Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
zeehavenmuseum.nl
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2016 15:25

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door zeehavenmuseum.nl »

Het IJmuider Zee- en Havenmuseum, gevestigd in de voormalige Visserijschool in IJmuiden, heeft onder meer 13 zalen, vol met maritieme objecten, modellen en schilderijen. In 2021 wil het museum een zaal volledig inrichten als een soort Amsterdamse Rederijenzaal. In deze zaal willen wij alle grote Amsterdamse Rederijen laten zien.

Op dit moment beschikt het museum al over veel objecten en modellen van de KNSM en SMN. Maar helaas heeft het museum nog (bijna) niets in het bezit van de KHL en dat willen wij graag veranderen. Wij zijn van mening dat de KHL in deze zaal niet mag ontbreken.
Daarom hierbij een oproep aan iedereen die objecten, modellen, schilderijen of papieren met het logo van de KHL of de naam van een schip erop in het bezit heeft, om deze zaken nu of in de toekomst aan het museum te schenken.

Mijn naam is Willemina Oostenrijk, ik ben de curator van het Zee- en Havenmuseum en partner van Winston Duits (oud stuurman bij KHL) en daarom aanwezig op de reünie in 2020. Wanneer u objecten nu wilt schenken kunt u kleine objecten meenemen naar de reünie en deze op dat moment aan het museum overdragen. U ontvangt dan een schenkingsakte en een toegangsbewijs voor het museum. Voor grotere objecten en wanneer u objecten op een later tijdstip aan het museum wilt schenken, kunnen wij verdere afspraken maken.
Uiteraard kunnen degene die niet op de reünie kunnen komen en wel objecten wil schenken, via email contact met mij opnemen om afspraken te maken.
--
Hartelijke groet,
Zee- en Havenmuseum
Willemina Oostenrijk
bestuur@zeehavenmuseum.nl

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo

Het einde van 2019 is nabij , nog even de Kerstdagen en dan 2019 uitluiden , en 2020 verwelkomen.
Denk er in deze drukke dagen ook nog even aan , om je aan te melden voor de reünie.
De aanmeldingen kun je doen op khl@upcmail.nl

groeten en Prettige Feestdagen

Hans
Bijlagen
amst kerst.JPG
amst kerst.JPG (63.32 KiB) 1535 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Martinus
Berichten: 1006
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Martinus »

En zo zál ook nooit meer zo worden gemaakt.... Hoge bouwkosten en te weinig laadvermogen voor de afmetingen, en te grote bemanning: gewoon niet efficient..
@jvdbos,
Maar in hun tijd waren ze zeer efficënt, zo zelfs dat ze respectievelijk 24 en 25 jaar bij de KHL in dienst bleven en daarna nog een tijd lang onder Griekse vlag (zeer verwaarloosd dat wel) verder voeren. Ze konden ook bepaalde ondiepere Braziliaanse havens aandoen, daar was bij de bouw rekening mee gehouden.

Ik vond eerder trouwens dezelfde foto, ik meen op pinterest, maar toen onder de naam Graveland. Nou ja, wie weet, het waren zusterschepen en je ziet er zeer zelden een goede kleurenfoto van.

Over het plezier van het varen op deze schepen heeft José Nouwen nog een gedicht geschreven waarin ze de Gaasterland, Graveland en Eemland als gezellige bierschepen omschrijft. Ze hadden geen airco, (de Kennermerland wel), en daarom zat men 's avonds vaak op ruim drie aan het bier. In de verre toekomst zullen zeearcheologen zich misschien verbazen over die uitgerekte sporen groene flesjes op de zeebodem. Trouwens, wel oppassen in de haven en het lege flesje niet routineus over je schouder van boord mikken!
Dat waren pas schepen op foto.jpg
Dat waren pas schepen op foto.jpg (138.71 KiB) 1470 keer bekeken
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo Martinus
Even een rectificatie , ook de Kennemerland had geen airco. Ik heb daar bijna twee jaar op doorgebracht.
Het schip op de foto met gedicht , is de Eemland , daar heb ik drie jaar op gezeten.

Groetjes
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Roy »

De "Kennemerland" had weer iets meer opbouw dan de "Eemland" en die was al groter dan op de "Gaasterland" en "Graveland".
Toch waren het schepen uit één klasse.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

ik heb 3 reizen op de Graveland mogen maken

als er aan terug denk ik dat het fijnste schip voor mij geweest op de voet gevolgd door de Kennemerland

biertje op luik 3 bij de kombuis knobbeltje maken ect

waren mooie tijden !!!!

groet ruud Sijmons Sijmpie
jago
Berichten: 301
Lid geworden op: 07 jan 2009 13:34

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jago »

Vrienden,

Gisteren via Zeemanshoop vernomen dat kap. Tjip Gulmans
is overleden. Na zijn Pollux tijd gevaren bij verschillende maatschappijen,
waaronder de K.H.L.
Wensen de familie veel sterkte met het dragen van dit verlies.

J.Gooijers.
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door kabo »

amstelland.jpg
amstelland.jpg (50.25 KiB) 3693 keer bekeken
Nedlloyd Amstelland in Hamburg rond 1980.
gr. Bas
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Aan het eind van haar bestaan als Amstelland.
In 1982 afgevoerd op de lijst van Nedlloyd.

groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door ruudsijmons »

Lloyd kerstmenu_000071.pdf
(223.55 KiB) 180 keer gedownload
ik had nog wat in m schoenendoos gwvonden

kerstmenu Flevoland 1973


Plaats reactie