Scheepvaart nog steeds leuk?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
abelvanmarle
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2021 08:25

Scheepvaart nog steeds leuk?

Bericht door abelvanmarle »

Beste mensen, ik ben abel en zit nu in mijn eerste jaar zeevaartschool. Ben al heel me leven van plan om te gaan varen en de studie tot nu toe bevalt me goed. Ik lees echter om me heen van wat ouwe zeelui dat het aan boord de laatste jaren minder gezellig is dan dat het vroeger was, ik vraag me af of mense die nu nog varen dat ook ervaren (buiten de corona zooi natuurlijk). Ben erg benieuwd naar jullie mening.

Groet abel

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaart nog steeds leuk?

Bericht door jdbvos »

Gelijk heb je, Abel !
Varen is altijd mooi, al is het alleen al om je omgeving.
Toen ik begon zwijmelden de senioren cq staf dat de 3-eilandenschepen zo mooi en zo fijn om op te varen waren, en ik ken ze bijkans alleen maar van foto's....
En mijn pake kon met glimoogjes vertellen over de ouwe houten zeiltankers (bij wijze van spreken)...
Iedereen beleeft de zee van zijn/haar tijd, en zal daar up's en down's in meemaken... Wel zo logisch op een golvend oppervlak, nietwaar ?
En gaat altijd genieten van het zeevarend bestaan (mits je na je 1e reis niet luid gillend en wild om je heen schijtend bent weggerend...)
Ik hoop van ganser harte hier jouw belevenissen te kunnen lezen !
Succes met je studie ! En vertel er hier over ! Want wij hier zijn grotendeels 'van de ouwe stempel', die (bijv) nog voeren met eigen laadgerei en elleboog-McGreggor...er zijn er zelfs die nog gevaren hebben met de broeken van Bertha !! :D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2215
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepvaart nog steeds leuk?

Bericht door Jinny »

Hoi Abel,

Als je even zoekt dan vind je hier op het forum een stukje verslag van mijn ervaringen.
Ik ben dus nog 'varende'. (lees, wordt ingehuurd om ellende op te lossen)
Dat varieert van 2 weken tot twee maanden aan boord.
Ik vind het dus leuk.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
hdofferhoff
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 sep 2004 22:46
Locatie: sappemeer

Re: Scheepvaart nog steeds leuk?

Bericht door hdofferhoff »

Hallo Abel .

Ik heb zelf ook gevaren in de tijd van de , in mijn ogen , mooie schepen en mooie reizen met 30 á 32 man aan boord en zou het zo weer overdoen .
Ik ben vorig jaar met de tech. proefvaart van een nieuwbouwschip mee geweest en ik moet eerlijk zeggen als ik de kans kreeg monsterde ik meteen weer aan .

Gr. Huub.
Gr. Huub.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaart nog steeds leuk?

Bericht door v+d »

Hoi abel, je moet gewoon zelf ervaren hoe het is. De zee is nog steeds even onbetrouwbaar en even mooi als in de dagen van Job dus daar zal niet aan liggen ;) Er is natuurlijk veel veranderd, als ik naar zo'n groot containerschip kijk dan vraag ik mij wel eens af of ik daar op zou willen werken.
Het antwoord is nee, aan de andere kant blijft navigeren en de boel draaiende houden toch een uitdaging natuurlijk.
Wij lagen dagen ergens op rede te stinken of ergens aan de palen op een rivier of soms achter de eigen spijker, je kon dan langer de wal op als tegenwoordig en ,denk ik, leuker stappen.
Wil je avontuur dan moet je dus niet op zo'n doosjesboot gaan werken, maar ook dat is maar betrekkelijk omdat schepen nu eenmaal sneller geladen en gelost worden dan in onze tijd.
Er zijn natuurlijk ook voordelen, toen ik terug kwam van mijn eerste reis had ons buurmeisje opeens borsten en onze hond was een groot kalf geworden :lol:, dat is nu wel over omdat je geen 1 1/2 jaar meer weg zal blijven!
Wij voeren met scheepjes zo lang als nu een uit de kluiten gewassen binnenvaartschip, en dat met 40 man personeel, dat ga jij niet meer mee maken :D
Wellicht moet je daar blij om zijn, ik heb nooit in een van airconditioning voorziene controlekamer gewerkt en mijn gehoor is vernield door de enorme herrie die in de vetloods heerste.
Vroeger was echt niet alles beter, zwaar en lang werken voor een mager salaris en dat is nu wel beter!
Ga mooi varen man, vroeger zie mijn moeder: "mijn zoon werkt niet die vaart" en zo is het.
abelvanmarle
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2021 08:25

Re: Scheepvaart nog steeds leuk?

Bericht door abelvanmarle »

Bedankt voor de snelle reacties! kan ook niet wachten op mee eerste stage. Enige tips waar het leukst stage lopen is? En waar hebben jullie gevaren, en op wat voor schepen?

Groet Abel
abelvanmarle
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 feb 2021 08:25

Re: Scheepvaart nog steeds leuk?

