland 1969.jpg
Duke of Holland 1969.jpg (42.71 KiB) 375 keer bekeken
Duke of Holland II 1981.jpg
Duke of Holland II 1981.jpg (45.66 KiB) 375 keer bekeken
Duke of Yorkshire 1974.jpg
Duke of Yorkshire 1974.jpg (51.57 KiB) 375 keer bekeken
Duke of Flanders 1978.jpg
Duke of Flanders 1978.jpg (43.07 KiB) 375 keer bekeken
wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1630
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Norfolk Line

Bericht door peelander »

Die Superiors van Hank nog
Superior Exporter 1966.jpg
Superior Exporter 1966.jpg (48 KiB) 370 keer bekeken
Superior Importer 1956.jpg
Superior Importer 1956.jpg (39.42 KiB) 370 keer bekeken
Superior Importer 1966.jpg
Superior Importer 1966.jpg (39.79 KiB) 370 keer bekeken
Superior Producer 1957.jpg
Superior Producer 1957.jpg (35.12 KiB) 370 keer bekeken
Superior Trader 1955.jpg
Superior Trader 1955.jpg (38.36 KiB) 370 keer bekeken
Superior Trader 1961.jpg
Superior Trader 1961.jpg (47.74 KiB) 370 keer bekeken
Voor de Norfolk naar Maersk ging kon het onderstaande nog in de geschiedenisboeken worden bijgeschreven, volgens Wikipedia:
Mr. Remeeus sold Norfolk Lijn N.V. to Unilever in 1973 and the company was renamed Norfolk Line in 1974.
Zover mijn bijdrage. Ik hoop, dat ik niet te veel gras voor anderen heb weggemaaid, maar over de schepen valt best nog wat te vertellen.
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 193
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Norfolk Line

Bericht door hondasevenfifty »

Leuke rederij toen die nog uit Scheveningen opereerde, ik heb er mijn snelste promotie gemaakt, in 1977 toen ik voor mijn tweede rang op de zeevaartschool in Rotterdam zat en het zomervakantie werd, heb ik daar een aantal weken als stuurman gevaren op de Duke of Holland. De vaste stuurman kon dan met zijn kinderen op vakantie. Omdat ik geen studie verlof kreeg omdat ik niet meer voor de Nederlandse koopvaardij voer waren die paar extra centen die het opleverde mooi meegenomen.
Ik was aangenomen als 3de stuurman, maar daar had de ouwe niks aan zei hij en vulde in mijn monsterboekje 1ste stuurman junior in. Zes weken aan boord geweest, ik ging niet naar huis maar bleef ook aan boord in de weekeinden als wacht stuurman in Scheveningen, mijn vaartijd liep dan door dat kwam goed uit want ik miste nog een paar dagen. Het leven was er goed, vaak werd er verse vis gebakken zo vanuit de vrachtwagen met een emmer naar de kombuis en schol voor iedereen. Die viswagens lekten altijd water en dat stonk dan , de sjorputten in het dek moest je daarna goed schoonspuiten anders kreeg je ruzie met de bootwerkers.
De kapitein was een echte Scheveninger, klein mannetje van pakweg in de vijftig toen ik dacht dat hij Dulk heette , een goed zeeman, die de Duke zo het slootje bij Yarmouth in prikte. na 6 weken begon de cursus weer en heb ik een paar maanden later mijn 2de rang gehaald.
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan

Jacob Bothof
Berichten: 932
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Norfolk Line

Bericht door Jacob Bothof »

Haha, ik heb in de beginjaren '70 ook eens contact gehad met deze club in Scheveningen.
Ik was in die tijd bij een Franse Trailerbouwer in dienst ,afd export, oa,Benelux.
De Norfolkline was in die tijd in de markt voor een grote serie nieuwe opleggers, dus ik er op af.
Heel gesprek gehad met een inkoper van die club om uit te vissen wat hun wensen waren en of
wij aan hun eisen konden voldoen.Wij mochten een offerte uitbrengen, het liefst binnen een week.
Maar toen kwam het beslissende moment om onze offerte uitgebreid te bespreken.
De prijs was nogal een probleem, in hun ogen veel te hoog, toen vroeg ik of het mogelijk was
om iemand van het technische wagenpark er bij kon plaatsnemen om onze hogere prijs verder
te kunnen bespreken, kwaliteit en techniek was mijn sterkste punt en deze wilde overbrengen
aan een technisch specialist. Dat was tegen het zere been (au) , hij was de algemeen inkoper
van de club en bij hem telde alleen maar de eindprijs, als er maar wielen onder zaten en ze
konden rijden en remmen.
Ik heb mijn spullen gepakt met de mededeling dat ik er verder geen prijs opstelde om
verder te onderhandelen.De persoon die na mij zat te wachten was iemand die de stores van
proviandvoorraad kwam bespreken.
Dus techniek en appels en peren was allemaal in een hand. :mrgreen:

Johnny
Berichten: 280
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37

Re: Norfolk Line

Bericht door Johnny »

Jacob Bothof schreef: 29 dec 2020 13:53 Haha, ik heb in de beginjaren '70 ook eens contact gehad met deze club in Scheveningen.
Ik was in die tijd bij een Franse Trailerbouwer in dienst ,afd export, oa,Benelux.
De Norfolkline was in die tijd in de markt voor een grote serie nieuwe opleggers, dus ik er op af.
Heel gesprek gehad met een inkoper van die club om uit te vissen wat hun wensen waren en of
wij aan hun eisen konden voldoen.Wij mochten een offerte uitbrengen, het liefst binnen een week.
Maar toen kwam het beslissende moment om onze offerte uitgebreid te bespreken.
De prijs was nogal een probleem, in hun ogen veel te hoog, toen vroeg ik of het mogelijk was
om iemand van het technische wagenpark er bij kon plaatsnemen om onze hogere prijs verder
te kunnen bespreken, kwaliteit en techniek was mijn sterkste punt en deze wilde overbrengen
aan een technisch specialist. Dat was tegen het zere been (au) , hij was de algemeen inkoper
van de club en bij hem telde alleen maar de eindprijs, als er maar wielen onder zaten en ze
konden rijden en remmen.
Ik heb mijn spullen gepakt met de mededeling dat ik er verder geen prijs opstelde om
verder te onderhandelen.De persoon die na mij zat te wachten was iemand die de stores van
proviandvoorraad kwam bespreken.
Dus techniek en appels en peren was allemaal in een hand. :mrgreen:

Trailor ??
Het bedrijf waar ik voor rij is een onderdeel van de Franse spoorwegen en kopen veel bij Magyar en dat is brandhout, de meesten gaan er al na 14 jaar uit, de beste tankwagens kwamen van Hobur ( helaas over de kop ) gewicht was behoorlijk hoger als die Franse barrels maar we hebben er nog rondrijden van bijna 40 jaar oud en komen nog steeds zonder moeite door de ADR keuring.



Plaats reactie