Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo

Ooit een keer achter gevaren , dus schip gemist. :( :(
Doe dat deze keer niet , mis de reünie niet.
Je kunt nog net aan boord springen , als je je nu opgeeft bij Kees Paardekoper : khl@upcmail.nl

groeten en tot 21 maart
Hans
Bijlagen
Mooi.jpg
Mooi.jpg (31.89 KiB) 826 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hallo

Drinkwater , een verhaal van C.Los


DRINKWATER
Zonder water kan een mens niet leven. Aan boord is het natuurlijk niet anders. Zoetwater wordt gebruikt voor de meest verschillende doeleinden. In de kombuis wordt veel water gebruikt bij de bereiding van eten. Schoonmaak werkzaamheden vereisen ook veel liters water.. Tegenwoordig is elke hut voorzien van een toilet en douche. Het is ideaal om toiletten te spoelen met zoetwater. Zodra er bezuinigd moet worden op drinkwater, dan worden de toiletten aangesloten op buitenboordswater. Dit geeft een behoorlijke besparing op het drinkwater. Maar zoet water is ook benodigd om koelwater systemen en stoomketels te vullen.
Bij vertrek Europa nam men misschien 900 ton drinkwater mee aan boord. Varende in de Middellandse Zee kreeg men soms orders om olie te laden in de Libanon. Er werd dan meer dan de helft van de watervoorraad overboord gepompt. Zo kon men meer betaalde lading meenemen. Met behulp van een verdamper kunnen we tegenwoordig zelf water “maken”. We laten zeewater koken, en de gevormde damp koelen we af, waardoor het condenseert tot zuiver zoetwater. Het “zout” en mineralen blijven achter. Dit is een prachtige oplossing. Echter het kost veel brandstof. Nee, het is practisch niet uitvoerbaar. Dit kost te veel. Maar op zee beschikken we over warm koelwater, dat de motor verlaat met een temperatuur van 80 graden Celsius. Dit is een mooie warmtebron. Maar bij deze temperatuur kookt het water niet. Er wordt geen damp gevormd. Wat nu. Bij deze temperatuur zijn we genoodzaakt om een vacuum te onderhouden. Immers, bij een vacuum treedt wel dampvorming op. Met behulp van een vacuumpomp wordt een onderdruk gevormd, en nu treedt wel dampvorming op. Op zee kunnen we nu voldoende zoetwater maken, zelfs meer dan het normale verbruik. In plaats van zoetwater kunnen we beter lading vervoeren, daar verdient de baas meer aan.
Maar nu gaan we een reis maken. Het bulkschip heeft een capaciteit van 37000 ton. De toelaatbare diepgang bepaald de mee te nemen lading. Hoeveel drinkwater wordt meegenomen? 800 of 1000 ton. Geen denken aan. De stuurman zorgt dat we bij vertrek misschien 60 ton water aan boord hebben. Dat is goed voor een verbruik van ongeveer 5 etmalen. Maar we gaan een oversteek maken van vier weken. Dus dat is te kort. Maar we hebben immers een verdamper. Na vertrek, wanneer de loods van boord is, wordt de verdamper in werking gesteld. De vacuumpomp wordt gestart, en wanneer er voldoende onderdruk ontstaan is, kan de productie van zuiver zoet water beginnen. Maar dit lukt nog niet. De vereiste onderdruk wordt niet bereikt. We openen de vacuumpomp, maar er is niet veel aan te zien. We monteren de pomp weer, en proberen weer vacuum te trekken. Nog niet. Maar er is al aardig wat water verbruikt. We hebben nog 50 ton water aan boord. En dat met een lange oversteek voor de boeg. We openen de pomp nog een aantal malen, en gelukkig – opeens begint de druk te dalen. Hij doet het!!! Nu kunnen we zoetwater maken. Ik zet een aanvraagformulier in de typmachine, en bestel een bronzen vacuumpomp. Wij hebben een pomp aan boord met gietijzeren huis, dat slijt meer dan een bronzen pomp. De gietijzeren pomp is echter goedkoper.
Weken later komen er bestelde onderdelen aan boord. Ik zie het al, er is ook een vacuumpomp bij, maar weer van gietijzer.
De begeleidende brief luidt als volgt: “Gezien het prijsverschil wordt een gietijzeren pomp geleverd”. De boekhouder maakt uit welke onderdelen je krijgt. Men beseft niet hoe aan boord er gewerkt wordt, om de boel draaiende te houden.
Men vraagt wel eens: “Mis je het varen niet?”. “Nee, dus, in het geheel niet”.