Bericht door abelvanmarle »

Jinny schreef: 02 feb 2021 11:58 Hoi Abel,

Als je even zoekt dan vind je hier op het forum een stukje verslag van mijn ervaringen.
Ik ben dus nog 'varende'. (lees, wordt ingehuurd om ellende op te lossen)
Dat varieert van 2 weken tot twee maanden aan boord.
Ik vind het dus leuk.
Ik heb net even gezocht maar kon het niet vinden, heeft u toevallig een linkje?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaart nog steeds leuk?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Onze ouwe vriend JossieUno (R.I.P.) zei altijd " Wie nog nooit gevaren heeft weet niet hoe een zeeman leeft"... en DAT was vroeger zo en dat is NOG zo!!
Ik ben dus ook van de ouwe hap hier, heb vroegaah gevaren op een wijze die heden ten dage haast niet meer is voor te stellen, ben mijn hele leven dus wel heeeel dicht bij het varende bedrijf betrokken gebleven tot 10 jaar geleden. En ben niet zo zeker OF de meeste huidige Kombuizers dat ook "naar eer en geweten" kunnen zeggen op een hele enkele uitzondering na!! VELEN van ons-inklusief ondergetekende- konden destijds hun varende ervaringen heeeel goed gebruiken en/of te gelde maken aan de wal in een 2e of 3e werkomgeving.... ik weet niet of dat NU nog zo is??? En.... ben van mening dat het huidige Scheepvaartbedrijf -gezien door de bril van de aaankomende jonge zeeman- vrijwel op geen enkele wijze meer is te vergelijken met de ervaringen van vrijwel iedereen hier. Behoudens het wel bekende feit dat het roer nog steeds aan de kont zit en de ankerlier op de bak....maaaar daar heppie het dan ook WEL mee gehad.
Af en toe eens een stukkie meee varen bij een proefvaartje of voor een klussie is dus eeeen ding..... da's dus niet te vergelijken met het " het dagelijkse bedrijf met Internationale bemanningen uit de zgn. goedkope landen" wat NU de standaard is.
Om het dus maar eventjes kort te houden en deze hele corona virus toestand maar even links te laten liggen....ECHTER...als je je een beetje verdiept in HOE de huidige zeeman daardor wordt behandeld in deze drama tijden....DAN krijg je een goede en actuele indruk over " hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat".Lees de dagelijkse brief van Piet Sinke met "open ogen"
Zelfs de "van origine zgn. betere kluppies"... wat dat dan ook maar mag betekenen... zijn zeer ge-orienteerd op " THE bottom line|"

Om dus "echte en korrekte en betrouwbare" informaatie te verkrijgen zodat je een beslissing kunt maken welke is gebaseerd op actuele meningen en ervaringen raad ik je aan om kontakt te zoeken met " jonge zeevarenden van deze tijd" maar dan wel eerst Russich, Pools, Chinees, Spaans en uiteraard vooral Engels leren spreken want met je moedertaal zul je dan niet erg ver komen "vandaag aan de dag"

IK had " mijn varende ervaringen, wlke inmiddels dus ook VOLLEDIG uit de tijd zijn" niet voor het spreekwoordelijke GOUD of zelfs " ALL the tea in China" willen missen..... EN ik zeg NU.... ik zou heden ten dage er nog 3X en waarschijnlijk meer!!! over nadenken of ik NU wel zou willen varen..... vrijwel ALLE ervaringen van de huidige Kombuizers welke ik lees.... zijn verdwenen in het schroefwater van het leven!!!
En dan zijn er de "toekomst verwachtingen"... tel uit je winst EN.... ALL the best!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaart nog steeds leuk?

Bericht door jdbvos »

Link van Jinny: viewtopic.php?f=1&t=6216
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Scheepvaart nog steeds leuk?

Bericht door peelander »

Door een "lui oog" nooit echt kunnen varen, behalve acht jaar in de zeilchartervaart als cateringmaat, zeg maar ketelbinkie.
Veel recht van spreken heb ik dus niet, maar in 2006 heb ik toch een reisje kunnen maken met de toenmalige Saline en daarover kan ik kort zijn: voor mij SUPER.
De Saline had een Nederlandse kapitein, die op een drie maanden durende torn behoorlijk eenzaam eenzaam was. Niet FF stappen, niet FF een borrel na de wacht, niet FF slap ouwehoeren etc.etc. Ik was dus een welkome gast a/b.
De bemanningslijst:
bemanningslijst.jpg
bemanningslijst.jpg (80.93 KiB) 850 keer bekeken
saline crew.jpg
saline crew.jpg (156.34 KiB) 850 keer bekeken
Na brandoefening van links naar rechts:
Roldan, matroos
Yerke, stuur (Rus)
Harrie, kapitein
Sleva, kok (Oekraine)
Alexander, vetpriester (Oekraine
Ernie, matroos
Met de Flippen had ik de beste ervaring aan boord. Aardige jongens, jammer dat ze wat onderdanig waren.
matrozen.jpg
matrozen.jpg (144.23 KiB) 850 keer bekeken
mosselen schoonmaken.jpg
mosselen schoonmaken.jpg (149.03 KiB) 850 keer bekeken
Mijn vaar ervaring is uiteraard niet zalig makend en mogelijk gaat het er bij een reder als Spliethoff anders aan toe.
In elk geval succes.
groeten
jan van der Pluijm


Plaats reactie