Pagina 141 van 358

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 24 nov 2013 14:07
door jacko
Op de volgende filmpjes komt helemaal aan het eind ook nog een KHL passagiersschip voorbij in het zwart.
http://www.youtube.com/watch?v=1Mk6k-ae_ss
http://www.youtube.com/watch?v=dxYrJQXzNjE
en op deze http://www.youtube.com/watch?v=fRO6ui5jWk8 komt aan het eind de Graveland of Gaasterland voorbij. Op 23,58 min.

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 10 dec 2013 15:24
door jacko
Weer een plaatje gekregen van John Kooij, de Salland.

groeten
Hans

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 18 dec 2013 19:23
door AugustCraanen
vessel.png
vessel.png (35.25 KiB) 3134 keer bekeken
Prettige Kerstdagen en een voorspoedig en Gezond 2014 toegewenst.

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 19 dec 2013 13:24
door jacko
Heliopolis Sky, de voormalige Gooiland.

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 07 jan 2014 16:27
door Willem Oldenburg
Hoi KHL-ers en gasten.

Hier een paar plaatjes van de "Limburgia":
Johan Heinrich Burchard later Limburgia 1914.jpg
Johan Heinrich Burchard later Limburgia 1914.jpg (116.68 KiB) 4258 keer bekeken
Boven: gebouwd als Johan Heinrich Burchard.
Limburgia 1914 1.jpg
Limburgia 1914 1.jpg (70.1 KiB) 4258 keer bekeken
Boven en onder: als Limburgia.
Limburgia 1914 2.jpg
Limburgia 1914 2.jpg (697.56 KiB) 4258 keer bekeken
Hieronder wat interieur foto's van de Limburgia.
Limburgia 1914 3.jpg
Limburgia 1914 3.jpg (816.71 KiB) 4258 keer bekeken
Limburgia 1914 4.jpg
Limburgia 1914 4.jpg (996.51 KiB) 4258 keer bekeken
Limburgia 1914 5.jpg
Limburgia 1914 5.jpg (939.76 KiB) 4258 keer bekeken
Gegevens:
Naam: Limburgia
ID: 2222132
Naamsein: PJGN
Eigenaar: Koninklijke Hollandsche Lloyd - Amsterdam/NLD
Tonnage: 19980 GT
Lengte: 188,36 m - Breedte: 22,09 m - Holte: 8,50 m
Thuishaven Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd; 1914 als Johan Heinrich Burchard - 1916 tot 1922 Limburgia (KHL) - 1922 tot 1923 Reliance (American Ship & Navigation Corp - New York/USA) - 1923 tot 1926 Reliance (Atlantic Mail Corporation (United American Lines Inc, mgrs) Panama/R.P.) - 1926 tot 1940 Reliance (Hamburg-Amerika Linie - Hamburg/Duitsland).
Werf: Joh.C.Tecklenborg A.G. Shiffswerft & Maschinenfabrik - Geestemunde/Duitsland - Werf nr: 256
Motor: 2 Quadruple expansie stoommachines, 2x 4 cil, op de buiten schroeven, lage drukstoomturbine op de middenas, totaal 3 schroeven / Vermogen: 2x 4500 ipk, 1x 6500 ipk / Snelheid: 16 kn.
Type: passagiersschip, accomodatie voor 366 eerste-, 148 tweede-, 132 derde en 850 vierde klasse passagiers / 450 bemanningsleden.
Limburgia 1914 6.jpg
Limburgia 1914 6.jpg (950.02 KiB) 4258 keer bekeken
Wordt vervolgt:

