Haven van Rotterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Die "Orange Star" is toch een tanker.
Lloyds Fairplay Shipindex:
Fruit Juice Tanker, 1975, 21 knopen
Dan is het gewoon was water en slops in de laatste tanks.....


En Marinero: "een klein stormpje en die schuit wordt onbestuurbaar pfffffff"
Vind ik een wat voorbarige uitspraak.
Onbestuurbaar met een "potje"van 1000 GT, OK . Maar dan is de MAx speed ook maar 10 knopen........
Dit lijkt mij een schip die bij een storm niet zomaar uit zichzelf stopt. Vermogen terug nemen lijkt me eerder aan de orde.
Misschien is dit wel DE BESTE trim om een oversteekje naar Santos te maken. Is maar 15 dagen varen als dat bootje 15 knopen (eco) loopt.
(a 21 is het maar 11 dagen)
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaco,
Een Fruit Juice tanker, weer wat geleerd.
Vind het wel een HEEL vreemd gevormde tanker.
Als je een tanker lost ga je voor de kant lekker met je kont bijna in het water liggen, zo slurp je die boot lekker leeg.
Maar na het lossen zorg je ervoor dat je geballast een redelijke trim hebt. En met je kont zo diep en je bulbsteven in de lucht, nogmaals ik kan me hier weinig bij voorstellen, alleen veel paaltjes pikken en natte voeten in de kombuis.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Bericht door Ton Pekel »

Van het internet geplukt over de Orange Star history en waarom ze van
vrachtschip->Bananenboot- Fruitjuice tanker is geworden.

Keel laid 21.06.1974. Launched as "ANDALUCIA STAR" on 14.01.1975 and delivered on 17th June 1975 to Blue Star Line Ltd. (Management: Blue Star Ship Management Ltd., London), London. Official No: 365848. GRT: 7618/9784, NRT: 3438/5428, DWT: 9680/11'092. Cargo gear: 5 cranes at 5 tons SWL (Safe Working Load). IMO/ Lloyd's Register No: 7342976. Call sign: GUGG.
In June 1976 chartered by Union-Castle Mail Steam Ship Co. Ltd. (Management: Cayzer, Irvine, London), London.
In August 1977 delivered back to Blue Star Line.
1983 chartered by the British Ministry of Defence as a store ship at and around the Falkland Isles. And left on 03.05.1983 Portsmouth and arrived on 20.05.1983 at Port Stanley. She was fitted with a helicopter pad aft.
In September 1984 sold to Highvale Ltd. (Management: Wallem Ship Management Ltd., Hong Kong), Hong Kong and renamed "FIFE". Official No: 365848. Call sign: VRQZ.
In September 1986 purchased at Santos by Adriatic Reefer Corp. Inc., La Tour-de-Peilz (Management: Suisse-Outremer Reederei A.G., Zürich), Monrovia and renamed "ORANGE STAR". Official No: 7990. Call sign: ELFS7.
Arrived on 15.12.1986 at Bremer Vulkan A.G., Schiffbau & Maschinenfabrik, Bremen-Vegesack to be converted into a Refrigerated Fruit Juice Tanker. Only no.1 hold remain to be a refrigerated general cargo hold. GRT: 9981, NRT: 3128, DWT: 12'320. Cargo gear: 3 cranes at 5 tons SWL.
Sailed from Bremen on 22.06.1987 for Rotterdam and Santos.
In September 1987 the management was taken over by Atlanship S.A., La Tour-de-Peilz.
Reported from Rotterdam 15.03.1989. Surveyed afloat in respect of fractures in no. 5 and 6 cargo tanks, discovered 06.02.1998 and further cracks in No. 1 and 2 cargo tanks discovered in 06.03.1989. Repairs effected and sailed 01.07.1989.
2003 still trading.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
marinero

Groeten uit Rotterdam

Bericht door marinero »

Hoi Jaco,

Ja de uitspraak van mij "dat die schuit dan onbestuurbaar wordt''
is ook wel wat overdreven , maar ik weet ook niet hoe dat met
die Fruit Juice Tankers te werk gaat, ik heb geen ervaring met dat
soort tankers, maarre Jos heeft wel gelijk dat als ie niet geballast en
redelijk getrimd is die big Ocean op zou gaan en er een stormpje
op zou steken dat het dan wel Paaltjes pikken een Natte Voeten halen is.
Of lul ik nou weer uit me nek :?


Maar weer wat geleerd daar ben je nooit te oud voor.

Gr. Peter (marinero)
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Op zo'n oud schip zal het wel net zo zijn als op de meeste schepen: Ballasten duurt even.

Later dan maar de Voorpiek en Tank 1 volgooien.
Eerst de tanks wassen en drogen.
Kan dan altijd zien ofhet nodig is de trim eruit te halen.

En natuurlijk: Lossen en DIRECT varen. Er is niet nog 4 uur tijd om wat met ballast te rommelen........
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Huib
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jul 2004 16:56
Locatie: Stad aan 't Haringvliet
Contacteer:

Bericht door Huib »

Vanmiddag in de omgeving Rotterdam gespot. Te Middelharnis verscheen de Susann, nog één met laadbomen.

Afbeelding

De gegevens staan op m'n homepage. Gr, Huib
Bunkerboer

Groeten uit Rotterdam

Bericht door Bunkerboer »

Als schipper van een bunkertanker van 2700 ton leveren wij regelmatig bunkers op schepen van deze rederij, meestal een ton of 800, voldoende voor een retourtje Santos, praktisch altijd op ecospeed. Met de C/E wel eens een praatje gemaakt over het hoe en wat. In Brazilie laden ze uitgeperst sinaasappelsap wat normaal voor ca. 90 % uit water bestaat. Omdat water vervoeren niet zo rendabel is wordt het water eruit gehaald (geen idee hoe trouwens). Wat overblijft is een superdikke stroop die ze op -6 graden moeten lossen, dan is het nog net vloeibaar en niet aan bederf onderhevig. Hier in Rotterdam wordt er dan weer fris water aan toegevoegd en wordt van zijn vervoerde 9000 ton concentraat weer zo'n 90.000 ton jus gemaakt. En dan bij Appelsientje in een mooi oranje pak aangeboden als puur en ongezoet sap. Klinkt goed .....
Ik zal het niet langer maken want dan wordt het wel erg saai. Wat wel te vermelden valt is dat die schepen nevernooit geen haast hebben, ze lossen een dag of 6 a 7 omdat er niet voldoende opslagcapaciteit is. Hattie toch tijd zat om te ballasten zeker!
Willem
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Huib,
Op 27 november lag hij in IJmuiden.

Afbeelding
Groetjes Gerrit.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Bericht door Gerrit »

Nog een oudje.

Afbeelding
Groetjes Gerrit.
Adrie

Maashaven

Bericht door Adrie »

Hoi Gerrit,
dit is inderdaad een oudje, maar wel mooi. Ik zie ze nog voor me die graanzuigers en dan naar de silo. Nostalgie!
Gr. Adrie


Plaats reactie