Koninklijke Hollandse Lloyd
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hallo Koos
Sjors had al verteld dat er mogelijk een paar verkeerd om stonden.
Maar ik kwam weinig in de machinekamer , dus kon ze niet goed plaatsen, sorry.
Groet
Hans
Sjors had al verteld dat er mogelijk een paar verkeerd om stonden.
Maar ik kwam weinig in de machinekamer , dus kon ze niet goed plaatsen, sorry.
Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Koos
Nu is onderaan stop te lezen, was dus inderdaad verkeerd.
groeten
Hans
Nu is onderaan stop te lezen, was dus inderdaad verkeerd.
groeten
Hans
- Bijlagen
-
- 2-11-2013_005.jpg (125.02 KiB) 2406 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hoi Hans.
Inderdaad nu ook beter leesbaar.
Spreekt in deze weergave tegen me, bij wijze van spreken dan.
Maar was geen halszaak hoor.
Dat de Dekmannen niet zoveel in de MK kwamen is bekend.
Veel te vies en te veel herrie voor het zonnebadend dekpersoneel.
Behoudens dan als ze een "emmertje stoom" kwamen halen en daar nog meerdere malen voor terug moesten !!!!!!!!!
De eerdere vraag bij een pompenset foto zijn de smeeroliepompen met de overstort drukregelaars.
Gr.Koos
Inderdaad nu ook beter leesbaar.
Spreekt in deze weergave tegen me, bij wijze van spreken dan.
Maar was geen halszaak hoor.
Dat de Dekmannen niet zoveel in de MK kwamen is bekend.
Veel te vies en te veel herrie voor het zonnebadend dekpersoneel.
Behoudens dan als ze een "emmertje stoom" kwamen halen en daar nog meerdere malen voor terug moesten !!!!!!!!!
De eerdere vraag bij een pompenset foto zijn de smeeroliepompen met de overstort drukregelaars.
Gr.Koos
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Er stonden wel eens vaten aan het dek, met afgewerkte olie uit de machinekamer.
Er stond aan de bovenkant, M.K. op daar maakten wij altijd mafketels van.
De machinekamer was inderdaad niet mij favoriete plek, vooral met een beetje slecht weer moest ik daar niet zijn.
groeten
Hans
Er stond aan de bovenkant, M.K. op daar maakten wij altijd mafketels van.


De machinekamer was inderdaad niet mij favoriete plek, vooral met een beetje slecht weer moest ik daar niet zijn.

groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 13 jan 2010 17:26
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hallo KHLers,even wat herinneringen aan de machine kamers op de diverse land schepen.
Als matroos moest je er alleen heen als je de dek stekers moest slijpen ,die haakse of de rechte met houten handvat,of je dekmes natuurlijk.Ook moest je via de schroef astunnel bij de ladingolie tanks komen.Om die schoon te maken was een nogal warm klusje , via een mangat deksel naar binnen was niet mijn favourite plek.Na het schoonschrapen van de vellen tussen de pijpfunderingen,het inspuiten met chemicalieen ,het naspuiten met zoetwater en daarna goed insmeren met Ondine olie van Shell(blanke reukloze olie)was ik blij weer aan dek te zijn.Toen ik als timmerman fungeerde moest ik bij het zoetwaterladen de waterkwaliteit bij de dd wtk laten testen .Daartoe was een bak met verschillende flesjes en pipets om dat te kunnen registreren.En als je je kleren had gewassen dan werden die boven in de MK op de hand relingen gehangen ,daar droogden ze het best.Als de skylights open stonden en het werd slecht weer dan moesten wij die wel eens dicht doen,dat moest je voorzichtig laten zakken ,want anders zouden ze in de vetput wel eens wakker kunnen schrikken door die klap. Die dingen waren loei zwaar.Ik herinner me dat Hwtk Driessen op de Afrika reizen met de Waterland een systeem had ontwikkeld met een liertje en geleiderolletjes en een lange dunne staalkabel,waaraan zij kabels aan gesplits t waren door Ernst(boots)die zo aangetrokken konden worden zodat de bovenluiken 2 aan 2 open gingen.Helaas heeft dat maar even gewerkt.hgr Sjors
Als matroos moest je er alleen heen als je de dek stekers moest slijpen ,die haakse of de rechte met houten handvat,of je dekmes natuurlijk.Ook moest je via de schroef astunnel bij de ladingolie tanks komen.Om die schoon te maken was een nogal warm klusje , via een mangat deksel naar binnen was niet mijn favourite plek.Na het schoonschrapen van de vellen tussen de pijpfunderingen,het inspuiten met chemicalieen ,het naspuiten met zoetwater en daarna goed insmeren met Ondine olie van Shell(blanke reukloze olie)was ik blij weer aan dek te zijn.Toen ik als timmerman fungeerde moest ik bij het zoetwaterladen de waterkwaliteit bij de dd wtk laten testen .Daartoe was een bak met verschillende flesjes en pipets om dat te kunnen registreren.En als je je kleren had gewassen dan werden die boven in de MK op de hand relingen gehangen ,daar droogden ze het best.Als de skylights open stonden en het werd slecht weer dan moesten wij die wel eens dicht doen,dat moest je voorzichtig laten zakken ,want anders zouden ze in de vetput wel eens wakker kunnen schrikken door die klap. Die dingen waren loei zwaar.Ik herinner me dat Hwtk Driessen op de Afrika reizen met de Waterland een systeem had ontwikkeld met een liertje en geleiderolletjes en een lange dunne staalkabel,waaraan zij kabels aan gesplits t waren door Ernst(boots)die zo aangetrokken konden worden zodat de bovenluiken 2 aan 2 open gingen.Helaas heeft dat maar even gewerkt.hgr Sjors
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hoi
Als je pindaolie in de tanks had gehad en je moest dat dan schoonmaken dan stonk je een week lang naar de pindakaas.
Douchen had geen effect op de pindalucht.
Hans
Als je pindaolie in de tanks had gehad en je moest dat dan schoonmaken dan stonk je een week lang naar de pindakaas.