Groetjes Willem

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 07 jan 2014 16:32
door Willem Oldenburg
Vervolg:
Limburgia 1914 7.jpg
Limburgia 1914 7.jpg (938.82 KiB) 4256 keer bekeken
Limburgia 1914 8.jpg
Limburgia 1914 8.jpg (803.48 KiB) 4256 keer bekeken
Limburgia 1914 9.jpg
Limburgia 1914 9.jpg (756.88 KiB) 4256 keer bekeken
Stukje Historie:
Op 10-02-1914 te watergelaten - 20-11-1915 opgeleverd als Johan Heinrich Burchard (Hamburg-Amerkanische Packetfahrt A.G. - Hamburg/Duitsland)
Het schip voer 29 november 1915 haar proefvaart en werd door de oorlogsomstandigheden niet in de vaart gebracht. Op 8 juni 1916 werd het schip door de KHL aangekocht met de conditie dat oplevering pas na de oorlog zou zijn.
20 januari 1920 pas overgenomen en ze vertrok op 3 februari 1920 van Bremenhaven naar Amsterdam. Onderweg probeert een Britse kruiser het schip nog te verhinderen naar Amsterdam te varen, doch door dichte mist mislukt deze actie. (Dit i.v.m. art. 33 - mochten geen Duitse schepen worden overgedragen aan andere mogendheden)
Op 19 mei 1920 vertrekt het schip voor haar eerste reis van Amsterdam naar Buenos Aires. Op 7 augustus 1938 brak er aan boord van de Reliance, liggende te Hamburg brand uit, welke zware verwoestingen aanrichtte.
Het schip was de kosten van het herstel niet meer waard en werd geabandonneerd door de verzekeraars en werd na enige jaren te Hamburg te hebben gelegen, op 4 januari 1940 door assurandeuren voor de sloop verkocht aan Fried. Krupp.
Gedurende 1941 werd het schip in Wesermunde gesloopt.

Hieronder: als Reliance.
Reliance ex Limburgia 1914 1.jpg
Reliance ex Limburgia 1914 1.jpg (128.57 KiB) 4256 keer bekeken
Reliance ex Limburgia 1914 2.jpg
Reliance ex Limburgia 1914 2.jpg (92.07 KiB) 4256 keer bekeken
Reliance ex Limburgia 1914 3.jpg
Reliance ex Limburgia 1914 3.jpg (131.55 KiB) 4256 keer bekeken
Reliance ex Limburgia 4.jpg
Reliance ex Limburgia 4.jpg (482.02 KiB) 4256 keer bekeken
Sorry, voor de kwaliteit, het is in gescand en was al niet zo helder :oops:

Groetjes Willem

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 07 jan 2014 16:38
door jacko
Willem, mooie plaatjes, eindelijk weer KHL boven aan.

Groeten Hans

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 07 jan 2014 17:52
door Harry G. Hogeboom
2 Quadruple expansie stoommachines, 2x 4 cil, op de buiten schroeven, lage drukstoomturbine op de middenas, totaal 3 schroeven / Vermogen: 2x 4500 ipk, 1x 6500 ipk / Snelheid: 16 kn.
Mooie plaatjes Willem,
D'r zullen ook best een stuk of 8-10 misschien zelfs wel 12 Schotse ketels in hebben gestaan en een goeie kans dat dit een kolen gestookte meloochum was........ga d'r maar an staan!! :lol:
Bij een volle bak toch bekant 2000 man aan boord (waarvan 450 bemanning!)
Meneer Poot mag blij zijn dattie dit niet meer mee heeft hoeven maken!! en 450 man bemanning....DAT was toch ook een handjevol voor Obbink z'n voorganger :lol:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 13 jan 2014 13:45
door jacko
KHLers let op, je hebt nog 10 dagen de tijd om je aan te melden voor de re√ľnie van 29 maart 2014.

groeten
Hans

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Geplaatst: 13 jan 2014 14:56
door gerardN
Hallo Harry G. Hogeboom,
Even over jouw voorgaande geschrift voor wat betreft de heer Obbink. Naar mijn idee was Obbink de assistent van Ir. Poot en Van IJmond. Ik heb alleen Poot gekend als hoofd van de TD, maar je zou best gelijk kunnen hebben. Verder liep er nog zo'n soort assistent van de Machinedienst rond, maar daar weet ik de naam niet meer van. De Greef of iets dergelijks. Poot heeft mij aangenomen als assistent wtk. Zijn kamer rook gruwelijk naar de toffee pijptabak. Mijn eerste reis bij de KHL was op het ms. Waterland met hwtk Chris de Saeger. Zo schrijf je het meen ik, maar het kan ook gewoon De Zager zijn geweest. Zijn handtekeningen op mijn memoriaal deden mij echter de luxere versie vermoeden.
Groet,
Gerard Nijmeijer.

PS: mijn nieuwe weblog is: http://zeevaartboeken.blogspot.nl