Groet
Hans
Bijlagen
drinkwater.png
drinkwater.png (115.54 KiB) 650 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos »

Waarheden als een koe !
...behalve het laatste: ik mis het varen wél.. althans: zo lang ik niet aan alle beleefde problemen denk....
Maar gelukkig is het geheugen heel selectief op endorfine-gehalte... :-D

Die vacuümpompen (Sihi) leverden idd grote problemen. Dat werd later wel verbeterd met de invoering van de ejector...
Dat is een straalbuis waarbij in het nauwste deel een andere aansluiting (in dit geval de condensor van de watermaker (evaporator)) wordt geplaatst.
Welbeschouwd een soort van carburateur van je ouwe brommer of auto. Dat "sleurt" de condensor leeg.
Op de Hunzecentrale was op eenheid 1 op de condensors een dergelijke vacuumsysteem aangesloten. Werkte feilloos...
ejector.jpg
ejector.jpg (12.96 KiB) 1757 keer bekeken
Maar héél gevoelig voor vervuiling: 1 minuscuul stukje schelp, en een stukje plastic, en je kon de zaak uitelkaar halen om schoon te maken....
Afijn: velen van ons herinneren zich de verstopte verstuiver van de genoemde brommer/auto nog wel.... 1 klein druppeltje water was al fataal.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Ik mis het ook hoor Jan , alleen ik mag nog meevaren met mijn zwager.
Wel IJsselmeer en Waddenzee , maar beter dan niets.

groet
Hans
Bijlagen
stickers-duim-omhoog-emoticon-geel-cartoon-teken-gezichtsuitdrukking.jpg
stickers-duim-omhoog-emoticon-geel-cartoon-teken-gezichtsuitdrukking.jpg (15.96 KiB) 1763 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jdbvos »

Ik speel ook nog steeds voor kapitein, stuurman, werktuigkundige, electricien, marifoonsparks, roerganger en matroos op 'mien tobbe'
Het vaargebied werd wat anders: m'n vechtgenote verloor een stuk interesse toen ik onderweg naar Vlieland de boeienlijn aanstuurde op de lijn tussen Vlieland en Terschelling door, en zei dat we perfekt op Oslo aanstuurden. Ze vroeg nog of we daar zó naartoe konden varen. Ik antwoorde toen in m'n stommiteit met te zeggen "als nu de motor uitvalt, drijven we stroom-mee zó richting Oslo... En als de wind wat draait naar Zuid-Amerika, of naar Australie…"
Binnen 5 minuten lagen we op tegenkoers met bestemming de sluis van Kornwerderzand...
Toen we met nog kleine kinderen met bft 5 eventjes van Hindeloopen naar Workum voeren werd door de kinderen het IJsselmeer omgedoopt tot "Hobbelzee", en werd dat vaargebied voor de familie een no-go-area. Zelfs het Tjeukemeer werd met argusogen bekeken :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Jan
De zomer ligplaats van mijn zwager is de Coevorder ..
Jachthaven/camping " De Koevoet " , van daaruit varen we dan naar Vlieland/Terschelling.
Afgelopen seizoen wilden we naar Ameland , maar door familie omstandigheden niet doorgegaan.

Grort
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Jinny »

Gelukkig deinzen de twee vrouwen aan boor hier nergens voor..
Zolang de boot het aankan kunnen wij het ook.
Of we het zelf leuk vinden is overigens een twee, maar we gaan gewoon door...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door peelander »

FF off topic n.a.v. vorige berichten: ooit dacht ik een klippertje of tjalkje te kopen om erop te gaan wonen.
Toen mijn vrouw vroeg "En waar zet ik mijn secretaire?" zei ik heel stom "overboord ".
En zo zit ik nu dus in een camper in Portugal😪😪🤤 . Ook leuk.
Groeten
Jan van der Pluijm
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Geep »

Ook 'n boot heeft gevoel, beetje vertroetelen mag best, zelfs mijn antieke bejaarde vermoeide (bloemkool) schuit, heeft zijn laatste reis goed doorstaan. Compleet met oud-Hollands sprietzeil.
Heeft nog 'n lange tijd mee ge-schommelt. Ergens in ZH.
Vrgr. Geep.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Poster van facebook ( Henk van der Linden )

groet
Hans
Bijlagen
poster.jpg
poster.jpg (73.98 KiB) 1515 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.


Plaats reactie