Douchen had geen effect op de pindalucht.


Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
je op de brug konden ze er ook wat van , kon je helemaal naar beneden in de machine kamer om de kompas sleutel te halen en beneden wisten ze het al en gaven je een sleutel mee van een meter lang.
helemaal weer naar be brug , stuurman hier de kompassleutel jonge wat is de kompas , nou dat steurman , ja en toen viel het kwartje
, weer helemaal terug,

helemaal weer naar be brug , stuurman hier de kompassleutel jonge wat is de kompas , nou dat steurman , ja en toen viel het kwartje






Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hallo O. Attema
Deze foto is van voor mijn tijd bij de KHL.
Maar ik herken wel de Indische jongen links boven, dat is volgens mij Richard Houben.
groeten
Hans
Deze foto is van voor mijn tijd bij de KHL.
Maar ik herken wel de Indische jongen links boven, dat is volgens mij Richard Houben.
groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
hallo hans
ik vond nog twee foto,s het is de zaanland in 1959 bij de graansilo te ba .links boven is richard houben de anderen namen weet ik niet meer groeten otto
ik vond nog twee foto,s het is de zaanland in 1959 bij de graansilo te ba .links boven is richard houben de anderen namen weet ik niet meer groeten otto
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hallo Otto
Ik heb in 1961 met Richard op de Kennemerland gevaren.
groeten
Hans
Ik heb in 1961 met Richard op de Kennemerland gevaren.
groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Voor de liefhebbers, de Gaaster- en Gooiland.
Vr.gr. Arnold.
Vr.gr. Arnold.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Ik heb er hier nog niets overgelezen, maar op 31 maart vind een reunie van oud K.H.L. medewerkers plaats in Motel Akersloot te Akersloot.
Aanmelden bij : khl@upmail.nl , dat is de heer Kees Paardekooper te Spijkenisse.
info: Pensioenkompas.
m.v.g., Roy
Aanmelden bij : khl@upmail.nl , dat is de heer Kees Paardekooper te Spijkenisse.
info: Pensioenkompas.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 13 jan 2010 17:26
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
roy, die reunie was vorig jaar,dus 31mrt 2012,waarschijnlijk wordt volgend jaar weer een reunie georganiseerd.
Verder wil ik hierbij jullie positieve gedachten aanroepen om aan Hans te denken . Jacko ligt nl in het ziekenhuis en is geopereerd,er waren complicaties,maar hopelijk mag hij spoedig weer naar huis.Sterkte Hans en fam.hgr Sjors.
Verder wil ik hierbij jullie positieve gedachten aanroepen om aan Hans te denken . Jacko ligt nl in het ziekenhuis en is geopereerd,er waren complicaties,maar hopelijk mag hij spoedig weer naar huis.Sterkte Hans en fam.hgr Sjors.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Lekker gis van me..............
Ik had het blaadje gekregen, maar niet naar de datum van uitgave gekeken.............
Sorry voor de confusion die ik veroorzaakt heb.
Het blaadje is al met het oud papier mee..........
En Jacko alle sterkte toegewenst, opdat de genezing toch spoedig in mogen zetten.
m.v.g., Roy
Ik had het blaadje gekregen, maar niet naar de datum van uitgave gekeken.............



Sorry voor de confusion die ik veroorzaakt heb.

Het blaadje is al met het oud papier mee..........

En Jacko alle sterkte toegewenst, opdat de genezing toch spoedig in mogen zetten.
m.v.g., Roy
Laatst gewijzigd door roy op 17 mar 2013 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................