Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo allemaal.

Ik ben weer even door mijn materiaal betreffende de KHL heen :!: :!:
En voor machinekamer geinteresseerden, kijk ook op pagina 79 van dit topic. :!:

groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Helaas nog steeds geen nieuws over / van de KHL :( :(

Hans ( Jacko ) :twisted:
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Koos »

Hallo Hans,
Even aan het opduiken geweest.
"Montferland" te Curacao 1965
Foto wel niet zo scherp, maar toch wel herkenbaar hoop ik.
Gr.Koos
Bijlagen
Montferland te Curacao 1965.jpg
Montferland te Curacao 1965.jpg (180.27 KiB) 3059 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Koos »

Hans,
Opmerking mbt. "Amstelland " mk fototo's.
Uit de serie foto's van Sjors zijn er denkelijk een paar in negatief geplaatst. (waarschijnlijk vanaf dia's)
Viel mij op bij de foto van de manoeuvreerstand, deze staat daarop aan Stb kant van de motor(14-02-2013)
Is volgens mij incorrect en meen met stellige zekerheid te herinneren dat deze aan BB zijde voorkant motor was geplaatst.
Althans heb bij mijn weten altijd zo staan te manouevreren.
Belettering op de telegraaf wat te wazig om te kunnen zien, maar is zo te zien in gestopte toestand maar staan de meters "klem in het hoekje" terwijl deze op 0 staan.
Op de foto met het telefoonhokje (kap) (16-02-2013) is dit goed te zien en dus wel correcte weergave.
Zelfde denkelijk aan de hand met de tunnel foto's.
Lijkt op de foto's dat de loopgang aan St.b wordt weergegeven en was volgens mij aan BB van de schroefas.
Filmpje komt weer voorbij nadat je weer met een stukje van je leven bent geconfronteerd.
Maar daarom niet getreurd want vond serie geweldig mooi.
Gr.Koos
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo Koos
Sjors had al verteld dat er mogelijk een paar verkeerd om stonden.
Maar ik kwam weinig in de machinekamer , dus kon ze niet goed plaatsen, sorry.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Koos

Nu is onderaan stop te lezen, was dus inderdaad verkeerd.

groeten
Hans
Bijlagen
2-11-2013_005.jpg
2-11-2013_005.jpg (125.02 KiB) 3035 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Koos »

Hoi Hans.
Inderdaad nu ook beter leesbaar.
Spreekt in deze weergave tegen me, bij wijze van spreken dan.
Maar was geen halszaak hoor.

Dat de Dekmannen niet zoveel in de MK kwamen is bekend.
Veel te vies en te veel herrie voor het zonnebadend dekpersoneel.
Behoudens dan als ze een "emmertje stoom" kwamen halen en daar nog meerdere malen voor terug moesten !!!!!!!!!

De eerdere vraag bij een pompenset foto zijn de smeeroliepompen met de overstort drukregelaars.
Gr.Koos
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Er stonden wel eens vaten aan het dek, met afgewerkte olie uit de machinekamer.
Er stond aan de bovenkant, M.K. op daar maakten wij altijd mafketels van. :lol: :lol:
De machinekamer was inderdaad niet mij favoriete plek, vooral met een beetje slecht weer moest ik daar niet zijn. :oops:

groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
sjors de jager
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2010 17:26

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door sjors de jager »

Hallo KHLers,even wat herinneringen aan de machine kamers op de diverse land schepen.
Als matroos moest je er alleen heen als je de dek stekers moest slijpen ,die haakse of de rechte met houten handvat,of je dekmes natuurlijk.Ook moest je via de schroef astunnel bij de ladingolie tanks komen.Om die schoon te maken was een nogal warm klusje , via een mangat deksel naar binnen was niet mijn favourite plek.Na het schoonschrapen van de vellen tussen de pijpfunderingen,het inspuiten met chemicalieen ,het naspuiten met zoetwater en daarna goed insmeren met Ondine olie van Shell(blanke reukloze olie)was ik blij weer aan dek te zijn.Toen ik als timmerman fungeerde moest ik bij het zoetwaterladen de waterkwaliteit bij de dd wtk laten testen .Daartoe was een bak met verschillende flesjes en pipets om dat te kunnen registreren.En als je je kleren had gewassen dan werden die boven in de MK op de hand relingen gehangen ,daar droogden ze het best.Als de skylights open stonden en het werd slecht weer dan moesten wij die wel eens dicht doen,dat moest je voorzichtig laten zakken ,want anders zouden ze in de vetput wel eens wakker kunnen schrikken door die klap. Die dingen waren loei zwaar.Ik herinner me dat Hwtk Driessen op de Afrika reizen met de Waterland een systeem had ontwikkeld met een liertje en geleiderolletjes en een lange dunne staalkabel,waaraan zij kabels aan gesplits t waren door Ernst(boots)die zo aangetrokken konden worden zodat de bovenluiken 2 aan 2 open gingen.Helaas heeft dat maar even gewerkt.hgr Sjors
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hoi

Als je pindaolie in de tanks had gehad en je moest dat dan schoonmaken dan stonk je een week lang naar de pindakaas. :( :(
Douchen had geen effect op de pindalucht. :roll: :roll:

Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.


Plaats reactie