Pagina 127 van 423
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Geplaatst: 22 feb 2013 18:47
door jacko
Hallo Koos
Sjors had al verteld dat er mogelijk een paar verkeerd om stonden.
Maar ik kwam weinig in de machinekamer , dus kon ze niet goed plaatsen, sorry.
Groet
Hans
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Geplaatst: 24 feb 2013 10:50
door jacko
Koos
Nu is onderaan stop te lezen, was dus inderdaad verkeerd.
groeten
Hans
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Geplaatst: 24 feb 2013 11:06
door Koos
Hoi Hans.
Inderdaad nu ook beter leesbaar.
Spreekt in deze weergave tegen me, bij wijze van spreken dan.
Maar was geen halszaak hoor.
Dat de Dekmannen niet zoveel in de MK kwamen is bekend.
Veel te vies en te veel herrie voor het zonnebadend dekpersoneel.
Behoudens dan als ze een "emmertje stoom" kwamen halen en daar nog meerdere malen voor terug moesten !!!!!!!!!
De eerdere vraag bij een pompenset foto zijn de smeeroliepompen met de overstort drukregelaars.
Gr.Koos
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Geplaatst: 24 feb 2013 11:26
door jacko
Er stonden wel eens vaten aan het dek, met afgewerkte olie uit de machinekamer.
Er stond aan de bovenkant, M.K. op daar maakten wij altijd mafketels van.
De machinekamer was inderdaad niet mij favoriete plek, vooral met een beetje slecht weer moest ik daar niet zijn.
groeten
Hans
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Geplaatst: 24 feb 2013 23:16
door sjors de jager
Hallo KHLers,even wat herinneringen aan de machine kamers op de diverse land schepen.
Als matroos moest je er alleen heen als je de dek stekers moest slijpen ,die haakse of de rechte met houten handvat,of je dekmes natuurlijk.Ook moest je via de schroef astunnel bij de ladingolie tanks komen.Om die schoon te maken was een nogal warm klusje , via een mangat deksel naar binnen was niet mijn favourite plek.Na het schoonschrapen van de vellen tussen de pijpfunderingen,het inspuiten met chemicalieen ,het naspuiten met zoetwater en daarna goed insmeren met Ondine olie van Shell(blanke reukloze olie)was ik blij weer aan dek te zijn.Toen ik als timmerman fungeerde moest ik bij het zoetwaterladen de waterkwaliteit bij de dd wtk laten testen .Daartoe was een bak met verschillende flesjes en pipets om dat te kunnen registreren.En als je je kleren had gewassen dan werden die boven in de MK op de hand relingen gehangen ,daar droogden ze het best.Als de skylights open stonden en het werd slecht weer dan moesten wij die wel eens dicht doen,dat moest je voorzichtig laten zakken ,want anders zouden ze in de vetput wel eens wakker kunnen schrikken door die klap. Die dingen waren loei zwaar.Ik herinner me dat Hwtk Driessen op de Afrika reizen met de Waterland een systeem had ontwikkeld met een liertje en geleiderolletjes en een lange dunne staalkabel,waaraan zij kabels aan gesplits t waren door Ernst(boots)die zo aangetrokken konden worden zodat de bovenluiken 2 aan 2 open gingen.Helaas heeft dat maar even gewerkt.hgr Sjors
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Geplaatst: 25 feb 2013 14:16
door jacko
Hoi
Als je pindaolie in de tanks had gehad en je moest dat dan schoonmaken dan stonk je een week lang naar de pindakaas.
Douchen had geen effect op de pindalucht.
Hans
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Geplaatst: 25 feb 2013 18:49
door kees van aalst (RIP)
Zaanland
Geplaatst: 02 mar 2013 21:24
door o.attema
BA - Argentinie.
Graansilo, 1957
- Waterland
- Afbeelding1.jpeg (142.49 KiB) 2741 keer bekeken
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Geplaatst: 03 mar 2013 09:23
door jacko
Hallo O. Attema
Deze foto is van voor mijn tijd bij de KHL.
Maar ik herken wel de Indische jongen links boven, dat is volgens mij Richard Houben.
groeten
Hans
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Geplaatst: 03 mar 2013 15:27
door o.attema
hallo hans
ik vond nog twee foto,s het is de zaanland in 1959 bij de graansilo te ba .links boven is richard houben de anderen namen weet ik niet meer groeten otto