Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
kees van aalst (RIP)

foto's

Bericht door kees van aalst (RIP) »

zijn er nog oud collega's die nog foto's hebben uit de periode 1965-1968 die op de amstelland zijn gemaakt , ik heb er namelijk geen een ,ik zou er zeer blij mee zijn ,mijn mail aders is bekent .
b.v.d kees van aalst

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Afbeelding


Afbeelding


KHL - voorheen Koffiehuis van de Koninklijke Hollandsche Lloyd.
Het koffiehuis van de KHL is gebouwd in 1917, door de architect E. Breman. De voorzaal was voor hoger personeel. Daar was het deftig. De achterzaal voor bootwerkers en minder scheepspersoneel. Zij zaten aan lange tafels en kregen snert met worst. De achterzaal was tevens aanmonsterkantoor. Lange rijen arbeiders stonden daar met hun salarisboekje voor een stempel. Zij kwamen van de H.A.R. (havenarbeidsreserve). De werklozen hadden hun eigen boterhammen mee. De achterzaal is ook nog een tijdje fruitveiling geweest van fruit uit de Levant.
De Fam. Vermeulen die het koffiehuis pachtte van de KHL, had geen vergunning voor sterke drank. Er kwam wel eens een officier voor een `hasse-bassie`, er werd Vollenhove bier geschonken en de koffie was 10 cent.

Toen het niet goed meer ging met de Lloyd mij., werd het voor het koffiehuis ook een aflopende zaak. Al snel brak er crisis uit, daarop volgend de oorlog.
In de oorlog was dit spergebied van de Duitsers. Er vonden onfrisse praktijken plaats in het Lloyd Hotel.

Na de oorlog zat er een kruidenierswinkeltje in het gebouw van de KHL van mevrouw Grootes. Meneer Grootes was parlevinker, zijn vrouw runde de zaak.
Vanaf de jaren zestig zat Wanders hier met een groothandel in souvenirs en verpakkingsmateriaal.

Vanaf 1993-94 komen Trees Jong en Richard Mosterd in beeld. Zij bewoonden tijdelijk de bovenwoning van het koffiehuis, omdat hun eigen woning op de Oostelijke Handelskade werd gerenoveerd. Vanaf dat moment zijn zij verliefd geworden op het pand en hebben ze het niet meer losgelaten.
Een kunstveiling voor een haalbaarheidsonderzoek gaf de eerste zet voor hun nieuwe plannen.
Na 5 jaar lobbyen met gemeente en diverse instanties konden eindelijk hun plannen gestalte krijgen.
Februari 2003 stond de parel van de Oostelijke Handelskade te schitteren in z`n nieuwe jas, het pand is behouden gebleven, het is in oude luister hersteld en heeft z`n functie als koffiehuis en ontmoetingsplek voor de buurt behouden.
Afbeelding
Achterzaal

Afbeelding
Opnamestudio

Martin Korthuis www.martinkorthuis.nl (bekend van zijn eigen Groninger Liedjes en die van Ede Staal) treedt zondagavond 8 april 2007 om 20.30 uur op in het Koffiehuis van de KHL. Toen ik de site van het koffiehuis van de Koninklijke Hollandse Lloyd vond was ik toch wel onder de indruk van wat deze stichting KHL heeft gedaan om dit pand te redden en nu te exploiteren .
Zie ook www.KHL.nl
Ook www.ErwinNyhoff.nl zal die avond zijn eigen liedjes (voor een groot deel in de Sallandse taal) naar voren brengen.
Moi,
Anne


Bedankt: dekadekrant
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Anne,

Werkelijk een schitterende ambiance !!!.

m.v.g. Roy
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

koffiehuis khl

Bericht door ruudsijmons »

hallo

wat betreft het genoemde koffiehuis , ik heb er jarenlang naast gewoond, het was toen een kruidenierszaak van Grootes.

het interieur in nog herkenbaar voor mij, ik heb als kind daar vaak in de woonkamer gespeeld, er achter was een magazijn en een arbeidsbureau.

als je er voor staat had je aan de rechter zijde een opslagloods die is later weggebroken en vervangen door een woonhuis met 4 woonlagen en aan de linkerzijde woonde ik met mijn ouders.
groetjes ruud sijmons ( sijmpie)
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

koninklijk hollandse lloyd

Bericht door henkie »

Afbeelding

Om dan toch de topic van kon. holl.loyd wat nieuw leven in te blazen hiet een potlood tekening van de "Flandria " uit 1922
groetjes
Henkie
scheepsnostalgie
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Hallo Henkie,

een mooie tekening van een pracht scheepje, de voorste schoorsteen staat er zo te zien alleen voor de show.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

koninklijke hollandse lloyd

Bericht door henkie »

Jos
hij hoorde er bij, zal wel op halve kracht varen
Henk
scheepsnostalgie
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Henkie,
ik heb zoals gewoonlijk bij het zien van jouw tekeningen even uitgebreid zitten genieten. :-D
Enne Jos Dos,
Die tweede schoorsteen is ergens vergelijkbaar met wat op het topic Sleepboten onder stoom staat.
Indruk maken.
Maarre, er konden natuurlijk ook technische probleempjes beneden geweest zijn.
Of economisch varen. :wink:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Hallo Henkie,

je hebt gelijk ik heb een foto gevonden waarbij de voorste schoorsteen doet wat die moet doen en dat is roken.

Afbeelding

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Henkie,

Weet niet wie deze fraaie tekening gemaakt heeft maar er zit een storende fout in. Als ik het goed zie staat er een Nederlandse vlag
( een wel heel erg kleintje!) te wapperen van de vlaggestok en wappert er ook nog een vanaf de achtermast. Dit is fout :shock: .

Als het schip gemeerd is voert men de vlag aan de vlaggestok en als
het schip vaart voert het de vlag vanaf de achtermast. Dus nooit twee
tegelijk 8) .

Groeten,K.Brouwer.


Plaats reactie